Categorie:Use cases
U leest een pagina uit het Triple A-archief
Use case | Doel | Onderdeel van proces | Leidt tot werkopdracht |
---|---|---|---|
Aanleveren gegevens keurmerk inburgeren | Het verkrijgen dan wel behouden van het keurmerk Inburgeren. | Toelevering verantwoordingsinformatie | |
Aanmelden (Use case) | Registreren van de eerste aanmelding, zodanig dat bepaald kan worden of er een intake kan plaatsvinden. Wanneer de aanmelding voor 1 april heeft plaatsgevonden, kan de deelnemer hier een plaatsingsrecht aan ontlenen. | Inschrijven (Proces) | |
Aanvragen examendeelname | Het starten van een examenprocedure. Dat kan zijn:
| Examineren | Uitvoeren examen (Werkopdracht) |
Aanvullen onderwijscatalogus tbv modulariteit | Aanvullen onderwijscatalogus | ||
Afhandelen niet planbare arrangementen | Een geaccepteerd arrangement en rooster voor een deelnemer. Het herziene individuele rooster is samengesteld uit onderwijsproducten welke reeds zijn gepland in het geëffectueerde rooster. | Leeraanbod plannen | Adviesgesprek n.a.v. niet planbare arrangementen |
Arrangement specificeren | Doel is te komen tot een specifiek arrangement waarin alle producten uit de onderwijscatalogus vertaald zijn naar het laagste niveau en zijn aangevuld met alle randvoorwaarden, zodat het arrangement geschikt is voor het roosterproces. | Leervraag arrangeren | Bestellen en betalen leermateriaal (Werkopdracht) Raadplegen onderwijscatalogus (Werkopdracht) Vindt BPV-product |
BPV-matching | Het invullen van een BPV-onderwijsproduct met een concrete BPV-plaats. | Toewijzen BPV | Maak of wijzig BPV-overeenkomst Raadplegen onderwijscatalogus (Werkopdracht) |
Behandelen aanvraag middelen | Het afhandelen van de aanvraag en het zonodig muteren van de beschikbaarheid van een bestaand middel. | Inzetten middelen | |
Beheren BPV-bedrijfsgegevens | De correcte registratie van stamgegevens van een leerbedrijf. | Toewijzen BPV | |
Beheren BPV-plaats | Registratie van de BPV-plaats. | Toewijzen BPV | Raadplegen BPV bedrijfsgegevens Raadplegen onderwijscatalogus (Werkopdracht) |
Beoordelen en registreren competenties en kennis | Inzicht verkrijgen in de vorderingen van de deelnemer voor wat betreft competenties, vaardigheden en kennis, door middel van een formatieve beoordeling. | Opleiden en vormen | Beschikbaar stellen beoordeeld product aan Signaal aan trajectbegeleiding |
Bepalen diplomarecht (Use case) | Bepalen of een deelnemer recht heeft op kwalificerende documenten, zodat voorkomen wordt dat hij zonder de documenten waar hij recht op heeft, wordt uitgeschreven. | Diplomeren | Diplomeren (Werkopdracht) Raadplegen peilstokmeting |
Bepalen modulariteit | Aanvullen onderwijscatalogus | ||
Beschikbaar stellen doorstroomdossier | Het ter beschikking stellen van alle relevante gegevens aan de ontvangende school, zodat zij een goede intake kunnen doen om uiteindelijk tot een goede plaatsing te komen. | Overdracht deelnemergegevens | |
Beschikbaar stellen loopbaangegevens | Inzicht verschaffen in de leerloopbaan aan deelnemer, begeleider of andere belanghebbende door middel van een overzicht (elektronisch of op papier). | Beheren loopbaan | Peilstok |
Beschikbaar stellen peilstokmeting | Inzicht verschaffen aan een deelnemer in de actuele stand van zaken betreffende de voortgang ten opzichte van een specifieke kwalificatie, inclusief de bijbehorende keuzedeelverplichting. “Welke summatieve resultaten ontbreken nog om een specifieke kwalificatie te kunnen behalen?’ | Diplomeren | |
Beschikbaarstellen onderwijsaanbod | Ontwikkelen onderwijs | ||
Bestellen en betalen leermateriaal | Zorgen dat deelnemers (en medewerkers) tijdig over het leermateriaal beschikken, dat ze op grond van hun individueel arrangement en eventueel aanvullende behoeften nodig hebben. | Leervraag arrangeren | |
Construeren en vaststellen | Er wordt een formeel vastgesteld examen beschikbaar gesteld dat aansluit bij de aanvraag van de betreffende deelnemer. In het geval van een EVC rapportage/ portfoliobeoordeling gaat het alleen om het beoordelingsmodel. | Examineren | Uitvoeren examen (Werkopdracht) |
Controle rooster realisatie | Inzicht krijgen of de vraag naar onderwijs en het aanbod van onderwijs samen zijn gekomen. Acties ondernemen om eventueel gesignaleerde knelpunten op te lossen | Leeraanbod plannen | |
Deelnemer accepteert rooster | De deelnemer heeft binnen de gestelde termijn (vanuit instituut) het rooster geaccepteerd, zodat er overeenstemming is over op welke wijze en wanneer het gevraagde onderwijs wordt aanboden in een bepaalde periode, tussen de instelling en de deelnemer. | Leeraanbod plannen | Individueel roosterprobleem oplossen (Werkopdracht) |
Definieren onderwijsproduct | Ontwikkelen onderwijs | Vaststellen leermiddelen | |
Definieren referentiearrangement | Ontwikkelen onderwijs | Vaststellen leermiddelen | |
Effectueren rooster | Het definitief maken van het rooster, door met alle betrokkenen van de organisatie erover te communiceren, door het definitief toewijzen van de middelen, door het in gang zetten van acties om alle veranderingen in middelen en arrangementen vorm te geven en door het in gang zetten van de deelnemersacceptatie. | Leeraanbod plannen | BPV-matching (Werkopdracht) Deelnemer accepteert rooster (Werkopdracht) Monitoren deelnemersacceptatie Wijzigen middelen (Werkopdracht) |
Exporteren portfolio | Het mogelijk maken van een continue opbouw van het portfolio door uitwisseling daarvan tussen diverse organisaties. | Aantonen competenties en kennis | |
Formuleren leervraag (Use case) |
| Leervraag arrangeren | Arrangement specificeren o.b.v. de onderwijscatalogus Monitoren en adviseren Nieuw onderwijsproduct Raadplegen onderwijscatalogus (Werkopdracht) Wijzigen verbintenis 1 |
Gebruiken leermateriaal | Daadwerkelijke uitvoering van een onderwijsactiviteit | Opleiden en vormen | Beschikbaar stellen resultaten |
Gesprek voeren | De deelnemer en begeleider maken gezamenlijke afspraken om de voortgang van de deelnemer te optimaliseren. | Leertrajectbegeleiding | Aanvragen examenonderdeel Opnemen producten Opstellen plan en begeleiding komende periode (Werkopdracht) |
Groeperen leervragen | Voorafgaand aan het roosterproces definiëren van groepen deelnemers die gezamenlijk aan bepaalde onderwijsactiviteiten deelnemen. | Leervraag arrangeren | |
Individueel aanvullen rooster | Ad hoc keuzes van de deelnemer om zijn leervraag compleet te maken, vastleggen in de gegeven ruimte in het deelnemerrooster. | Aanpassen en aanvullen rooster | |
Individueel roosterprobleem oplossen | Een geaccepteerd rooster voor en door een deelnemer. Het herziene individuele rooster is samengesteld uit onderwijsproducten welke reeds zijn gepland in het geëffectueerde rooster. | Leeraanbod plannen | Adviesgesprek n.a.v. niet planbare arrangementen |
Inrichten onderwijscatalogus | Ontwikkelen onderwijs | ||
Intake (Use case) | Maken van een (eerste) match tussen leervraag (het gewenst onderwijs) vanuit een potentiële deelnemer of een opdrachtgever, en een mogelijk startonderwijsproduct vanuit de instelling. Indien mogelijk wordt ook zo goed mogelijk het gewenste verbintenisgebied bepaald. | Inschrijven (Proces) | Melden status doorstroom Doorstroomdossier ontvangen Onderwijscatalogus (Werkopdracht) Verbintenis (Werkopdracht) |
Inzichtelijk maken formatieve en summatieve resultaten | Inzicht verkrijgen in welke formatieve en summatieve resultaten er zijn behaald en hoe ver een deelnemer is met het afgesproken leertraject. | Aantonen competenties en kennis | Formatieve peilstok 1 Summatieve peilstok (werkopdracht) |
Kaders stellen | Vaststellen van kaders voor het inrichten van het examineringsproces | Examineren | Kaders voor examinering |
Kwalificeren vanuit de deelnemer of opleiding | Het mogelijk verstrekken van 1 of meerdere kwalificerende documenten aan de deelnemer. | Diplomeren | Uitschrijven (Werkopdracht) Uitwisselen resultaten (Werkopdracht) |
Maken en wijzigen BPV-overeenkomst | Realiseren van een compleet geregistreerde BPV-overeenkomst, zodat een rechtsgeldige BPV en een vorm van bekostigingsrelatie tot stand komt. | Inschrijven (Proces) | Uitwisselen BPV (Werkopdracht) |
Maken rooster | We maken een rooster om de vraag naar onderwijsproducten van deelnemers en het aanbod daarvan door de instelling op elkaar af te stemmen. We zoeken daarbij een balans tussen deelnemer-, onderwijs- en bedrijfseconomische belangen. | Leeraanbod plannen | Effectueren rooster (Werkopdracht) Raadplegen onderwijscatalogus (Werkopdracht) |
Melden afwezigheid door deelnemer | Verzamelen van gegevens over de verwachte periode en rechtmatigheid van afwezigheid van deelnemers. De periode van verwachte afwezigheid van te voren weten is van belang om in te kunnen spelen op afwezigheid van deelnemers. De rechtmatigheid is van belang voor de formele externe verantwoording (voldoen aan wet- en regelgeving), als hulpmiddel bij de begeleiding van de deelnemer en ten behoeve van interne managementinformatie. | Registreren aan- en afwezigheid | Signaleren aan/afwezigheid o.b.v. melding deelnemer |
Melden status | Inzicht in de status van de aanmelding van een deelnemer, bij de ontvangende school en andere betrokken partijen. | Overdracht deelnemergegevens | |
Monitoren acceptatie deelnemersrooster | Vaststellen of voldoende deelnemers (voldoende snel) hun deelnemersrooster accepteren, zodat het rooster zoals dat is opgesteld ook daadwerkelijk uitgevoerd kan worden. En het indien nodig nemen van passende maatregelen als te veel deelnemers hun rooster niet accepteren. | Leeraanbod plannen | Opnieuw roosteren vanwege roosterafwijzing |
Monitoren voortgang | Het verkrijgen van een zo goed mogelijk zicht op de voortgang van de deelnemer, door periodiek en n.a.v. signalen het totaal aan beschikbare informatie te interpreten en daaraan een advies te verbinden. | Leertrajectbegeleiding | Formatieve peilstok 1 Formatieve peilstok 2 Plannen adviesgesprek |
Onderhouden criteriumbank | Opbouwen en onderhouden van een criteriumbank op basis van kwalificaties. | Diplomeren | |
Onderhouden gegevens deelnemer | Actuele deelnemergegevens in het portfolio. | Aantonen competenties en kennis | |
Onderwijsintake (Use case) | Dit onderdeel van het proces is erop gericht om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor plaatsing van een aangemelde deelnemer binnen de instelling. Teven wordt er gekeken of de gewenste vorm van ondersteuning wel aangeboden kan worden, al of door de eigen instelling. | Leertrajectbegeleiding | Aanvragen EVC Aanvragen EVC-beoordeling |
Ontvangen doorstroomdossier | Verkrijgen van de noodzakelijke informatie op basis waarvan de school kan bepalen op welke opleiding de student de beste kans op studiesucces heeft, en om te bepalen of een student mogelijk extra begeleiding nodig heeft. Het is vooral belangrijk om de 80% deelnemers die zonder veel problemen kunnen worden ingeschreven te scheiden van de 15% met een ondersteuningsvraag, en de 5% waarvoor echt iets extra’s geregeld moet worden om tot een goede plaatsing te komen. Het blijkt dat een beperkt aantal gegevens al een hoge voorspellende waarde geeft voor studiesucces en het identificeren van mogelijke probleemgevallen. | Overdracht deelnemergegevens | |
Ontwikkelen leermateriaal | Passend leermateriaal voor een bepaald onderwijsproduct | Ontwikkelen onderwijs | |
Oplossen calamiteit | Het vinden van een oplossing voor de calamiteit, zodanig dat de geplande onderwijsactiviteiten zoveel mogelijk doorgang kunnen vinden. Concreet betekent dit, dat afhankelijk van de aard van de calamiteit, middelen herschikt worden (anders gepland, nieuwe middelen aangetrokken, niet ingezette middelen alsnog ingezet), wat leidt tot een gewijzigd rooster. | Inzetten middelen | Opnieuw roosteren vanwege calamiteit Wijzigen middel |
Oplossen uitvoeringsprobleem | Vinden en realiseren van een oplossing voor een ontstaan uitvoeringsprobleem. De insteek voor het zoeken naar de oplossing is om de geplande onderwijsactiviteiten zoveel mogelijk doorgang te laten hebben. Afhankelijk van de aard van het probleem kunnen middelen herschikt worden, nieuwe middelen aangetrokken worden of niet ingezette middelen alsnog ingezet worden. | Inzetten middelen | |
Opnemen POP en PAP in portfolio | Het bewaren en inzichtelijk maken van het POP en PAP in het portfolio | Aantonen competenties en kennis | |
Opnemen bevroren producten |
| Aantonen competenties en kennis | |
Opstellen plan | Bepalen van de leervraag in een voor de deelnemer begrijpelijke taal:
Maken van afspraken over de begeleiding tijdens de komende periode ten aanzien van:
| Leertrajectbegeleiding | Formuleren leervraag (Werkopdracht) Monitoren en adviseren 2 Opnemen POP en PAP in portfolio (Werkopdracht) |
Peilstok hanteren formatieve resultaten | Inzicht in de vorderingen en ontwikkeling van de deelnemer in relatie tot een taxonomie bijv. een kwalificatiedossier of een afgesproken leertraject. | Leertrajectbegeleiding | |
Rapportage gegevens aanwezigheid deelnemer | Inzicht geven in de aan- en afwezigheid van bepaalde deelnemers of groepen deelnemers op verzoek van externe partijen. | Analyseren aan- en afwezigheid | |
Registreren incidenten |
| Opleiden en vormen | Signaal aan trajectbegeleiding |
Registreren onderwijsgerelateerde houding en gedrag | De coach/begeleider in staat stellen tot een optimale begeleiding. | Opleiden en vormen | Signaal aan trajectbegeleiding |
Registreren van summatieve resultaten | Het registreren van summatieve resultaten bij de deelnemer. | Diplomeren | Controle kwalificatie eisen naar aanleiding van registreren summatieve resultaten Summatieve resultaten beschikbaar stellen voor peilstokmeting |
Resultaat audit verwerken | Het verkrijgen dan wel behouden van het keurmerk Inburgeren. | Toelevering verantwoordingsinformatie | |
Signaleren en rapporteren aan- afwezigheid |
| Analyseren aan- en afwezigheid | |
Strategische planning | Inzicht krijgen in de gevolgen van verwachtte externe ontwikkelingen voor de organisatie van het onderwijs en inzicht krijgen in de benodigde beschikbare middelen op de lange termijn. Hierbij gaat het met name om de inschatting welk onderwijs (en in welke aantallen) op de langere termijn wordt gevraagd, en welke middelen nodig zijn om aan die toekomstige vraag te kunnen voldoen en welke middelen dan beschikbaar zullen zijn. Op basis van het inzicht in mogelijke gevolgen en knelpunten, acties ondernemen. | Prognotiseren | Wijzigen middelen (Werkopdracht) |
Tactische planning | Inzicht krijgen in het te verwachten middelengebruik en te realiseren onderwijs op de middellange termijn, op grond van de roosterverwachtingen en analyse van de reeds gerealiseerde roosters. Acties ondernemen om eventueel gesignaleerde knelpunten in de beschikbaarheid van middelen op te lossen. | Prognotiseren | Wijzigen middelen (Werkopdracht) |
Toeleveren ad-hoc rapportage | Een of meer van onderstaande doelen kunnen van toepassing zijn:
| Toelevering verantwoordingsinformatie | |
Toeleveren opdrachtgevers | Het informeren van dan wel verantwoording afleggen aan een opdrachtgever binnen de kaders van het contract dat met de opdrachtgever is afgesloten. | Toelevering verantwoordingsinformatie | |
Tussentijds beëindigen verbintenis | Zorgvuldige voorbereiding voor vroegtijdige verbreking van verbintenis waardoor de bekostigingsrelatie wordt beëindigd. | Inschrijven (Proces) | Bepalen diplomarecht (Werkopdracht) Tussentijds beëindigen verbintenis (Werkopdracht) |
Uitschrijven (Use case) | De deelnemer verlaat de instelling en de verbintenis wordt beëindigd. Hiermee eindigt ook de bekostigingsrelatie. | Uitschrijven (Proces) | Doorstroomdossier beschikbaar stellen Exporteren portfolio (Werkopdracht) Maak of wijzig BPV-overeenkomst Mutatieformulier Melden status doorstroom |
Uitvoeren examen | Bepalen of de deelnemer aan de kwalificatie-eisen van het betreffende examen voldoet. | Examineren | Beschikbaar stellen product uit portfolio 3 Summatief resultaat in examendossier |
Uitwisselen BPV | Actuele BPV-plaatsing uitwisselen met BRON | Uitwisseling BRON | |
Uitwisselen deelname | Actuele inschrijving uitwisselen met BRON, zodat daarop de juiste bekostiging kan worden gebaseerd | Uitwisseling BRON | |
Uitwisselen resultaten | Bij uitstroom van een deelnemer uitwisselen van alle resultaten aan BRON, waardoor ook het diplomaregister wordt geactualiseerd. | Uitwisseling BRON | |
Vastleggen aanwezigheid of afwezigheid | Verzamelen van gegevens betreffende de aanwezigheid of afwezigheid van deelnemers bij (geplande of ongeplande) onderwijsactiviteiten ten behoeve van diverse informatievragen, namelijk ten behoeve van formele externe verantwoording (voldoen aan wet- en regelgeving), verantwoording ten behoeve van de bekostiging van een contract, als hulpmiddel bij de begeleiding van de deelnemer en ten behoeve van interne managementinformatie. | Registreren aan- en afwezigheid | Signaleren aan/afwezigheid o.b.v vastleggen |
Vaststellen leermiddelen(lijst) | Definiëren van het leermateriaal dat gebruikt kan of moet worden bij een bepaald onderwijsproduct of referentiearrangement, zodanig dat daaruit de leermiddelenlijst voor een student, docent of opleiding gemaakt kan worden | Ontwikkelen onderwijs | |
Verbintenis maken | Realiseren van een compleet geregistreerde verbintenis zodat een vorm van bekostigingsrelatie tot stand komt. | Inschrijven (Proces) | Mutatieformulier Melden status doorstroom Formaliseren leervraag Formuleren leervraag (Werkopdracht) Starten portfolio |
Verzamelen en delen producten | Laten zien welke competenties de deelnemer beheerst of het eigen leerproces inzichtelijk maken. | Aantonen competenties en kennis | Beschikbaar stellen product uit portfolio 1 Beschikbaar stellen product uit portfolio 2 |
Verzamelen en importeren instroomgegevens | De deelnemer de mogelijkheid bieden om zijn portfolio (verder) op te bouwen door deze beschikbaar te stellen, en indien van toepassing te vullen met de instroomgegevens van de deelnemer. | Aantonen competenties en kennis | |
Wijzigen identiteitsgegevens | Het kunnen muteren en daarmee actueel en correct houden van relevante gegevens rond deelnemers in het kernsysteem. | Beheren identiteit | Mutatieformulier Uitschrijven (Werkopdracht) Wijzigen verbintenis 1 |
Wijzigen middelen | Het realiseren en beschikbaar stellen van de benodigde en gevraagde middelen ten behoeve van de instelling en het registreren van deze middelen (stamgegevens up-to-date maken.) | Inzetten middelen | Uitvoeringsprobleem (Werkopdracht) |
Wijzigen verbintenis | Wijziging van een bestaande verbintenis zodat er een nieuwe vorm van bekostigingsrelatie tot stand komt in de vorm van een nieuw opleidingsblad dat is toegevoegd aan een bestaande verbintenis. | Inschrijven (Proces) | Mutatieformulier |
Pagina’s in categorie "Use cases"
Deze categorie bevat de volgende 77 pagina’s, van de 77 in totaal.
A
B
- TripleA:Behandelen aanvraag middelen
- TripleA:Beheren BPV-bedrijfsgegevens
- TripleA:Beheren BPV-plaats
- TripleA:Beoordelen en registreren competenties en kennis
- TripleA:Bepalen diplomarecht (Use case)
- TripleA:Bepalen modulariteit
- TripleA:Beschikbaar stellen doorstroomdossier
- TripleA:Beschikbaar stellen loopbaangegevens
- TripleA:Beschikbaar stellen peilstokmeting
- TripleA:Beschikbaarstellen onderwijsaanbod
- TripleA:Bestellen en betalen leermateriaal
- TripleA:BPV-matching
D
I
M
O
- TripleA:Onderhouden criteriumbank
- TripleA:Onderhouden gegevens deelnemer
- TripleA:Onderwijsintake (Use case)
- TripleA:Ontvangen doorstroomdossier
- TripleA:Ontwikkelen leermateriaal
- TripleA:Oplossen calamiteit
- TripleA:Oplossen uitvoeringsprobleem
- TripleA:Opnemen bevroren producten
- TripleA:Opnemen POP en PAP in portfolio
- TripleA:Opstellen plan