Categorie:Use cases

U leest een pagina uit het Triple A-archief
Use caseDoelOnderdeel van procesLeidt tot werkopdracht
Aanleveren gegevens keurmerk inburgerenHet verkrijgen dan wel behouden van het keurmerk Inburgeren.Toelevering verantwoordingsinformatie
Aanmelden (Use case)Registreren van de eerste aanmelding, zodanig dat bepaald kan worden of er een intake kan plaatsvinden. Wanneer de aanmelding voor 1 april heeft plaatsgevonden, kan de deelnemer hier een plaatsingsrecht aan ontlenen.Inschrijven (Proces)
Aanvragen examendeelnameHet starten van een examenprocedure. Dat kan zijn:
  • Regulier examen met beschreven opdracht
  • Portfoliobeoordeling, mogelijk met als doel een EVC rapportage
ExaminerenUitvoeren examen (Werkopdracht)
Aanvullen onderwijscatalogus tbv modulariteitAanvullen onderwijscatalogus
Afhandelen niet planbare arrangementenEen geaccepteerd arrangement en rooster voor een deelnemer. Het herziene individuele rooster is samengesteld uit onderwijsproducten welke reeds zijn gepland in het geëffectueerde rooster.Leeraanbod plannenAdviesgesprek n.a.v. niet planbare arrangementen
Arrangement specificerenDoel is te komen tot een specifiek arrangement waarin alle producten uit de onderwijscatalogus vertaald zijn naar het laagste niveau en zijn aangevuld met alle randvoorwaarden, zodat het arrangement geschikt is voor het roosterproces.Leervraag arrangerenBestellen en betalen leermateriaal (Werkopdracht)
Raadplegen onderwijscatalogus (Werkopdracht)
Vindt BPV-product
BPV-matchingHet invullen van een BPV-onderwijsproduct met een concrete BPV-plaats.Toewijzen BPVMaak of wijzig BPV-overeenkomst
Raadplegen onderwijscatalogus (Werkopdracht)
Behandelen aanvraag middelenHet afhandelen van de aanvraag en het zonodig muteren van de beschikbaarheid van een bestaand middel.Inzetten middelen
Beheren BPV-bedrijfsgegevensDe correcte registratie van stamgegevens van een leerbedrijf.Toewijzen BPV
Beheren BPV-plaatsRegistratie van de BPV-plaats.Toewijzen BPVRaadplegen BPV bedrijfsgegevens
Raadplegen onderwijscatalogus (Werkopdracht)
Beoordelen en registreren competenties en kennisInzicht verkrijgen in de vorderingen van de deelnemer voor wat betreft competenties, vaardigheden en kennis, door middel van een formatieve beoordeling.Opleiden en vormenBeschikbaar stellen beoordeeld product aan
Signaal aan trajectbegeleiding
Bepalen diplomarecht (Use case)Bepalen of een deelnemer recht heeft op kwalificerende documenten, zodat voorkomen wordt dat hij zonder de documenten waar hij recht op heeft, wordt uitgeschreven.DiplomerenDiplomeren (Werkopdracht)
Raadplegen peilstokmeting
Bepalen modulariteitAanvullen onderwijscatalogus
Beschikbaar stellen doorstroomdossierHet ter beschikking stellen van alle relevante gegevens aan de ontvangende school, zodat zij een goede intake kunnen doen om uiteindelijk tot een goede plaatsing te komen.Overdracht deelnemergegevens
Beschikbaar stellen loopbaangegevensInzicht verschaffen in de leerloopbaan aan deelnemer, begeleider of andere belanghebbende door middel van een overzicht (elektronisch of op papier).Beheren loopbaanPeilstok
Beschikbaar stellen peilstokmetingInzicht verschaffen aan een deelnemer in de actuele stand van zaken betreffende de voortgang ten opzichte van een specifieke kwalificatie, inclusief de bijbehorende keuzedeelverplichting. “Welke summatieve resultaten ontbreken nog om een specifieke kwalificatie te kunnen behalen?’Diplomeren
Beschikbaarstellen onderwijsaanbodOntwikkelen onderwijs
Bestellen en betalen leermateriaalZorgen dat deelnemers (en medewerkers) tijdig over het leermateriaal beschikken, dat ze op grond van hun individueel arrangement en eventueel aanvullende behoeften nodig hebben.Leervraag arrangeren
Construeren en vaststellenEr wordt een formeel vastgesteld examen beschikbaar gesteld dat aansluit bij de aanvraag van de betreffende deelnemer. In het geval van een EVC rapportage/ portfoliobeoordeling gaat het alleen om het beoordelingsmodel.ExaminerenUitvoeren examen (Werkopdracht)
Controle rooster realisatieInzicht krijgen of de vraag naar onderwijs en het aanbod van onderwijs samen zijn gekomen. Acties ondernemen om eventueel gesignaleerde knelpunten op te lossenLeeraanbod plannen
Deelnemer accepteert roosterDe deelnemer heeft binnen de gestelde termijn (vanuit instituut) het rooster geaccepteerd, zodat er overeenstemming is over op welke wijze en wanneer het gevraagde onderwijs wordt aanboden in een bepaalde periode, tussen de instelling en de deelnemer.Leeraanbod plannenIndividueel roosterprobleem oplossen (Werkopdracht)
Definieren onderwijsproductOntwikkelen onderwijsVaststellen leermiddelen
Definieren referentiearrangementOntwikkelen onderwijsVaststellen leermiddelen
Effectueren roosterHet definitief maken van het rooster, door met alle betrokkenen van de organisatie erover te communiceren, door het definitief toewijzen van de middelen, door het in gang zetten van acties om alle veranderingen in middelen en arrangementen vorm te geven en door het in gang zetten van de deelnemersacceptatie.Leeraanbod plannenBPV-matching (Werkopdracht)
Deelnemer accepteert rooster (Werkopdracht)
Monitoren deelnemersacceptatie
Wijzigen middelen (Werkopdracht)
Exporteren portfolioHet mogelijk maken van een continue opbouw van het portfolio door uitwisseling daarvan tussen diverse organisaties.Aantonen competenties en kennis
Formuleren leervraag (Use case)
  • De leervraag binnen het verbintenisgebied omzetten naar concrete onderwijsproducten uit de onderwijscatalogus, aangevuld met aanvullende wensen en voorwaarden van de deelnemer, zodanig dat op basis hiervan een arrangement kan worden samengesteld.
  • Het maken van de juiste structuurkeuze (verbintenisgebied en keuzedelen) uit de kwalificatiestructuur
Leervraag arrangerenArrangement specificeren o.b.v. de onderwijscatalogus
Monitoren en adviseren
Nieuw onderwijsproduct
Raadplegen onderwijscatalogus (Werkopdracht)
Wijzigen verbintenis 1
Gebruiken leermateriaalDaadwerkelijke uitvoering van een onderwijsactiviteitOpleiden en vormenBeschikbaar stellen resultaten
Gesprek voerenDe deelnemer en begeleider maken gezamenlijke afspraken om de voortgang van de deelnemer te optimaliseren.LeertrajectbegeleidingAanvragen examenonderdeel
Opnemen producten
Opstellen plan en begeleiding komende periode (Werkopdracht)
Groeperen leervragenVoorafgaand aan het roosterproces definiëren van groepen deelnemers die gezamenlijk aan bepaalde onderwijsactiviteiten deelnemen.Leervraag arrangeren
Individueel aanvullen roosterAd hoc keuzes van de deelnemer om zijn leervraag compleet te maken, vastleggen in de gegeven ruimte in het deelnemerrooster.Aanpassen en aanvullen rooster
Individueel roosterprobleem oplossenEen geaccepteerd rooster voor en door een deelnemer. Het herziene individuele rooster is samengesteld uit onderwijsproducten welke reeds zijn gepland in het geëffectueerde rooster.Leeraanbod plannenAdviesgesprek n.a.v. niet planbare arrangementen
Inrichten onderwijscatalogusOntwikkelen onderwijs
Intake (Use case)Maken van een (eerste) match tussen leervraag (het gewenst onderwijs) vanuit een potentiële deelnemer of een opdrachtgever, en een mogelijk startonderwijsproduct vanuit de instelling. Indien mogelijk wordt ook zo goed mogelijk het gewenste verbintenisgebied bepaald.Inschrijven (Proces)Melden status doorstroom
Doorstroomdossier ontvangen
Onderwijscatalogus (Werkopdracht)
Verbintenis (Werkopdracht)
Inzichtelijk maken formatieve en summatieve resultatenInzicht verkrijgen in welke formatieve en summatieve resultaten er zijn behaald en hoe ver een deelnemer is met het afgesproken leertraject.Aantonen competenties en kennisFormatieve peilstok 1
Summatieve peilstok (werkopdracht)
Kaders stellenVaststellen van kaders voor het inrichten van het examineringsprocesExaminerenKaders voor examinering
Kwalificeren vanuit de deelnemer of opleidingHet mogelijk verstrekken van 1 of meerdere kwalificerende documenten aan de deelnemer.DiplomerenUitschrijven (Werkopdracht)
Uitwisselen resultaten (Werkopdracht)
Maken en wijzigen BPV-overeenkomstRealiseren van een compleet geregistreerde BPV-overeenkomst, zodat een rechtsgeldige BPV en een vorm van bekostigingsrelatie tot stand komt.Inschrijven (Proces)Uitwisselen BPV (Werkopdracht)
Maken roosterWe maken een rooster om de vraag naar onderwijsproducten van deelnemers en het aanbod daarvan door de instelling op elkaar af te stemmen. We zoeken daarbij een balans tussen deelnemer-, onderwijs- en bedrijfseconomische belangen.Leeraanbod plannenEffectueren rooster (Werkopdracht)
Raadplegen onderwijscatalogus (Werkopdracht)
Melden afwezigheid door deelnemerVerzamelen van gegevens over de verwachte periode en rechtmatigheid van afwezigheid van deelnemers. De periode van verwachte afwezigheid van te voren weten is van belang om in te kunnen spelen op afwezigheid van deelnemers. De rechtmatigheid is van belang voor de formele externe verantwoording (voldoen aan wet- en regelgeving), als hulpmiddel bij de begeleiding van de deelnemer en ten behoeve van interne managementinformatie.Registreren aan- en afwezigheidSignaleren aan/afwezigheid o.b.v. melding deelnemer
Melden statusInzicht in de status van de aanmelding van een deelnemer, bij de ontvangende school en andere betrokken partijen.Overdracht deelnemergegevens
Monitoren acceptatie deelnemersroosterVaststellen of voldoende deelnemers (voldoende snel) hun deelnemersrooster accepteren, zodat het rooster zoals dat is opgesteld ook daadwerkelijk uitgevoerd kan worden. En het indien nodig nemen van passende maatregelen als te veel deelnemers hun rooster niet accepteren.Leeraanbod plannenOpnieuw roosteren vanwege roosterafwijzing
Monitoren voortgangHet verkrijgen van een zo goed mogelijk zicht op de voortgang van de deelnemer, door periodiek en n.a.v. signalen het totaal aan beschikbare informatie te interpreten en daaraan een advies te verbinden.LeertrajectbegeleidingFormatieve peilstok 1
Formatieve peilstok 2
Plannen adviesgesprek
Onderhouden criteriumbankOpbouwen en onderhouden van een criteriumbank op basis van kwalificaties.Diplomeren
Onderhouden gegevens deelnemerActuele deelnemergegevens in het portfolio.Aantonen competenties en kennis
Onderwijsintake (Use case)Dit onderdeel van het proces is erop gericht om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor plaatsing van een aangemelde deelnemer binnen de instelling. Teven wordt er gekeken of de gewenste vorm van ondersteuning wel aangeboden kan worden, al of door de eigen instelling.LeertrajectbegeleidingAanvragen EVC
Aanvragen EVC-beoordeling
Ontvangen doorstroomdossierVerkrijgen van de noodzakelijke informatie op basis waarvan de school kan bepalen op welke opleiding de student de beste kans op studiesucces heeft, en om te bepalen of een student mogelijk extra begeleiding nodig heeft. Het is vooral belangrijk om de 80% deelnemers die zonder veel problemen kunnen worden ingeschreven te scheiden van de 15% met een ondersteuningsvraag, en de 5% waarvoor echt iets extra’s geregeld moet worden om tot een goede plaatsing te komen. Het blijkt dat een beperkt aantal gegevens al een hoge voorspellende waarde geeft voor studiesucces en het identificeren van mogelijke probleemgevallen.Overdracht deelnemergegevens
Ontwikkelen leermateriaalPassend leermateriaal voor een bepaald onderwijsproductOntwikkelen onderwijs
Oplossen calamiteitHet vinden van een oplossing voor de calamiteit, zodanig dat de geplande onderwijsactiviteiten zoveel mogelijk doorgang kunnen vinden. Concreet betekent dit, dat afhankelijk van de aard van de calamiteit, middelen herschikt worden (anders gepland, nieuwe middelen aangetrokken, niet ingezette middelen alsnog ingezet), wat leidt tot een gewijzigd rooster.Inzetten middelenOpnieuw roosteren vanwege calamiteit
Wijzigen middel
Oplossen uitvoeringsprobleemVinden en realiseren van een oplossing voor een ontstaan uitvoeringsprobleem. De insteek voor het zoeken naar de oplossing is om de geplande onderwijsactiviteiten zoveel mogelijk doorgang te laten hebben. Afhankelijk van de aard van het probleem kunnen middelen herschikt worden, nieuwe middelen aangetrokken worden of niet ingezette middelen alsnog ingezet worden.Inzetten middelen
Opnemen POP en PAP in portfolioHet bewaren en inzichtelijk maken van het POP en PAP in het portfolioAantonen competenties en kennis
Opnemen bevroren producten
  • Inzicht krijgen in de mate van beheersing van kerntaken met de bijbehorende werkprocessen.
  • De mogelijkheid hebben om bewijsmateriaal te delen.
Aantonen competenties en kennis
Opstellen planBepalen van de leervraag in een voor de deelnemer begrijpelijke taal:
  • op lange termijn (POP)
  • voor de komende periode (PAP)

Maken van afspraken over de begeleiding tijdens de komende periode ten aanzien van:

  • het volgende gesprek met de leertrajectbegeleider
  • het zorgdossier
LeertrajectbegeleidingFormuleren leervraag (Werkopdracht)
Monitoren en adviseren 2
Opnemen POP en PAP in portfolio (Werkopdracht)
Peilstok hanteren formatieve resultatenInzicht in de vorderingen en ontwikkeling van de deelnemer in relatie tot een taxonomie bijv. een kwalificatiedossier of een afgesproken leertraject.Leertrajectbegeleiding
Rapportage gegevens aanwezigheid deelnemerInzicht geven in de aan- en afwezigheid van bepaalde deelnemers of groepen deelnemers op verzoek van externe partijen.Analyseren aan- en afwezigheid
Registreren incidenten
  • Het monitoring en handhaven van afgesproken gedragsregels.
  • Voldoen aan de wettelijke verplichting
  • Tijdige signalering van incidenten
  • Het bereiken van gedragscorrectie
  • Opleiden en vormenSignaal aan trajectbegeleiding
    Registreren onderwijsgerelateerde houding en gedragDe coach/begeleider in staat stellen tot een optimale begeleiding.Opleiden en vormenSignaal aan trajectbegeleiding
    Registreren van summatieve resultatenHet registreren van summatieve resultaten bij de deelnemer.DiplomerenControle kwalificatie eisen naar aanleiding van registreren summatieve resultaten
    Summatieve resultaten beschikbaar stellen voor peilstokmeting
    Resultaat audit verwerkenHet verkrijgen dan wel behouden van het keurmerk Inburgeren.Toelevering verantwoordingsinformatie
    Signaleren en rapporteren aan- afwezigheid
    • Mogelijke uitval van deelnemers voorkomen door tijdige signalering afwezigheid
    • Door tijdige signalering afwezigheid deelnemer is het mogelijk om actie te ondernemen ten einde de bekostiging van de instelling veilig te stellen
    Analyseren aan- en afwezigheid
    Strategische planningInzicht krijgen in de gevolgen van verwachtte externe ontwikkelingen voor de organisatie van het onderwijs en inzicht krijgen in de benodigde beschikbare middelen op de lange termijn. Hierbij gaat het met name om de inschatting welk onderwijs (en in welke aantallen) op de langere termijn wordt gevraagd, en welke middelen nodig zijn om aan die toekomstige vraag te kunnen voldoen en welke middelen dan beschikbaar zullen zijn. Op basis van het inzicht in mogelijke gevolgen en knelpunten, acties ondernemen.PrognotiserenWijzigen middelen (Werkopdracht)
    Tactische planningInzicht krijgen in het te verwachten middelengebruik en te realiseren onderwijs op de middellange termijn, op grond van de roosterverwachtingen en analyse van de reeds gerealiseerde roosters. Acties ondernemen om eventueel gesignaleerde knelpunten in de beschikbaarheid van middelen op te lossen.PrognotiserenWijzigen middelen (Werkopdracht)
    Toeleveren ad-hoc rapportageEen of meer van onderstaande doelen kunnen van toepassing zijn:
    • Het kweken van goodwill bij de betreffende externe organisatie.
    • Het vergroten van de naamsbekendheid zowel van de eigen organisatie als van de branche.
    • Het verantwoording afleggen (anders dan in het kader van BRON, Toelevering inburgering en Toelevering opdrachtgevers.)
    Toelevering verantwoordingsinformatie
    Toeleveren opdrachtgeversHet informeren van dan wel verantwoording afleggen aan een opdrachtgever binnen de kaders van het contract dat met de opdrachtgever is afgesloten.Toelevering verantwoordingsinformatie
    Tussentijds beëindigen verbintenisZorgvuldige voorbereiding voor vroegtijdige verbreking van verbintenis waardoor de bekostigingsrelatie wordt beëindigd.Inschrijven (Proces)Bepalen diplomarecht (Werkopdracht)
    Tussentijds beëindigen verbintenis (Werkopdracht)
    Uitschrijven (Use case)De deelnemer verlaat de instelling en de verbintenis wordt beëindigd. Hiermee eindigt ook de bekostigingsrelatie.Uitschrijven (Proces)Doorstroomdossier beschikbaar stellen
    Exporteren portfolio (Werkopdracht)
    Maak of wijzig BPV-overeenkomst
    Mutatieformulier
    Melden status doorstroom
    Uitvoeren examenBepalen of de deelnemer aan de kwalificatie-eisen van het betreffende examen voldoet.ExaminerenBeschikbaar stellen product uit portfolio 3
    Summatief resultaat in examendossier
    Uitwisselen BPVActuele BPV-plaatsing uitwisselen met BRONUitwisseling BRON
    Uitwisselen deelnameActuele inschrijving uitwisselen met BRON, zodat daarop de juiste bekostiging kan worden gebaseerdUitwisseling BRON
    Uitwisselen resultatenBij uitstroom van een deelnemer uitwisselen van alle resultaten aan BRON, waardoor ook het diplomaregister wordt geactualiseerd.Uitwisseling BRON
    Vastleggen aanwezigheid of afwezigheidVerzamelen van gegevens betreffende de aanwezigheid of afwezigheid van deelnemers bij (geplande of ongeplande) onderwijsactiviteiten ten behoeve van diverse informatievragen, namelijk ten behoeve van formele externe verantwoording (voldoen aan wet- en regelgeving), verantwoording ten behoeve van de bekostiging van een contract, als hulpmiddel bij de begeleiding van de deelnemer en ten behoeve van interne managementinformatie.Registreren aan- en afwezigheidSignaleren aan/afwezigheid o.b.v vastleggen
    Vaststellen leermiddelen(lijst)Definiëren van het leermateriaal dat gebruikt kan of moet worden bij een bepaald onderwijsproduct of referentiearrangement, zodanig dat daaruit de leermiddelenlijst voor een student, docent of opleiding gemaakt kan wordenOntwikkelen onderwijs
    Verbintenis makenRealiseren van een compleet geregistreerde verbintenis zodat een vorm van bekostigingsrelatie tot stand komt.Inschrijven (Proces)Mutatieformulier
    Melden status doorstroom
    Formaliseren leervraag
    Formuleren leervraag (Werkopdracht)
    Starten portfolio
    Verzamelen en delen productenLaten zien welke competenties de deelnemer beheerst of het eigen leerproces inzichtelijk maken.Aantonen competenties en kennisBeschikbaar stellen product uit portfolio 1
    Beschikbaar stellen product uit portfolio 2
    Verzamelen en importeren instroomgegevensDe deelnemer de mogelijkheid bieden om zijn portfolio (verder) op te bouwen door deze beschikbaar te stellen, en indien van toepassing te vullen met de instroomgegevens van de deelnemer.Aantonen competenties en kennis
    Wijzigen identiteitsgegevensHet kunnen muteren en daarmee actueel en correct houden van relevante gegevens rond deelnemers in het kernsysteem.Beheren identiteitMutatieformulier
    Uitschrijven (Werkopdracht)
    Wijzigen verbintenis 1
    Wijzigen middelenHet realiseren en beschikbaar stellen van de benodigde en gevraagde middelen ten behoeve van de instelling en het registreren van deze middelen (stamgegevens up-to-date maken.)Inzetten middelenUitvoeringsprobleem (Werkopdracht)
    Wijzigen verbintenisWijziging van een bestaande verbintenis zodat er een nieuwe vorm van bekostigingsrelatie tot stand komt in de vorm van een nieuw opleidingsblad dat is toegevoegd aan een bestaande verbintenis.Inschrijven (Proces)Mutatieformulier

    Pagina’s in categorie "Use cases"

    Deze categorie bevat de volgende 77 pagina’s, van de 77 in totaal.