MORA
Inloggen
MORA Basis
Hoofdprocesmodel
Informatiemodel
Applicaties en applicatieservices
Architectuurprincipes
Toepassen MORA
Waar draagt MORA aan bij?
Waar zet je MORA in?
Procesketens
Hoofdprocesmodel
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering en begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en administratie
› Onderwijsontwikkeling
› Bedrijfsvoering
Informatieobjecten
Informatiemodel
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering
› Begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en Administratie - Instroom en Uitstroom
› Werving en Administratie - Administreren
› Onderwijsontwikkeling - Onderwijs
› Onderwijsontwikkeling - Examinering
BIV-classificatie
› Toelichting BIV-classificatie
› BIV-classificatie informatieobjecten
Applicatieservices
Applicaties en applicatieservices
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering
› Begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en Administratie - Instroom en Uitstroom
› Werving en Administratie - Administreren
› Onderwijsontwikkeling - Onderwijs
› Onderwijsontwikkeling - Examinering
› Financieel Management
› Human Resource Management
› Inkoop en contractmanagement
Views onderwijsteams
Aanbodketen
BPV keten
Inschrijfketen
Onderwijsketen
Planningsketen
Koppelvlakken
Koppelvlak CAMBO
Koppelvlak RIO
Koppelvlak Examinering
Aanvullende informatie
Leeswijzer
Download de MORA
Architectuurtooling
MORA metamodel
Contact
Release Notes
Triple A-archief
Procesketen Onderwijslogistiek
Resultaat: * Beschikbare leermiddelen (lesmaterialen, faciliteiten, e.d.) die benodigd zijn voor de uitvoering van de leertaken. Vastgelegd in: * Leertaken met de daarbij noodzakelijke lesmaterialen, faciliteiten, e.d. (logistiek). (BusinessProcess)
Bepalen benodigde inzet van mensen en middelen
Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan leermateriaal, onderwijsspecifieke faciliteiten (zoals simulatoren, bedden, kapperstoelen), generieke faciliteiten (zoals theorie- en praktijkruimtes), examenmateriaal en de benodigde BPV-plaatsen. Het team bepaalt jaarlijks - mede op basis van de eigen verbeteragenda - of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden. (BusinessProcess)
Bepalen
benodigde
middelen
Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks welke personele inzet nodig is. Het team bepaalt jaarlijks - mede op basis van de eigen verbeteragenda - of er aanpassing aan de capaciteit, kennis en competenties in het team nodig is. (BusinessProcess)
Bepalen
benodigde mensen
Resultaat: * Optimale leerroute voor de student o.b.v. zijn leervraag en mogelijkheden. Tevens zijn (onderwijs)vrijstellingen bepaald. Vastgelegd in: * Vrijstellingen (voor onderwijs) * Vastgestelde en vastgelegde leerroute (BusinessProcess)
Bepalen leerroute
De leervraag van een student wordt tijdens dit proces uitgewerkt naar een persoonlijke leerroute die bestaat uit de opleidingsonderdelen waarvoor de student heeft gekozen. Het onderwijsprogramma bestaat uit een planbaar geheel aan opleidingsonderdelen, dat model staat voor de persoonlijke leerroute van een student. De student kan daarin nog keuzes maken, wat resulteert in een persoonlijke leerroute. Deze opleidngsonderdelen bestaan uit leertaken die de student gaat uitvoeren tijdens de opleiding. De persoonlijke leerroute wordt aangevuld met randvoorwaarden, volgorde, keuzes e.d. om het plannen (roosteren) mogelijk te maken. Voor het bepalen van de leerroute van de student in de BPV is de matching tussen het leerbedrijf en de student ook nog van belang, want de student moet de leertaken kunnen uitvoeren bij het leerbedrijf. (BusinessProcess)
Persoonlijke
leerroute
specificeren
De begeleider stelt samen met de student of opdrachtgever de leervraag op, uitgedrukt in opleidingsonderdelen, (eventueel) aangevuld met additionele wensen en voorwaarden. Er wordt met name aandacht besteed aan het vertalen van de leervraag van de student naar de onderwijslogistieke consequenties. Een belangrijk onderdeel van het formuleren van de leervraag is het maken van een keuze uit de elementen van de kwalificatiestructuur, die past bij de leervraag. Dat kan betekenen dat wordt gekozen voor het passende verbintenisgebied, bijvoorbeeld een specifieke kwalificatie als de deelnemer nog is ingeschreven op een kwalificatiedosssier, of de keuze voor een of meerdere keuzedelen. Als gevolg daarvan zal mogelijk de inschrijving moeten worden gewijzigd. (BusinessProcess)
Formuleren
leervraag
Resultaat: * Optimale inzet van mensen en middelen ten behoeve van het onderwijs geven (docent/praktijkinstructeur) en onderwijs krijgen (student). Vastgelegd in: * (Individueel) rooster (studenten en docenten): jaar, periode, week en dag * Werkverdeling team (BusinessProcess)
Plannen en roosteren
Het clusteren van leertaken is het samen nemen van verschillende leertaken die in een periode gelijktijdig/naast elkaar uitgevoerd zullen worden. Dit is nodig om het onderwijs te kunnen organiseren en zowel medewerkers als voorzieningen efficiënt te kunnen inzetten. Deze processtap is een belangrijke schakel in de overgang van meerjarenplanning naar jaarplanning en concrete roosters. Per opleiding vormen alle leertaken, gecombineerd tot opleidingsonderdelen, samen het onderwijsaanbod van die opleiding, over meerdere perioden en jaren heen. Er hoort een meerjarenplanning bij. Leerroutes van studenten zijn opgebouwd uit opleidingsonderdelen. Deze opleidingsonderdelen bestaan uit leertaken die moeten worden gepland en uitgevoerd, soms parallel en soms opvolgend, ook over een langere periode. De meerjarenplanning en de gekozen leerroutes van de studenten samen vormen nog geen geordend geheel dat in de vorm van roosters en planningen kan worden gegoten. De leertaken worden geclusterd in periodes waardoor er een geordend geheel ontstaat. De clustering van leertaken heeft invloed op de jaarplanning en de analyse van de werkverdeling. (BusinessProcess)
Clusteren
leertaken
De jaarplanning is het resultaat van het matchen van het onderwijsaanbod, studenten, BPV, de medewerkers en de faciliteiten, grofmazig uiteengezet over het schooljaar (globaal jaarrooster) en indien van toepassing periodes. In voorkomende gevallen kan de instelling bijsturen op de genoemde onderdelen. Het maken van de jaarplanning kent een wisselwerking met het analyseren van de werkverdeling. Op basis van de jaarplanning wordt het plan van inzet voor de medewerkers samengesteld. De jaarplanning wordt op basis van de volgende informatie ontwikkeld: * het beoogde onderwijsaanbod * de schatting van het onderwijs en studenten * de jaarkalender * de analyse van de werkverdeling * de analyse van de faciliteiten * de clustering van leertaken Het matchen van het onderwijsaanbod, studenten, BPV, de medewerkers en de middelen, grofmazig uiteengezet over het schooljaar (globaal jaarrooster) en indien van toepassing periodes. In voorkomende gevallen kan de instelling bijsturen op de genoemde onderdelen. Het maken van de jaarplanning kent een wisselwerking met het analyseren en opstellen van de werkverdeling. Op basis van de jaarplanning wordt het plan van inzet voor de medewerkers samengesteld. In de jaarplanning wordt rekening gehouden met: * afspraken die voortvloeien uit de onderwijswetgeving (urennorm) * afspraken die voortvloeien uit de CAO MBO * afspraken die voortvloeien uit de OER * de inhoud van de curricula Bij wijzigingen in onderwijsaanbod, werkverdeling en faciliteitenbeschikbaarheid gedurende het schooljaar wordt de jaarplanning onderhouden. De jaarplanning voedt het roosteren. (BusinessProcess)
Maken jaarplanning
Het roosteren van onderwijsactiviteiten op basis van de jaarplanning en het toetsen van het rooster aan de jaarplanning. Dit omvat de matching tussen specifieke: - Geclusterde leertaken (arrangementen) van student(en), klas(sen) of groep(en) - Middelen - Mensen (docent(en) en/of instructeurs) - Datum en tijd Het roosteren kan per schooljaar of per periode uitgevoerd worden. Het rooster houdt rekening met: - de onderwijswetgeving (urennorm) - de CAO MBO - de OER (BusinessProcess)
Maken rooster
Het publiceren van het rooster voor studenten en docenten. Dit gebeurt periodiek en na wijzigingen. (BusinessProcess)
Publiceren rooster
Het kan voorkomen dat leerroutes (of delen ervan) ‘niet planbaar’ zijn doordat te weinig studenten hiervoor kiezen, er te weinig middelen beschikbaar zijn of omdat de gestelde randvoorwaarden door de student fricties opleveren met de randvoorwaarden van een opleidingsonderdeel of leertaak. Deze leerroutes zijn niet, of niet geheel in het rooster opgenomen. Er wordt een oplossing gezocht voor de niet geplande leerroutes, al dan niet met aanpassing van de leervraag of de leerroute door bijvoorbeeld het kiezen van alternatieve opleidingsonderdelen of leertaken die in een komende periode wel worden aangeboden. (BusinessProcess)
Afhandelen niet-
planbare
arrangementen
Wijzigingen worden tijdig doorgegeven en verwerkt zodat studenten en docenten tijdig geïnformeerd worden. Wijzigingen kunnen voortvloeien uit: - Ziekte - Beschikbaarheid docent/instructeur - Wijzigingen in student-, klas- of groepssamenstellingen - Wijzigingen in faciliteiten (BusinessProcess)
Beheren rooster wijzigingen
Onverwachts kunnen zich situaties voordoen waardoor een deel van de middelen niet meer beschikbaar is. Voorbeelden hiervan kunnen zijn dat een docent plotseling langdurig afwezig is, een lokaal waar alle pc’s uit gestolen zijn, het afbranden van een gebouw etc. Ook is het mogelijk dat er bij de roostering van een periode rekening is gehouden met een nieuw gebouw, terwijl bij aanvang van de periode het gebouw nog niet gereed is. Calamiteiten kunnen zeer divers zijn wat betreft omvang en impact. Het gaat hier echt om een calamiteit, waardoor de beschikbaarheid van middelen zodanig is gewijzigd dat opnieuw roosteren noodzakelijk is. Situaties waarbij een probleem met een kleine wijziging in het rooster kan worden opgelost, worden afgehandeld in het proces Oplossen rooster uitvoeringsprobleem. Beschrjiving van het proces: - Melding van de calamiteit en bepalen actoren - Aanpassen status beschikbaarheid middelen - Vervolgacties bepalen - Een alternatief realiseren - Herziening van het rooster - Terugkoppeling van de oplossing (BusinessProcess)
Oplossen rooster
calamiteit
Er zijn situaties denkbaar dat het rooster veranderd moet worden ook al is dit vastgesteld voor een bepaalde periode. Een docent kan ziek worden of, om een andere reden, plotseling verhinderd zijn. Een bal vliegt door de ruit van een lokaal, stageplaats is toch niet beschikbaar, de nieuwe pc’s voor het computerlokaal zijn nog niet geleverd etc. Het gaat hier dus om incidenten die veroorzaakt worden door het ontbreken of veranderen van een middel die niet of niet goed voorspelbaar zijn maar die wel gevolgen hebben voor het rooster of voor de in te zetten middelen. Om dit probleem op te lossen kan het rooster of de inzet van middelen worden aangepast. Beschrjiving van het proces: - Melden ontstane probleem - Registreren probleem - Melding doorgeven - Kenmerken middel bepalen - Zoeken alternatief - Alternatief kiezen - Alternatief realiseren of beslissing nemen laten vervallen onderwijs - Registreren afhandeling uitvoeringsprobleem - Publiceren roosterwijziging (BusinessProcess)
Oplossen rooster
uitvoerings probleem
Het matchen van de beschikbare medewerkers en middelen op de totale onderwijsvraag van de komende periode. Dit leidt tot het daadwerkelijk toewijzen van deze medewerkers en middelen aan te plannen leertaken. (BusinessProcess)
Matchen
beschikbaremensen
en middelen op de
onderwijsvraag
In het gepubliceerde rooster kunnen leertaken zijn geroosterd waarvoor studenten zich kunnen aanmelden. Dit kan onderdeel zijn van hun persoonlijke leerroute. De student moet zich actief aanmelden voor zo'n geroosterde module, bijvoorbeeld omdat er een maximum aantal studenten kan worden toegelaten, of omdat studenten aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen. (BusinessProcess)
Aanmelden
geroosterde
activiteit
De instelling stelt jaarlijks een jaarkalender vast. In deze jaarkalender zijn de volgende zaken opgenomen: - Start en einde schooljaar - Vakanties - Feestdagen - Periodisering - Examenweken Het Ministerie van OCW levert een advies inzake de schoolvakanties. De jaarkalender biedt de basis voor het inplannen van het onderwijs in de jaarplanning. (BusinessProcess)
Jaarkalender
vaststellen
Resultaat: * instelling die in het maatschappelijk belang ervoor zorgdraagt dat iedereen zich kan ontwikkelen en bedrijven/instellingen en overheid de beschikking hebben tot goed personeel. * inzicht in studentenaantallen en ontwikkelingen m.b.t. arbeidsmarkt * inzicht in benodigde middelen zoals faciliteiten, personeel, ed. Vastgelegd in: * vastgestelde lange termijnplannen (strategie en dienst en college (meer)jaarplannen)) met toetsingscriteria en bijsturing * geschatte studentenaantallen * geschatte behoefte aan expertise (docenten) en middelen (BusinessProcess)
Visie bepalen,
strategisch plannen en
prognosticeren
Elk jaar wordt er een inschatting gemaakt van het aantal studenten. Wekelijks wordt het aantal inschrijvingen gemonitord. Op deze manier kan beredeneerd worden wat er komend schooljaar aan onderwijs moet worden gefaciliteerd. Deze inschatting wordt gemaakt op basis van het aantal klassen, studenten en leerroutes. De schatting gebruikt de opleidingsmanager om het aantal FTE en de werkvoorraad te analyseren. (BusinessProcess)
Schatten
onderwijsen
studenten
Resultaat: * Vastgestelde, goedgekeurde en toegankelijke examens, inclusief de hiervoor vereiste middelen. Vastgelegd in: * Examenregeling inclusief kaders, OER en examenplan (BusinessProcess)
Vaststellen en
uitwerkenexaminering
Het examenplan geeft per kwalificatie een overzicht van de examenonderdelen en examens die een mbo-school inzet voor de examinering (kwalificerende beoordeling). Het examenplan geeft inzicht in de onderdelen die een student met een voldoende moet afsluiten om in aanmerking te komen voor een diploma. In het examenplan staat binnen welke omgeving (mbo-instelling of beroepspraktijk) de examens plaatsvinden. Hierbij wordt rekening gehouden met de praktische haalbaarheid van de examinering binnen de praktijksituatie en de afspraken in het sectoraal examenprofiel. In een examenplan staan de examenonderdelen en examens voor de beroepsgerichte eisen en de generieke taal- en rekeneisen. Ook de wijze waarop een mbo-school deze onderdelen examineert staat in het examenplan. Teams schrijven dit examenplan en houden hierbij rekening met de schoolbrede geldende afspraken. Beschrijving van het proces dat kan worden gevolgd: * Verzamel het examenplan en de verbeterplannen van vorig jaar. * Verzamel actuele sector- en opleidingspecifieke documenten, zoals het sectorale examenprofiel en het kwalificatiedossier. * Bekijk samen of er aanleiding is om het examenplan van vorig jaar aan te vullen of bij te stellen. * Stel het examenplan op of bij. Gebruik hierbij eventueel het servicedocument Format examenplan. * Leg het bijgestelde examenplan voor aan een aantal externe betrokkenen uit het bedrijfsleven om de herkenbaarheid, organiseerbaarheid en haalbaarheid te toetsen. * Dien het examenplan in voor vaststelling. Nadat het examenplan is opgesteld, stellen degenen die hiervoor bevoegd en verantwoordelijk zijn dit documenten vast. Nu ligt dit plan voor een bepaalde periode vast en wordt er door de teams gewerkt aan de implementatie en uitvoering ervan. (BusinessProcess)
Opstellen examen
plan
Resultaat: * Optimale inzet van mensen en middelen gebaseerd op de huidige situatie en de toekomstige verwachtingen. Vastgelegd in: * Inzetplanning: docenten, afdelingsteams, projectteams, middelenplanning, etc. (BusinessProcess)
Prognosticeren mensen- en middelen behoefte
Een meerjarenplanning wordt opgesteld om inzicht te krijgen in de huidige en toekomstige faciliteiten en expertisebehoeften binnen een opleiding. Er wordt een match gemaakt tussen het onderwijsaanbod, de medewerkers en de faciliteiten. Dit wordt grofmazig uiteengezet over meerdere jaren. Deze planning is de basis voor het maken van leertaken die passen in de leerroutes van studenten. De meerjarenplanning wordt gebaseerd op een schatting van het onderwijs en studenten, de curricula- of onderwijsplannen, faciliteitengegevens en de medewerkersgegevens. De meerjarenplanning richt zich op het capaciteitsvraagstuk over het gehele curriculum van de studenten. Op deze manier biedt de meerjarenplanning handvatten voor het tijdig bijsturen van de instelling inzake het onderwijsaanbod, het faciliteitenaanbod en het personeelsbestand. (BusinessProcess)
Maken meerjaren
planning
Op basis van de inschatting van het aantal toekomsige studenten en onderwijs wordt een analyse gemaakt voor de werkverdeling. Deze analyse weergeeft de inzet van de medewerkers ten opzichte van de verwachte onderwijsvraag. Dit kan leiden tot: * Wijzigingen in het personeelsbestand * Wijzigingen in het onderwijsaanbod * Wijzigingen in de clustering van leertaken * Wijzigingen in de jaarplanning Deze analyse voedt en kent een wisselwerking met de jaarplanning. (BusinessProcess)
Analyseren
werkverdeling
Op basis van het beoogde onderwijsaanbod wordt onderzocht of er voldoende faciliteiten aanwezig zijn. Hiertoe worden de huidige beschikbare faciliteiten geanalyseerd. Hierbij wordt gelet op: * Lokalen en ruimtes * Beschikbare ICT-middelen * Beschikbare beroepsgerichte middelen * Onderwijsondersteunende materialen Deze analyse wordt gebruikt in de jaarplanning. (BusinessProcess)
Analyseren
middelen
Resultaat: * Student die de betreffende (leer)taak aantoonbaar beheerst en klaar is voor het afleggen van een examen (summatief). * Student die de (leer)taken in de praktijk heeft gebracht als onderdeel van de opleiding buiten de instelling en heeft aangetoond het geleerde als medewerker van een organisatie te kunnen uitvoeren. Vastgelegd in: * Portfolio van de student en zijn formatieve resultaten. * Afgeronde BPV of BPV-opdrachten (BusinessProcess)
Uitvoeren leertaken
en praktijk ervaren
Gedurende de opleiding voert de student diverse leertaken uit. Deze leertaken worden door docenten en/of praktijkbegeleiders begeleid. Alle leertaken samen vormen de totale opleiding van de student. Naast beroepsgerichte leertaken betreft het ook taken gericht op taal, rekenen, keuzedelen etc.. Tijdens de BPV draait de student mee in de dagelijkse gang van zaken in het BPV-bedrijf. Binnen dat proces voert de student werkzaamheden uit en werkt aan beroepscompetenties. Ook voert de student BPV-opdrachten uit waarmee (delen van) kerntaken en werkprocessen geoefend worden. (BusinessProcess)
Uitvoeren
leertaken
Resultaat: * Ontwikkelde leertaken die invulling geven aan het onderwijsaanbod. Vastgelegd in: * Uitgewerkte leertaken * Onderwijscatalogus (BusinessProcess)
Ontwikkelen en
voorbereiden
onderwijs
Het onderwijsplan is een samenhangend overzicht waarin per opleiding de opleidingsonderdelen staan die samen een opleiding vormen. Hierin staan, onder andere, de doelen van de opleiding, de leerinhoud, toetsen, didactische principes en/of de wijze en het tijdstip waarop de opleiding aangeboden wordt. In het onderwijsplan staat ook in welke omgeving (mbo-school, zelfstudie of beroepspraktijk) het onderwijs plaatsvindt. Hierbij wordt rekening gehouden met de praktische haalbaarheid en de doelgroep. Beschrijving van het proces dat kan worden gevolgd: * Verzamel het onderwijsplan en de verbeterplannen van vorig jaar. * Verzamel actuele sector- en opleidingspecifieke documenten, zoals keuzedelen en het kwalificatiedossier. * Bekijk samen of er aanleiding is om het onderwijsplan van vorig jaar aan te vullen of bij te stellen. * Stel het onderwijsplan op of bij. * Leg het (bijgestelde) onderwijsplan voor aan een aantal interne en externe betrokkenen om de herkenbaarheid, organiseerbaarheid en haalbaarheid te toetsen. * Stel het onderwijsplan vast en archiveer dit. Nadat het onderwijsplan is opgesteld, stellen degenen die hiervoor bevoegd en verantwoordelijk zijn dit document vast. Nu ligt dit plan voor een bepaalde periode vast en wordt er door de teams gewerkt aan de implementatie en uitvoering ervan. (BusinessProcess)
Opstellen
onderwijsplan
Resultaat * (Wettelijke) protocollen/voorwaarden m.b.t. vrijstelling, aanvraag examens, inkoop examens, hulpmiddelen, examencondities, ed. * Student die heeft bewezen dat hij/zij de vaardigheden bezit om de taak uit te voeren waarover hij/zij examen heeft afgelegd. Vastgelegd in * Handboek examinering * Exameninstrument * Afgenomen en beoordeeld examen * Vastgestelde examenresultaten (examencommissie) (BusinessProcess)
Examineren
Tijdens de uitvoering van het examen levert de student een prestatie aan de hand waarvan beoordelaars beoordelen of hij voldoet aan de exameneisen (zie volgende processtap). De examencommissie ziet er op toe dat alle onderdelen van het examenplan deel uitmaken van het totaal aan examens, inclusief de centrale examens voor taal en rekenen. (BusinessProcess)
Uitvoeren examen
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
TriggeringRelationship
Deze svg is op 24-08-2023 15:08:08 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2023 ArchiXL.
ArchiMedes 24-08-2023 15:08:08 CEST
Selecteer een kleurenweergave :
Originele kleuren
Input
Gepubliceerde rooster
Jaarplanning
Leervraag van de student
Rooster
Anders
Output
Afgenomen examen
Examenplan
Gepubliceerd rooster
Jaarkalender
Jaarplanning
Meerjarenplanning
Onderwijsplan
Anders
MORA-type
Hoofdproces
Proces
ArchiMate basiskleuren
Bedrijfslaag
Klik
hier
om het diagram te downloaden.
Zie ook:
Procesketen Onderwijslogistiek
Informatieobjecten Onderwijslogistiek
Applicatieservices Onderwijslogistiek