MORA
Aanmelden
MORA Basis
Hoofdprocesmodel
Informatiemodel
Applicaties en applicatieservices
Architectuurprincipes
Toepassen MORA
Waar draagt MORA aan bij?
Waar zet je MORA in?
Thema's
› Flexibel onderwijs
Procesketens
Hoofdprocesmodel
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering en begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en administratie
› Onderwijsontwikkeling
› Bedrijfsvoering
Informatieobjecten
Informatiemodel
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering
› Begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en Administratie - Instroom en Uitstroom
› Werving en Administratie - Administreren
› Onderwijsontwikkeling - Onderwijs
› Onderwijsontwikkeling - Examinering
BIV-classificatie
› Toelichting BIV-classificatie
› BIV-classificatie informatieobjecten
Applicatieservices
Applicaties en applicatieservices
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering
› Begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en Administratie - Instroom en Uitstroom
› Werving en Administratie - Administreren
› Onderwijsontwikkeling - Onderwijs
› Onderwijsontwikkeling - Examinering
› Financieel Management
› Human Resource Management
› Inkoop en contractmanagement
Views onderwijsteams
Aanbodketen
BPV keten
Inschrijfketen
Onderwijsketen
Planningsketen
Koppelvlakken
Koppelvlak CAMBO
Koppelvlak RIO
Koppelvlak Examinering
Aanvullende informatie
Leeswijzer
Download de MORA
Architectuurtooling
MORA metamodel
Contact
Release Notes
Triple A-archief
Communicatie
ArchiMate-modellen
>
MORA
>
Views
> Communicatie
Communicatie
Voor zowel de mbo-school als de onderwijsteams is het belangrijk dat het onderwijs relevant blijft. Hier zijn zowel interne- als externe ontwikkelingen bepalend in. De missie van de school, interne randvoorwaarden en externe randvoorwaarden, zoals wet- en regelgeving, inspectietoezicht en de kwalificatiestructuur, bepalen de kaders waarbinnen het onderwijs plaatsvindt. Ook zijn er ontwikkelingen in de omgeving die van invloed kunnen zijn op het onderwijsaanbod. Denk aan (innovatieve) initiatieven in de omgeving (vanuit de gemeente, bedrijven, provincie) of regionale of Europese projecten waarbij de opleiding kan aansluiten (en waar eventueel subsidie voor is), of aan regionale samenwerkingsverbanden die relevant zijn voor de opleiding. Binnen de omgeving van de mbo-school is de arbeidsmarkt belangrijk: het onderwijs moet zo goed mogelijk aansluiten op de vraag en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Onderstaand proces kun je als team gebruiken bij het analyseren van de arbeidsmarkt: Verzamel arbeidsmarktdata uit de regio en sector. Dit kan bijvoorbeeld via de website van de SBB of werk.nl. Ook bedrijven in de regio waar de mbo-school mee samenwerkt kunnen goede bronnen zijn. Breng de innovaties en ontwikkelingen die voor de opleiding relevant zijn in kaart Verzamel informatie voor de betreffende regio over hoeveel studenten een opleiding volgen en wat hun perspectief is op de arbeidsmarkt Onderzoek welke behoeftes er in de regio zijn in het kader van leven lang ontwikkelen Vergelijk het aanbod van opleidingen met andere scholen in de regio en in Nederland (BusinessProcess)
Analyseren
omgeving en
arbeidsmarkt
Een systeem dat relatiebeheer en de marketing ondersteunt. Zoals: onderhouden relaties werving campagnebeheer evenementenbeheer Voorbeeld: Microsoft Dynamics CRM (ApplicationComponent)
CRM systeem
Het beheren van campagnes gericht op het promoten van zaken als een product, dienst, kennis, mening, organisatie e.d. Notitie Dat kan ook zijn beslag krijgen in het domein Verbinden met maatschappij thuis (marketing) (ApplicationService)
Campagne beheer
Het zorgdragen en ondersteunen bij het intern- en extern juist communiceren zoals het onderhouden van het imago en het onderzoeken van de markt. (BusinessFunction)
Communicatie
Het ondersteunen van evenmenten zoals opendagen, kennisdeling, feestelijkheden, ... inc. het beheer van gegevens (ApplicationService)
Evenementen
beheer
Het adviseren over en ondersteunen bij interne communicatie zoals bij projecten, systeemimplementaties, narrow casting, content op portalen (BusinessProcess)
Intern
communiceren
Voordat de voorlichtingsactiviteiten beginnen worden de onderwijsteams geïnformeerd. In elk onderwijsteam wordt een aantal docenten geselecteerd om een rol te spelen tijdens de voorlichting. De volgende stappen kunnen hierbij worden doorlopen. * Informeren van de onderwijsteams over de voorlichitngsactiviteiten. * Selecteren van voorlichters uit de onderwijsteams. * Instrueren van de voorlichters over het voorlichtingsmateriaal en de voorlichtingsbijeenkomsten. (BusinessProcess)
Intern
communiceren
onderwijs aanbod
Het adviseren over en ondersteunen bij externe communicatie zoals de inrichting van de openbare website, social media-uitingen, organiseren evenementen, voorlichtingsavonden (BusinessProcess)
Extern
communiceren
Resultaat * Mensen (afkomstig van vooropleidingen, medewerkers of werkzoekenden die willen bij- of omscholen) die zich willen gaan aanmelden voor een specifieke opleiding/cursus. Vastgelegd in * Overzicht van potentiele studenten. (BusinessProcess)
Informeren en werven
Ondersteunt het managen van de instellingsimago personalisatie en branding, door middel van huisstijlen, sjablonen, emailhandtekeing, standaard teksten, disclaimers, in de communicatie Alle sjablonen, kleurschema's, logo's, icoontjes, afbeeldingen, marges, e.d. die het imago van de instelling vormgeven in diens communicatie. Voorbeelden: * Email-handtekeningen * Website raamwerk * Huisstijl templates voor word. * Zelf gedefineerde kleuren voor Microsoft Teams. (ApplicationService)
Merk management
Het onderzoeken van de markt gericht op het behalen van de doelstelling van de onderneming m.b.t. instroom, uitstroom en continuiteit. Denk aan demografische onderzoeken, werken aan marktaandeel, de positie in het werkveld, teveredenheidsonderzoeken, ontwikkelingen in de arbeidsmarkt, onderzoek concurrentiepositie (BusinessProcess)
Onderzoeken
markt
Het ontwikkelen en onderhouden van het imago van de instelling zoals uitdragen van de huisstijl, deelname in samenwerkingsverbanden, doen van campagnes, uitingen in de pers enz.. (BusinessProcess)
Ontwikkelen imago
BusinessProcess
Organiseren
evenementen
Het beheren en publiceren van nieuws, applicaties, informatie, evenementen e.d. * Voor medewerkers * Voor studenten (ApplicationService)
Portaal diensten
(intern)
Externe omgeving voor het beheren en publiceren van nieuws, applicaties, informatie, evenementen e.d. (ApplicationService)
Portaal diensten
(extern)
Ondersteunt het practoraat/lectoraat bij: * Het verzamelen van trends, innovaties en ontwikkelingen in het veld. Daarnaast het verzamelen van ideeën of vraagstukken uit de maatschappij of bedrijfleven. Uit deze set gegevens wordt een behoefte of onderzoeksvraag gedestileerd door de practor. * Het werven van participanten die mee willen denken of doen met het onderzoek of met de practor. * Het delen van gevonden resultaten en gevonden resultaten * Het toepassen van de resultaten in de beroepspraktijk en het onderwijs (breder dan de instelling zelf) * Het kundig, gestructuureerd en centraal de verzamelen en ontsluiten van kennis beheert door de practor. (ApplicationService)
Practoraat en
lectoraat beheer
Het beheren van gegevens over relaties (ApplicationService)
Relatie beheer
Elk jaar wordt er een inschatting gemaakt van het aantal studenten. Wekelijks wordt het aantal inschrijvingen gemonitord. Op deze manier kan beredeneerd worden wat er komend schooljaar aan onderwijs moet worden gefaciliteerd. Deze inschatting wordt gemaakt op basis van het aantal klassen, studenten en leerroutes. De schatting gebruikt de opleidingsmanager om het aantal FTE en de werkvoorraad te analyseren. (BusinessProcess)
Schatten onderwijs
en studenten
Dit procesgebied borgt de aansluiting van een MBO-school met haar omgeving. Wat is de scholingsbehoefte vanuit de arbeidsmarkt en vanuit de student? Hoe sluit het bedrijfsleven aan op het onderwijs? En wat is het beeld dat de buitenwereld van de school heeft? Deze vraagstukken vallen niet binnen het verantwoordelijkheidsgebied van 1 afdeling. Bijna alle medewerkers spelen een belangrijke rol op dit vlak. (Grouping)
Verbinding met maatschappij, bedrijfsleven en regio
Resultaat * Studenten met optimale kans op werk. * Werkenden met een optimale set aan vaardigheden. * Bedrijven en instellingen beschikken over voldoende gekwalificeerd personeel. Vastgelegd in * Inzicht in behoefte van personeel en bij/omscholen van personeel bij bedrijven. (BusinessProcess)
Onderzoeken
behoefte
arbeidsmarkt
De activiteiten van de instelling gericht op het bekendmaken van diens aanbod aan diensten teneinde nieuwe leerlingen te werven. Resultaat * Beeld in de buitenwereld van de school * Relatie met bedrijven, instellingen, overheid en andere scholen in de keten. Vastgelegd in * Missiestatement, visiestatement, huisstijl, brochures, foldermateriaal, reclame-uitingen, open dagen, etc. (BusinessProcess)
Marketing
De taak van docenten die helpen bij de voorlichting is het goed informeren van aspirant-studenten over hun studiekeuze. Docenten doen dit door een realistisch beeld te schetsen van de opleiding en het beroepsveld. Een goede voorlichting vergroot de kans dat jongeren een goede studiekeuze maken en verkleint de kans op vroegtijdige uitval. Het voorlichten van potentiële nieuwe studenten vindt plaats tijdens verschillende bijeenkomsten. Soms start deze voorlichting al vanaf de 2e klas op het voortgezet onderwijs. Deze voorlichting kan de jongeren helpen een profiel te kiezen in het vo dat aansluit op de gewenste vervolgopleiding op het mbo. Het werven van nieuwe studenten begint meestal in het jaar van de mogelijke aanmelding. Eventuele stappen * Geven van voorlichting aan aspirant-studenten over hun studiekeuze door een realistisch beeld te schetsen van de opleiding en beroepsveld. * Aangeven wat de toelatingsvoorwaarden zijn voor het volgen van de opleiding. (BusinessProcess)
Voorlichten aspirant studenten
Na het voorlichten van de potentiële nieuwe studenten begint het werven. In deze fase maakt de aspirant-student een keuze voor een opleiding en voor een mbo-school waar hij/zij deze opleiding gaat volgen. Aspirant-studenten die aan de vooropleidingseisen voldoen melden zich uiterlijk 1 april aan. Als zij ook deelnemen aan eventuele verplichte intake-activiteiten hebben zij toelatingsrecht tot de mbo-opleiding van hun eerste keuze. Beschrijving van het proces * Werven van aspirant-studenten d.m.v. wervingsactiviteiten. * Geven van voorlichting aan aspirant-studenten over de intakeprocedure. (BusinessProcess)
Werven aspirant
studenten
De marketing automation suite ter ondersteuning van marketing processen zoals studenten werving, imago beheer naar de commerciele/ publieke sector en Public Relations (PR) (ApplicationComponent)
Marketing Management
Een omgeving (bedrijfsportaal) waarin informatie en diensten met interne studenten en medewerkers wordt gedeeld. (ApplicationComponent)
Intern portaal
(intranet)
Een BPV-bedrijf moet erkend zijn door SBB, voor een of meerdere mbo-opleidingen. SBB controleert periodiek of een BPV-bedrijf voldoet aan de voorwaarden voor erkenning. Dat houdt in dat het BPV-bedrijf een goede en veilige werkplek biedt, waar een student ervaring op kan doen met de werkprocessen en werkzaamheden die horen bij het beroep. Ook moet er een praktijkopleider zijn die de student op de werkvloer begeleidt. De school verwerft passende BPV-plaatsen bij (erkende) BPV-bedrijven, afhankelijk van de te verwachten behoefte. Daarbij is het ook belangrijk dat in beeld is welke werkprocessen studenten bij de betreffende BPV-bedrijven kunnen leren. De school stemt de verwachtingen daarover af en bereidt het bedrijf voor op de te geven begeleiding en hun rol in de beoordeling. SBB kan daarbij ondersteunen. (BusinessProcess)
Werven BPV bedrijven en plaatsen
TriggeringRelationship
RealizationRelationship
RealizationRelationship
RealizationRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
CompositionRelationship
CompositionRelationship
CompositionRelationship
CompositionRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
TriggeringRelationship
CompositionRelationship
CompositionRelationship
CompositionRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
CompositionRelationship
CompositionRelationship
TriggeringRelationship
RealizationRelationship
RealizationRelationship
Deze svg is op 08-04-2024 14:21:57 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL.
ArchiMedes 08-04-2024 14:21:57 CEST
Klik
hier
om deze view op ware grootte te tonen.
Klik
hier
om de technische details van deze view te tonen.
Legenda
Selecteer een kleurenweergave :
Originele kleuren
MORA-type
Hoofdproces
Proces
Procesdomein
Anders
Output
Geinstrueerde voorlichters
Geworven aspirant-studenten
Anders
ArchiMate basiskleuren
Bedrijfslaag
Applicatielaag
Samengestelde elementen
ArchiMate-view Communicatie
Elementtype
:
ArchiMateView
Element-id
:
Id-ca96ed9f-3e3b-3911-442c-935b28fd0b4a
ArchiMate-model
:
MORA
Label
:
Communicatie
Elementen
:
Analyseren omgeving en arbeidsmarkt
(
BusinessProcess
)
CRM systeem
(
ApplicationComponent
)
Campagne beheer
(
ApplicationService
)
Communicatie
(
BusinessFunction
)
Evenementen beheer
(
ApplicationService
)
Extern communiceren
(
BusinessProcess
)
Informeren en werven
(
BusinessProcess
)
Intern communiceren
(
BusinessProcess
)
Intern communiceren onderwijs aanbod
(
BusinessProcess
)
Intern portaal (intranet)
(
ApplicationComponent
)
Marketing
(
BusinessProcess
)
Marketing Management
(
ApplicationComponent
)
Merk management
(
ApplicationService
)
Onderzoeken behoefte arbeidsmarkt
(
BusinessProcess
)
Onderzoeken markt
(
BusinessProcess
)
Ontwikkelen imago
(
BusinessProcess
)
Organiseren evenementen
(
BusinessProcess
)
Portaal diensten (extern)
(
ApplicationService
)
Portaal diensten (intern)
(
ApplicationService
)
Practoraat en lectoraat beheer
(
ApplicationService
)
Relatie beheer
(
ApplicationService
)
Schatten onderwijs en studenten
(
BusinessProcess
)
Verbinding met maatschappij, bedrijfsleven en regio
(
Grouping
)
Voorlichten aspirant studenten
(
BusinessProcess
)
Werven BPV bedrijven en plaatsen
(
BusinessProcess
)
Werven aspirant studenten
(
BusinessProcess
)
Relaties
:
Informeren en werven
bestaat uit
Intern communiceren onderwijs aanbod
(
CompositionRelationship
)
Evenementen beheer
bedient
Informeren en werven
(
ServingRelationship
)
CRM systeem
realiseert
Relatie beheer
(
RealizationRelationship
)
Informeren en werven
bestaat uit
Werven aspirant studenten
(
CompositionRelationship
)
Analyseren omgeving en arbeidsmarkt
leidt tot
Schatten onderwijs en studenten
(
TriggeringRelationship
)
Communicatie
bestaat uit
Intern communiceren
(
CompositionRelationship
)
CRM systeem
realiseert
Evenementen beheer
(
RealizationRelationship
)
Communicatie
bestaat uit
Ontwikkelen imago
(
CompositionRelationship
)
Merk management
bedient
Ontwikkelen imago
(
ServingRelationship
)
CRM systeem
realiseert
Campagne beheer
(
RealizationRelationship
)
Communicatie
bestaat uit
Extern communiceren
(
CompositionRelationship
)
Campagne beheer
bedient
Onderzoeken markt
(
ServingRelationship
)
Merk management
bedient
Marketing
(
ServingRelationship
)
Relatie beheer
bedient
Werven BPV bedrijven en plaatsen
(
ServingRelationship
)
Campagne beheer
bedient
Marketing
(
ServingRelationship
)
Verbinding met maatschappij, bedrijfsleven en regio
bestaat uit
Marketing Management
(
CompositionRelationship
)
Communicatie
bestaat uit
Onderzoeken markt
(
CompositionRelationship
)
Portaal diensten (extern)
bedient
Extern communiceren
(
ServingRelationship
)
Marketing Management
realiseert
Merk management
(
RealizationRelationship
)
Intern communiceren onderwijs aanbod
leidt tot
Voorlichten aspirant studenten
(
TriggeringRelationship
)
Practoraat en lectoraat beheer
bedient
Onderzoeken behoefte arbeidsmarkt
(
ServingRelationship
)
Evenementen beheer
bedient
Marketing
(
ServingRelationship
)
Campagne beheer
bedient
Informeren en werven
(
ServingRelationship
)
Informeren en werven
bestaat uit
Voorlichten aspirant studenten
(
CompositionRelationship
)
Relatie beheer
bedient
Marketing
(
ServingRelationship
)
Onderzoeken behoefte arbeidsmarkt
bestaat uit
Analyseren omgeving en arbeidsmarkt
(
CompositionRelationship
)
Evenementen beheer
bedient
Organiseren evenementen
(
ServingRelationship
)
Voorlichten aspirant studenten
leidt tot
Werven aspirant studenten
(
TriggeringRelationship
)
Evenementen beheer
bedient
Onderzoeken markt
(
ServingRelationship
)
Intern portaal (intranet)
realiseert
Portaal diensten (intern)
(
RealizationRelationship
)
Categorieën
:
ArchiMateViews
ArchiMateModel MORA
Verborgen categorieën:
Elementen
Toegestane eindpunten voor Refers to view
Toegestane eindpunten voor Occurs in view