TripleA:Oplossen calamiteit

U leest een pagina uit het Triple A-archief


Onverwachts kunnen zich situaties voordoen waardoor een deel van de middelen niet meer beschikbaar is. Voorbeelden hiervan kunnen zijn dat een docent plotseling langdurig afwezig is, een lokaal waar alle pc’s uit gestolen zijn, het afbranden van een gebouw etc. Ook is het mogelijk dat er bij de roostering van een periode rekening is gehouden met een nieuw gebouw, terwijl bij aanvang van de periode het gebouw nog niet gereed is.

Calamiteiten kunnen zeer divers zijn wat betreft omvang en impact. Het gaat hier echt om een calamiteit, waardoor de beschikbaarheid van middelen zodanig is gewijzigd dat opnieuw roosteren noodzakelijk is. Situaties waarbij een probleem met een kleine wijziging in het rooster kan worden opgelost, worden niet afgehandeld in deze use case, maar in de use case Oplossen uitvoeringsprobleem.

Use case

Aanleiding

Een calamiteit doet zich voor waardoor een deel van de middelen onverwacht niet meer beschikbaar is.

Actoren

  • Ontvanger, Roostermaker, Beheerder middelen

Doel

Het vinden van een oplossing voor de calamiteit, zodanig dat de geplande onderwijsactiviteiten zoveel mogelijk doorgang kunnen vinden. Concreet betekent dit, dat afhankelijk van de aard van de calamiteit, middelen herschikt worden (anders gepland, nieuwe middelen aangetrokken, niet ingezette middelen alsnog ingezet), wat leidt tot een gewijzigd rooster.

Beschrijving acties

Melding van de calamiteit en bepalen actoren
De calamiteit wordt gemeld aan de ontvanger. De ontvanger maakt een inschatting van de omvang en impact van de calamiteit. Afhankelijk van de omvang en impact van de calamiteit wordt bepaald welke actoren benaderd worden en welke vervolgactiviteiten van hen verwacht worden. Naar alle waarschijnlijkheid zal de roostermaker in ieder geval een actor zijn, daar deze uit hoofde van functie verantwoordelijk is voor het zoeken naar een oplossing in het rooster en in de beschikbare middelen.
Aanpassen status beschikbaarheid middelen
De calamiteit zal aanleiding geven tot het wijzigen van de beschikbaarheid van de betreffende middelen. Het feit dat een docent, lokaal of bepaalde leermiddelen niet meer beschikbaar zijn moet worden geregistreerd. Er zal een signaal gaan naar de use case Wijzigen middelen.
Vervolgacties bepalen
De betreffende actoren zullen beginnen met het bepalen van de omvang van de calamiteit en vervolgens benoemen welke vervolgacties uitgevoerd moeten worden. Eerste opzet zal zijn te zoeken naar alternatieven middelen waardoor het geplande onderwijs zoveel mogelijk doorgang kan vinden. Hierbij kunnen we denken aan zoeken naar vervangende ruimtes, tijdelijke docenten, etcetera.
Een alternatief is te realiseren
Indien een alternatief middel (binnen redelijke termijn) beschikbaar komt zal dit middel aan de GRID toegevoegd worden. Er gaat een signaal naar de use case Wijzigen middelen.
Een alternatief is niet te realiseren
Indien er niet binnen redelijke termijn een alternatief beschikbaar komt zullen de betreffende onderwijsactiviteiten (tijdelijk) vervallen. Dit wordt geregistreerd in het GRID.
Herziening van het rooster
De gewijzigde beschikbaarheid van middelen maakt het opnieuw roosteren van een deel van de onderwijsactiviteiten noodzakelijk. In het geval van een calamiteit kan niet worden volstaan met een relatief eenvoudige wijziging op het rooster zoals bij de use case Oplossen uitvoeringsprobleem.
Er gaat een signaal naar de use case Maken rooster. Omdat de beschikbaarheid van middelen is gewijzigd, zal dit proces leiden tot een gewijzigd rooster, met een gewijzigde inzet van middelen. Daarna volgen ook gewoon de stappen die bij een nieuw rooster horen, zoals het effectueren van het rooster en de eventuele acceptatie van het nieuwe rooster door de deelnemer.
Terugkoppeling van de oplossing
Er vindt terugkoppeling van de oplossing en consequenties van de calamiteit plaats naar de betreffende actoren en andere betrokkenen.

Resultaat

Het effect van de calamiteit op het rooster is geregistreerd. Daarnaast zijn er acties in gang gezet om de middelen te wijzigen en te realiseren en om een nieuw rooster te maken. Uiteindelijk is het resultaat dat de onderwijsactiviteiten zo goed mogelijk doorgang kunnen vinden.

Frequentie

Incidenteel

Werkopdrachten

WerkopdrachtVan use caseNaar use case
Opnieuw roosteren vanwege calamiteitOplossen calamiteitMaken rooster
Wijzigen middelOplossen calamiteitWijzigen middelen (Werkopdracht)

Overige opmerkingen

Afhankelijk van de calamiteit zullen verschillende medewerkers, uit hoofde van functie, betrokken worden als bij het realiseren van een oplossing voor de calamiteit.

Activiteitendiagram

width=400px