TripleA:Ontvangen doorstroomdossier
In de intake van een deelnemer kan de ontvangende school de beschikking krijgen over het doorstroomdossier van de latende school.
Use case
Aanleiding
- Er is een aanmelding ontvangen van een nieuwe deelnemer
- Er is een intake gepland voor een nieuwe deelnemer
Actoren
- Administratief medewerker, Latende school
Doel
Verkrijgen van de noodzakelijke informatie op basis waarvan de school kan bepalen op welke opleiding de student de beste kans op studiesucces heeft, en om te bepalen of een student mogelijk extra begeleiding nodig heeft. Het is vooral belangrijk om de 80% deelnemers die zonder veel problemen kunnen worden ingeschreven te scheiden van de 15% met een ondersteuningsvraag, en de 5% waarvoor echt iets extra’s geregeld moet worden om tot een goede plaatsing te komen. Het blijkt dat een beperkt aantal gegevens al een hoge voorspellende waarde geeft voor studiesucces en het identificeren van mogelijke probleemgevallen.
Beschrijving acties
- Een deelnemer heeft zich aangemeld en/of er is voor een deelnemer een intake gepland
- De deelnemer geeft aan de latende school door waar hij/zij zich heeft aangemeld
- De latende school registreert de aanmelding en stelt op basis daarvan het doorstroomdossier beschikbaar aan de ontvangende school
- De ontvangende school ontvangt het doorstroomdossier en verwerkt dat in de gegevens in de kernregistratie deelnemergegevens
Ten behoeve van de intake worden er twee sets gegevens onderscheiden: het leerlingdeel, dat door de leerling zelf wordt aangeleverd, en het mentordeel dat door de mentor van de latende school wordt aangeleverd. Het mentordeel wordt wel via de deelnemer, en met toestemming van de deelnemer aangeleverd. Die informatie samen vormt de basisset aan gegevens, noodzakelijk in de intake.
Het gaat dan om de volgende gegevens.
Leerlingdeel
- Persoonlijke gegevens, familie, wonen, vrije tijd
- School van herkomst, eventueel een ander ROC
- Diploma / overgangsbewijs
- Begeleiding gehad, blijven zitten, hulpverlening, gezondheid etc.
- Keuze voor de vervolgopleiding, inclusief motivatie
- Waarom deze keuze, en hoe informatie gevonden
- Aangemeld bij andere opleidingen
- Competenties
- Waardering van de eigen competenties en kwaliteiten
- Stage / werk / trainingen
Mentordeel
- Inschatting en advies
- Typering van de leerling
- Inschatting van de geschiktheid voor de gekozen opleiding
- Begeleiding
- Kenmerken, zoals Dyslexie/Dyscalculie, ZAT/PCL, Schoolmaatschappelijk werk, LWOO etc.
- Ziekteverzuim, absentie
- Speciale zorg
- Reden om contact op te nemen met de latende school?
Resultaat
De kernregistratie is aangevuld met de gegevens uit het doorstroomdossier.
Frequentie
Eénmaal per aanmelding, en eventueel een tweede keer bij de intake
Werkopdrachten
Werkopdracht | Van use case | Naar use case |
---|---|---|
Doorstroomdossier ontvangen | Intake (Use case) | Ontvangen doorstroomdossier |