Opstellen visie onderwijs en examinering

ArchiMate-modellen > MORA > BusinessProcesses > Opstellen visie onderwijs en examinering
Het team verbindt de instelling- en schoolvisie op onderwijs en leren met de eigen situatie en inzichten en vertaalt deze voor de opleiding, met zijn specifieke kenmerken en niveau, naar het leren van studenten dat hen voorbereidt op wat het werkveld, en de toekomstige ontwikkelingen daarin, van beginnende beroepsbeoefenaars vraagt.

De visie op examinering is een afgeleide van de algemene visie op de kwaliteit van het onderwijs. De visie geeft richting aan het examenbeleid: de inhoudelijke, procesmatige en organisatorische keuzes.


Output
Visie op onderwijs en examinering
Procesdomein
Het proces Opstellen visie onderwijs en examinering valt in het volgende procesdomein:
Contextdiagram
Het team verbindt de instelling- en schoolvisie op onderwijs en leren met de eigen situatie en inzichten en vertaalt deze voor de opleiding, met zijn specifieke kenmerken en niveau, naar het leren van studenten dat hen voorbereidt op wat het werkveld, en de toekomstige ontwikkelingen daarin, van beginnende beroepsbeoefenaars vraagt. De visie op examinering is een afgeleide van de algemene visie op de kwaliteit van het onderwijs. De visie geeft richting aan het examenbeleid: de inhoudelijke, procesmatige en organisatorische keuzes. (BusinessProcess) Opstellen visie onderwijs en examinering In het handboek examinering beschrijft de mbo-school de visie op examinering: de processen en procedures van de examinering, de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van alle betrokkenen bij examinering. Het handboek examinering is toegankelijk voor deze betrokkenen. De informatie moet voor hen snel en eenvoudig beschikbaar zijn. De inhoud van het handboek is afgeleid van de wettelijke kaders, de examenvisie en het examenreglement. Beschrijving proces: * Verzamel de bijgestelde examenvisie, het examenreglement en verbeterplannen van vorig jaar. * Bekijk of er, gezien de documenten, aanleiding is om het al bestaande handboek examinering aan te passen. * Pas het handboek examinering aan of stel het handboek op. Gebruik hiervoor het servicedocument Voorbeeld inhoudsopgave handboek examinering. * Dien het handboek examinering in voor vaststelling. (BusinessProcess) Opstellen handboek examinering Resultaat: * instelling die in het maatschappelijk belang ervoor zorgdraagt dat iedereen zich kan ontwikkelen en bedrijven/instellingen en overheid de beschikking hebben tot goed personeel. * inzicht in studentenaantallen en ontwikkelingen m.b.t. arbeidsmarkt * inzicht in benodigde middelen zoals faciliteiten, personeel, ed. Vastgelegd in: * vastgestelde lange termijnplannen (strategie en dienst en college (meer)jaarplannen)) met toetsingscriteria en bijsturing * geschatte studentenaantallen * geschatte behoefte aan expertise (docenten) en middelen (BusinessProcess) Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren Het examenreglement is het juridisch kader dat voor elke student de transparantie en betrouwbaarheid van het examenproces waarborgt. Het examenreglement moet bekend zijn bij de student en op bijvoorbeeld de website van de school staan. In het examenreglement staan de formele regels en afspraken waar iedereen die bij examinering en diplomering betrokken is, zich aan houdt. Er zijn regels en afspraken opgenomen over bijvoorbeeld fraude, herkansingen, bewaartermijnen en beroep. Het gaat om formele, juridische afspraken en kaders. MOGELIJKE PROCESSTAPPEN * Verzamel de bijgestelde examenvisie, het examenreglement en de verbeterplannen van vorig jaar. * Bekijk of er, gezien de documenten, aanleiding is om het al bestaande examenreglement aan te passen. * Pas het examenreglement aan of stel het examenreglement op. Gebruik hiervoor eventueel het servicedocument Handreiking inhoud examenreglement. * Dien het examenreglement in voor vaststelling. (BusinessProcess) Opstellen examen reglement Opstellen van een kwalitatieve en kwantitatieve analyse op basis waarvan bepaald kan worden of het wenselijk en haalbaar is om een bepaalde opleiding in het opleidingenaanbod op te nemen. (BusinessProcess) Opstellen businesscase opleiding Het bepalen en modelleren van strategie-elementen, zoals marktdrivers, doelen, missies, principes, waardetoevoeging, sterkten/zwaktes, bedoelingen, strategie, resultaten. (ApplicationService) Strategie bepaling Het registreren van kpi s, het vastleggen van gegevens m.b.t. deze kpi's, het rapporteren over de voortgang op de verschillende kwaliteitsgebieden: * Onderwijsproces * Examinering & diplomering * Schoolklimaat * Onderwijsresultaten * Kwaliteitszorg en ambitie * Financieel Beheer (ApplicationService) Beheer kwaliteits indicatoren TriggeringRelationship CompositionRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship ServingRelationship ServingRelationship Deze svg is op 08-04-2024 14:25:32 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 08-04-2024 14:25:32 CEST
ArchiMate-element Opstellen visie onderwijs en examinering
ArchiMate_Process.png
Elementtype  : BusinessProcess
Element-id  : Id-9a1ba4fc-ae5c-cc6f-768a-d7e12ffd39f3
ArchiMate-model  : MORA
Label  : Opstellen visie onderwijs en examinering
Documentatie  : Het team verbindt de instelling- en schoolvisie op onderwijs en leren met de eigen situatie en inzichten en vertaalt deze voor de opleiding, met zijn specifieke kenmerken en niveau, naar het leren van studenten dat hen voorbereidt op wat het werkveld, en de toekomstige ontwikkelingen daarin, van beginnende beroepsbeoefenaars vraagt. De visie op examinering is een afgeleide van de algemene visie op de kwaliteit van het onderwijs. De visie geeft richting aan het examenbeleid: de inhoudelijke, procesmatige en organisatorische keuzes.
Output  : Visie op onderwijs en examinering
MORA-type  : Proces
ArchiMate-views  : 
Relaties  :