TripleA:Aanvragen examendeelname
Dit procesgebied beschrijft op welke manier de mbo-school de student in de gelegenheid stelt om op basis van een selectie van bewijzen te komen tot een examenaanvraag. Deze bewijzen heeft hij/zij gedurende zijn leerproces (binnen- of buitenschools) verzameld. Op basis van deze selectie krijgt de student een ‘go’ of ‘no go’ om een examenaanvraag te doen. Na een positieve reactie op de examenaanvraag treedt het procesgebied Examinering in werking.
Resultaat van dit procesgebied is een goed voorbereide student, die met vertrouwen (in zichzelf en in zijn begeleiders vanuit de school en de praktijk) het procesgebied Examineren kan ingaan. Input van dit procesgebied zijn de kaders uit het procesgebied Kaders stellen.
Use case
Aanleiding
- De deelnemer geeft aan dat hij een examen(onderdeel) wil afleggen voor een bepaald kwalificatiedossier/kwalificatie binnen een specifieke taxonomie, al dan niet in combinatie met een aanvullende certificering. Een dergelijke aanvraag komt meestal voort uit het adviesgesprek van de begeleider met de deelnemer, middels de Werkopdracht Aanvragen examenonderdeel.
- De deelnemer levert (een verzameling gebundelde) producten uit zijn portfolio ter summatieve beoordeling beschikbaar, middels de Werkopdracht beschikbaar stellen product uit portfolio.
- De onderwijsorganisatie onderzoekt of een deelnemer in aanmerking komt voor kwalificering of certificering.
- Er moet een EVC beoordeling plaatsvinden, middels de Werkopdracht Aanvragen EVC-beoordeling.
- De onderwijsinstelling vraagt voor één of meerdere deelnemers collectief een examen aan.
Actoren
- Deelnemer, Begeleider
Doel
Het starten van een examenprocedure. Dat kan zijn:
- Regulier examen met beschreven opdracht
- Portfoliobeoordeling, mogelijk met als doel een EVC rapportage
Beschrijving acties
Zie de beschrijving van het procesgebied ‘Leren’ in de procesarchitectuur examinering, te vinden op: http://kwaliteitsborging.examineringmbo.nl/pe20/leren/
Resultaat
- Goedgekeurde of afgekeurde aanvraag voor een examen(onderdeel)
- In gang zetten van het ontwikkelen of beschikbaar stellen van een examen(onderdeel) middels de Werkopdracht beschikbaar stellen examen
Frequentie
Per deelnemer plm. 5x gedurende de gehele studieloopbaan.
Werkopdrachten