MORA
Aanmelden
MORA Basis
Hoofdprocesmodel
Informatiemodel
Applicaties en applicatieservices
Architectuurprincipes
Toepassen MORA
Waar draagt MORA aan bij?
Waar zet je MORA in?
Thema's
› Flexibel onderwijs
Procesketens
Hoofdprocesmodel
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering en begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en administratie
› Onderwijsontwikkeling
› Bedrijfsvoering
Informatieobjecten
Informatiemodel
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering
› Begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en Administratie - Instroom en Uitstroom
› Werving en Administratie - Administreren
› Onderwijsontwikkeling - Onderwijs
› Onderwijsontwikkeling - Examinering
BIV-classificatie
› Toelichting BIV-classificatie
› BIV-classificatie informatieobjecten
Applicatieservices
Applicaties en applicatieservices
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering
› Begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en Administratie - Instroom en Uitstroom
› Werving en Administratie - Administreren
› Onderwijsontwikkeling - Onderwijs
› Onderwijsontwikkeling - Examinering
› Financieel Management
› Human Resource Management
› Inkoop en contractmanagement
Koppelvlakken
Koppelvlak CAMBO
Koppelvlak RIO
Koppelvlak Examinering
Aanvullende informatie
Leeswijzer
Download de MORA
Architectuurtooling
MORA metamodel
Contact
Release Notes
Triple A-archief
Procesketen Examineren
Resultaat * (Wettelijke) protocollen/voorwaarden m.b.t. vrijstelling, aanvraag examens, inkoop examens, hulpmiddelen, examencondities, ed. * Student die heeft bewezen dat hij/zij de vaardigheden bezit om de taak uit te voeren waarover hij/zij examen heeft afgelegd. Vastgelegd in * Handboek examinering * Exameninstrument * Afgenomen en beoordeeld examen * Vastgestelde examenresultaten (examencommissie) (BusinessProcess)
Examineren
Na de beslissing dat de student toe is aan het examen(onderdeel), kan de aanmelding plaatsvinden. In bepaalde gevallen kan de student (extraneus) zonder onderwijs te volgen zich aanmelden voor een examen(onderdeel). Hierbij is geen sprake van besluitvorming door het ‘onderwijs’, maar bepaalt de student zelf of hij/zij wil deelnemen aan een examen(onderdeel). (BusinessProcess)
Aanmelden examen
In dit proces vindt een match plaats tussen de examenaanmelding van de student en het examenaanbod van de mbo-school en/of exameninstelling. Daarbij wordt bekeken of het aangevraagde examen, vastgesteld is door de examencommissie en afgenomen kan worden. Wanneer er voorwaarden aan de deelname van het examen zijn gesteld, wordt bekeken of de student hieraan voldoet (BusinessProcess)
Matchen
aanmelding en
examen aanbod
De student en andere betrokkenen zoals beoordelaars of acteurs worden voorafgaand van het examen geïnformeerd. Voor de student moet het duidelijk zijn onder welke omstandigheden het examen wordt afgenomen. De te treffen voorbereidingen, de toegestane hulpmiddelen, de omschrijving van de context/setting van het examen, de duur van het examen en de inrichting van de locatie zijn bekend. De instructie is concreet: na het lezen weet de student wat hij moet doen, hoe en wanneer. Ook weet de student na het lezen van de instructie waarop hij wordt beoordeeld, wie beoordeelt en hoe hij beoordeeld wordt. Voor de beoordelaars moet het duidelijk ook zijn onder welke omstandigheden het examen moet worden afgenomen. De beoordelaar wordt geïnformeerd over de wijze van beoordelen, zodat hij bekend is met het exameninstrument. Ook wordt hij op de hoogte gesteld van de te treffen voorbereidingen, de toegestane hulpmiddelen, de omschrijving van de context/setting van het tentamen, de duur van het examen en de inrichting van de examenlocatie, zodat de beoordelaar kan beoordelen of aan alle afnamecondities is voldaan. (BusinessProcess)
Informeren student
en beoordelaar
Voorafgaand aan ieder examen wordt de examenomgeving gecontroleerd om ervoor te zorgen dat alle beoogde onderdelen kunnen worden geëxamineerd op een gelijkwaardige en betrouwbare manier. Het voorbereiden van een procesverbaal en het instrueren van surveillanten en examinatoren. (BusinessProcess)
Voorbereiden
uitvoering examen
Tijdens de uitvoering van het examen levert de student een prestatie aan de hand waarvan beoordelaars beoordelen of hij voldoet aan de exameneisen (zie volgende processtap). De examencommissie ziet er op toe dat alle onderdelen van het examenplan deel uitmaken van het totaal aan examens, inclusief de centrale examens voor taal en rekenen. (BusinessProcess)
Uitvoeren examen
Tijdens en na de uitvoering van het examen wordt door één of meerdere beoordelaars beoordeeld of de student aan de exameneisen voldoet. Dit gebeurt op basis van vaste procedure met gebruik van het exameninstrument en het beoordelingsformulier. MOGELIJKE PROCESSTAPPEN * Bekijk de prestatie(s) van de individuele student en maak hiervan aantekeningen. * Bespreek en vergelijk uw waarnemingen met de (eventuele) mede-beoordelaar. * Vul de beoordelingsformulieren in. * Stel een proces-verbaal op over het verloop van het examen. * Koppel de (voorlopige) beoordeling terug aan de student. Let op: de examencommissie stelt het definitieve oordeel vast. * Rapporteer de bevindingen aan de examencommissie * Kijk terug op het proces van het beoordelen. Benoem en beschrijf wat er goed gaat en leg verbeterpunten vast. (BusinessProcess)
Beoordelen examen
Op basis van de evaluaties van het (verloop van het) examen, eventuele groepsresultaten en de verwerking van de uitkomsten van een eventuele bezwaar- en beroepsprocedure, stelt de examencommissie het resultaat van het examen (oftewel het oordeel over het presteren van de student) vast. Nadat zij het resultaat heeft vastgesteld, informeert zij de betrokkenen. Hierna archiveert de examencommissie het examenresultaat. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Registreren c.q. verzamelen van de resultaten van de afgenomen examens in het studentinformatiesysteem. 2. Controleren van de juistheid en volledigheid van de examenresultaten. 3. Vaststellen van de examenresultaten. 4. Overdragen van de examenresultaten t.b.v. diplomeren en certificeren. (BusinessProcess)
Vaststellen resultaat
examen
De student verzamelt bewijsstukken om de vrijstellingsaanvraag te ondersteunen. De eisen waaraan deze bewijsstukken moeten voldoen zijn vastgelegd in de onderwijs- en examenregeling. Dit zijn bijvoorbeeld elders behaalde examen- of toetsresultaten. (BusinessProcess)
Verzamelen
bewijsstukken
Als de bewijzen verzameld zijn, worden deze objectief en onafhankelijk beoordeeld om vast te stellen of daarmee aan de exameneisen is voldaan. (BusinessProcess)
Beoordelen
bewijsstukken
Net als een examenresultaat stelt de examencommissie ook formeel het resultaat van de beoordeling van bewijsstukken vast, wat leidt tot het verlenen van een vrijstelling voor een examen en toevoeging aan het examendossier. (BusinessProcess)
Verlenen vrijstelling
Het ontvangen en bewaren van geconstrueerde examens in een beveiligde kluis en het beschikbaar stellen op het examenmoment. (BusinessProcess)
Beheren examens
Het (tijdelijk) bewaren van gemaakte examens en het bewaren van beoordelingen en bewijsstukken ten behoeve van een diplomabesluit. (BusinessProcess)
Beheren
examendossier
Resultaat * Check diplomadossier * Student die kan aantonen over de vaardigheden te beschikken waarvoor hij/zij examen heeft afgelegd. Vastgelegd in * Uitgereikte en centraal geregistreerde diploma/certificaat of MBO-verklaring (BusinessProcess)
Diplomeren en certificeren
Nagaan of een student mogelijkerwijs voor een kwalificerend document in aanmerking komt. Doel is te bepalen of een student recht heeft op kwalificerende documenten, zodat voorkomen wordt dat de student zonder de documenten waar hij recht op heeft, wordt uitgeschreven. Het kan hier om elke vorm van kwalificerende document gaan, zoals een diploma, certificaat of mbo-verklaring. Resultaten zijn: * Er is vastgesteld welke kwalificerende documenten voor de betreffende deelnemer kunnen worden aangemaakt, inclusief de bijbehorende gegevens; * er wordt geen student uitgeschreven zonder de kwalificerende documenten waar de student recht op heeft. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Ontvangen van de vastgestelde examenresultaten. 2. Bepalen of de student recht heeft op een gekwalificeerd document op basis van de examenresultaten en summatieve resultaatstructuur. 3. Vormen van een examendossier. 4. Beslissen of de student wordt voorgedragen om te worden gekwalificeerd. (BusinessProcess)
Bepalen diploma of
certificaat recht
Op basis van het examenresultaat en de aangeleverde bewijsstukken conform het examenplan (inclusief eventuele vrijstellingen) stelt de examencommissie vast of de student aan de eisen voor het diploma of ander kwalificerende document heeft voldaan. Op basis van deze vaststelling volgt een besluit over de diplomering: * als dit besluit positief is, kan de mbo-school overgaan tot diplomeren, certificeren of toekennen van een andere kwalificerend document * als dit besluit negatief is, moet de student de ontbrekende bewijsstukken alsnog aanleveren. Er kan worden volstaan met de vaststelling. Scholen kunnen zelf besluiten om in hun schooleigen omgeving een document op te nemen dat hiervan de gegevens vastlegt. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Ontvangen van de lijst van voorgedragen studenten en het desbetreffende examendossier. 2. Uitvoeren (steeksproefsgewijs) van een controle op de juistheid en volledigheid van de examendossiers en voordracht. 3. Besluiten tot wel of niet kwalificeren van de voorgedragen student. 4. Vaststellen van het besluit tot kwalificeren. 5. Informeren van de student over het besluit tot kwalificeren. (BusinessProcess)
Besluiten om te
diplomeren of
certificeren
Zodra de examencommissie van de mbo-school heeft vastgesteld dat alle resultaten van alle examenonderdelen aan de gestelde diploma- en exameneisen (de slaag-/zakregelingen) van de betreffende kwalificatie voldoen, reikt de commissie een diploma (of ander kwalificerend document) uit met een bijbehorende resultatenlijst. Wanneer de kandidaat in voldoende mate aan de eisen heeft voldaan, mag de examencommissie van de school het kwalificerend document uitreiken. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Aanmaken van het kwalificerende document (diploma, certificaat, mbo-verklaring etc.) op basis van het besluit over kwalificatie. 2. Uitprinten van het kwalificerende document (op waterkenmerk papier) 3. Ondertekenen van het kwalificerende document door de Examencommissie en onderwijsinstelling. 4. Uitreiken van het kwalificerende document aan de student. 5. Laten ondertekenen van het kwalificerende document door de student. 6. Archiveren van het kwalificerende document en het examendossier in het student informatiesysteem. 7. Geven van het verzoek tot uitschrijven van de student. (BusinessProcess)
Diplomeren/certific-
eren
Een mbo-verklaring kan worden verstrekt aan studenten die – bij het verlaten van de opleiding- resultaten hebben gehaald waarvoor geen mbo-diploma of mbo-certificaat kan worden uitgereikt. De student moet een waardering hebben gehaald voor ten minste (een deel van) een onderdeel van de beroepsopleiding. Studenten jonger dan 23 jaar, die het mbo zonder startkwalificatie, diploma of certificaat verlaten, ontvangen een mbo-verklaring. Ook andere studenten krijgen een mbo-verklaring als ze erom vragen. (BusinessProcess)
Afgeven mbo-
verklaring
Resultaat * Beoordeelde (formatieve) leerresultaten van de student als input voor de begeleiding. * Evaluatie van effectiviteit van ingezette lessen, toetsen e.d. Vastgelegd in * Beoordeelde (formatieve) leerresultaten * Evaluatie van effectiviteit van ingezette lessen, toetsen e.d. (BusinessProcess)
Analyseren en beoordelen
leerresultaten
Wanneer de student één of meerdere leertaken heeft afgerond wordt besloten of de student dit met het bijbehorend examen kan afsluiten. In dit proces wordt op basis van de leerresultaten besloten of de student toe is aan het examen. Bij positief besluit wordt de examenaanvraag gedaan. Belangrijk uitgangspunt is dat studenten voldoende voorbereid en geëquipeerd aan een examen beginnen. Dit verhoogt de slagingskans. Ook sluit dit aan bij de heersende opvatting dat examinering de bevestiging is van al ontwikkelde vaardigheden, houding en kennis. (BusinessProcess)
Beslissen over examen
aanvraag
De leerresultaten geven uiteindelijk een inschatting van de slagingskans en kunnen gebruikt worden om te besluiten of de student klaar is voor deelname aan een examen(onderdeel). Deze formatieve leerresultaten hebben geen ‘status’ in de feitelijke examinering en zijn niet het soort bewijzen dat vereist is voor diplomering. De leerresultaten leiden tot een beslissing over deelname aan een examenonderdeel, dit proces kan gedurende de opleiding meermaals plaatsvinden. Dit wordt ook wel de 'Peilstok formatieve resultaten' genoemd. (BusinessProcess)
Analyseren
leerresultaten
Op basis van het gevolgde onderwijs worden de leerresultaten verzameld en geregistreerd die relevant zijn om inzicht te krijgen in de voortgang en ontwikkeling van de student. Het gaat hier om formatieve toetsen of evaluatie, bijvoorbeeld een portfolio, opdracht of kennistoets. De registratie van leerresultaten biedt studenten en docenten/begeleiders inzicht in hoe de student staat ten opzichte van het afgesproken leerroute. Formatief toetsen en evalueren heeft als doel studenten inzicht te geven in hun eigen leerproces, hun motivatie te bevorderen en meer onderwijs op maat te realiseren. (BusinessProcess)
Verzamelen
leerresultaten
Resultaat: * Optimale leerroute voor de student o.b.v. zijn leervraag en mogelijkheden. Tevens zijn (onderwijs)vrijstellingen bepaald. Vastgelegd in: * Vrijstellingen (voor onderwijs) * Vastgestelde en vastgelegde leerroute (BusinessProcess)
Bepalen leerroute
In bepaalde gevallen kan op basis van bewijsstukken of eerder verworven competenties (EVC) een aanvraag voor een vrijstelling worden gedaan die kan leiden tot het verlenen van een vrijstelling. (BusinessProcess)
Aanvragen vrijstelling
Resultaat: * Vastgestelde, goedgekeurde en toegankelijke examens, inclusief de hiervoor vereiste middelen. Vastgelegd in: * Examenregeling inclusief kaders, OER en examenplan (BusinessProcess)
Vaststellen en uitwerken examinering
Het examenreglement is het juridisch kader dat voor elke student de transparantie en betrouwbaarheid van het examenproces waarborgt. Het examenreglement moet bekend zijn bij de student en op bijvoorbeeld de website van de school staan. In het examenreglement staan de formele regels en afspraken waar iedereen die bij examinering en diplomering betrokken is, zich aan houdt. Er zijn regels en afspraken opgenomen over bijvoorbeeld fraude, herkansingen, bewaartermijnen en beroep. Het gaat om formele, juridische afspraken en kaders. MOGELIJKE PROCESSTAPPEN * Verzamel de bijgestelde examenvisie, het examenreglement en de verbeterplannen van vorig jaar. * Bekijk of er, gezien de documenten, aanleiding is om het al bestaande examenreglement aan te passen. * Pas het examenreglement aan of stel het examenreglement op. Gebruik hiervoor eventueel het servicedocument Handreiking inhoud examenreglement. * Dien het examenreglement in voor vaststelling. (BusinessProcess)
Opstellen examen
reglement
In het handboek examinering beschrijft de mbo-school de visie op examinering: de processen en procedures van de examinering, de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van alle betrokkenen bij examinering. Het handboek examinering is toegankelijk voor deze betrokkenen. De informatie moet voor hen snel en eenvoudig beschikbaar zijn. De inhoud van het handboek is afgeleid van de wettelijke kaders, de examenvisie en het examenreglement. Beschrijving proces: * Verzamel de bijgestelde examenvisie, het examenreglement en verbeterplannen van vorig jaar. * Bekijk of er, gezien de documenten, aanleiding is om het al bestaande handboek examinering aan te passen. * Pas het handboek examinering aan of stel het handboek op. Gebruik hiervoor het servicedocument Voorbeeld inhoudsopgave handboek examinering. * Dien het handboek examinering in voor vaststelling. (BusinessProcess)
Opstellen
handboek
examinering
De visie op examinering is een afgeleide van de algemene visie op de kwaliteit van het onderwijs. De visie geeft richting aan het examenbeleid: de inhoudelijke, procesmatige en organisatorische keuzes. Een voorbeeld van een organisatorisch keuze is: ‘we examineren alles zelf’ of ‘we besteden de examinering zoveel mogelijk uit’. Een voorbeeld van een procesmatige keuze is: ‘we betrekken het beroepenveld bij alle processen van de examinering’. De examenvisie van een sector binnen een mbo-school is een afgeleide van de examenvisie van de gehele school. Bij het op en bijstellen van de examenvisie baseert de ontwikkelaar zich op eerder opgestelde visiedocumenten over onderwijs en/of examinering en het jaarverslag van de examencommissie van het voorafgaande jaar, inclusief aanbevelingen. Te bepalen relevante partijen wordt een bijdrage gevraagd ten behoeve van het opstellen of bijstellen. Hiertoe kunnen sessies worden belegd met betrokkenen. Doel is te komen tot een kernachtige, herkenbare examenvisie. De examenvisie moet worden vastgesteld, en wordt gedeeld met de rest van de organisatie. Nadat de examenvisie, het examenreglement en het handboek examinering zijn opgesteld, stellen degenen die hiervoor bevoegd en verantwoordelijk zijn deze documenten vast. Nu liggen ze voor een bepaalde periode vast en kunt u werken aan de implementatie en uitvoering ervan. (BusinessProcess)
Vaststellen kaders
Het examenplan geeft per kwalificatie een overzicht van de examenonderdelen en examens die een mbo-school inzet voor de examinering (kwalificerende beoordeling). Het examenplan geeft inzicht in de onderdelen die een student met een voldoende moet afsluiten om in aanmerking te komen voor een diploma. In het examenplan staat binnen welke omgeving (mbo-instelling of beroepspraktijk) de examens plaatsvinden. Hierbij wordt rekening gehouden met de praktische haalbaarheid van de examinering binnen de praktijksituatie en de afspraken in het sectoraal examenprofiel. In een examenplan staan de examenonderdelen en examens voor de beroepsgerichte eisen en de generieke taal- en rekeneisen. Ook de wijze waarop een mbo-school deze onderdelen examineert staat in het examenplan. Teams schrijven dit examenplan en houden hierbij rekening met de schoolbrede geldende afspraken. Beschrijving van het proces dat kan worden gevolgd: * Verzamel het examenplan en de verbeterplannen van vorig jaar. * Verzamel actuele sector- en opleidingspecifieke documenten, zoals het sectorale examenprofiel en het kwalificatiedossier. * Bekijk samen of er aanleiding is om het examenplan van vorig jaar aan te vullen of bij te stellen. * Stel het examenplan op of bij. Gebruik hierbij eventueel het servicedocument Format examenplan. * Leg het bijgestelde examenplan voor aan een aantal externe betrokkenen uit het bedrijfsleven om de herkenbaarheid, organiseerbaarheid en haalbaarheid te toetsen. * Dien het examenplan in voor vaststelling. Nadat het examenplan is opgesteld, stellen degenen die hiervoor bevoegd en verantwoordelijk zijn dit documenten vast. Nu ligt dit plan voor een bepaalde periode vast en wordt er door de teams gewerkt aan de implementatie en uitvoering ervan. (BusinessProcess)
Opstellen examen
plan
Nadat een mbo-school de keuze heeft gemaakt om een opleiding te starten, herzien of herijken (al dan niet als vast onderdeel van de pdca-cyclus), neemt de school de beslissing over het inkopen of in eigen beheer construeren van de examens. BESCHRIJVING PROCESSTAPPEN * Verzamel eventueel al bestaand(e) beleid of visie op inkopen of zelf construeren. * Neem kennis van de wijze waarop de Inspectie van het Onderwijs omgaat met het beoordelen van ingekochte examens. Raadpleeg bijvoorbeeld het document Aanpak beoordeling ingekochte exameninstrumenten en -diensten in 2012, oktober 2011. * Bekijk het examenplan. * Bespreek de voor- en nadelen van de keuzemogelijkheden. Gebruik hierbij het servicedocument Aandachtspunten inkoop, zelf of samen construeren. * Verken de (on)mogelijkheden van het inkopen dan wel zelf construeren. Gebruik hierbij eventueel het Kostenmodel examinering. * Maak een keuze over welke examens de opleiding inkoopt, welke deze in eigen beheer construeert en welke deze in samenwerking ontwikkelt. Leg de keuze vast. * Evalueer het proces om te komen tot een beslissing. Zijn de juiste mensen betrokken geweest, hebben we onszelf de juiste vragen gesteld en hoe verliep het keuzeproces? Benoem en beschrijf wat er goed ging en welke verbeterpunten er zijn. Rapporteer de bevindingen aan de examencommissie. Verzamel en registreer deze bevindingen. (BusinessProcess)
Besluiten inkopen
of construeren
De mbo-school heeft besloten om (een deel van) de examens en/of examendiensten (afname en beoordeling) in te kopen bij een (andere) exameninstelling of een examenleverancier. BESCHRIJVING PROCESSTAPPEN * Verstrek de opdracht aan de leverancier of exameninstelling die de constructie van examenproducten voor zijn rekening neemt. Het examenplan is hierbij het uitgangspunt. * Check de offerte/het contract op inkoopvoorwaarden én op onderwijsinhoudelijke onderdelen. Gebruik hierbij eventueel de Controlelijst inkoop examens. Let op: bij inkoop berust de verantwoordelijkheid voor het gebruik van exameninstrumenten en/of examendiensten bij de examencommissie. De inkoper is dus aanspreekbaar op de kwaliteit. Ook in het geval van samenwerking door mbo-scholen rond examinering, blijft de mbo-school verantwoordelijk voor de kwaliteit van de eigen examinering. De Inspectie van het Onderwijs voert het toezicht uit bij de mbo-school die inkoopt of de samenwerking aangaat. * Teken het contract en benoem een contactpersoon die de contacten onderhoudt, examens ontvangt en deze indient voor vaststelling door de examencommissie. * Evalueer het inkoopproces, de kwaliteit van de contracten, de samenwerking met de leverancier, et cetera. Benoem en beschrijf wat er goed ging en welke verbeterpunten er zijn. Rapporteer de bevindingen aan de examencommissie. Verzamel en registreer deze bevindingen. (BusinessProcess)
Inkopen examens
De mbo-school heeft besloten om (een deel van de) examens in eigen beheer te construeren. BESCHRIJVING PROCESSTAPPEN * Bepaal welke constructeurs de school inzet voor het construeren van de examens uit het examenplan. Gebruik de BET Examentoetsen construeren om de taak van de constructeurs te verduidelijken en een duidelijke opdracht te formuleren. * Stel een plan op voor het construeren (en vaststellen) van de examens. Gebruik hierbij het servicedocument Jaarplanning construeren en vaststellen. * Verstrek een duidelijke opdracht aan de constructeur(s). * Verzamel relevante in- en externe documenten. Dat zijn in ieder geval: de landelijke kaders (normenbundel exameninstrumenten, het kwalificatiedossier en het sectorale examenprofiel), het examenplan en de examenvisie. * Stel een toetsmatrijs op. Gebruik hierbij eventueel het servicedocument Format toetsmatrijs pvb/praktijktoets of het servicedocument Format toetsmatrijs schriftelijk examen. * Laat de examencommissie de toetsmatrijs vaststellen. * Ontwikkel het examen, inclusief opdrachten/vragen, antwoordmodel, instructie voor de studenten, organisatoren en beoordelaars. Gebruik in het geval van een proeve van bekwaamheid het servicedocument Construeren van een pvb in acht stappen. * Dien het examen in ter vaststelling. * Evalueer het constructieproces, de kwaliteit van de formats, het verloop van het proces en de (eigen) deskundigheid van de constructeurs. Benoem en beschrijf wat er goed ging en welke verbeterpunten er zijn. Rapporteer de bevindingen aan de examencommissie. Verzamel en registreer deze bevindingen. (BusinessProcess)
Construeren
examens
Het is de wettelijke taak van de examencommissie om de examenproducten vast te stellen. Hierbij kan zij zich laten adviseren door een vaststellingsadviescommissie. Als de mbo-school de uitvoering van de examinering (ofwel de afname van het examen) zelf uitvoert, en dus niet uitbesteedt aan een examenleverancier of een (andere) exameninstelling, stelt de mbo-school de ontwikkelde en ingekochte examenproducten vast. BESCHRIJVING PROCESSTAPPEN * Bepaal op basis van de in- en externe kwaliteitseisen die de mbo-school aan de examens stelt, wanneer een examen wordt vastgesteld. Beschrijf dit in een vaststellingslijst. Gebruik hiervoor eventueel de servicedocumenten Vaststellingslijst kennisexamen en Vaststellingslijst praktijkexamen. * De examencommissie/vaststellingscommissie kan voor examens bepalen dat het een examen met een laag risico betreft, bijvoorbeeld als er wordt ingekocht bij gecertificeerde leveranciers. Leg vast aan welke kwaliteitseisen een dergelijk examen minimaal moet voldoen. Gebruik hiervoor eventueel het servicedocument Vaststellingslijst examens met een laag risico. * Beoordeel de ingediende examens op basis van de vaststellingslijsten. * Als de examencommissie het examen niet kan vaststellen, voorzie dan de constructeur of de leverancier van feedback. De vaststellingslijst dient hiervoor als basis. * Stel het examen vast en registreer/administreer dit. * Evalueer de vaststellingsaanpak, de kwaliteit van de vaststellingslijsten, het verloop van het proces en de deskundigheid van de vaststellers. Benoem en beschrijf wat er goed ging en welke verbeterpunten er zijn. Rapporteer de bevindingen aan de examencommissie. (BusinessProcess)
Vaststellen examens
Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan examenmateriaal. Het team bepaalt jaarlijks -- mede op basis van de eigen verbeteragenda -- of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden. (BusinessProcess)
Bepalen benodigd examen
materiaal
Resultaat * Onderwijs dat aansluit bij de huidige en toekomstige behoeften van studenten en bedrijven / organisaties. Vastgelegd in * Uitgewerkt huidig en komend opleidingenaanbod (BusinessProcess)
Vertalen onderwijsvisie naar
onderwijsaanbod
Het kwalificatiedossier beschrijft de eisen waaraan een student moet voldoen om zijn/haar diploma te behalen. Het beschrijft wat de student gaat leren. Elk dossier bevat één of meer kwalificaties en iedere kwalificatie leidt tot een diploma. Hoe beter de diploma-eisen aansluiten op de wensen van het bedrijfsleven, hoe groter de kans op een baan voor een beginnende beroepsbeoefenaar én hoe beter bedrijven hun vacatures kunnen vervullen. Het kwalificatiedossier beschrijft: * De kerntaken, werkprocessen, kennis en vaardigheden van de kwalificatie. * De generieke eisen voor Nederlandse taal, rekenen en eventueel Engels. * De vereisten voor loopbaan en burgerschap. * In keuzedelen ook (specifieke) kerntaken, werkprocessen en/of kennis en vaardigheden. * De beschrijvingen van behoeften en wensen in het kader van eventueel verder leren. Ten behoeve van de ontwikkeling of bijstelling van het opleidingsaanbod worden per opleiding het kwalificatiedossier en de relevante keuzedelen geanalyseerd om de leerdoelen vast te stellen. De leerdoelen zijn niet alleen gebaseerd op de kwalificatiedossiers, maar ook op de onderwijsvisie en de behoefte van de (regionale) arbeidsmarkt en potentiële studenten. De leerdoelen vormen de basis voor het onderwijs- en examenplan van een opleiding. Het aanbod aan keuzedelen wordt geanalyseerd met als doel de keuzedelen te selecteren waar studenten belangstelling voor hebben en die aansluiten bij de regionale opleidingsvraag. Deze keuzedelen hoeven niet gekoppeld te zijn aan het kwalificatiedossier waarvoor de opleiding opleidt. De keuzedelen worden in het onderwijs- en examenplan opgenomen. Een actueel overzicht van alle keuzedelen is te vinden op de site van de SBB. (BusinessProcess)
Analyseren
kwalificatiedossier en
keuzedelen
Resultaat: * instelling die in het maatschappelijk belang ervoor zorgdraagt dat iedereen zich kan ontwikkelen en bedrijven/instellingen en overheid de beschikking hebben tot goed personeel. * inzicht in studentenaantallen en ontwikkelingen m.b.t. arbeidsmarkt * inzicht in benodigde middelen zoals faciliteiten, personeel, ed. Vastgelegd in: * vastgestelde lange termijnplannen (strategie en dienst en college (meer)jaarplannen)) met toetsingscriteria en bijsturing * geschatte studentenaantallen * geschatte behoefte aan expertise (docenten) en middelen (BusinessProcess)
Visie bepalen, strategisch
plannen en prognosticeren
Het team verbindt de instelling- en schoolvisie op onderwijs en leren met de eigen situatie en inzichten en vertaalt deze voor de opleiding, met zijn specifieke kenmerken en niveau, naar het leren van studenten dat hen voorbereidt op wat het werkveld, en de toekomstige ontwikkelingen daarin, van beginnende beroepsbeoefenaars vraagt. De visie op examinering is een afgeleide van de algemene visie op de kwaliteit van het onderwijs. De visie geeft richting aan het examenbeleid: de inhoudelijke, procesmatige en organisatorische keuzes. (BusinessProcess)
Opstellen visie
onderwijs en
examinering
Resultaat: * Optimale inzet van mensen en middelen ten behoeve van het onderwijs geven (docent/praktijkinstructeur) en onderwijs krijgen (student). Vastgelegd in: * (Individueel) rooster (studenten en docenten): jaar, periode, week en dag * Werkverdeling team (BusinessProcess)
Plannen en roosteren
Het uitwerken van een planning voor de uitvoering van examens op basis van het examenplan en de jaarplanning. (BusinessProcess)
Maken
examenplanning
Het roosteren van onderwijsactiviteiten op basis van de jaarplanning en het toetsen van het rooster aan de jaarplanning. Dit omvat de matching tussen specifieke: - Geclusterde leertaken (arrangementen) van student(en), klas(sen) of groep(en) - Middelen - Mensen (docent(en) en/of instructeurs) - Datum en tijd Het roosteren kan per schooljaar of per periode uitgevoerd worden. Het rooster houdt rekening met: - de onderwijswetgeving (urennorm) - de CAO MBO - de OER (BusinessProcess)
Maken rooster
Het publiceren van het rooster voor studenten en docenten. Dit gebeurt periodiek en na wijzigingen. (BusinessProcess)
Publiceren rooster
De jaarplanning is het resultaat van het matchen van het onderwijsaanbod, studenten, BPV, de medewerkers en de faciliteiten, grofmazig uiteengezet over het schooljaar (globaal jaarrooster) en indien van toepassing periodes. In voorkomende gevallen kan de instelling bijsturen op de genoemde onderdelen. Het maken van de jaarplanning kent een wisselwerking met het analyseren van de werkverdeling. Op basis van de jaarplanning wordt het plan van inzet voor de medewerkers samengesteld. De jaarplanning wordt op basis van de volgende informatie ontwikkeld: * het beoogde onderwijsaanbod * de schatting van het onderwijs en studenten * de jaarkalender * de analyse van de werkverdeling * de analyse van de faciliteiten * de clustering van leertaken Het matchen van het onderwijsaanbod, studenten, BPV, de medewerkers en de middelen, grofmazig uiteengezet over het schooljaar (globaal jaarrooster) en indien van toepassing periodes. In voorkomende gevallen kan de instelling bijsturen op de genoemde onderdelen. Het maken van de jaarplanning kent een wisselwerking met het analyseren en opstellen van de werkverdeling. Op basis van de jaarplanning wordt het plan van inzet voor de medewerkers samengesteld. In de jaarplanning wordt rekening gehouden met: * afspraken die voortvloeien uit de onderwijswetgeving (urennorm) * afspraken die voortvloeien uit de CAO MBO * afspraken die voortvloeien uit de OER * de inhoud van de curricula Bij wijzigingen in onderwijsaanbod, werkverdeling en faciliteitenbeschikbaarheid gedurende het schooljaar wordt de jaarplanning onderhouden. De jaarplanning voedt het roosteren. (BusinessProcess)
Maken jaarplanning
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
Deze svg is op 29-08-2024 21:44:23 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL.
ArchiMedes 29-08-2024 21:44:23 CEST
Selecteer een kleurenweergave :
Originele kleuren
Input
Aanvraag EVC-procedure
Afgenomen examen
EVC-beoordeling
EVC-portfolio
Examenaanmelding
Examenaanvraag
Examenplan
Examenresultaten
Geanalyseerde leerresultaten
Jaarplanning
Leervraag van de student
Rooster
Verzamelde leerresultaten
Anders
Output
Aanvraag EVC-procedure
Afgenomen examen
Beoordeeld examen
Check van de afnamecondities
EVC-beoordeling
EVC-portfolio
Examenaanmelding
Examenaanvraag
Examenplan
Examenreglement
Geanalyseerde leerresultaten
Gepubliceerd rooster
Handboek examinering
Ingekochte examens
Jaarplanning
Kaders voor examinering
Vastgesteld EVC-resultaat
Vastgestelde examenproducten
Vastgestelde examenresultaten
Verzamelde leerrsultaten
Anders
MORA-type
Hoofdproces
Proces
ArchiMate basiskleuren
Bedrijfslaag
Klik
hier
om het diagram te downloaden.
Zie ook:
Procesketen Examineren
Informatieobjecten Examineren
Applicatieservices Examineren