Applicatieservices BPV

Resultaat * Beschikbare BPV-plaatsen voor het opdoen van praktijkervaring en uitvoeren van leertaken Vastgelegd in * Geaccrediteerde BPV-plaatsen. (BusinessProcess) Verwerven en onderhouden BPV plaatsen SBB beheert de bedrijfsgegevens van erkende leerbedrijven en stelt deze beschikbaar aan de scholen. Op basis daarvan onderhoudt de instelling een registratie van leerbedrijven. Het gaat om de registratie van de gegevens die van belang zijn voor: * Het matchingsproces (bijv. reisafstand) * De bekostiging * Het opstellen van de BPV-overeenkomst In het geval van een filiaal is er de mogelijkheid om een relatie te leggen met het moederbedrijf. De uitvoeringsrol en de werkgeversrol kunnen bij verschillende bedrijven zijn belegd. Denk daarbij aan het scenario met een uitzendbureau. De relatie BPV-bedrijf - detacheringsbedrijf wordt ook vastgelegd. (BusinessProcess) Beheren BPV bedrijfs gegevens Het is belangrijk dat de mbo-school een goede match maakt tussen de student en de BPV-plaats. Om dit te kunnen doen, voegt de mbo-school of het team relevante extra gegevens toe over de specifieke BPV-plaats aan de algemeen geregistreerde bedrijfsgegevens. Het gaat hier bijvoorbeeld over werkprocessen die de student bij de BPV-plaats kan leren en eventueel kan laten examineren. Ook specifieke kenmerken van de BPV-plaats die relateren aan de plaats in de leerroute van de student zijn relevant, en kunnen dus worden opgenomen. (BusinessProcess) Beheren BPV plaats Een BPV-bedrijf moet erkend zijn door SBB, voor een of meerdere mbo-opleidingen. SBB controleert periodiek of een BPV-bedrijf voldoet aan de voorwaarden voor erkenning. Dat houdt in dat het BPV-bedrijf een goede en veilige werkplek biedt, waar een student ervaring op kan doen met de werkprocessen en werkzaamheden die horen bij het beroep. Ook moet er een praktijkopleider zijn die de student op de werkvloer begeleidt. De school verwerft passende BPV-plaatsen bij (erkende) BPV-bedrijven, afhankelijk van de te verwachten behoefte. Daarbij is het ook belangrijk dat in beeld is welke werkprocessen studenten bij de betreffende BPV-bedrijven kunnen leren. De school stemt de verwachtingen daarover af en bereidt het bedrijf voor op de te geven begeleiding en hun rol in de beoordeling. SBB kan daarbij ondersteunen. (BusinessProcess) Werven BPV bedrijven en plaatsen Resultaat: * Optimale leerroute voor de student o.b.v. zijn leervraag en mogelijkheden. Tevens zijn (onderwijs)vrijstellingen bepaald. Vastgelegd in: * Vrijstellingen (voor onderwijs) * Vastgestelde en vastgelegde leerroute (BusinessProcess) Bepalen leerroute De leervraag van een student wordt tijdens dit proces uitgewerkt naar een persoonlijke leerroute die bestaat uit de opleidingsonderdelen waarvoor de student heeft gekozen. Het onderwijsprogramma bestaat uit een planbaar geheel aan opleidingsonderdelen, dat model staat voor de persoonlijke leerroute van een student. De student kan daarin nog keuzes maken, wat resulteert in een persoonlijke leerroute. Deze opleidngsonderdelen bestaan uit leertaken die de student gaat uitvoeren tijdens de opleiding. De persoonlijke leerroute wordt aangevuld met randvoorwaarden, volgorde, keuzes e.d. om het plannen (roosteren) mogelijk te maken. Voor het bepalen van de leerroute van de student in de BPV is de matching tussen het leerbedrijf en de student ook nog van belang, want de student moet de leertaken kunnen uitvoeren bij het leerbedrijf. (BusinessProcess) Persoonlijke leerroute specificeren Resultaat: * Optimale inzet van mensen en middelen ten behoeve van het onderwijs geven (docent/praktijkinstructeur) en onderwijs krijgen (student). Vastgelegd in: * (Individueel) rooster (studenten en docenten): jaar, periode, week en dag * Werkverdeling team (BusinessProcess) Plannen en roosteren Het publiceren van het rooster voor studenten en docenten. Dit gebeurt periodiek en na wijzigingen. (BusinessProcess) Publiceren rooster Resultaat * Een student met een passende plaats waar hij/zij de praktijkervaring kan opdoen en leertaken kan uitvoeren als onderdeel van zijn/haar persoonlijke leerroute. Vastgelegd in * Door alle partijen getekende BPV-overeenkomst (BusinessProcess) Matchen student en BPV plaats Matching is het verbinden van een student aan een BPV-plaats. De student en/of de school zoeken naar een geschikt BPV-bedrijf. Bijvoorbeeld op www.stagemarkt.nl worden BPV-plaatsen aangeboden door BPV-bedrijven aan studenten. Wanneer er een geschikte BPV-plaats is gevonden, voert de student vaak een sollicitatiegesprek met het BPV-bedrijf. De student, het BPV-bedrijf en de BPV-docent bepalen gezamenlijk of er sprake is van een match. De school: - Bereidt de student praktijkgericht voor op de BPV. - Ondersteunt de student bij het zoeken naar een BPV-plaats die past bij de leervragen. - Zorgt voor een goede match tussen student en BPV-bedrijf. - Zorgt voor bedrijfsoriëntatie en presentatie‑ en sollicitatievaardigheden. - Zorgt voor de start van de BPV-periode voor heldere voorlichting over verantwoordelijkheden en verplichtingen van het BPV-bedrijf, de student en de school. (BusinessProcess) Matchen BPV Voor de start van de BPV sluit de student een BPV-overeenkomst met de school en de werkgever. Daarin zijn de wederzijdse rechten en plichten vastgelegd. Een belangrijke voorwaarde voor het verwerken van wijzigingen tijdens de BPV is dat de partijen die de eerste BPV-overeenkomst hebben ondertekend, niet veranderen. Dan kan met een extra BPV-blad worden gewerkt als er sprake is van een wijziging. In andere situaties wordt een nieuwe BPV-overeenkomst afgesloten. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Ontvangen van het BPV-aanmeldformulier. 2. Registreren van de BPV-plaatsing van de student in het kernregistratiesysteem studenten 3. Opstellen van de BPV-overeenkomst. 4. Verzenden van de BPV-overeenkomst naar de student met het verzoek deze zelf te ondertekenen en door het BPV-bedrijf te laten ondertekenen. Verzoek is dan om de BPV-overeenkomst te retourneren. (BusinessProcess) Opstellen BPV overeenkomst Het is belangrijk dat alle betrokkenen (student, BPV-bedrijf en school) van tevoren op de hoogte zijn van de inhoud van de BPV-overeenkomst. Dan weet iedereen wat er wel of niet van hen wordt verwacht. Om die reden wordt de BPV-overeenkomst door de school verstrekt en getekend door alle partijen. In verband met mogelijke aansprakelijkheid is het verstandig pas te starten met de BPV als de BPV-overeenkomst is getekend. De school stuurt de overeenkomst ter verificatie naar de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Ondertekenen van de BPV-overeenkomst door de student, BPV-bedrijf en de onderwijsinstelling. 2. Archiveren van de BPV-overeenkomst in de studentadministratie. (BusinessProcess) Ondertekenen BPV overeenkomst Studenten mogen alleen BPV uitvoeren bij een bedrijf dat een erkenning heeft van SBB. Voor aanvang van elke BPV controleert de school of een BPV-bedrijf erkend is. Wanneer dat niet het geval is, vraagt het bedrijf erkenning aan bij SBB. Mocht het leerbedrijf onverhoopt niet erkend (kunnen) worden dan wordt het proces Matchen BPV opnieuw gestart. (BusinessProcess) Checken erkenning leerbedrijf BusinessProcess Aanvragen erkenning leerbedrijf Resultaat * Inzicht in en bespreken van de voortgang van de student in zijn leerproces en ontwikkeling. * Kansen (versnellen/doorstroom/excelleren) en risico’s signaleren zodat een optimale leertijd wordt gerealiseerd en/of risico op uitval of vertraging wordt voorkomen Vastgelegd in * Geanalyseerd en besproken voortgang vastgelegd in voortgangsverslag, (bindend) studieadvies, signaal voor starten zorgproces (BusinessProcess) Begeleiden en monitoren voortgang Het team of de instelling bereidt de student praktijkgericht voor op de BPV, zorgt voor bedrijfsoriëntatie en presentatie‑ en sollicitatievaardigheden. Voordat de stage begint zijn er een aantal vaardigheden die de student moet bezitten. Teams dragen bij aan de ontwikkeling van deze vaardigheden. Ook helpen de teams (vaak de BPV-docent) de student met het oriënteren op stageplaatsen en in het maken van de uiteindelijke keuze(s). Voor de start van de BPV-periode worden leerdoelen besproken en wordt een heldere voorlichting over verantwoordelijkheden en verplichtingen van student, BPV-bedrijf en school gegeven. Voordat de stage begint, wordt de student door een docent meegenomen in wat er wordt verwacht dat de student oplevert en bijhoudt. De student krijgt een begeleider vanuit school toegewezen. De praktijkopleider van het BPV-bedrijf wijst de student een praktijkbegeleider toe. (BusinessProcess) Voorbereiden BPV Het startgesprek vindt plaats tussen student, begeleider van het BPV-bedrijf en begeleider vanuit school. Verwachtingen van betrokkenen, beroeps- en werkhouding, de leerdoelen, de inhoud van BPV-opdrachten en geldende regels binnen het bedrijf worden besproken. Er worden afspraken gemaakt over de uit te voeren werkzaamheden, taken en verantwoordelijkheden van de student. Ook wordt besproken hoe de student de leerdoelen kan behalen. (BusinessProcess) Startgesprek BPV Tijdens de opleiding wordt de voortgang van de student door alle betrokken docenten in beeld gebracht. Iedere student heeft een studieloopbaanbegeleider. Deze begeleidt de student bij de leerprocessen en ontwikkeling en monitort de studievoortgang. De studieloopbaanbegeleider van de student is betrokken bij het verstrekken van het bindend studie advies en het aanvragen van eventuele vrijstellingen. Voor de student is de studieloopbaanbegeleider het eerste aanspreekpunt waar het gaat om voortgang (of stagnatie) in de ontwikkeling in de loopbaan. Ook wordt tenminste één keer per jaar beoordeeld of de ondersteuningsbehoefte geëvalueerd. Bij minderjarig studenten moeten de de ouders worden geïnformeerd over de voortgang en eventuele wijzigingen in het ondersteuningsplan. (BusinessProcess) Monitoren voortgang leerroute De evaluatie van de BPV-periode vindt plaats tijdens het eindgesprek. Hierbij zijn de student, de praktijkbegeleider en de begeleider vanuit school aanwezig. Tijdens het eindgesprek kan onder andere worden gesproken over de beroeps- en werkhouding, het behalen van leerdoelen, en de resultaten van de BPV-opdrachten. (BusinessProcess) Eindgesprek BPV Resultaat: * Student die de betreffende (leer)taak aantoonbaar beheerst en klaar is voor het afleggen van een examen (summatief). * Student die de (leer)taken in de praktijk heeft gebracht als onderdeel van de opleiding buiten de instelling en heeft aangetoond het geleerde als medewerker van een organisatie te kunnen uitvoeren. Vastgelegd in: * Portfolio van de student en zijn formatieve resultaten. * Afgeronde BPV of BPV-opdrachten (BusinessProcess) Uitvoeren leertaken en praktijk ervaren Tijdens de BPV draait de student mee in de dagelijkse gang van zaken in het BPV-bedrijf. De student neemt deel aan het bedrijfsproces. Binnen het bedrijf voert de student werkzaamheden uit en werkt hij/zij aan beroepscompetenties. Ook voert de student BPV-opdrachten uit waarmee (delen van) kerntaken en werkprocessen geoefend worden. De BBL-student draait daarin mee als werknemer en wordt hierbij goed begeleid. Van de BOL-student wordt niet verwacht dat hij/zij meedraait als werknemer. (BusinessProcess) Uitvoeren leertaken BPV Het begeleiden van de student door de BPV-begeleider van de school (BusinessProcess) BPV begeleiden Resultaat * Beoordeelde (formatieve) leerresultaten van de student als input voor de begeleiding. * Evaluatie van effectiviteit van ingezette lessen, toetsen e.d. Vastgelegd in * Beoordeelde (formatieve) leerresultaten * Evaluatie van effectiviteit van ingezette lessen, toetsen e.d. (BusinessProcess) Analyseren en beoordelen leerresultaten De student kan alleen het diploma behalen als BPV voldoende is afgerond. De mbo-school en de begeleider vanuit school zijn verantwoordelijk voor deze beoordeling. Het oordeel van de praktijkopleider vanuit het BPV-bedrijf moet hierin worden meegenomen. (BusinessProcess) Beoordelen BPV Resultaat * Voldoen aan de wettelijke vereisten m.b.t. aanwezigheid (BOT en BPV) en signalering bij te grote ongeoorloofde afwezigheid en daarmee kans op uitval of studievertraging van de student. Vastgelegd in * Geregistreerde aanwezigheid * Geanalyseerde en gerapporteerde aan- en afwezigheid/uitval * Melding aan DUO-leerplicht * Signaal voor begeleidingsproces. (BusinessProcess) Aan- en afwezigheid registreren en analyseren Gedurende de opleiding van de student wordt bij alle onderwijsactiviteiten de aanwezigheid van de student geregistreerd. In geval van begeleide onderwijstijd (BOT) wordt deze aanwezigheidsregistratie door de docent uitgevoerd. In de BPV is de student zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van zijn urenstaat. Onderwijsactiviteiten kunnen verschillende vormen aannemen, bijvoorbeeld: lessen vanuit het rooster, een begeleidingsmoment met een onderwijsbegeleider, BPV, praktijkopdracht (buiten de school), workshops of activiteiten waarop kan worden ingeschreven, etc. Het gaat niet om zelfstudietijd en huiswerk. De aanwezigheid van deelnemers kan van te voren ‘onbekend’ of ‘verwacht’ zijn. De docent of de deelnemer kan de werkelijke aan- of afwezigheid registreren. Er wordt aangegeven of er aanwezigheid of afwezigheid wordt geregistreerd en er is ruimte voor een aantal bijzonderheden. (BusinessProcess) Vastleggen aan- en afwezigheid De registratie van gesignaleerde afwezigheid is een gedetailleerde registratie ten behoeve van de begeleiding. Vanuit deze gedetailleerde registratie wordt op een hoger aggregatieniveau de geanalyseerde aanwezigheid vastgelegd. (BusinessProcess) Analyseren aan- en afwezigheid De onderwijsinstelling moet voldoen aan de wettelijke of contractuele verplichting om de aan- of afwezigheid van studenten te melden. In deze stap wordt de afwezigheid van studenten gesignaleerd volgens vooraf vastgestelde regels en afspraken. Dit leidt tot een rapportage omtrent de afwezigheid van studenten), wat - na interne validatie - gemeld wordt aan de betrokken externe partij. Vervolgens wordt de gerapporteerde afwezigheid geregistreerd bij de student. (BusinessProcess) Signaleren en rapporteren aan- en afwezigheid Resultaat * Check diplomadossier * Student die kan aantonen over de vaardigheden te beschikken waarvoor hij/zij examen heeft afgelegd. Vastgelegd in * Uitgereikte en centraal geregistreerde diploma/certificaat of MBO-verklaring (BusinessProcess) Diplomeren en certificeren Nagaan of een student mogelijkerwijs voor een kwalificerend document in aanmerking komt. Doel is te bepalen of een student recht heeft op kwalificerende documenten, zodat voorkomen wordt dat de student zonder de documenten waar hij recht op heeft, wordt uitgeschreven. Het kan hier om elke vorm van kwalificerende document gaan, zoals een diploma, certificaat of mbo-verklaring. Resultaten zijn: * Er is vastgesteld welke kwalificerende documenten voor de betreffende deelnemer kunnen worden aangemaakt, inclusief de bijbehorende gegevens; * er wordt geen student uitgeschreven zonder de kwalificerende documenten waar de student recht op heeft. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Ontvangen van de vastgestelde examenresultaten. 2. Bepalen of de student recht heeft op een gekwalificeerd document op basis van de examenresultaten en summatieve resultaatstructuur. 3. Vormen van een examendossier. 4. Beslissen of de student wordt voorgedragen om te worden gekwalificeerd. (BusinessProcess) Bepalen diploma of certificaat recht Het beheren van gegevens van BPV-bedrijven en BPV-plaatsen. Denk aan: * Gegevens over het bedrijf (adres, accreditatie e.d.)) * Gegevens over de BPV-plaatsen (inhoud, nivo, wijze solliciteren e.d.) * Beschikbare plaatsen (ApplicationService) BPV aanbod beheer Het integraal aanbieden van voor de student relevante informatie zoals zijn rooster, zijn resultaten, zijn registratiegegevens enz... In de praktijk kan zich dit uiten in een studentenapp voor op een mobiele telefoon of een eigen pagina op een portal (ApplicationService) Student informatie publicatie Het vastleggen van summatieve resultaten & structuren (ApplicationService) Summatief resultaten beheer Het ondersteunen van de student bij het beheren van zijn portfolio (ApplicationService) Portfolio beheer Het vastleggen van formatieve resultaten & structuren (ApplicationService) Formatief resultaten beheer Het ondersteunen van het aanleveren en inleveren van opdrachten tussen de docent en student (ApplicationService) Overhandiging opdrachten Het geautomatiseerd detecteren van plagiaat (ApplicationService) Plagiaat detectering Het aanbieden van BPV-plaatsen en het ondersteunen van het keuze- en aanmeldproces (ApplicationService) BPV matching Het volgen en begeleiden van studenten ten tijde van hun BPV-traject (ApplicationService) BPV begeleiding Het inzichtelijk maken van de voortgang van de student op basis van diens behaalde resultaten in het licht van het vastgestelde individuele leerarrangement. Ook wel de peilstokmeting genoemd. (ApplicationService) Studie voortgang bepaling Een systeem voor het beheren en publiceren van vraag en aanbod van stageplaatsen, het ondersteunen van het zoeken o.b.v. criteria, en het ondersteunen van het aanmelden/solliciteren/matchen en het begeleiden tijdens de BPV. Bijvoorbeeld: Stagemarkt (ApplicationComponent) BPV systeem Een systeem dat (automatisch) controleert op het plegen van plagiaat. (ApplicationComponent) Plagiaat detectie systeem Systeem ten behoeve van het aanbieden en gebruiken van leermateriaal, de ondersteuning van het leerproces en de interactie tussen student en docent. (ApplicationComponent) Leer management systeem (LMS) Een systeem voor het registreren en meten van de studievoortgang en resultaten van een student. (ApplicationComponent) Student volg systeem (SVS) Een systeem waar de student zijn loopbaan, leerervaringen, competenties en leerresultaten kan bijhouden. Denk aan gemaakte opdrachten, voltooide cursussen, edubadges. Opmerking: Zie ook het begrip Persoonlijke digitale ruimte: Een veel breder begrip gehanteerd door de ROSA https://www.wikixl.nl/wiki/rosa/index.php/Id-5d5a3027-5f59-489c-bcd4-f255bcec922a Opmerking: Zie ook het initiatief EduMij: https://www.edustandaard.nl/app/uploads/2020/02/Edumij-standaardisatieraad-13-2-2020-Richard-Sterenborg.pdf Opmerking: Hier speelt de strategische agenda een rol. Dit wordt mogelijk een een aparte component van de student en niet van de instelling (ApplicationComponent) Portfolio systeem Het beheren van gegevens over relaties (ApplicationService) Relatie beheer Tools die de docent ondersteunen bij het geven van inhoudelijke begeleiding, zoals feedback, reflectie, extra uitleg, bij de uitvoering van leertaken door de student. (ApplicationService) Onderwijs begeleiding ondersteuning Het beheren van contractgegevens tussen studenten en BPV-organisaties (ApplicationService) BPV overeenkomst beheer Het digitaal waarmerken en/of ondertekenen van documenten (ApplicationService) Document waarmerking en ondertekening Een systeem ter ondersteuning van het waarmerken van documenten, zoals het zorgdragen voor een digitale handtekening. bijvoorbeeld: Evado DocuSign (ApplicationComponent) Document waarmerking en onderteken systeem Een systeem voor het beheren van gegevens van studenten zoals in- en uitschrijvingsgegevens, BPV-contractgegevens, bekostigingsgegevens, studieresultaten, diploma's, studentbegeleidingsgegevens, studievoortganggegevens Bijvoorbeeld: Eduarte Osiris Magister TP Ellucian (Sungard/SCT) Banner Student Oracle Peopelsoft Campus Solutions (ApplicationComponent) Kernregistratie systeem studenten (KRS) Een systeem dat relatiebeheer en de marketing ondersteunt. Zoals: onderhouden relaties werving campagnebeheer evenementenbeheer Voorbeeld: Microsoft Dynamics CRM (ApplicationComponent) CRM systeem Een systeem waarin alle voor een student relevante informatie integraal aan een student beschikbaar wordt gesteld ter inzage. Dit systeem geeft bijvoorbeeld inzicht in; • Registratiegegevens • Studievoortgang • Resultaten • Aanwezigheidsregistraties • Rooster • Instellingsnieuws • Formele documenten (Inschrijving, BPV-overeenkomst) • Aanbiedingen • etc. Dit systeem voorziet tevens in een docent weergave van een student. De docent ziet hier enkel voor hem relevante studenten en informatie en waar hij toestemming toe heeft. Een dergelijk systeem kent als verschijningsvormen; een intern portaal (intranet) of app (studentenapp). Vergelijk Fora DLWO: https://www.wikixl.nl/wiki/fora/index.php/FORA/id-aa6d4ac4-b15e-4e34-af72-88903868970f (ApplicationComponent) Student communicatie systeem Resultaat: * Ontwikkelde leertaken die invulling geven aan het onderwijsaanbod. Vastgelegd in: * Uitgewerkte leertaken * Onderwijscatalogus (BusinessProcess) Ontwikkelen en voorbereiden onderwijs Het onderwijsplan is een samenhangend overzicht waarin per opleiding de opleidingsonderdelen staan die samen een opleiding vormen. Hierin staan, onder andere, de doelen van de opleiding, de leerinhoud, toetsen, didactische principes en/of de wijze en het tijdstip waarop de opleiding aangeboden wordt. In het onderwijsplan staat ook in welke omgeving (mbo-school, zelfstudie of beroepspraktijk) het onderwijs plaatsvindt. Hierbij wordt rekening gehouden met de praktische haalbaarheid en de doelgroep. Beschrijving van het proces dat kan worden gevolgd: * Verzamel het onderwijsplan en de verbeterplannen van vorig jaar. * Verzamel actuele sector- en opleidingspecifieke documenten, zoals keuzedelen en het kwalificatiedossier. * Bekijk samen of er aanleiding is om het onderwijsplan van vorig jaar aan te vullen of bij te stellen. * Stel het onderwijsplan op of bij. * Leg het (bijgestelde) onderwijsplan voor aan een aantal interne en externe betrokkenen om de herkenbaarheid, organiseerbaarheid en haalbaarheid te toetsen. * Stel het onderwijsplan vast en archiveer dit. Nadat het onderwijsplan is opgesteld, stellen degenen die hiervoor bevoegd en verantwoordelijk zijn dit document vast. Nu ligt dit plan voor een bepaalde periode vast en wordt er door de teams gewerkt aan de implementatie en uitvoering ervan. (BusinessProcess) Opstellen onderwijsplan Resultaat: * Beschikbare leermiddelen (lesmaterialen, faciliteiten, e.d.) die benodigd zijn voor de uitvoering van de leertaken. Vastgelegd in: * Leertaken met de daarbij noodzakelijke lesmaterialen, faciliteiten, e.d. (logistiek). (BusinessProcess) Bepalen benodigde inzet van mensen en middelen Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan benodigde BPV-plaatsen. Het team bepaalt jaarlijks -- mede op basis van de eigen verbeteragenda -- of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden. (BusinessProcess) Bepalen benodigde BPV plaatsen TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship Deze svg is op 30-08-2024 08:27:02 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 30-08-2024 08:27:02 CEST




   
   
   

   
   
   
   
   
   
   
   

   
   
   
   
   
   
   
   
   

   
   

   
   

Klik hier om het diagram te downloaden.

Zie ook:

Deze procesketen omvat de volgende applicatieservices:

ApplicatieserviceBeschrijving
BPV aanbod beheerHet beheren van gegevens van BPV-bedrijven en BPV-plaatsen.

Denk aan:

  • Gegevens over het bedrijf (adres, accreditatie e.d.))
  • Gegevens over de BPV-plaatsen (inhoud, nivo, wijze solliciteren e.d.)
  • Beschikbare plaatsen
BPV begeleidingHet volgen en begeleiden van studenten ten tijde van hun BPV-traject
BPV matchingHet aanbieden van BPV-plaatsen en het ondersteunen van het keuze- en aanmeldproces
BPV overeenkomst beheerHet beheren van contractgegevens tussen studenten en BPV-organisaties
Document waarmerking en ondertekeningHet digitaal waarmerken en/of ondertekenen van documenten
Formatief resultaten beheerHet vastleggen van formatieve resultaten & structuren
Onderwijs begeleiding ondersteuningTools die de docent ondersteunen bij het geven van inhoudelijke begeleiding, zoals feedback, reflectie, extra uitleg, bij de uitvoering van leertaken door de student.
Overhandiging opdrachtenHet ondersteunen van het aanleveren en inleveren van opdrachten tussen de docent en student
Plagiaat detecteringHet geautomatiseerd detecteren van plagiaat
Portfolio beheerHet ondersteunen van de student bij het beheren van zijn portfolio
Relatie beheerHet beheren van gegevens over relaties
Student informatie publicatieHet integraal aanbieden van voor de student relevante informatie zoals zijn rooster, zijn resultaten, zijn registratiegegevens enz... In de praktijk kan zich dit uiten in een studentenapp voor op een mobiele telefoon of een eigen pagina op een portal
Studie voortgang bepalingHet inzichtelijk maken van de voortgang van de student op basis van diens behaalde resultaten in het licht van het vastgestelde individuele leerarrangement. Ook wel de peilstokmeting genoemd.
Summatief resultaten beheerHet vastleggen van summatieve resultaten & structuren

Deze procesketen wordt ondersteund vanuit de volgende systemen:

SysteemBeschrijving
BPV systeemEen systeem voor het beheren en publiceren van vraag en aanbod van stageplaatsen, het ondersteunen van het zoeken o.b.v. criteria, en het ondersteunen van het aanmelden/solliciteren/matchen en het begeleiden tijdens de BPV.

Bijvoorbeeld:

Stagemarkt
CRM systeemEen systeem dat relatiebeheer en de marketing ondersteunt.

Zoals: onderhouden relaties werving campagnebeheer evenementenbeheer

Voorbeeld:

Microsoft Dynamics CRM
Document waarmerking en onderteken systeemEen systeem ter ondersteuning van het waarmerken van documenten, zoals het zorgdragen voor een digitale handtekening.

bijvoorbeeld: Evado

DocuSign
Kernregistratie systeem studenten (KRS)Een systeem voor het beheren van gegevens van studenten zoals in- en uitschrijvingsgegevens, BPV-contractgegevens, bekostigingsgegevens, studieresultaten, diploma's, studentbegeleidingsgegevens, studievoortganggegevens

Bijvoorbeeld: Eduarte Osiris Magister TP Ellucian (Sungard/SCT) Banner Student

Oracle Peopelsoft Campus Solutions
Leer management systeem (LMS)Systeem ten behoeve van het aanbieden en gebruiken van leermateriaal, de ondersteuning van het leerproces en de interactie tussen student en docent.
Plagiaat detectie systeemEen systeem dat (automatisch) controleert op het plegen van plagiaat.
Portfolio systeemEen systeem waar de student zijn loopbaan, leerervaringen, competenties en leerresultaten kan bijhouden.

Denk aan gemaakte opdrachten, voltooide cursussen, edubadges.

Opmerking: Zie ook het begrip Persoonlijke digitale ruimte: Een veel breder begrip gehanteerd door de ROSA https://www.wikixl.nl/wiki/rosa/index.php/Id-5d5a3027-5f59-489c-bcd4-f255bcec922a

Opmerking: Zie ook het initiatief EduMij: https://www.edustandaard.nl/app/uploads/2020/02/Edumij-standaardisatieraad-13-2-2020-Richard-Sterenborg.pdf

Opmerking:

Hier speelt de strategische agenda een rol. Dit wordt mogelijk een een aparte component van de student en niet van de instelling
Student communicatie systeemEen systeem waarin alle voor een student relevante informatie integraal aan een student beschikbaar wordt gesteld ter inzage. Dit systeem geeft bijvoorbeeld inzicht in;

• Registratiegegevens • Studievoortgang • Resultaten • Aanwezigheidsregistraties • Rooster • Instellingsnieuws • Formele documenten (Inschrijving, BPV-overeenkomst) • Aanbiedingen • etc. Dit systeem voorziet tevens in een docent weergave van een student. De docent ziet hier enkel voor hem relevante studenten en informatie en waar hij toestemming toe heeft. Een dergelijk systeem kent als verschijningsvormen; een intern portaal (intranet) of app (studentenapp).

Vergelijk Fora DLWO: https://www.wikixl.nl/wiki/fora/index.php/FORA/id-aa6d4ac4-b15e-4e34-af72-88903868970f
Student volg systeem (SVS)Een systeem voor het registreren en meten van de studievoortgang en resultaten van een student.