MORA
Aanmelden
MORA Basis
Hoofdprocesmodel
Informatiemodel
Applicaties en applicatieservices
Architectuurprincipes
Toepassen MORA
Waar draagt MORA aan bij?
Waar zet je MORA in?
Thema's
› Flexibel onderwijs
Procesketens
Hoofdprocesmodel
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering en begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en administratie
› Onderwijsontwikkeling
› Bedrijfsvoering
Informatieobjecten
Informatiemodel
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering
› Begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en Administratie - Instroom en Uitstroom
› Werving en Administratie - Administreren
› Onderwijsontwikkeling - Onderwijs
› Onderwijsontwikkeling - Examinering
BIV-classificatie
› Toelichting BIV-classificatie
› BIV-classificatie informatieobjecten
Applicatieservices
Applicaties en applicatieservices
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering
› Begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en Administratie - Instroom en Uitstroom
› Werving en Administratie - Administreren
› Onderwijsontwikkeling - Onderwijs
› Onderwijsontwikkeling - Examinering
› Financieel Management
› Human Resource Management
› Inkoop en contractmanagement
Koppelvlakken
Koppelvlak CAMBO
Koppelvlak RIO
Koppelvlak Examinering
Aanvullende informatie
Leeswijzer
Download de MORA
Architectuurtooling
MORA metamodel
Contact
Release Notes
Triple A-archief
Onderwijsontwikkeling - (S1) Onderwijs - services
ArchiMate-modellen
>
MORA
>
Views
> Onderwijsontwikkeling - (S1) Onderwijs - services
Onderwijsontwikkeling - (S1) Onderwijs - services
Resultaat * Studenten met optimale kans op werk. * Werkenden met een optimale set aan vaardigheden. * Bedrijven en instellingen beschikken over voldoende gekwalificeerd personeel. Vastgelegd in * Inzicht in behoefte van personeel en bij/omscholen van personeel bij bedrijven. (BusinessProcess)
Onderzoeken behoefte arbeidsmarkt
Voor zowel de mbo-school als de onderwijsteams is het belangrijk dat het onderwijs relevant blijft. Hier zijn zowel interne- als externe ontwikkelingen bepalend in. De missie van de school, interne randvoorwaarden en externe randvoorwaarden, zoals wet- en regelgeving, inspectietoezicht en de kwalificatiestructuur, bepalen de kaders waarbinnen het onderwijs plaatsvindt. Ook zijn er ontwikkelingen in de omgeving die van invloed kunnen zijn op het onderwijsaanbod. Denk aan (innovatieve) initiatieven in de omgeving (vanuit de gemeente, bedrijven, provincie) of regionale of Europese projecten waarbij de opleiding kan aansluiten (en waar eventueel subsidie voor is), of aan regionale samenwerkingsverbanden die relevant zijn voor de opleiding. Binnen de omgeving van de mbo-school is de arbeidsmarkt belangrijk: het onderwijs moet zo goed mogelijk aansluiten op de vraag en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Onderstaand proces kun je als team gebruiken bij het analyseren van de arbeidsmarkt: Verzamel arbeidsmarktdata uit de regio en sector. Dit kan bijvoorbeeld via de website van de SBB of werk.nl. Ook bedrijven in de regio waar de mbo-school mee samenwerkt kunnen goede bronnen zijn. Breng de innovaties en ontwikkelingen die voor de opleiding relevant zijn in kaart Verzamel informatie voor de betreffende regio over hoeveel studenten een opleiding volgen en wat hun perspectief is op de arbeidsmarkt Onderzoek welke behoeftes er in de regio zijn in het kader van leven lang ontwikkelen Vergelijk het aanbod van opleidingen met andere scholen in de regio en in Nederland (BusinessProcess)
Analyseren
omgeving en
arbeidsmarkt
Het kwalificatiedossier beschrijft de eisen waaraan een student moet voldoen om zijn/haar diploma te behalen. Elk dossier bevat één of meer kwalificaties en iedere kwalificatie leidt tot een diploma. Hoe beter de diploma-eisen aansluiten op de wensen van het bedrijfsleven, hoe groter de kans op een baan voor een beginnende beroepsbeoefenaar én hoe beter bedrijven hun vacatures kunnen vervullen. Alle kwalificatiedossiers samen, aangevuld met de keuzedelen, vormen de kwalificatiestructuur. De kwalificatiestructuur wordt geanalyseerd in samenhang met de analyses van de arbeidsmarkt en de regionale opleidingsvraag. De businesscase van de opleiding wordt gebruikt, ook in relatie tot de omgeving. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar samenwerking en concurrentie met andere publieke en private mbo-scholen. Op basis van de uitkomst van deze totale analyse worden kwalificaties geselecteerd waarvoor opleidingen worden aangeboden. (BusinessProcess)
Analyseren
kwalificatie-
structuur
Resultaat: * instelling die in het maatschappelijk belang ervoor zorgdraagt dat iedereen zich kan ontwikkelen en bedrijven/instellingen en overheid de beschikking hebben tot goed personeel. * inzicht in studentenaantallen en ontwikkelingen m.b.t. arbeidsmarkt * inzicht in benodigde middelen zoals faciliteiten, personeel, ed. Vastgelegd in: * vastgestelde lange termijnplannen (strategie en dienst en college (meer)jaarplannen)) met toetsingscriteria en bijsturing * geschatte studentenaantallen * geschatte behoefte aan expertise (docenten) en middelen (BusinessProcess)
Visie bepalen, strategisch plannen en
prognosticeren
Het team verbindt de instelling- en schoolvisie op onderwijs en leren met de eigen situatie en inzichten en vertaalt deze voor de opleiding, met zijn specifieke kenmerken en niveau, naar het leren van studenten dat hen voorbereidt op wat het werkveld, en de toekomstige ontwikkelingen daarin, van beginnende beroepsbeoefenaars vraagt. De visie op examinering is een afgeleide van de algemene visie op de kwaliteit van het onderwijs. De visie geeft richting aan het examenbeleid: de inhoudelijke, procesmatige en organisatorische keuzes. (BusinessProcess)
Opstellen visie
onderwijs en
examinering
Elk jaar wordt er een inschatting gemaakt van het aantal studenten. Wekelijks wordt het aantal inschrijvingen gemonitord. Op deze manier kan beredeneerd worden wat er komend schooljaar aan onderwijs moet worden gefaciliteerd. Deze inschatting wordt gemaakt op basis van het aantal klassen, studenten en leerroutes. De schatting gebruikt de opleidingsmanager om het aantal FTE en de werkvoorraad te analyseren. (BusinessProcess)
Schatten onderwijs
en studenten
Resultaat * Onderwijs dat aansluit bij de huidige en toekomstige behoeften van studenten en bedrijven / organisaties. Vastgelegd in * Uitgewerkt huidig en komend opleidingenaanbod (BusinessProcess)
Vertalen onderwijsvisie naar onderwijsaanbod
Opstellen van een kwalitatieve en kwantitatieve analyse op basis waarvan bepaald kan worden of het wenselijk en haalbaar is om een bepaalde opleiding in het opleidingenaanbod op te nemen. (BusinessProcess)
Opstellen
businesscase
opleiding
Bepalen van de start of stop-datum waarop een opleiding formeel in het aanbod van de instelling is opgenomen. Instellingen voor middelbaar beroepsonderwijs moeten sinds 2016 het voornemen tot het starten of beëindigen van beroepsopleidingen melden. (BusinessProcess)
Bepalen start/stop
opleiding
Het passend aanbod van opleidingen wordt periodiek bepaald door degenen die daartoe bevoegd zijn en is gebaseerd op analyse van de kwalificatiestructuur, van de omgeving met het oog op afspraken in de regio, de arbeidsmarkt in verband met het perspectief voor studenten en alumni en de eigen sterke en zwakke punten. Het gaat hierbij zowel over het aanbod van bekostigde opleidingen, als opleidingen in de derde leerweg. Ook de beslissing welke keuzedelen zullen worden aangeboden is gebaseerd op deze analyses. Na vaststelling worden onderwijsplan en examenplan gemaakt voor de vastgestelde opleidingen. (BusinessProcess)
Vaststellen
opleidingen aanbod
Het kwalificatiedossier beschrijft de eisen waaraan een student moet voldoen om zijn/haar diploma te behalen. Het beschrijft wat de student gaat leren. Elk dossier bevat één of meer kwalificaties en iedere kwalificatie leidt tot een diploma. Hoe beter de diploma-eisen aansluiten op de wensen van het bedrijfsleven, hoe groter de kans op een baan voor een beginnende beroepsbeoefenaar én hoe beter bedrijven hun vacatures kunnen vervullen. Het kwalificatiedossier beschrijft: * De kerntaken, werkprocessen, kennis en vaardigheden van de kwalificatie. * De generieke eisen voor Nederlandse taal, rekenen en eventueel Engels. * De vereisten voor loopbaan en burgerschap. * In keuzedelen ook (specifieke) kerntaken, werkprocessen en/of kennis en vaardigheden. * De beschrijvingen van behoeften en wensen in het kader van eventueel verder leren. Ten behoeve van de ontwikkeling of bijstelling van het opleidingsaanbod worden per opleiding het kwalificatiedossier en de relevante keuzedelen geanalyseerd om de leerdoelen vast te stellen. De leerdoelen zijn niet alleen gebaseerd op de kwalificatiedossiers, maar ook op de onderwijsvisie en de behoefte van de (regionale) arbeidsmarkt en potentiële studenten. De leerdoelen vormen de basis voor het onderwijs- en examenplan van een opleiding. Het aanbod aan keuzedelen wordt geanalyseerd met als doel de keuzedelen te selecteren waar studenten belangstelling voor hebben en die aansluiten bij de regionale opleidingsvraag. Deze keuzedelen hoeven niet gekoppeld te zijn aan het kwalificatiedossier waarvoor de opleiding opleidt. De keuzedelen worden in het onderwijs- en examenplan opgenomen. Een actueel overzicht van alle keuzedelen is te vinden op de site van de SBB. (BusinessProcess)
Analyseren
kwalificatiedossier en
keuzedelen
Resultaat: * Beschikbare leermiddelen (lesmaterialen, faciliteiten, e.d.) die benodigd zijn voor de uitvoering van de leertaken. Vastgelegd in: * Leertaken met de daarbij noodzakelijke lesmaterialen, faciliteiten, e.d. (logistiek). (BusinessProcess)
Bepalen benodigde inzet van mensen en
middelen
Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks welke personele inzet nodig is. Het team bepaalt jaarlijks - mede op basis van de eigen verbeteragenda - of er aanpassing aan de capaciteit, kennis en competenties in het team nodig is. (BusinessProcess)
Bepalen benodigde
mensen
Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan generieke faciliteiten (zoals theorie- en praktijkruimtes). Het team bepaalt jaarlijks -- mede op basis van de eigen verbeteragenda -- of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden. (BusinessProcess)
Bepalen benodigde
faciliteiten
Resultaat: * Ontwikkelde leertaken die invulling geven aan het onderwijsaanbod. Vastgelegd in: * Uitgewerkte leertaken * Onderwijscatalogus (BusinessProcess)
Ontwikkelen en voorbereiden onderwijs
Het onderwijsplan is een samenhangend overzicht waarin per opleiding de opleidingsonderdelen staan die samen een opleiding vormen. Hierin staan, onder andere, de doelen van de opleiding, de leerinhoud, toetsen, didactische principes en/of de wijze en het tijdstip waarop de opleiding aangeboden wordt. In het onderwijsplan staat ook in welke omgeving (mbo-school, zelfstudie of beroepspraktijk) het onderwijs plaatsvindt. Hierbij wordt rekening gehouden met de praktische haalbaarheid en de doelgroep. Beschrijving van het proces dat kan worden gevolgd: * Verzamel het onderwijsplan en de verbeterplannen van vorig jaar. * Verzamel actuele sector- en opleidingspecifieke documenten, zoals keuzedelen en het kwalificatiedossier. * Bekijk samen of er aanleiding is om het onderwijsplan van vorig jaar aan te vullen of bij te stellen. * Stel het onderwijsplan op of bij. * Leg het (bijgestelde) onderwijsplan voor aan een aantal interne en externe betrokkenen om de herkenbaarheid, organiseerbaarheid en haalbaarheid te toetsen. * Stel het onderwijsplan vast en archiveer dit. Nadat het onderwijsplan is opgesteld, stellen degenen die hiervoor bevoegd en verantwoordelijk zijn dit document vast. Nu ligt dit plan voor een bepaalde periode vast en wordt er door de teams gewerkt aan de implementatie en uitvoering ervan. (BusinessProcess)
Opstellen
onderwijsplan
Het onderwijs en examenreglement is het juridisch kader dat voor elke student de transparantie en betrouwbaarheid van het onderwijs- examenproces waarborgt. In het onderwijs en examenreglement staan de formele regels en afspraken waar iedereen die bij onderwijs, examinering en diplomering betrokken is, zich aan houdt. Er zijn regels en afspraken opgenomen over bijvoorbeeld de inhoud van de opleiding, studiebegeleiding en studievoortgang, fraude, herkansingen, bewaartermijnen en klachten. Het gaat om formele, juridische afspraken en kaders. (BusinessProcess)
Opstellen Onderwijs
en Examen Regeling
(OER)
Opbouwen en onderhouden van een structuur waarin formatieve resultaten gestructureerd kunnen worden vastgelegd zodat op basis daarvan de voortgang gevolgd kan worden. De formatieve resultatenstructuur is een structuur voor de geordende vastlegging van formatieve resultaten. Per opleidingsonderdeel kunnen één of meerdere resultatenstructuren worden gemaakt. Elke resultatenstructuur bestaat uit een aantal toetsen waarvoor resultaten geregistreerd kunnen worden en een berekeningswijze, om tot een eindresultaat voor het geheel te komen. Bij elke toets wordt gedefinieerd op welke schaal het resultaat geregistreerd kan worden. Elke toets kan gerelateerd worden aan één of meerdere onderdelen van de kwalificatiestructuur. (BusinessProcess)
Beheren formatieve
resultaat structuur
Opbouwen en onderhouden van een structuur waarin summatieve resultaten gestructureerd kunnen worden vastgelegd zodat op basis daarvan de voortgang gevolgd kan worden m.b.t. diplomering. In de summatieve resultaatstructuur worden examenonderdelen en examens vastgelegd. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Ontvangen van de examenonderdelen en examenplannen van het onderwijs. 2. Registreren van de examenonderdelen en examenplannen in de summatieve resultaatstructuur in het studentinformatiesysteem. 3. Controleren van de juistheid en volledigheid van de summatieve resultaatstructuur. 4. Vrijgeven van de summatieve resultaatstructuur t.b.v. diplomeren en certificeren. (BusinessProcess)
Beheren summatieve
resultaat structuur
In dit proces wordt vastgesteld, welk leermiddelen geschikt is voor welke opleidingsonderdelen. Uiteindelijk zal hierin een keuze moeten worden gemaakt, die leidt tot een concrete leermiddelenlijst per opleidingsonderdeel of onderwijsprogramma. In deze leermiddelenlijst zijn in principe alle leermiddelen opgenomen, zowel folio als digitaal lesmateriaal, maar ook andere materialen zoals vakkleding of gereedschap. (BusinessProcess)
Opstellen
leermiddelenlijst
Het onderwijs en examenreglement moet bekend zijn bij de student en op bijvoorbeeld de website van de school zijn gepubliceerd (BusinessProcess)
Publiceren Onderwijs
en Examenregeling
(OER)
De leermiddelenlijst wordt zodanig gepubliceerd dat studenten en docenten op basis daarvan de voor hen relevante daadwerkelijk leermiddelen kunnen aanschaffen. De leermiddelenlijst wordt gepubliceerd als een gepersonaliseerde lijst, afhankelijk van de persoonlijke leerroute (de opleidingsonderdelen) die de student volgt. (BusinessProcess)
Publiceren
leermiddelenlijst
Dit inkoopproces van leermiddelen begint bij de vastgestelde behoefte aan leermateriaal. In eerste instantie wordt deze behoefte op hoofdlijnen in kaart gebracht, per onderwerp waarvoor leermateriaal nodig. Zo’n onderwerp kan bijvoorbeeld een bepaald kennisgebied, beroepstaak of werkproces zijn. Daarnaast zijn de eisen die door allerlei belanghebbenden aan het leermateriaal worden gesteld relevant. Zo stelt de wetgever eisen in de vorm van het kwalificatiedossier, maar ook vanuit het beleid van de instelling zelf, de ouders, werkgevers en student kunnen eisen zijn geformuleerd waar leermateriaal aan moet voldoen. Op basis van de in kaart gebrachte behoefte aan leermateriaal, en de eisen die daaraan door de verschillende belanghebbenden worden gesteld, wordt gezocht in allerlei bronnen naar relevant leermateriaal. Dit kan worden gezien als een soort marktverkenning, waarin een overzicht ontstaat van het relevante leermateriaal voor de betreffende opleiding(en) waarvoor wordt gezocht. In dit zoekproces wordt vaak al duidelijk op welke onderwerpen er geen, of onvoldoende, leermateriaal in de markt beschikbaar is dat aan de eisen van de instelling zou kunnen voldoen. Daarbij is het vaak nodig om met een uitgever en/of distributeur, of een individuele auteur contractuele afspraken te maken. Deze afspraken kunnen gaan over prijs en leveringsvoorwaarden, maar bijvoorbeeld ook over de wijze van bestellen, betalen en leveren, afspraken over serviceverlening etc. Voor digitaal leermateriaal zijn wellicht afspraken over licenties of koppelingen. Dit is allemaal onderdeel van het inkoopproces dat voorafgaat aan de daadwerkelijke aanschaf door individuele studenten of docenten. (BusinessProcess)
Inkopen
leermiddelen
Wanneer geconstateerd wordt dat er voor een bepaald onderwerp (een kennisgebied, beroepstaak of werkproces) geen geschikt leermateriaal beschikbaar is, kan het initiatief worden genomen om geschikt leermateriaal te (laten) ontwikkelen. Dat kan door een eigen medewerker, maar ook door een externe partij. Wanneer het leermateriaal is ontwikkeld zal het door de ontwikkelaar beschikbaar worden gesteld. Dat betekent dat het vindbaar wordt gemaakt, indien van toepassing besteld en betaald kan worden, en op de leermiddelenlijst geplaatst kan worden. (BusinessProcess)
Ontwikkelen
leermiddelen
Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan leermateriaal. Het team bepaalt jaarlijks -- mede op basis van de eigen verbeteragenda -- of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden. (BusinessProcess)
Bepalen benodigde
leermiddelen
Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan benodigde BPV-plaatsen. Het team bepaalt jaarlijks -- mede op basis van de eigen verbeteragenda -- of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden. (BusinessProcess)
Bepalen benodigde
BPV plaatsen
Het definiëren en vastleggen van een onderwijsprogramma. Een onderwijsprogramma is een planbaar geheel van beschikbare opleidingsonderdelen, met daarbij aanvullende informatie over de volgorde of periode waarin het product moet worden afgenomen. Het onderwijsprogramma staat model voor de persoonlijke leerroute van een student. (BusinessProcess)
Definieren onderwijs-
programma
Het definiëren en vastleggen van de opleidingsonderdelen waaruit een opleidingsprogramma bestaat. Een opleidingsonderdeel is een onderscheidbaar geheel van kennis, inzicht en vaardigheden, dat onderdeel kan zijn van één of meer opleidingen. Een opleidingsonderdeel is een afgerond geheel binnen een onderwijsprogramma en kan wordt afgesloten met een examen. De persoonlijke leerroute kan worden samengesteld uit opleidingsonderdelen. (BusinessProcess)
Definiëren opleidings
onderdelen
Resultaat: * Optimale inzet van mensen en middelen gebaseerd op de huidige situatie en de toekomstige verwachtingen. Vastgelegd in: * Inzetplanning: docenten, afdelingsteams, projectteams, middelenplanning, etc. (BusinessProcess)
Prognosticeren mensen- en middelen behoefte
Op basis van de inschatting van het aantal toekomsige studenten en onderwijs wordt een analyse gemaakt voor de werkverdeling. Deze analyse weergeeft de inzet van de medewerkers ten opzichte van de verwachte onderwijsvraag. Dit kan leiden tot: * Wijzigingen in het personeelsbestand * Wijzigingen in het onderwijsaanbod * Wijzigingen in de clustering van leertaken * Wijzigingen in de jaarplanning Deze analyse voedt en kent een wisselwerking met de jaarplanning. (BusinessProcess)
Analyseren
werkverdeling
Op basis van het beoogde onderwijsaanbod wordt onderzocht of er voldoende faciliteiten aanwezig zijn. Hiertoe worden de huidige beschikbare faciliteiten geanalyseerd. Hierbij wordt gelet op: * Lokalen en ruimtes * Beschikbare ICT-middelen * Beschikbare beroepsgerichte middelen * Onderwijsondersteunende materialen Deze analyse wordt gebruikt in de jaarplanning. (BusinessProcess)
Analyseren
middelen
Dit omvat de publicatie van het onderwijsaanbod in verschillende vormen, bijvoorbeeld in de vorm van een Onderwijs en Examenreglement (OER) of een studiegids. (ApplicationService)
Onderwijs aanbod
publicatie
Het ondersteunen van het inkoopproces (ApplicationService)
Inkoop dienst
Het beheren van het onderwijsaanbod, zoals dat is opgebouwd uit de onderwijsprogramma's, opleidingsonderdelen en leeractiviteiten en alle metadata die daarbij relevant is. Deze metadat omvat bijvoorbeeld de leerdoelen, kerntaken, werkprocessen, studiebelastingsuren etc. Het onderwijsaanbod omvat ook per onderwijsprogramma de bijbehorende standaard leerroutes en eventuele keuzemogelijkheden. (ApplicationService)
Onderwijs beheer
Het vastleggen van summatieve resultaten & structuren (ApplicationService)
Summatief
resultaten beheer
Het vastleggen van formatieve resultaten & structuren (ApplicationService)
Formatief resultaten
beheer
Het samenstellen en goedkeuren van de leermiddelenlijst (ApplicationService)
Leermiddelen lijst
beheer
Het afhandelen van het bestellen, betalen, het treffen van betalingsregelingen en verkrijgen van leermiddelen zoals boeken. licenties en vouchers (ApplicationService)
Leermiddelen
verkoop
Het publiceren van het aanbod van leermiddelen door de instelling en door derden en het tonen van de leermiddelenlijsten (catalogus, webshop) (ApplicationService)
Leermiddelen lijst
publicatie
Een systeem voor het beheren en publiceren van het onderwijsaanbod, zoals dat is opgebouwd uit de onderwijsprogramma's, opleidingsonderdelen en leeractiviteiten en alle metadata die daarbij relevant is. Deze metadata omvat bijvoorbeeld de leerdoelen, kerntaken, werkprocessen, studiebelastingsuren etc. Het onderwijsaanbod omvat ook per onderwijsprogramma de bijbehorende standaard leerroutes en eventuele keuzemogelijkheden. De publicatie van het onderwijsaanbod kan in verschillende vormen plaatsvinden, bijvoorbeeld in de vorm van een Onderwijs en Examenreglement (OER) of een studiegids. (ApplicationComponent)
Onderwijscatalogus
Een systeem voor het registreren en meten van de studievoortgang en resultaten van een student. (ApplicationComponent)
Student volg systeem (SVS)
Een systeem dat het inkopen van producten, het beheren van leveranciergegevens en het beheren van contracten ondersteunt. Bijvoorbeeld: Proquro (ApplicationComponent)
Inkoop systeem
Een systeem dat ondersteunt bij het opmaken en vaststellen van de leermiddelenlijsten met de voor de studenten benodigde boeken, licenties en andere leermiddelen voor een opleiding. (ApplicationComponent)
Leermiddelen lijst beheer systeem
Een systeem dat ondersteunt bij * het aanbieden van leermiddelen door de instelling en door derden * het bestellen en betalen van leermiddelen door studenten (betaling gedeelte voorzien door de 'betalingen' applicatiedienst) * het verkrijgen van licenties/vouchers Opmerking: ROSA noemt de bestelomgeving een aparte component: https://www.wikixl.nl/wiki/rosa/index.php?title=DisplayArchiMateElements&elementtype=ApplicationComponent&model=Id-316838d5-7351-46de-9071-f4ba8175825c Opmerking: Dit valt ook onder het programma-doorpakken-op-digitalisering. Zie https://www.sambo-ict.nl/programmas/programma-doorpakken-op-digitalisering/leermiddelen/ Opmerking: Zie ook het koppelpunt catalogusinformatie. Zie https://www.kennisnet.nl/diensten/koppelpunt-catalogusinformatie/ Opmerking: In het PvE van de nieuwe catalogus lijkt het een ROC overstijgend platform te worden. Hoe geven we dat aan..? (kleurtje, labeltje..?) Zie https://www.sambo-ict.nl/wp-content/uploads/2020/08/20200822-Concept-PvE-leermiddelen-MBO-v0.9.pdf blz 21 e.v. (ApplicationComponent)
Leermiddelen lijst verstrekking
systeem
Het opslaan en creëren van toets- en examens en examenmateriaal, het goedkeuren ervan en het registreren van het gebruik door leerlingen (ApplicationService)
Toets en examen
(materiaal) beheer
Een systeem voor het beheren van toets- en examenmateriaal, inclusief de bepaling welke en hoeveel toets- & examenmateriaal nodig is. Denk aan: * Veilig opslaan * Zorgvuldige autorisatie * Gedegen workflow voor goedkeuring door vakspecialisten of examencommissie * Registratie van welk examenmateriaal door welke leerlingen al is gebruikt (ApplicationComponent)
Toets- en examen
(materiaal) beheer
systeem
Het ontwikkelen, importeren, bewerken, metadateren, laten goedkeuren, delen van lesmateriaal (content) (ApplicationService)
Leercontent beheer
Systeem ten behoeve van het maken en beheren van leermateriaal. (ApplicationComponent)
Leer content
management
systeem (LCMS)
Het ondersteunen van het ontwerpproces van het curriculum (de samenhangende structuur) van een opleiding. Dit omvat onder andere de opbouw in opleidingsonderdelen met hun onderlinge afhankelijkheden, logsche volgorde, relatie met leerdoelen, kerntaken en werkprocessen en de omvang in studiebelasting. (ApplicationService)
Curriculum ontwerp
Een systeem ter ondersteuning van het ontwerp- en planningsproces van het curriculum (de samenhangende structuur) van een opleiding. Dit omvat onder andere de opbouw in opleidingsonderdelen met hun onderlinge afhankelijkheden, logsche volgorde, relatie met leerdoelen, kerntaken en werkprocessen en de omvang in studiebelasting. Daarnaast omvat dit ook het in de tijd plannen van het curriculum. Dit is een tijdplanning, hoe de opleidingsonderdelen ten opzichte van elkaar in onderwijsperiodes gepland kunnen worden zodat het qua belasting een studeerbaar en organiseerbaar geheel is. (ApplicationComponent)
Curriculum
ontwerptool
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
RealizationRelationship
RealizationRelationship
RealizationRelationship
RealizationRelationship
RealizationRelationship
RealizationRelationship
RealizationRelationship
RealizationRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
RealizationRelationship
ServingRelationship
RealizationRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
ServingRelationship
RealizationRelationship
Deze svg is op 29-08-2024 21:48:06 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL.
ArchiMedes 29-08-2024 21:48:06 CEST
Klik
hier
om deze view op ware grootte te tonen.
Klik
hier
om de technische details van deze view te tonen.
Legenda
Selecteer een kleurenweergave :
Originele kleuren
MORA-type
Hoofdproces
Proces
Anders
Output
Onderwijsplan
Summatieve resultaatstructuur
Anders
Source
None
Anders
ArchiMate basiskleuren
Bedrijfslaag
Applicatielaag
ArchiMate-view Onderwijsontwikkeling - (S1) Onderwijs - services
Elementtype
:
ArchiMateView
Element-id
:
Id-edcac5f5-ce70-bf34-b1d5-0a14c004a782
ArchiMate-model
:
MORA
Label
:
Onderwijsontwikkeling - (S1) Onderwijs - services
Elementen
:
Analyseren kwalificatie-structuur
(
BusinessProcess
)
Analyseren kwalificatiedossier en keuzedelen
(
BusinessProcess
)
Analyseren middelen
(
BusinessProcess
)
Analyseren omgeving en arbeidsmarkt
(
BusinessProcess
)
Analyseren werkverdeling
(
BusinessProcess
)
Beheren formatieve resultaat structuur
(
BusinessProcess
)
Beheren summatieve resultaat structuur
(
BusinessProcess
)
Bepalen benodigde BPV plaatsen
(
BusinessProcess
)
Bepalen benodigde faciliteiten
(
BusinessProcess
)
Bepalen benodigde inzet van mensen en middelen
(
BusinessProcess
)
Bepalen benodigde leermiddelen
(
BusinessProcess
)
Bepalen benodigde mensen
(
BusinessProcess
)
Bepalen start/stop opleiding
(
BusinessProcess
)
Curriculum ontwerp
(
ApplicationService
)
Curriculum ontwerptool
(
ApplicationComponent
)
Definieren onderwijs-programma
(
BusinessProcess
)
Definiëren opleidings onderdelen
(
BusinessProcess
)
Formatief resultaten beheer
(
ApplicationService
)
Inkoop dienst
(
ApplicationService
)
Inkoop systeem
(
ApplicationComponent
)
Inkopen leermiddelen
(
BusinessProcess
)
Leer content management systeem (LCMS)
(
ApplicationComponent
)
Leercontent beheer
(
ApplicationService
)
Leermiddelen lijst beheer
(
ApplicationService
)
Leermiddelen lijst beheer systeem
(
ApplicationComponent
)
Leermiddelen lijst publicatie
(
ApplicationService
)
Leermiddelen lijst verstrekking systeem
(
ApplicationComponent
)
Leermiddelen verkoop
(
ApplicationService
)
Onderwijs aanbod publicatie
(
ApplicationService
)
Onderwijs beheer
(
ApplicationService
)
Onderwijscatalogus
(
ApplicationComponent
)
Onderzoeken behoefte arbeidsmarkt
(
BusinessProcess
)
Ontwikkelen en voorbereiden onderwijs
(
BusinessProcess
)
Ontwikkelen leermiddelen
(
BusinessProcess
)
Opstellen Onderwijs en Examen Regeling (OER)
(
BusinessProcess
)
Opstellen businesscase opleiding
(
BusinessProcess
)
Opstellen leermiddelenlijst
(
BusinessProcess
)
Opstellen onderwijsplan
(
BusinessProcess
)
Opstellen visie onderwijs en examinering
(
BusinessProcess
)
Prognosticeren mensen- en middelen behoefte
(
BusinessProcess
)
Publiceren Onderwijs en Examenregeling (OER)
(
BusinessProcess
)
Publiceren leermiddelenlijst
(
BusinessProcess
)
Schatten onderwijs en studenten
(
BusinessProcess
)
Student volg systeem (SVS)
(
ApplicationComponent
)
Summatief resultaten beheer
(
ApplicationService
)
Toets en examen (materiaal) beheer
(
ApplicationService
)
Toets- en examen (materiaal) beheer systeem
(
ApplicationComponent
)
Vaststellen opleidingen aanbod
(
BusinessProcess
)
Vertalen onderwijsvisie naar onderwijsaanbod
(
BusinessProcess
)
Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren
(
BusinessProcess
)
Relaties
:
Leermiddelen lijst verstrekking systeem
realiseert
Leermiddelen lijst publicatie
(
RealizationRelationship
)
Onderwijs beheer
bedient
Definiëren opleidings onderdelen
(
ServingRelationship
)
Inkoop dienst
bedient
Inkopen leermiddelen
(
ServingRelationship
)
Toets- en examen (materiaal) beheer systeem
realiseert
Toets en examen (materiaal) beheer
(
RealizationRelationship
)
Toets en examen (materiaal) beheer
bedient
Ontwikkelen leermiddelen
(
ServingRelationship
)
Bepalen start/stop opleiding
leidt tot
Vaststellen opleidingen aanbod
(
TriggeringRelationship
)
Analyseren omgeving en arbeidsmarkt
leidt tot
Opstellen businesscase opleiding
(
TriggeringRelationship
)
Analyseren omgeving en arbeidsmarkt
leidt tot
Schatten onderwijs en studenten
(
TriggeringRelationship
)
Definieren onderwijs-programma
leidt tot
Definiëren opleidings onderdelen
(
TriggeringRelationship
)
Student volg systeem (SVS)
realiseert
Summatief resultaten beheer
(
RealizationRelationship
)
Schatten onderwijs en studenten
leidt tot
Analyseren middelen
(
TriggeringRelationship
)
Leermiddelen lijst beheer systeem
realiseert
Leermiddelen lijst beheer
(
RealizationRelationship
)
Bepalen benodigde leermiddelen
leidt tot
Opstellen leermiddelenlijst
(
TriggeringRelationship
)
Toets en examen (materiaal) beheer
bedient
Inkopen leermiddelen
(
ServingRelationship
)
Curriculum ontwerp
bedient
Opstellen Onderwijs en Examen Regeling (OER)
(
ServingRelationship
)
Analyseren kwalificatiedossier en keuzedelen
leidt tot
Opstellen onderwijsplan
(
TriggeringRelationship
)
Leermiddelen lijst publicatie
bedient
Publiceren leermiddelenlijst
(
ServingRelationship
)
Analyseren kwalificatie-structuur
leidt tot
Opstellen businesscase opleiding
(
TriggeringRelationship
)
Leermiddelen lijst beheer
bedient
Bepalen benodigde leermiddelen
(
ServingRelationship
)
Opstellen Onderwijs en Examen Regeling (OER)
leidt tot
Beheren summatieve resultaat structuur
(
TriggeringRelationship
)
Leermiddelen lijst verstrekking systeem
realiseert
Leermiddelen verkoop
(
RealizationRelationship
)
Opstellen onderwijsplan
leidt tot
Bepalen benodigde leermiddelen
(
TriggeringRelationship
)
Analyseren werkverdeling
leidt tot
Bepalen benodigde mensen
(
TriggeringRelationship
)
Onderwijs beheer
bedient
Definieren onderwijs-programma
(
ServingRelationship
)
Vaststellen opleidingen aanbod
leidt tot
Analyseren kwalificatiedossier en keuzedelen
(
TriggeringRelationship
)
Analyseren middelen
leidt tot
Bepalen benodigde faciliteiten
(
TriggeringRelationship
)
Summatief resultaten beheer
bedient
Beheren summatieve resultaat structuur
(
ServingRelationship
)
Opstellen leermiddelenlijst
leidt tot
Publiceren leermiddelenlijst
(
TriggeringRelationship
)
Definiëren opleidings onderdelen
leidt tot
Beheren formatieve resultaat structuur
(
TriggeringRelationship
)
Definiëren opleidings onderdelen
leidt tot
Definieren onderwijs-programma
(
TriggeringRelationship
)
Opstellen Onderwijs en Examen Regeling (OER)
leidt tot
Publiceren Onderwijs en Examenregeling (OER)
(
TriggeringRelationship
)
Onderwijscatalogus
realiseert
Onderwijs beheer
(
RealizationRelationship
)
Leermiddelen lijst beheer
bedient
Opstellen leermiddelenlijst
(
ServingRelationship
)
Opstellen onderwijsplan
leidt tot
Opstellen Onderwijs en Examen Regeling (OER)
(
TriggeringRelationship
)
Leercontent beheer
bedient
Ontwikkelen leermiddelen
(
ServingRelationship
)
Bepalen benodigde leermiddelen
leidt tot
Inkopen leermiddelen
(
TriggeringRelationship
)
Schatten onderwijs en studenten
leidt tot
Opstellen businesscase opleiding
(
TriggeringRelationship
)
Leermiddelen verkoop
bedient
Publiceren leermiddelenlijst
(
ServingRelationship
)
Inkoop systeem
realiseert
Inkoop dienst
(
RealizationRelationship
)
Onderwijs aanbod publicatie
bedient
Publiceren Onderwijs en Examenregeling (OER)
(
ServingRelationship
)
Opstellen businesscase opleiding
leidt tot
Bepalen start/stop opleiding
(
TriggeringRelationship
)
Opstellen visie onderwijs en examinering
leidt tot
Opstellen businesscase opleiding
(
TriggeringRelationship
)
Student volg systeem (SVS)
realiseert
Formatief resultaten beheer
(
RealizationRelationship
)
Opstellen onderwijsplan
leidt tot
Definieren onderwijs-programma
(
TriggeringRelationship
)
Schatten onderwijs en studenten
leidt tot
Analyseren werkverdeling
(
TriggeringRelationship
)
Bepalen benodigde leermiddelen
leidt tot
Ontwikkelen leermiddelen
(
TriggeringRelationship
)
Leer content management systeem (LCMS)
realiseert
Leercontent beheer
(
RealizationRelationship
)
Onderwijscatalogus
realiseert
Onderwijs aanbod publicatie
(
RealizationRelationship
)
Curriculum ontwerp
bedient
Analyseren kwalificatiedossier en keuzedelen
(
ServingRelationship
)
Curriculum ontwerptool
realiseert
Curriculum ontwerp
(
RealizationRelationship
)
Opstellen onderwijsplan
leidt tot
Bepalen benodigde BPV plaatsen
(
TriggeringRelationship
)
Curriculum ontwerp
bedient
Opstellen onderwijsplan
(
ServingRelationship
)
Formatief resultaten beheer
bedient
Beheren formatieve resultaat structuur
(
ServingRelationship
)
Categorieën
:
ArchiMateViews
ArchiMateModel MORA
Verborgen categorieën:
Elementen
Toegestane eindpunten voor Refers to view
Toegestane eindpunten voor Occurs in view