TripleA:Gebruiken leermateriaal

U leest een pagina uit het Triple A-archief


Zodra het leermateriaal is geleverd kan de student of docent over het leermateriaal beschikken, als fysiek product of digitaal in de schoolomgeving. In dat laatste geval moet de schoolomgeving daarop voorbereid zijn. Vervolgens kan het leermateriaal op allerlei manieren in het onderwijs worden gebruikt.

Use case

Aanleiding

Een onderwijsactiviteit waarvoor het leermateriaal relevant is

Actoren

    • Deelnemer
    • Docent

Doel

Daadwerkelijke uitvoering van een onderwijsactiviteit

Beschrijving acties

  • Ontvangen leermateriaal
Het geleverde leermateriaal wordt ontvangen en zodanig klaargezet dat het kan worden gebruikt. Met name voor digitaal leermateriaal betekent dit, dat het leermateriaal beschikbaar is en functioneert in de schoolomgeving.
  • Voorbereiden les
Voorafgaand aan het daadwerkelijke gebruik van het leermateriaal is de voorbereiding van het onderwijs belangrijk. Naast het ‘definiëren van de toepassingsmogelijkheden’ door de ontwikkelaar van het leermateriaal, en het ‘voorbereiden van het gebruik’ door degenen die de leermiddelenlijst samenstellen, heeft ook de docent zelf een rol in het voorbereiden van het praktische gebruik van het leermateriaal. Om dit te kunnen doen moet de docent ook het leermateriaal hebben besteld, betaald en ontvangen.
  • Gebruiken leermateriaal
Zodra het leermateriaal is geleverd kan de student of docent over het leermateriaal beschikken, als fysiek product of digitaal in de schoolomgeving. In dat laatste geval moet de schoolomgeving daarop voorbereid zijn. Vervolgens kan het leermateriaal op allerlei manieren in het onderwijs worden gebruikt.
  • Beschikbaar stellen leer- en toetsresultaten
Tijdens het gebruik van het leermateriaal kan het zijn dat er leer- of toetsresultaten ontstaan. Dat geldt met name voor digitaal leermateriaal. Deze resultaten kunnen relevant zijn voor begeleiding of beoordeling van studenten, dus deze resultaten moeten beschikbaar gesteld kunnen worden aan de docent, begeleider of de student zelf. In het geval van digitaal leermateriaal is het belangrijk dat deze resultaten ook in digitale vorm uitgewisseld kunnen worden met andere voorzieningen in de schoolomgeving, zoals bijvoorbeeld een digitaal begeleidingsdossier. Middels de werkopdracht Beschikbaar stellen resultaten worden de resultaten verwerkt.
  • Terugkoppelen gebruikerservaringen
In het gebruik van het leermateriaal kan blijken dat het onvoldoende aansluit op het onderwijs, bijvoorbeeld omdat de inhoud of opzet niet passend is, of dat er de voorkeur wordt gegeven aan een andere vorm. In dat geval is het belangrijk dat deze gebruikservaringen worden teruggekoppeld naar degenen die het leermateriaal op de leermiddelenlijst hebben geplaatst. Op basis daarvan kan de leermiddelenlijst worden bijgesteld, of eventueel de ontwikkeling van (aanvullend) materiaal in gang worden gezet.
Ook ervaringen met betrekking tot het hele logistieke proces zijn van belang om terug te melden, zodat daar niet alleen in de selectie van leermateriaal, maar ook in de contractering en praktische afspraken rekening mee kan worden gehouden.

Resultaat

Gerealiseerde onderwijsactiviteit

Frequentie

Conform onderwijsplanning

Werkopdrachten

WerkopdrachtVan use caseNaar use case
Beschikbaar stellen resultatenGebruiken leermateriaalBeoordelen en registreren competenties en kennis