TripleA:Construeren en vaststellen

U leest een pagina uit het Triple A-archief


Als duidelijk is dat een bepaalde opleiding binnen een mbo-school start, wordt een beslissing genomen over het inkopen en/of in eigen beheer ontwikkelen van examenproducten bij die opleiding. De constructie en/of inkoop hebben betrekking op het complete examen, inclusief de matrijs, correctie- of beoordelingsvoorschriften, handleidingen en het beoordelingsprotocol.

Use case

Aanleiding

De aanvraag voor een examen(onderdeel) of EVC rapportage is gehonoreerd en middels de Werkopdracht beschikbaar stellen examen is het beschikbaar stellen van het examen(onderdeel) in gang gezet.

Actoren

  • Deelnemer, Examencommissie, Examenbureau

Doel

Er wordt een formeel vastgesteld examen beschikbaar gesteld dat aansluit bij de aanvraag van de betreffende deelnemer. In het geval van een EVC rapportage/ portfoliobeoordeling gaat het alleen om het beoordelingsmodel.

Beschrijving acties

Zie de beschrijving van het procesgebied ‘Construeren en vaststellen’ in de procesarchitectuur examinering, te vinden op: http://kwaliteitsborging.examineringmbo.nl/pe20/construeren/

Construeren en vaststellen.png

Resultaat

  • Het examen is beschikbaar (ontwikkeld, ingekocht of een reeds ontwikkeld examen klaargezet cq. aangepast) en vastgesteld.
  • Het daadwerkelijk organiseren van het examen wordt in gang gezet middels de Werkopdracht organiseren examen

Frequentie

Per deelnemer plm. 5x tijdens zijn studieloopbaan.

Werkopdrachten

WerkopdrachtVan use caseNaar use case
Kaders voor examineringKaders stellenConstrueren en vaststellen
Uitvoeren examen (Werkopdracht)Construeren en vaststellenUitvoeren examen

Invloed assen begeleiding


Variatie in vorm van het aanbod

Als er geen keuze is omtrent de vorm van het aanbod dan is er altijd een vast examen dat klaar ligt voor uitvoering. Wensen van de deelnemer kunnen eventueel nog meegenomen worden omtrent tijdstip, maar de examenopdracht zelf is maar in één vorm van het aanbod beschikbaar. De stap in de use case om eventueel materiaal te ontwikkelen zal bij deze instelling dus nooit gezet hoeven te worden. Een instelling met meer variatie in de vorm en waarbij die vormen dan wel weer vast liggen, zal dit aanbod ook al beschikbaar moeten zijn en niet meer ontwikkeld hoeven te worden. Examens zijn dus beschikbaar aansluitend op de vorm van het aanbod dat aansluit bij de deelnemer. Indien het aanbod volledig op maat qua vorm gemaakt kan worden dan kan het voorkomen dat een examen nog niet beschikbaar is dat voldoet aan de wensen qua vorm. In dat geval kan er gekozen worden om hiervoor een examen hiervoor te ontwikkelen, in te kopen of aan te passen.

Variatie in aanvullende behoefte

Indien de instelling alleen doet wat wettelijk verplicht is het materiaal zeer waarschijnlijk al daarop in aangepaste vorm beschikbaar. Van nieuw te ontwikkelen examens zal dus geen sprake zijn. In het geval van specialisaties zullen deze ook al in een variant toegespitst op deze specialisaties beschikbaar zijn en eventuele randvoorwaardelijke zaken qua organisatie (zoals bijvoorbeeld specifieke begeleiders bij het examen) al van te voren ingeregeld zijn. In het geval dat er een brede orientatie is op alle mogelijke behoeftes van een deelnemer is de kans groter dat er nog geen examen beschikbaar is dat rekening houdt met deze behoeftes. Het maken van een aangepast examen zal niet snel gebeuren – er zal gezocht worden naar een oplossing die met minimale middelen maximaal effect kan verzorgen, en voornamelijk in de organisatie rondom het examen zitten.