MORA
Aanmelden
MORA Basis
Hoofdprocesmodel
Informatiemodel
Applicaties en applicatieservices
Architectuurprincipes
Toepassen MORA
Waar draagt MORA aan bij?
Waar zet je MORA in?
Thema's
› Flexibel onderwijs
Procesketens
Hoofdprocesmodel
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering en begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en administratie
› Onderwijsontwikkeling
› Bedrijfsvoering
Informatieobjecten
Informatiemodel
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering
› Begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en Administratie - Instroom en Uitstroom
› Werving en Administratie - Administreren
› Onderwijsontwikkeling - Onderwijs
› Onderwijsontwikkeling - Examinering
BIV-classificatie
› Toelichting BIV-classificatie
› BIV-classificatie informatieobjecten
Applicatieservices
Applicaties en applicatieservices
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering
› Begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en Administratie - Instroom en Uitstroom
› Werving en Administratie - Administreren
› Onderwijsontwikkeling - Onderwijs
› Onderwijsontwikkeling - Examinering
› Financieel Management
› Human Resource Management
› Inkoop en contractmanagement
Koppelvlakken
Koppelvlak CAMBO
Koppelvlak RIO
Koppelvlak Examinering
Aanvullende informatie
Leeswijzer
Download de MORA
Architectuurtooling
MORA metamodel
Contact
Release Notes
Triple A-archief
Onderwijsuitvoering en begeleiding - (P) procesmodel
ArchiMate-modellen
>
MORA
>
Views
> Onderwijsuitvoering en begeleiding - (P) procesmodel
Onderwijsuitvoering en begeleiding - (P) procesmodel
Resultaat * Een student die hulp heeft gekregen in zijn/haar studievoortgang en bij eventuele stagnatie is doorverwezen naar een 2e of 3e lijnshulp. * Een student heeft hulp gekregen in bemiddeling naar werk en/of het vinden van een plek in de maatschappij. Vastgelegd in * Student- /Zorgdossier (BusinessProcess)
Ondersteunen
Ondersteunen student omvat in aanvulling op de reguliere begeleiding het signaleren van problemen, interveniëren en zorg verlenen. Probeem signaleren Als de student definitief geplaatst is en er geen of beperkte additionele begeleiding nodig blijkt te zijn, ligt het verlenen van eventuele ondersteuning alleen bij de studieloopbaanbegeleider. Als de studieloopbaanbegeleider echter een probleem signaleert dan wordt de trajectbegeleider erbij betrokken. Vanaf dit moment verlenen zowel de studieloopbaanbegeleider als de trajectbegeleider de benodigde ondersteuning aan de student. Interveniëren De trajectbegeleider verleent de ondersteuning op het moment dat er intensievere additionele begeleiding nodig blijkt te zijn. De studieloopbaanbegeleider blijft betrokken bij het begeleidingsproces van de student. Zorg verlenen De zorgverlening kan bestaan uit interne begeleiding en/of externe begeleiding. De trajectbegeleider en de aangewezen begeleider of instantie verlenen de ondersteuning. De studieloopbaanbegeleider blijft betrokken bij het begeleidingsproces van de student. (BusinessProcess)
Ondersteunen student
Resultaat * Inzicht in en bespreken van de voortgang van de student in zijn leerproces en ontwikkeling. * Kansen (versnellen/doorstroom/excelleren) en risico’s signaleren zodat een optimale leertijd wordt gerealiseerd en/of risico op uitval of vertraging wordt voorkomen Vastgelegd in * Geanalyseerd en besproken voortgang vastgelegd in voortgangsverslag, (bindend) studieadvies, signaal voor starten zorgproces (BusinessProcess)
Begeleiden en monitoren voortgang
Tijdens de opleiding wordt de student begeleid. Deze begeleiding vindt plaats tijdens alle onderwijsonderdelen die de student volgt op school en in de praktijk (BPV). De student heeft gedurende de opleiding te maken met verschillende begeleiders op school (docenten) en in de praktijk (praktijkopleiders). De student wordt begeleid bij het maken van loopbaankeuzes, keuzes voor keuzedelen, bpv en de uitvoering van leertaken. De begeleiding van de afzonderlijke begeleiders draagt bij aan de monitoring van de voortgang. Deze monitoring wordt uitgevoerd door de studieloopbaanbegeleider van de student. (BusinessProcess)
Begeleiden student
Tijdens de opleiding wordt de voortgang van de student door alle betrokken docenten in beeld gebracht. Iedere student heeft een studieloopbaanbegeleider. Deze begeleidt de student bij de leerprocessen en ontwikkeling en monitort de studievoortgang. De studieloopbaanbegeleider van de student is betrokken bij het verstrekken van het bindend studie advies en het aanvragen van eventuele vrijstellingen. Voor de student is de studieloopbaanbegeleider het eerste aanspreekpunt waar het gaat om voortgang (of stagnatie) in de ontwikkeling in de loopbaan. Ook wordt tenminste één keer per jaar beoordeeld of de ondersteuningsbehoefte geëvalueerd. Bij minderjarig studenten moeten de de ouders worden geïnformeerd over de voortgang en eventuele wijzigingen in het ondersteuningsplan. (BusinessProcess)
Monitoren
voortgang leerroute
Sinds 2018 is het bindend studieadvies (BSA) wettelijk verplicht voor alle mbo-opleidingen. De afspraken die met de student over het BSA zijn gemaakt zijn vastgelegd bij de inschrijving. Een BSA heeft betrekking op de studievoortgang van de student en de voorzetting van zijn/haar opleiding. Onder studievoortgang worden de studieresultaten, beroeps- en werkhouding en BPV-voortgang verstaan. Bij éénjarige opleidingen (entree-opleiding en specialistenopleiding) dient het BSA binnen vier kalendermaanden na aanvang van de opleiding te worden gegeven, maar niet eerder dan drie maanden na aanvang. Bij meerjarige opleidingen dient het BSA na ten minste negen kalendermaanden en uiterlijk aan het eind van het eerste studiejaar van de opleiding te zijn gegeven. In geval van een (mogelijk) negatief BSA dient de student altijd een schriftelijke waarschuwing te hebben ontvangen. (BusinessProcess)
Verstrekken
bindend
studieadvies
Resultaat: * Optimale leerroute voor de student o.b.v. zijn leervraag en mogelijkheden. Tevens zijn (onderwijs)vrijstellingen bepaald. Vastgelegd in: * Vrijstellingen (voor onderwijs) * Vastgestelde en vastgelegde leerroute (BusinessProcess)
Bepalen leerroute
De begeleider stelt samen met de student of opdrachtgever de leervraag op, uitgedrukt in opleidingsonderdelen, (eventueel) aangevuld met additionele wensen en voorwaarden. Er wordt met name aandacht besteed aan het vertalen van de leervraag van de student naar de onderwijslogistieke consequenties. Een belangrijk onderdeel van het formuleren van de leervraag is het maken van een keuze uit de elementen van de kwalificatiestructuur, die past bij de leervraag. Dat kan betekenen dat wordt gekozen voor het passende verbintenisgebied, bijvoorbeeld een specifieke kwalificatie als de deelnemer nog is ingeschreven op een kwalificatiedosssier, of de keuze voor een of meerdere keuzedelen. Als gevolg daarvan zal mogelijk de inschrijving moeten worden gewijzigd. (BusinessProcess)
Formuleren
leervraag
De leervraag van een student wordt tijdens dit proces uitgewerkt naar een persoonlijke leerroute die bestaat uit de opleidingsonderdelen waarvoor de student heeft gekozen. Het onderwijsprogramma bestaat uit een planbaar geheel aan opleidingsonderdelen, dat model staat voor de persoonlijke leerroute van een student. De student kan daarin nog keuzes maken, wat resulteert in een persoonlijke leerroute. Deze opleidngsonderdelen bestaan uit leertaken die de student gaat uitvoeren tijdens de opleiding. De persoonlijke leerroute wordt aangevuld met randvoorwaarden, volgorde, keuzes e.d. om het plannen (roosteren) mogelijk te maken. Voor het bepalen van de leerroute van de student in de BPV is de matching tussen het leerbedrijf en de student ook nog van belang, want de student moet de leertaken kunnen uitvoeren bij het leerbedrijf. (BusinessProcess)
Persoonlijke
leerroute
specificeren
Resultaat * De student krijgt onderwijs conform de planning en afspraken, vastgelegd in een (individueel) rooster en voorbereidend op de uit te voeren examens. * Een docent/praktijkinstructeur die zijn lesmateriaal heeft voorbereid en heeft overgebracht aan de student. Vastgelegd in * Onderwijscatalogus, curriculum, rooster * Lesmateriaal (in allerlei vormen zoals paperbased, in LMS e.d.) (BusinessProcess)
Verzorgen onderwijs
Het uitvoeren van onderwijsactiviteiten door een docent of praktijkbegeleider. Dit zijn in het rooster geplande of niet geplande onderwijsactiviten (zoals lessen, instructie in een les of praktijksituatie, bespreken van opdrachten) die erop gericht zijn dat studenten hun leertaken kunnen uitvoeren. (BusinessProcess)
Uitvoeren onderwijs
activiteiten
Het voorbereiden van onderwijsactiviteiten, zoals lessen, instructie in een les of praktijksituatie of opdrachten. Dit omvat ook de nazorg na afloop van uitgevoerde onderwijsactiviteiten. (BusinessProcess)
Voorbereiden en nazorg
onderwijs activiteiten
Naast de uitvoering van onderwijsactiviteiten, volgt de docent of praktijbegeleider ook de effectiviteit ervan en neemt dit mee in de voorbereiding van onderwijsactiviteiten in het vervolg. (BusinessProcess)
Monitoren
effectiviteit
onderwijs
activiteiten
Resultaat: * Student die de betreffende (leer)taak aantoonbaar beheerst en klaar is voor het afleggen van een examen (summatief). * Student die de (leer)taken in de praktijk heeft gebracht als onderdeel van de opleiding buiten de instelling en heeft aangetoond het geleerde als medewerker van een organisatie te kunnen uitvoeren. Vastgelegd in: * Portfolio van de student en zijn formatieve resultaten. * Afgeronde BPV of BPV-opdrachten (BusinessProcess)
Uitvoeren leertaken en praktijk ervaren
Het gebruiken van leermiddelen bij het uitvoeren van leertaken. (BusinessProcess)
Gebruiken
leermiddelen
Gedurende de opleiding voert de student diverse leertaken uit. Deze leertaken worden door docenten en/of praktijkbegeleiders begeleid. Alle leertaken samen vormen de totale opleiding van de student. Naast beroepsgerichte leertaken betreft het ook taken gericht op taal, rekenen, keuzedelen etc.. Tijdens de BPV draait de student mee in de dagelijkse gang van zaken in het BPV-bedrijf. Binnen dat proces voert de student werkzaamheden uit en werkt aan beroepscompetenties. Ook voert de student BPV-opdrachten uit waarmee (delen van) kerntaken en werkprocessen geoefend worden. (BusinessProcess)
Uitvoeren leertaken
Tijdens de BPV draait de student mee in de dagelijkse gang van zaken in het BPV-bedrijf. De student neemt deel aan het bedrijfsproces. Binnen het bedrijf voert de student werkzaamheden uit en werkt hij/zij aan beroepscompetenties. Ook voert de student BPV-opdrachten uit waarmee (delen van) kerntaken en werkprocessen geoefend worden. De BBL-student draait daarin mee als werknemer en wordt hierbij goed begeleid. Van de BOL-student wordt niet verwacht dat hij/zij meedraait als werknemer. (BusinessProcess)
Uitvoeren leertaken BPV
Resultaat * Beoordeelde (formatieve) leerresultaten van de student als input voor de begeleiding. * Evaluatie van effectiviteit van ingezette lessen, toetsen e.d. Vastgelegd in * Beoordeelde (formatieve) leerresultaten * Evaluatie van effectiviteit van ingezette lessen, toetsen e.d. (BusinessProcess)
Analyseren en beoordelen
leerresultaten
Op basis van het gevolgde onderwijs worden de leerresultaten verzameld en geregistreerd die relevant zijn om inzicht te krijgen in de voortgang en ontwikkeling van de student. Het gaat hier om formatieve toetsen of evaluatie, bijvoorbeeld een portfolio, opdracht of kennistoets. De registratie van leerresultaten biedt studenten en docenten/begeleiders inzicht in hoe de student staat ten opzichte van het afgesproken leerroute. Formatief toetsen en evalueren heeft als doel studenten inzicht te geven in hun eigen leerproces, hun motivatie te bevorderen en meer onderwijs op maat te realiseren. (BusinessProcess)
Verzamelen leerresultaten
De leerresultaten geven uiteindelijk een inschatting van de slagingskans en kunnen gebruikt worden om te besluiten of de student klaar is voor deelname aan een examen(onderdeel). Deze formatieve leerresultaten hebben geen ‘status’ in de feitelijke examinering en zijn niet het soort bewijzen dat vereist is voor diplomering. De leerresultaten leiden tot een beslissing over deelname aan een examenonderdeel, dit proces kan gedurende de opleiding meermaals plaatsvinden. Dit wordt ook wel de 'Peilstok formatieve resultaten' genoemd. (BusinessProcess)
Analyseren leerresultaten
Wanneer de student één of meerdere leertaken heeft afgerond wordt besloten of de student dit met het bijbehorend examen kan afsluiten. In dit proces wordt op basis van de leerresultaten besloten of de student toe is aan het examen. Bij positief besluit wordt de examenaanvraag gedaan. Belangrijk uitgangspunt is dat studenten voldoende voorbereid en geëquipeerd aan een examen beginnen. Dit verhoogt de slagingskans. Ook sluit dit aan bij de heersende opvatting dat examinering de bevestiging is van al ontwikkelde vaardigheden, houding en kennis. (BusinessProcess)
Beslissen over examen
aanvraag
Resultaat: Overzicht van verwerkte mutaties (inclusief historie): * welke studenten volgen welke opleiding (crebo/cohort e.d.) met welke vakken/cursussen en resultaten, * welke docenten en met welke expertise (inzetbaarheid) verbonden zijn aan welke opleiding en vakken. Vastgelegd in: * Up to date gegevens (zoals opleiding, vakken/cursussen, resultaten, docent, rollen, ed.) met bijgewerkte overeenkomsten (BusinessProcess)
Onderwijs en studenten administreren
Op basis van eerder behaalde onderdelen van de opleiding of eerder opgedane werkervaring kan de student vrijstellingen aanvragen bij de examencommissie. Vaak worden eventuele vrijstellingen besproken tijdens de intake. De vrijstellingen kunnen door de examencommissie verleend worden op beroepsgerichte en generieke examenonderdelen. De verleende vrijstellingen worden opgenomen in het examendossier van de student. Een student hoeft dan geen examen te doen. In het geval van vrijstelling op basis van eerder opgedane werkervaring spreken we van Erkennen van Verworven Competenties (EVC). Naast vrijstelling voor examens kan de student vrijstellingen aanvragen voor onderwijs. Deze vrijstelling wordt niet door de examencommissie, maar door het onderwijsteam verleend. (BusinessProcess)
Registreren
vrijstellingen
Een onderwijsinstelling definieert de opleidingen en cursussen die worden aangeboden aan de studenten in de vorm van onderwijsaanbod. Het onderwijsaanbod wordt ontwikkeld voor nieuwe opleidingen en cursussen, onderhouden en nader gespecificeerd. Zo ontstaat een eenduidig aanbod van opleidingen binnen de gehele onderwijsinstelling. Dit gebeurt in de onderwijscatalogus. Het zorgt ervoor dat alle omringende processen informatie kunnen putten uit de onderwijscatalogus om flexibel te kunnen inschrijven, het onderwijs voor te bereiden en de studenten te begeleiden. (BusinessProcess)
Presenteren
onderwijsaanbod
Tijdens de studieloopbaan maakt de student een keuze aan vakken uit keuzedelen. De gekozen vakken (keuzedelen) worden geadministreerd in het studentinformatiesysteem en vermeld bij de inschrijving. (BusinessProcess)
Aanmelden
keuzedelen
Studenten kunnen bij de aanmelding of gedurende het intake-proces aangeven welke ondersteuningsbehoefte zij hebben. Dit kan gaan om ondersteuning in de vorm van begeleiding door medewerkers van de instelling, experts van buiten de instelling (bijvoorbeeld een doventolk) of fysieke aanpassingen in het gebouw/lokaal. Ook kan het gaan om ondersteuning die nodig is voor het uitvoeren van bpv. De ondersteuningsbehoefte van de student wordt voor aanvang van de opleiding vastgelegd in het ondersteuningsplan. Bij standaardvoorzieningen (zoals dyslexie) wordt dit ter kennisgeving aan de student gestuurd, waarbij de student binnen een bepaalde termijn (bijvoorbeeld 10 dagen) moet reageren bij onjuistheden. Bij maatwerk moet de student expliciet toestemmin geven / akkoord geven met het ondersteuningsplan. (BusinessProcess)
Vastleggen
ondersteuningsbeh-
oefte
Resultaat * Psychologisch, onderwijskundig en administratief ingetakete (potentiële) studenten. * Uit te voeren loopbaanadvies en gesprekken passend onderwijs. * Student en de instelling hebben een beeld van de mate waarin de opleiding passend is (leervraag) en welke hulpmiddelen (plannen) nodig zijn. Vastgelegd in * Plaatsing als aangemelde student in het student informatie systeem. * Studentendossier met gemaakte afspraken (plannen) (BusinessProcess)
Intake en plaatsen
Nadat de administratieve waarin vooral is gekeken naar de toelatingsvoorwaarden, wordt vervolgens een onderwijsintake uitgevoerd. In deze intake wordt bijvoorbeeld het beroepsbeeld geschetst en krijgt de student een beter beeld van de opleiding. Dit kan onder andere bevatten: * een begeleidingsadvies; * overzicht van aan te vragen vrijstellingen; * de eerste keuzes in de leerroute van de student. In sommige gevallen wordt de student doorverwezen naar de uitgebreide intake binnen de mbo-school. Wanneer de student bij de aanmelding heeft aangegeven dat er sprake is van een ondersteuningsbehoefte, dan wordt er altijd een uitgebreide intake gedaan. De intaker legt het resultaat van de intake vast in het begeleidingsdossier van de student. (BusinessProcess)
Uitvoeren onderwijs
intake
Wanneer uit de aanmelding van een student blijkt dat de student niet zomaar geplaatst kan worden in de opleiding naar keuze, kan er een uitgebreide intake plaatsvinden. Deze intake kan gericht zijn op: * Het bepalen van de ondersteuningsvraag van de student; * Het begeleiden van de studiekeuze van de student; * Het begeleiden van de student naar een andere opleiding dan de opleiding naar keuze (bijvoorbeeld in geval van instroombeperking of niet voldoen aan aanvullende eisen). Een uitgebreide intake vindt ook plaats wanneer er sprake is van een opleiding met aanvullende eisen. In dat geval kan de uitgebreide intake bestaan uit een auditie of sporttest. Vaak wordt deze intake uitgevoerd door een aantal docenten, die per team zijn aangewezen. Daarnaast zijn er vaak specialisten vanuit de mbo-school aanwezig bij een uitgebreide intake. Beschrijving van het proces: * Voeren van een intake-plus gesprek. * Bepalen van de aanvullende begeleiding. * Vastleggen van de afspraken over de aanvullende begeleiding. * Eventueel geven van een studieloopbaanadvies. * Eventueel begeleiden van de aspirant-student naar een andere opleiding en/of onderwijsinstelling. Extra (indien van toepassing t.a.v. opleiding): * Uitvoeren van aanvullende toelatingsopdrachten zoals een auditie of sporttest. (BusinessProcess)
Uitvoeren
uitgebreide intake
Resultaat: * Optimale inzet van mensen en middelen ten behoeve van het onderwijs geven (docent/praktijkinstructeur) en onderwijs krijgen (student). Vastgelegd in: * (Individueel) rooster (studenten en docenten): jaar, periode, week en dag * Werkverdeling team (BusinessProcess)
Plannen en roosteren
Het publiceren van het rooster voor studenten en docenten. Dit gebeurt periodiek en na wijzigingen. (BusinessProcess)
Publiceren rooster
In het gepubliceerde rooster kunnen leertaken zijn geroosterd waarvoor studenten zich kunnen aanmelden. Dit kan onderdeel zijn van hun persoonlijke leerroute. De student moet zich actief aanmelden voor zo'n geroosterde module, bijvoorbeeld omdat er een maximum aantal studenten kan worden toegelaten, of omdat studenten aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. (BusinessProcess)
Aanmelden
geroosterde
activiteit
Resultaat * Voldoen aan de wettelijke vereisten m.b.t. aanwezigheid (BOT en BPV) en signalering bij te grote ongeoorloofde afwezigheid en daarmee kans op uitval of studievertraging van de student. Vastgelegd in * Geregistreerde aanwezigheid * Geanalyseerde en gerapporteerde aan- en afwezigheid/uitval * Melding aan DUO-leerplicht * Signaal voor begeleidingsproces. (BusinessProcess)
Aan- en afwezigheid
registreren en analyseren
Gedurende de opleiding van de student wordt bij alle onderwijsactiviteiten de aanwezigheid van de student geregistreerd. In geval van begeleide onderwijstijd (BOT) wordt deze aanwezigheidsregistratie door de docent uitgevoerd. In de BPV is de student zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van zijn urenstaat. Onderwijsactiviteiten kunnen verschillende vormen aannemen, bijvoorbeeld: lessen vanuit het rooster, een begeleidingsmoment met een onderwijsbegeleider, BPV, praktijkopdracht (buiten de school), workshops of activiteiten waarop kan worden ingeschreven, etc. Het gaat niet om zelfstudietijd en huiswerk. De aanwezigheid van deelnemers kan van te voren ‘onbekend’ of ‘verwacht’ zijn. De docent of de deelnemer kan de werkelijke aan- of afwezigheid registreren. Er wordt aangegeven of er aanwezigheid of afwezigheid wordt geregistreerd en er is ruimte voor een aantal bijzonderheden. (BusinessProcess)
Vastleggen aan- en
afwezigheid
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
Deze svg is op 29-08-2024 21:46:27 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL.
ArchiMedes 29-08-2024 21:46:27 CEST
Klik
hier
om deze view op ware grootte te tonen.
Klik
hier
om de technische details van deze view te tonen.
Legenda
Selecteer een kleurenweergave :
Originele kleuren
MORA-type
Hoofdproces
Proces
Input
1) Aanmelddossier en 2) OER
Geanalyseerde leerresultaten
Gepubliceerde rooster
Leervraag van de student
Opgave keuzedelen
Rooster
Toegewezen vrijstellingen
Verzamelde leerresultaten
Anders
Output
Examenaanvraag
Geanalyseerde leerresultaten
Gepubliceerd rooster
Geregistreerde keuzedelen
Geregistreerde vrijstellingen
Leerresultaten
Ondewijsaanbod
Verzamelde leerrsultaten
Anders
ArchiMate basiskleuren
Bedrijfslaag
ArchiMate-view Onderwijsuitvoering en begeleiding - (P) procesmodel
Elementtype
:
ArchiMateView
Element-id
:
Id-2cbdf27e-84d4-5ac9-009b-e1a551ab7b41
ArchiMate-model
:
MORA
Label
:
Onderwijsuitvoering en begeleiding - (P) procesmodel
Elementen
:
Aan- en afwezigheid registreren en analyseren
(
BusinessProcess
)
Aanmelden geroosterde activiteit
(
BusinessProcess
)
Aanmelden keuzedelen
(
BusinessProcess
)
Analyseren en beoordelen leerresultaten
(
BusinessProcess
)
Analyseren leerresultaten
(
BusinessProcess
)
Begeleiden en monitoren voortgang
(
BusinessProcess
)
Begeleiden student
(
BusinessProcess
)
Bepalen leerroute
(
BusinessProcess
)
Beslissen over examen aanvraag
(
BusinessProcess
)
Formuleren leervraag
(
BusinessProcess
)
Gebruiken leermiddelen
(
BusinessProcess
)
Intake en plaatsen
(
BusinessProcess
)
Monitoren effectiviteit onderwijs activiteiten
(
BusinessProcess
)
Monitoren voortgang leerroute
(
BusinessProcess
)
Ondersteunen
(
BusinessProcess
)
Ondersteunen student
(
BusinessProcess
)
Onderwijs en studenten administreren
(
BusinessProcess
)
Persoonlijke leerroute specificeren
(
BusinessProcess
)
Plannen en roosteren
(
BusinessProcess
)
Presenteren onderwijsaanbod
(
BusinessProcess
)
Publiceren rooster
(
BusinessProcess
)
Registreren vrijstellingen
(
BusinessProcess
)
Uitvoeren leertaken
(
BusinessProcess
)
Uitvoeren leertaken BPV
(
BusinessProcess
)
Uitvoeren leertaken en praktijk ervaren
(
BusinessProcess
)
Uitvoeren onderwijs activiteiten
(
BusinessProcess
)
Uitvoeren onderwijs intake
(
BusinessProcess
)
Uitvoeren uitgebreide intake
(
BusinessProcess
)
Vastleggen aan- en afwezigheid
(
BusinessProcess
)
Vastleggen ondersteuningsbehoefte
(
BusinessProcess
)
Verstrekken bindend studieadvies
(
BusinessProcess
)
Verzamelen leerresultaten
(
BusinessProcess
)
Verzorgen onderwijs
(
BusinessProcess
)
Voorbereiden en nazorg onderwijs activiteiten
(
BusinessProcess
)
Relaties
:
Uitvoeren leertaken
leidt tot
Monitoren effectiviteit onderwijs activiteiten
(
TriggeringRelationship
)
Presenteren onderwijsaanbod
leidt tot
Persoonlijke leerroute specificeren
(
TriggeringRelationship
)
Verzamelen leerresultaten
leidt tot
Analyseren leerresultaten
(
TriggeringRelationship
)
Formuleren leervraag
leidt tot
Persoonlijke leerroute specificeren
(
TriggeringRelationship
)
Uitvoeren onderwijs intake
leidt tot
Formuleren leervraag
(
TriggeringRelationship
)
Uitvoeren leertaken BPV
leidt tot
Monitoren effectiviteit onderwijs activiteiten
(
TriggeringRelationship
)
Uitvoeren onderwijs activiteiten
leidt tot
Voorbereiden en nazorg onderwijs activiteiten
(
TriggeringRelationship
)
Monitoren voortgang leerroute
leidt tot
Begeleiden student
(
TriggeringRelationship
)
Persoonlijke leerroute specificeren
leidt tot
Aanmelden keuzedelen
(
TriggeringRelationship
)
Monitoren voortgang leerroute
leidt tot
Verstrekken bindend studieadvies
(
TriggeringRelationship
)
Monitoren effectiviteit onderwijs activiteiten
leidt tot
Voorbereiden en nazorg onderwijs activiteiten
(
TriggeringRelationship
)
Uitvoeren leertaken
leidt tot
Uitvoeren onderwijs activiteiten
(
TriggeringRelationship
)
Publiceren rooster
leidt tot
Aanmelden geroosterde activiteit
(
TriggeringRelationship
)
Vastleggen ondersteuningsbehoefte
leidt tot
Ondersteunen student
(
TriggeringRelationship
)
Begeleiden student
leidt tot
Ondersteunen student
(
TriggeringRelationship
)
Publiceren rooster
leidt tot
Uitvoeren leertaken
(
TriggeringRelationship
)
Registreren vrijstellingen
leidt tot
Persoonlijke leerroute specificeren
(
TriggeringRelationship
)
Uitvoeren leertaken
leidt tot
Verzamelen leerresultaten
(
TriggeringRelationship
)
Analyseren leerresultaten
leidt tot
Beslissen over examen aanvraag
(
TriggeringRelationship
)
Monitoren voortgang leerroute
leidt tot
Vastleggen ondersteuningsbehoefte
(
TriggeringRelationship
)
Uitvoeren leertaken
leidt tot
Gebruiken leermiddelen
(
TriggeringRelationship
)
Uitvoeren leertaken
leidt tot
Monitoren voortgang leerroute
(
TriggeringRelationship
)
Uitvoeren onderwijs intake
leidt tot
Uitvoeren uitgebreide intake
(
TriggeringRelationship
)
Uitvoeren leertaken
leidt tot
Begeleiden student
(
TriggeringRelationship
)
Uitvoeren leertaken
leidt tot
Vastleggen aan- en afwezigheid
(
TriggeringRelationship
)
Uitvoeren uitgebreide intake
leidt tot
Vastleggen ondersteuningsbehoefte
(
TriggeringRelationship
)
Voorbereiden en nazorg onderwijs activiteiten
leidt tot
Uitvoeren onderwijs activiteiten
(
TriggeringRelationship
)
Persoonlijke leerroute specificeren
leidt tot
Aanmelden geroosterde activiteit
(
TriggeringRelationship
)
Uitvoeren onderwijs intake
leidt tot
Registreren vrijstellingen
(
TriggeringRelationship
)
Begeleiden student
leidt tot
Formuleren leervraag
(
TriggeringRelationship
)
Categorieën
:
ArchiMateViews
ArchiMateModel MORA
Verborgen categorieën:
Elementen
Toegestane eindpunten voor Refers to view
Toegestane eindpunten voor Occurs in view