TripleA:Diplomeren

U leest een pagina uit het Triple A-archief

Korte beschrijving

Het doen toekomen van een kwalificerend document aan de deelnemer, dat gebaseerd is op het behalen van een aantal summatieve resultaten tijdens de onderwijsperiode. Deze summatieve resultaten worden getoetst tegen de regels van de criteriumbank met een peilstokmeting om te bepalen op welk diploma de deelnemer recht heeft.

Uitgangspunten en keuzes

  • Summatieve resultaten hebben formele waarde en daarom onderdeel kernregistratie
  • Formatieve resultaten uitsluitend van belang voor primair proces en daarom niet in kernregistratie
  • Diplomarecht wordt bepaald op basis van regels in een criteriumbank
  • Elke deelnemer die onderwijsinstelling verlaat wordt gecontroleerd op diplomarecht
  • Diplomeren is niet automatisch reden tot uitschrijving


Registreren van summatieve resultaten

In het primaire proces van de instelling vindt het daadwerkelijke onderwijs plaats. Deelnemers nemen daarin allerlei onderwijsproducten af en worden op verschillende momenten getoetst op competenties en kennis. Veel van deze toetsen hebben een formatief karakter: ze dienen vooral ter ondersteuning van het leren van de deelnemer. Daarnaast worden ook summatieve toetsen onderkend, meestal een examen of EVC beoordeling. Dit zijn onderwijsproducten van het type summatieve toets.

Resultaten die behaald zijn op een summatieve toets hebben een formele waarde en zijn de basis voor de diplomering. Deze resultaten (en correcties op deze resultaten) worden in de kernregistratie vastgelegd. Deze vastlegging vindt plaats op basis van een aangeleverd examen- of EVC-rapportage.

Nadat een summatief resultaat is vastgelegd wordt vastgesteld of de deelnemer over alle summatieve resultaten beschikt voor de kwalificatie waarop de deelnemer is ingeschreven. Als dat het geval is wordt de diplomering in gang gezet.

Onderhouden criteriumbank

De criteriumbank bevat alle regels die bepalen of een bepaald diploma kan worden uitgereikt, met andere woorden: welke summatieve resultaten ‘optellen’ tot een diploma. In de criteriumbank wordt vastgelegd welke summatieve resultaten, onder welke voorwaarden (minimale score, twee van de drie voldoende etc.) leiden tot een kwalificerende eenheid, en welke kwalificerende eenheden leiden tot een diploma. Daarbij is het goed mogelijk dat er verschillende manieren zijn om hetzelfde diploma te behalen. Dit wordt in schema hiernaast weergegeven.

CirteriumbankKwalificaties.png

Bij wijzigingen van bijvoorbeeld regelgeving, een nieuw diploma of een nieuwe opleiding moeten de regels voor diplomering worden ondergebracht of aangepast in de criteriumbank.

Ook EVC beoordelingen zijn summatieve beoordelingen en zijn ook als summatieve toets in de criteriumbank opgenomen. Op basis van de criteriumbank kan dus ook de waarden van een EVC beoordeling in relatie tot een beoogd diploma worden afgeleid.

De structuur en inrichting van de criteriumbank staat in principe los van de inrichting van de onderwijscatalogus. De summatieve resultaten zijn wel gekoppeld aan onderwijsproducten van het type summatieve toets. De kwalificerende documenten (diploma’s) hebben betrekking op een kwalificatie in de kwalificatiestructuur. Het totaal aan summatieve toetsen dat ‘optelt’ tot dat diploma, moet wel het betreffende deel van de kwalificatiestructuur afdekken.

Beschikbaar stellen peilstokmeting

Om te bepalen of een deelnemer recht heeft op een bepaald kwalificerend document (diploma), of om te bepalen welke summatieve resultaten daarvoor nog behaald moeten worden, kan de zogenaamde peilstok worden gebruikt.

De peilstok gaat uit van een gewenst kwalificerend document (diploma), in veel gevallen de kwalificatie waarop de deelnemer is ingeschreven. De door de deelnemer behaalde summatieve resultaten worden afgezet tegen de regels in de criteriumbank met betrekking tot dat betreffende kwalificerende document, met als resultaat een overzicht van de nog te behalen summatieve resultaten.

Kwalificeren

Kwalificeren is het proces dat leidt tot de toekenning en uitreiking van een kwalificerend document, een diploma. De deelnemer kan zelf verzoeken om een specifiek diploma of kwalificerend document op het moment dat hij meent alle summatieve resultaten daarvoor te hebben behaald. In veel gevallen zal de instelling voor een groep deelnemers tegelijk, vanuit een bepaalde opleiding de diplomering aanvragen. Vaak gebeurt dat zodra het laatst benodigde summatieve resultaat is behaald. In al deze gevallen zal het examenbureau nagaan op basis van de summatieve resultaten of de deelnemer voor het betreffende kwalificerend document in aanmerking komt.

Om dit te kunnen doen moeten de behaalde summatieve resultaten van de betreffende deelnemer worden afgezet tegen de regels in de criteriumbank. Dit kan worden gedaan met behulp van de zogenaamde peilstokmeting, die in kaart brengt welke summatieve resultaten nog behaald moeten worden ten behoeve van een bepaalde kwalificatie. In het geval van diplomering moet de conclusie van deze peilstokmeting zijn dat alle summatieve resultaten behaald zijn.

Een belangrijk uitgangspunt is dat een deelnemer altijd het diploma krijgt waarop hij recht heeft als hij de instelling verlaat, ook als daar door de deelnemer of de instelling niet om wordt gevraagd. Voor de bekostiging kan het van belang zijn om een diploma uit te reiken, ook als een deelnemer vroegtijdig de opleiding verlaat.

Mogelijk heeft zo’n deelnemer nog recht op een kwalificerend document van een lager niveau dan zijn beoogde kwalificatie. Ook in dat geval wordt door het examenbureau met behulp van de peilstok bekeken of de behaalde summatieve resultaten op basis van de regels leiden tot een diploma.

Uiteindelijk wordt een kwalificerend document, over het algemeen een diploma of certificaat, gemaakt en uitgereikt aan de deelnemer.

Als de deelnemer geen andere verbintenissen heeft en ook niet binnen de instelling doorstroomt (met een nieuwe verbintenis), wordt de deelnemer uitgeschreven.