Het onderwijs is flexibel georganiseerd

Nr 4
Principe Het onderwijs is voor wat betreft de inzet van mensen en middelen flexibel georganiseerd, zodat flexibel op de leervraag van studenten kan worden ingespeeld.
Rationale Studenten kunnen op verschillende momenten hun leervraag formuleren of bijstellen. Dit moet tijdig in een onderwijsplanning kunnen worden vertaald. Een traditionele onderwijsplanning met een vast jaarrooster en klassen past daar niet altijd in. Het moet mogelijk zijn om kort-cyclisch (bijvoorbeeld elke 10 weken) te plannen, rekening houdend met de persoonlijke leerroute van de studenten en het beschikbare onderwijsaanbod, mensen en middelen voor die periode.
Implicaties De organisatie moet tot flexibiliteit in staat zijn. Dat beperkt zich niet tot de planning van het onderwijs alleen, maar vraagt flexibiliteit in de inzet van mensen en middelen in het hele onderwijs en de bedrijfsvoering.


Dit betekent niet dat al het traditionele plannen verdwijnt. Voor een deel van het onderwijs kan mogelijk een jaarrooster met klassen blijven bestaan. Maar het wordt mogelijk om voor een deel van het rooster periodiek te plannen.

Specifiek voor de planning heeft dit de volgende consequenties.

  • Het onderwijs wordt geheel of gedeeltelijke voor een korte(re) periode vooruit gepland
  • De onderwijsplanning is geheel of gedeeltelijk individueel, in plaats van op basis van groepen of klassen


Terug naar het overzicht van de MORA principes