Formuleren leervraag

ArchiMate-modellen > MORA > BusinessProcesses > Formuleren leervraag
De begeleider stelt samen met de student of opdrachtgever de leervraag op, uitgedrukt in opleidingsonderdelen, (eventueel) aangevuld met additionele wensen en voorwaarden. Er wordt met name aandacht besteed aan het vertalen van de leervraag van de student naar de onderwijslogistieke consequenties.

Een belangrijk onderdeel van het formuleren van de leervraag is het maken van een keuze uit de elementen van de kwalificatiestructuur, die past bij de leervraag. Dat kan betekenen dat wordt gekozen voor het passende verbintenisgebied, bijvoorbeeld een specifieke kwalificatie als de deelnemer nog is ingeschreven op een kwalificatiedosssier, of de keuze voor een of meerdere keuzedelen. Als gevolg daarvan zal mogelijk de inschrijving moeten worden gewijzigd.

Proces

De begeleider stelt samen met de student de leervraag op, uitgedrukt in producten uit de onderwijscatalogus, eventueel aangevuld met additionele wensen en voorwaarden.

Input

(1) Nieuwe of gewijzigde inschrijving of (2) Verzoek vanuit begeleiding om leervraag (opnieuw) te bepalen of (3) De huidige leervraag blijk niet te kunnen worden gearrangeerd

Output
(1) Vastgelegde leervraag en (2) Keuze voor een verbintenisgebied en/of keuzedelen die verwerkt kunnen worden in de inschrijving
Hoofdproces
Het proces Formuleren leervraag valt in het volgende hoofdproces:
Procesdomein
Het proces Formuleren leervraag valt in het volgende procesdomein:
Contextdiagram
De begeleider stelt samen met de student of opdrachtgever de leervraag op, uitgedrukt in opleidingsonderdelen, (eventueel) aangevuld met additionele wensen en voorwaarden. Er wordt met name aandacht besteed aan het vertalen van de leervraag van de student naar de onderwijslogistieke consequenties. Een belangrijk onderdeel van het formuleren van de leervraag is het maken van een keuze uit de elementen van de kwalificatiestructuur, die past bij de leervraag. Dat kan betekenen dat wordt gekozen voor het passende verbintenisgebied, bijvoorbeeld een specifieke kwalificatie als de deelnemer nog is ingeschreven op een kwalificatiedosssier, of de keuze voor een of meerdere keuzedelen. Als gevolg daarvan zal mogelijk de inschrijving moeten worden gewijzigd. (BusinessProcess) Formuleren leervraag De leervraag van een student wordt tijdens dit proces uitgewerkt naar een persoonlijke leerroute die bestaat uit de opleidingsonderdelen waarvoor de student heeft gekozen. Het onderwijsprogramma bestaat uit een planbaar geheel aan opleidingsonderdelen, dat model staat voor de persoonlijke leerroute van een student. De student kan daarin nog keuzes maken, wat resulteert in een persoonlijke leerroute. Deze opleidngsonderdelen bestaan uit leertaken die de student gaat uitvoeren tijdens de opleiding. De persoonlijke leerroute wordt aangevuld met randvoorwaarden, volgorde, keuzes e.d. om het plannen (roosteren) mogelijk te maken. Voor het bepalen van de leerroute van de student in de BPV is de matching tussen het leerbedrijf en de student ook nog van belang, want de student moet de leertaken kunnen uitvoeren bij het leerbedrijf. (BusinessProcess) Persoonlijke leerroute specificeren Nadat de administratieve waarin vooral is gekeken naar de toelatingsvoorwaarden, wordt vervolgens een onderwijsintake uitgevoerd. In deze intake wordt bijvoorbeeld het beroepsbeeld geschetst en krijgt de student een beter beeld van de opleiding. Dit kan onder andere bevatten: * een begeleidingsadvies; * overzicht van aan te vragen vrijstellingen; * de eerste keuzes in de leerroute van de student. In sommige gevallen wordt de student doorverwezen naar de uitgebreide intake binnen de mbo-school. Wanneer de student bij de aanmelding heeft aangegeven dat er sprake is van een ondersteuningsbehoefte, dan wordt er altijd een uitgebreide intake gedaan. De intaker legt het resultaat van de intake vast in het begeleidingsdossier van de student. (BusinessProcess) Uitvoeren onderwijs intake De vraag van een (potentiele) student aan de onderwijsaanbieder waarin verwoord wordt wat men wil leren. Het formuleren van de leervraag is een activiteit van de begeleider samen met de deelnemer of opdrachtgever waarin de leervraag wordt uitgedrukt in producten uit de onderwijscatalogus (eventueel) aangevuld met additionele wensen en voorwaarden. (BusinessObject) Leervraag Het volgen en begeleiden van studenten in hun leertraject. Focus ligt op de mentorbegeleiding en niet op de inhoudelijke begeleiding door een docent, dit wordt gefaciliteerd door 'onderwijsbegeleiding' of 'BPV-begeleiding'. (ApplicationService) Studentbegele- iding Resultaat: * Optimale leerroute voor de student o.b.v. zijn leervraag en mogelijkheden. Tevens zijn (onderwijs)vrijstellingen bepaald. Vastgelegd in: * Vrijstellingen (voor onderwijs) * Vastgestelde en vastgelegde leerroute (BusinessProcess) Bepalen leerroute Tijdens de opleiding wordt de student begeleid. Deze begeleiding vindt plaats tijdens alle onderwijsonderdelen die de student volgt op school en in de praktijk (BPV). De student heeft gedurende de opleiding te maken met verschillende begeleiders op school (docenten) en in de praktijk (praktijkopleiders). De student wordt begeleid bij het maken van loopbaankeuzes, keuzes voor keuzedelen, bpv en de uitvoering van leertaken. De begeleiding van de afzonderlijke begeleiders draagt bij aan de monitoring van de voortgang. Deze monitoring wordt uitgevoerd door de studieloopbaanbegeleider van de student. (BusinessProcess) Begeleiden student TriggeringRelationship TriggeringRelationship AccessRelationship W ServingRelationship CompositionRelationship TriggeringRelationship Deze svg is op 05-04-2024 15:25:40 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 05-04-2024 15:25:40 CEST
ArchiMate-element Formuleren leervraag
ArchiMate_Process.png
Elementtype  : BusinessProcess
Element-id  : Id-eb11e658-d9a6-dd73-a165-e23c9c4442a6
ArchiMate-model  : MORA
Label  : Formuleren leervraag
Documentatie  : De begeleider stelt samen met de student of opdrachtgever de leervraag op, uitgedrukt in opleidingsonderdelen, (eventueel) aangevuld met additionele wensen en voorwaarden. Er wordt met name aandacht besteed aan het vertalen van de leervraag van de student naar de onderwijslogistieke consequenties. Een belangrijk onderdeel van het formuleren van de leervraag is het maken van een keuze uit de elementen van de kwalificatiestructuur, die past bij de leervraag. Dat kan betekenen dat wordt gekozen voor het passende verbintenisgebied, bijvoorbeeld een specifieke kwalificatie als de deelnemer nog is ingeschreven op een kwalificatiedosssier, of de keuze voor een of meerdere keuzedelen. Als gevolg daarvan zal mogelijk de inschrijving moeten worden gewijzigd.
Input  : (1) Nieuwe of gewijzigde inschrijving of (2) Verzoek vanuit begeleiding om leervraag (opnieuw) te bepalen of (3) De huidige leervraag blijk niet te kunnen worden gearrangeerd
Proces  : De begeleider stelt samen met de student de leervraag op, uitgedrukt in producten uit de onderwijscatalogus, eventueel aangevuld met additionele wensen en voorwaarden.
Output  : (1) Vastgelegde leervraag en (2) Keuze voor een verbintenisgebied en/of keuzedelen die verwerkt kunnen worden in de inschrijving
MORA-type  : Proces
ArchiMate-views  : 
Relaties  :