Communicatie

ArchiMate-modellen > MORA > Views > Communicatie
Communicatie
Voor zowel de mbo-school als de onderwijsteams is het belangrijk dat het onderwijs relevant blijft. Hier zijn zowel interne- als externe ontwikkelingen bepalend in. De missie van de school, interne randvoorwaarden en externe randvoorwaarden, zoals wet- en regelgeving, inspectietoezicht en de kwalificatiestructuur, bepalen de kaders waarbinnen het onderwijs plaatsvindt. Ook zijn er ontwikkelingen in de omgeving die van invloed kunnen zijn op het onderwijsaanbod. Denk aan (innovatieve) initiatieven in de omgeving (vanuit de gemeente, bedrijven, provincie) of regionale of Europese projecten waarbij de opleiding kan aansluiten (en waar eventueel subsidie voor is), of aan regionale samenwerkingsverbanden die relevant zijn voor de opleiding. Binnen de omgeving van de mbo-school is de arbeidsmarkt belangrijk: het onderwijs moet zo goed mogelijk aansluiten op de vraag en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Onderstaand proces kun je als team gebruiken bij het analyseren van de arbeidsmarkt: Verzamel arbeidsmarktdata uit de regio en sector. Dit kan bijvoorbeeld via de website van de SBB of werk.nl. Ook bedrijven in de regio waar de mbo-school mee samenwerkt kunnen goede bronnen zijn. Breng de innovaties en ontwikkelingen die voor de opleiding relevant zijn in kaart Verzamel informatie voor de betreffende regio over hoeveel studenten een opleiding volgen en wat hun perspectief is op de arbeidsmarkt Onderzoek welke behoeftes er in de regio zijn in het kader van leven lang ontwikkelen Vergelijk het aanbod van opleidingen met andere scholen in de regio en in Nederland (BusinessProcess) Analyseren omgeving en arbeidsmarkt Een systeem dat relatiebeheer en de marketing ondersteunt. Zoals: onderhouden relaties werving campagnebeheer evenementenbeheer Voorbeeld: Microsoft Dynamics CRM (ApplicationComponent) CRM systeem Het beheren van campagnes gericht op het promoten van zaken als een product, dienst, kennis, mening, organisatie e.d. Notitie Dat kan ook zijn beslag krijgen in het domein Verbinden met maatschappij thuis (marketing) (ApplicationService) Campagne beheer Het zorgdragen en ondersteunen bij het intern- en extern juist communiceren zoals het onderhouden van het imago en het onderzoeken van de markt. (BusinessFunction) Communicatie Het ondersteunen van evenmenten zoals opendagen, kennisdeling, feestelijkheden, ... inc. het beheer van gegevens (ApplicationService) Evenementen beheer Het adviseren over en ondersteunen bij interne communicatie zoals bij projecten, systeemimplementaties, narrow casting, content op portalen (BusinessProcess) Intern communiceren Voordat de voorlichtingsactiviteiten beginnen worden de onderwijsteams geïnformeerd. In elk onderwijsteam wordt een aantal docenten geselecteerd om een rol te spelen tijdens de voorlichting. De volgende stappen kunnen hierbij worden doorlopen. * Informeren van de onderwijsteams over de voorlichitngsactiviteiten. * Selecteren van voorlichters uit de onderwijsteams. * Instrueren van de voorlichters over het voorlichtingsmateriaal en de voorlichtingsbijeenkomsten. (BusinessProcess) Intern communiceren onderwijs aanbod Het adviseren over en ondersteunen bij externe communicatie zoals de inrichting van de openbare website, social media-uitingen, organiseren evenementen, voorlichtingsavonden (BusinessProcess) Extern communiceren Resultaat * Mensen (afkomstig van vooropleidingen, medewerkers of werkzoekenden die willen bij- of omscholen) die zich willen gaan aanmelden voor een specifieke opleiding/cursus. Vastgelegd in * Overzicht van potentiele studenten. (BusinessProcess) Informeren en werven Ondersteunt het managen van de instellingsimago personalisatie en branding, door middel van huisstijlen, sjablonen, emailhandtekeing, standaard teksten, disclaimers, in de communicatie Alle sjablonen, kleurschema's, logo's, icoontjes, afbeeldingen, marges, e.d. die het imago van de instelling vormgeven in diens communicatie. Voorbeelden: * Email-handtekeningen * Website raamwerk * Huisstijl templates voor word. * Zelf gedefineerde kleuren voor Microsoft Teams. (ApplicationService) Merk management Het onderzoeken van de markt gericht op het behalen van de doelstelling van de onderneming m.b.t. instroom, uitstroom en continuiteit. Denk aan demografische onderzoeken, werken aan marktaandeel, de positie in het werkveld, teveredenheidsonderzoeken, ontwikkelingen in de arbeidsmarkt, onderzoek concurrentiepositie (BusinessProcess) Onderzoeken markt Het ontwikkelen en onderhouden van het imago van de instelling zoals uitdragen van de huisstijl, deelname in samenwerkingsverbanden, doen van campagnes, uitingen in de pers enz.. (BusinessProcess) Ontwikkelen imago BusinessProcess Organiseren evenementen Het beheren en publiceren van nieuws, applicaties, informatie, evenementen e.d. * Voor medewerkers * Voor studenten (ApplicationService) Portaal diensten (intern) Externe omgeving voor het beheren en publiceren van nieuws, applicaties, informatie, evenementen e.d. (ApplicationService) Portaal diensten (extern) Ondersteunt het practoraat/lectoraat bij: * Het verzamelen van trends, innovaties en ontwikkelingen in het veld. Daarnaast het verzamelen van ideeën of vraagstukken uit de maatschappij of bedrijfleven. Uit deze set gegevens wordt een behoefte of onderzoeksvraag gedestileerd door de practor. * Het werven van participanten die mee willen denken of doen met het onderzoek of met de practor. * Het delen van gevonden resultaten en gevonden resultaten * Het toepassen van de resultaten in de beroepspraktijk en het onderwijs (breder dan de instelling zelf) * Het kundig, gestructuureerd en centraal de verzamelen en ontsluiten van kennis beheert door de practor. (ApplicationService) Practoraat en lectoraat beheer Het beheren van gegevens over relaties (ApplicationService) Relatie beheer Elk jaar wordt er een inschatting gemaakt van het aantal studenten. Wekelijks wordt het aantal inschrijvingen gemonitord. Op deze manier kan beredeneerd worden wat er komend schooljaar aan onderwijs moet worden gefaciliteerd. Deze inschatting wordt gemaakt op basis van het aantal klassen, studenten en leerroutes. De schatting gebruikt de opleidingsmanager om het aantal FTE en de werkvoorraad te analyseren. (BusinessProcess) Schatten onderwijs en studenten Dit procesgebied borgt de aansluiting van een MBO-school met haar omgeving. Wat is de scholingsbehoefte vanuit de arbeidsmarkt en vanuit de student? Hoe sluit het bedrijfsleven aan op het onderwijs? En wat is het beeld dat de buitenwereld van de school heeft? Deze vraagstukken vallen niet binnen het verantwoordelijkheidsgebied van 1 afdeling. Bijna alle medewerkers spelen een belangrijke rol op dit vlak. (Grouping) Verbinding met maatschappij, bedrijfsleven en regio Resultaat * Studenten met optimale kans op werk. * Werkenden met een optimale set aan vaardigheden.  * Bedrijven en instellingen beschikken over voldoende gekwalificeerd personeel. Vastgelegd in * Inzicht in behoefte van personeel en bij/omscholen van personeel bij bedrijven. (BusinessProcess) Onderzoeken behoefte arbeidsmarkt De activiteiten van de instelling gericht op het bekendmaken van diens aanbod aan diensten teneinde nieuwe leerlingen te werven. Resultaat * Beeld in de buitenwereld van de school * Relatie met bedrijven, instellingen, overheid en andere scholen in de keten. Vastgelegd in * Missiestatement, visiestatement, huisstijl, brochures, foldermateriaal, reclame-uitingen, open dagen, etc. (BusinessProcess) Marketing De taak van docenten die helpen bij de voorlichting is het goed informeren van aspirant-studenten over hun studiekeuze. Docenten doen dit door een realistisch beeld te schetsen van de opleiding en het beroepsveld. Een goede voorlichting vergroot de kans dat jongeren een goede studiekeuze maken en verkleint de kans op vroegtijdige uitval. Het voorlichten van potentiële nieuwe studenten vindt plaats tijdens verschillende bijeenkomsten. Soms start deze voorlichting al vanaf de 2e klas op het voortgezet onderwijs. Deze voorlichting kan de jongeren helpen een profiel te kiezen in het vo dat aansluit op de gewenste vervolgopleiding op het mbo. Het werven van nieuwe studenten begint meestal in het jaar van de mogelijke aanmelding. Eventuele stappen * Geven van voorlichting aan aspirant-studenten over hun studiekeuze door een realistisch beeld te schetsen van de opleiding en beroepsveld. * Aangeven wat de toelatingsvoorwaarden zijn voor het volgen van de opleiding. (BusinessProcess) Voorlichten aspirant studenten Na het voorlichten van de potentiële nieuwe studenten begint het werven. In deze fase maakt de aspirant-student een keuze voor een opleiding en voor een mbo-school waar hij/zij deze opleiding gaat volgen. Aspirant-studenten die aan de vooropleidingseisen voldoen melden zich uiterlijk 1 april aan. Als zij ook deelnemen aan eventuele verplichte intake-activiteiten hebben zij toelatingsrecht tot de mbo-opleiding van hun eerste keuze. Beschrijving van het proces * Werven van aspirant-studenten d.m.v. wervingsactiviteiten. * Geven van voorlichting aan aspirant-studenten over de intakeprocedure. (BusinessProcess) Werven aspirant studenten De marketing automation suite ter ondersteuning van marketing processen zoals studenten werving, imago beheer naar de commerciele/ publieke sector en Public Relations (PR) (ApplicationComponent) Marketing Management Een omgeving (bedrijfsportaal) waarin informatie en diensten met interne studenten en medewerkers wordt gedeeld. (ApplicationComponent) Intern portaal (intranet) Een BPV-bedrijf moet erkend zijn door SBB, voor een of meerdere mbo-opleidingen. SBB controleert periodiek of een BPV-bedrijf voldoet aan de voorwaarden voor erkenning. Dat houdt in dat het BPV-bedrijf een goede en veilige werkplek biedt, waar een student ervaring op kan doen met de werkprocessen en werkzaamheden die horen bij het beroep. Ook moet er een praktijkopleider zijn die de student op de werkvloer begeleidt. De school verwerft passende BPV-plaatsen bij (erkende) BPV-bedrijven, afhankelijk van de te verwachten behoefte. Daarbij is het ook belangrijk dat in beeld is welke werkprocessen studenten bij de betreffende BPV-bedrijven kunnen leren. De school stemt de verwachtingen daarover af en bereidt het bedrijf voor op de te geven begeleiding en hun rol in de beoordeling. SBB kan daarbij ondersteunen. (BusinessProcess) Werven BPV bedrijven en plaatsen TriggeringRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship TriggeringRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship ServingRelationship CompositionRelationship CompositionRelationship TriggeringRelationship RealizationRelationship RealizationRelationship Deze svg is op 08-04-2024 14:21:57 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 08-04-2024 14:21:57 CEST
Klik hier om deze view op ware grootte te tonen.
Klik hier om de technische details van deze view te tonen.
Legenda




   
   
   
   

   
   
   

   
   
   
ArchiMate-view Communicatie
Elementtype  : ArchiMateView
Element-id  : Id-ca96ed9f-3e3b-3911-442c-935b28fd0b4a
ArchiMate-model  : MORA
Label  : Communicatie
Elementen  : 
Relaties  :