TripleA:Melden afwezigheid door deelnemer

U leest een pagina uit het Triple A-archief


Een melding van afwezigheid kan over voorziene of onvoorziene afwezigheid gaan. Een voorbeeld voor voorziene afwezigheid is een bijzonder familiegebeurtenissen of geaccordeerd vakantieverlof. Een voorbeeld voor onvoorziene afwezigheid is een ziekte of problemen met het openbaar vervoer.

Deze gevallen worden identiek behandeld. Uit de reden van de melding blijkt of de afwezigheid voorzien is geweest of niet.

Use case

Aanleiding

Er komt een melding van afwezigheid. Deze melding kan worden gedaan door de deelnemer zelf of zijn/haar (wettelijk) vertegenwoordiger.

Actoren

  • Onderwijsgevende, Begeleider, Deelnemer, Vertegenwoordiger van deelnemer, Beoordelaar rechtmatigheid afwezigheid

Doel

Verzamelen van gegevens over de verwachte periode en rechtmatigheid van afwezigheid van deelnemers. De periode van verwachte afwezigheid van te voren weten is van belang om in te kunnen spelen op afwezigheid van deelnemers. De rechtmatigheid is van belang voor de formele externe verantwoording (voldoen aan wet- en regelgeving), als hulpmiddel bij de begeleiding van de deelnemer en ten behoeve van interne managementinformatie.

Beschrijving acties

Ontvangen melding afwezigheid
De school ontvangt via telefoon, schriftelijk of digitaal een melding van afwezigheid en de reden.
Registreren melding afwezigheid
De school verwerkt deze gegevens (inclusief reden) in een (geautomatiseerd) systeem.
Beoordeling rechtmatigheid afwezigheid
Een bevoegd persoon beoordeelt de rechtmatigheid van de afwezigheid en legt dit vast.
Bij afwezigheid is vrijwel altijd sprake van het beoordelen van de rechtmatigheid van de afwezigheid. (geoorloofd/ongeoorloofd afwezig) Dit is in ieder geval verplicht bij leerplichtige leerlingen en kwalificatieplichtige deelnemers en voor deelnemers met studiefinanciering.

Resultaat

In een systeem is de periode vastgelegd waarop de deelnemer afwezig is of was en de reden waarom. Tevens is de rechtmatigheid van afwezigheid is beoordeeld.

Frequentie

Elke keer als er een melding komt van afwezigheid. Gemiddeld 5 keer per jaar per deelnemer.

Werkopdrachten

WerkopdrachtVan use caseNaar use case
Signaleren aan/afwezigheid o.b.v. melding deelnemerMelden afwezigheid door deelnemerSignaleren en rapporteren aan- afwezigheid

Activiteitendiagram

width=400px