Opstellen Onderwijs en Examen Regeling (OER)

ArchiMate-modellen > MORA > BusinessProcesses > Opstellen Onderwijs en Examen Regeling (OER)
Het onderwijs en examenreglement is het juridisch kader dat voor elke student de transparantie en betrouwbaarheid van het onderwijs- examenproces waarborgt. In het onderwijs en examenreglement staan de formele regels en afspraken waar iedereen die bij onderwijs, examinering en diplomering betrokken is, zich aan houdt. Er zijn regels en afspraken opgenomen over bijvoorbeeld de inhoud van de opleiding, studiebegeleiding en studievoortgang, fraude, herkansingen, bewaartermijnen en klachten. Het gaat om formele, juridische afspraken en kaders.
Hoofdproces
Procesdomein
Het proces Opstellen Onderwijs en Examen Regeling (OER) valt in het volgende procesdomein:
Contextdiagram
Het onderwijs en examenreglement is het juridisch kader dat voor elke student de transparantie en betrouwbaarheid van het onderwijs- examenproces waarborgt. In het onderwijs en examenreglement staan de formele regels en afspraken waar iedereen die bij onderwijs, examinering en diplomering betrokken is, zich aan houdt. Er zijn regels en afspraken opgenomen over bijvoorbeeld de inhoud van de opleiding, studiebegeleiding en studievoortgang, fraude, herkansingen, bewaartermijnen en klachten. Het gaat om formele, juridische afspraken en kaders. (BusinessProcess) Opstellen Onderwijs en Examen Regeling (OER) Het onderwijs- en examenreglement bevat het onderwijsprogramma en het examenreglement en -handboek. In het OER staan de regels en afspraken die binnen de instelling gelden omtrent het onderwijs, de examinering en diplomering. Ieder cohort valt onder een eigen (specifiek voor het cohort) OER. (BusinessObject) OER Opbouwen en onderhouden van een structuur waarin summatieve resultaten gestructureerd kunnen worden vastgelegd zodat op basis daarvan de voortgang gevolgd kan worden m.b.t. diplomering. In de summatieve resultaatstructuur worden examenonderdelen en examens vastgelegd. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Ontvangen van de examenonderdelen en examenplannen van het onderwijs. 2. Registreren van de examenonderdelen en examenplannen in de summatieve resultaatstructuur in het studentinformatiesysteem. 3. Controleren van de juistheid en volledigheid van de summatieve resultaatstructuur. 4. Vrijgeven van de summatieve resultaatstructuur t.b.v. diplomeren en certificeren. (BusinessProcess) Beheren summatieve resultaat structuur Het examenplan geeft per kwalificatie een overzicht van de examenonderdelen en examens die een mbo-school inzet voor de examinering (kwalificerende beoordeling). Het examenplan geeft inzicht in de onderdelen die een student met een voldoende moet afsluiten om in aanmerking te komen voor een diploma. In het examenplan staat binnen welke omgeving (mbo-instelling of beroepspraktijk) de examens plaatsvinden. Hierbij wordt rekening gehouden met de praktische haalbaarheid van de examinering binnen de praktijksituatie en de afspraken in het sectoraal examenprofiel. In een examenplan staan de examenonderdelen en examens voor de beroepsgerichte eisen en de generieke taal- en rekeneisen. Ook de wijze waarop een mbo-school deze onderdelen examineert staat in het examenplan. Teams schrijven dit examenplan en houden hierbij rekening met de schoolbrede geldende afspraken. Beschrijving van het proces dat kan worden gevolgd: * Verzamel het examenplan en de verbeterplannen van vorig jaar. * Verzamel actuele sector- en opleidingspecifieke documenten, zoals het sectorale examenprofiel en het kwalificatiedossier. * Bekijk samen of er aanleiding is om het examenplan van vorig jaar aan te vullen of bij te stellen. * Stel het examenplan op of bij. Gebruik hierbij eventueel het servicedocument Format examenplan. * Leg het bijgestelde examenplan voor aan een aantal externe betrokkenen uit het bedrijfsleven om de herkenbaarheid, organiseerbaarheid en haalbaarheid te toetsen. * Dien het examenplan in voor vaststelling. Nadat het examenplan is opgesteld, stellen degenen die hiervoor bevoegd en verantwoordelijk zijn dit documenten vast. Nu ligt dit plan voor een bepaalde periode vast en wordt er door de teams gewerkt aan de implementatie en uitvoering ervan. (BusinessProcess) Opstellen examen plan Het onderwijs en examenreglement moet bekend zijn bij de student en op bijvoorbeeld de website van de school zijn gepubliceerd (BusinessProcess) Publiceren Onderwijs en Examenregeli- ng (OER) Het administreren van de programmering en structurering van een opleiding. Denk aan: * volgorde en inhoud onderwijsactiviteiten * kerntaken * keuzedelen * examenplan (wat wordt hoe en wanneer geëxamineerd) * examenreglement * onderwijsplan * onderwijsreglement * diploma-eisen (ApplicationService) Onderwijs en examen reglement beheer (OER) / Onderwijs en examenplan beheer Het onderwijsplan is een samenhangend overzicht waarin per opleiding de opleidingsonderdelen staan die samen een opleiding vormen. Hierin staan, onder andere, de doelen van de opleiding, de leerinhoud, toetsen, didactische principes en/of de wijze en het tijdstip waarop de opleiding aangeboden wordt. In het onderwijsplan staat ook in welke omgeving (mbo-school, zelfstudie of beroepspraktijk) het onderwijs plaatsvindt. Hierbij wordt rekening gehouden met de praktische haalbaarheid en de doelgroep. Beschrijving van het proces dat kan worden gevolgd: * Verzamel het onderwijsplan en de verbeterplannen van vorig jaar. * Verzamel actuele sector- en opleidingspecifieke documenten, zoals keuzedelen en het kwalificatiedossier. * Bekijk samen of er aanleiding is om het onderwijsplan van vorig jaar aan te vullen of bij te stellen. * Stel het onderwijsplan op of bij. * Leg het (bijgestelde) onderwijsplan voor aan een aantal interne en externe betrokkenen om de herkenbaarheid, organiseerbaarheid en haalbaarheid te toetsen. * Stel het onderwijsplan vast en archiveer dit. Nadat het onderwijsplan is opgesteld, stellen degenen die hiervoor bevoegd en verantwoordelijk zijn dit document vast. Nu ligt dit plan voor een bepaalde periode vast en wordt er door de teams gewerkt aan de implementatie en uitvoering ervan. (BusinessProcess) Opstellen onderwijsplan Groep van studenten die onder hetzelfde onderwijs- en examenreglement vallen, binnen hetzelfde tijdvak (lopend van het eerste jaar van de opleiding tot en met het laatste jaar, uitgaande van de studieduur). (BusinessObject) Cohort / periode Resultaat: * Ontwikkelde leertaken die invulling geven aan het onderwijsaanbod. Vastgelegd in: * Uitgewerkte leertaken * Onderwijscatalogus (BusinessProcess) Ontwikkelen en voorbereiden onderwijs AccessRelationship W TriggeringRelationship TriggeringRelationship TriggeringRelationship ServingRelationship TriggeringRelationship AccessRelationship W CompositionRelationship Deze svg is op 08-04-2024 14:33:55 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 08-04-2024 14:33:55 CEST
ArchiMate-element Opstellen Onderwijs en Examen Regeling (OER)
ArchiMate_Process.png
Elementtype  : BusinessProcess
Element-id  : Id-f95476b5-729c-44be-3f8c-fe4cb4c33d9a
ArchiMate-model  : MORA
Label  : Opstellen Onderwijs en Examen Regeling (OER)
Documentatie  : Het onderwijs en examenreglement is het juridisch kader dat voor elke student de transparantie en betrouwbaarheid van het onderwijs- examenproces waarborgt. In het onderwijs en examenreglement staan de formele regels en afspraken waar iedereen die bij onderwijs, examinering en diplomering betrokken is, zich aan houdt. Er zijn regels en afspraken opgenomen over bijvoorbeeld de inhoud van de opleiding, studiebegeleiding en studievoortgang, fraude, herkansingen, bewaartermijnen en klachten. Het gaat om formele, juridische afspraken en kaders.
MORA-type  : Proces
ArchiMate-views  : 
Relaties  :