Id-364d4ed2-8b6c-402c-9963-dba615a36f51

ArchiMate-modellen > MORA > TriggeringRelationships > Id-364d4ed2-8b6c-402c-9963-dba615a36f51
ArchiMate-relatie Id-364d4ed2-8b6c-402c-9963-dba615a36f51
ArchiMate_TriggeringRelationship.png
Relatietype  : TriggeringRelationship
Relatie-id  : Id-4bbc0e05-f6b1-f1ee-e5ba-9075f9bc6831
ArchiMate-model  : MORA
Vanaf  : Analyseren kwalificatiedossier en keuzedelen (BusinessProcess)
Naar  : Opstellen onderwijsplan (BusinessProcess)
ArchiMate-views  : 
Contextdiagram
Het kwalificatiedossier beschrijft de eisen waaraan een student moet voldoen om zijn/haar diploma te behalen. Het beschrijft wat de student gaat leren. Elk dossier bevat één of meer kwalificaties en iedere kwalificatie leidt tot een diploma. Hoe beter de diploma-eisen aansluiten op de wensen van het bedrijfsleven, hoe groter de kans op een baan voor een beginnende beroepsbeoefenaar én hoe beter bedrijven hun vacatures kunnen vervullen. Het kwalificatiedossier beschrijft: * De kerntaken, werkprocessen, kennis en vaardigheden van de kwalificatie. * De generieke eisen voor Nederlandse taal, rekenen en eventueel Engels. * De vereisten voor loopbaan en burgerschap. * In keuzedelen ook (specifieke) kerntaken, werkprocessen en/of kennis en vaardigheden. * De beschrijvingen van behoeften en wensen in het kader van eventueel verder leren. Ten behoeve van de ontwikkeling of bijstelling van het opleidingsaanbod worden per opleiding het kwalificatiedossier en de relevante keuzedelen geanalyseerd om de leerdoelen vast te stellen. De leerdoelen zijn niet alleen gebaseerd op de kwalificatiedossiers, maar ook op de onderwijsvisie en de behoefte van de (regionale) arbeidsmarkt en potentiële studenten. De leerdoelen vormen de basis voor het onderwijs- en examenplan van een opleiding. Het aanbod aan keuzedelen wordt geanalyseerd met als doel de keuzedelen te selecteren waar studenten belangstelling voor hebben en die aansluiten bij de regionale opleidingsvraag. Deze keuzedelen hoeven niet gekoppeld te zijn aan het kwalificatiedossier waarvoor de opleiding opleidt. De keuzedelen worden in het onderwijs- en examenplan opgenomen. Een actueel overzicht van alle keuzedelen is te vinden op de site van de SBB. (BusinessProcess) Analyseren kwalificatiedos- sier en keuzedelen Het onderwijsplan is een samenhangend overzicht waarin per opleiding de opleidingsonderdelen staan die samen een opleiding vormen. Hierin staan, onder andere, de doelen van de opleiding, de leerinhoud, toetsen, didactische principes en/of de wijze en het tijdstip waarop de opleiding aangeboden wordt. In het onderwijsplan staat ook in welke omgeving (mbo-school, zelfstudie of beroepspraktijk) het onderwijs plaatsvindt. Hierbij wordt rekening gehouden met de praktische haalbaarheid en de doelgroep. Beschrijving van het proces dat kan worden gevolgd: * Verzamel het onderwijsplan en de verbeterplannen van vorig jaar. * Verzamel actuele sector- en opleidingspecifieke documenten, zoals keuzedelen en het kwalificatiedossier. * Bekijk samen of er aanleiding is om het onderwijsplan van vorig jaar aan te vullen of bij te stellen. * Stel het onderwijsplan op of bij. * Leg het (bijgestelde) onderwijsplan voor aan een aantal interne en externe betrokkenen om de herkenbaarheid, organiseerbaarheid en haalbaarheid te toetsen. * Stel het onderwijsplan vast en archiveer dit. Nadat het onderwijsplan is opgesteld, stellen degenen die hiervoor bevoegd en verantwoordelijk zijn dit document vast. Nu ligt dit plan voor een bepaalde periode vast en wordt er door de teams gewerkt aan de implementatie en uitvoering ervan. (BusinessProcess) Opstellen onderwijsplan TriggeringRelationship Deze svg is op 13-04-2024 18:43:09 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 13-04-2024 18:43:09 CEST