TripleA:Peilstok hanteren formatieve resultaten

U leest een pagina uit het Triple A-archief


Onderstaande use case is een onderdeel van de use case Monitoren voortgang deelnemer, maar kan ook vanuit andere use cases worden gebruikt.

Use case

Aanleiding

Twee mogelijkheden, beide middels de Werkopdracht formatieve peilstok:

  • De deelnemer wil inzicht krijgen in de stand van zaken in relatie tot een taxonomie bijv. een kwalificatiedossier of een afgesproken leertraject of de te verwachte tijdsbesteding (in SBU).
  • De leertrajectbegeleider wil, als onderdeel van het Monitoren voortgang deelnemer inzicht krijgen in de stand van zaken van de deelnemer in relatie tot een taxonomie bijv. een kwalificatiedossier of een afgesproken leertraject of de te verwachte tijdsbesteding (in SBU).

Actoren

  • Deelnemer, Leertrajectbegeleider, Docent, Werkgever

Doel

Inzicht in de vorderingen en ontwikkeling van de deelnemer in relatie tot een taxonomie bijv. een kwalificatiedossier of een afgesproken leertraject.

Beschrijving acties

Verzamelen van gegevens
Het systeem verzamelt de geregistreerde formatieve resultaten van onderwijsproducten behaald door de deelnemer.
Afzetten tegen een beoordelingssystematiek
Het systeem zet de vorderingen van de deelnemer af tegen een instellingsafhankelijke beoordelingssystematiek waaruit kan worden afgeleid wat de vordering of ontwikkeling van de deelnemer is in relatie tot een bepaalde structuur zoals een kwalificatiedossier of een bepaald leertraject dat moet worden doorlopen.
Rapporteren van de stand van zaken
Het systeem geeft de stand van zaken weer middels een rapportage. Deze rapportage presenteert de formatieve resultaten in de structuur van de beoordelingssystematiek.
Verstrekken resultaten aan derden
De rapportage wordt verzonden aan derden zoals werkgever van de deelnemer indien dat van toepassing is, conform de afspraken die daarover zijn gemaakt. Dit verstrekken vind plaats via de leertrajectbegeleider.
Genereren advies mogelijke leerroutes
Het systeem genereert een of meer mogelijke leerroutes of opleidingen op basis van een formatieve criteriumbank. Bij het genereren van leerroutes wordt rekening gehouden met eventuele vrijstellingen.
Interpreteren rapportage en advies
De leertrajectbegeleider en de deelnemer interpreteren de rapportage en de mogelijke leeroute(s) en gebruiken dit in het Monitoren voortgang deelnemer om gecombineerd met andere informatie tot de meest passende begeleiding te komen

Resultaat

  • Rapportage over de stand van zaken m.b.t. de vorderingen en ontwikkeling van de deelnemer
  • Interpretatie van de rapportage en de mogelijke leerroute(s) gericht op het formuleren van een nieuw plan (PAP) van de deelnemer voor de komende periode.

Frequentie

Continu

Werkopdrachten

WerkopdrachtVan use caseNaar use case
Formatieve peilstok 1Inzichtelijk maken formatieve en summatieve resultatenPeilstok hanteren formatieve resultaten
Formatieve peilstok 1Monitoren voortgangPeilstok hanteren formatieve resultaten

Activiteitendiagram

width=400px

Invloed assen begeleiding

Variatie in leervraag

Voor een instelling die een duidelijke leervraag vereist zal de peilstok als instrument voor het genereren van leerroutes gericht op het van verhelderen van de leervraag niet van toepassing zijn. Als instelling ruimte over laat om de leervraag gedeeltelijk of nog geheel open te laten na aanvang van het traject, kan de peilstok als instrument dienen om een deelnemer alternatieve leerroutes voor te schotelen gericht op het verhelderen van de leervraag. Je kunt dan spreken van een zogenaamde verlengde intake. Indien de deelnemer wel een richting heeft maar daarbinnen zijn leervraag nog moet specificeren voor een specialisatie kan een peilstok als instrument ingezet worden om op basis van al zijn formatieve resultaten verschillende opties voor te stellen. Op basis van een analyse en eventueel ook andere deelnemerkenmerken in acht nemend kan er ook een advies gegeven worden voor een bepaalde leerroute. Deze kan de deelnemer verder bespreken met zijn leertrajectbegeleider. Hoe meer formatieve resultaten en deelnemerkenmerken aanwezig zijn, hoe beter een gerichte optie voorgeschoteld kan worden.

Variatie in inhoud van het aanbod

Als er geen variatie in inhoud aangeboden kan worden, heeft het gebruiken van een peilstok voor het genereren van alternatieve leerroutes niet veel zin. Als er wel variatie in inhoud aanwezig is kan de peilstok hiervoor ook weer op basis van formatieve gegevens en deelnemerkenmerken een alternatieve leerroute adviseren die qua inhoud afgestemt is op de deelnemer. Om dit te kunnen zullen leermiddelen en leerroutes op zo’n manier doorzoek en analyseerbaar moeten zijn dat duidelijk is bij welke variatie van de inhoud van het aanbod past. Indien de inhoud niet specifiek hoeft te horen bij een bepaalde eindkwalificatie maar er ruimte is om los daarvan te kiezen, dan zou de peilstok ook aan de hand van deelnemerkenmerken zoals ambities aanvullende leerroutes voor kunnen stellen.

Variatie in vorm van het aanbod

Indien variatie mogelijk is ten aanzien van de vorm, kan de peilstok de voorkeur van de deelnemer ten aanzien van een bepaalde vorm meenemen in het advies voor het gernereren van leerroutes. Ook dit vereist dat de formatieve gegevens duidelijk maken om naast de inhoud ook aan te geven op welke vorm er is beoordeeld. Met deze gegevens kunnen dan leerroutes geadviseerd worden die passen bij de deelnemer. In het geval dat er voor de vorm die past bij de deelnemer geen leerroutes voorhanden zijn zou de peilstok op dit aspect ook een signaleringsfunctie kunnen hebben richting de instelling kunnen hebben.

Variatie in aanvullende behoefte

In lijn met de andere variaties kan de peilstok ook rekening houden met de aanvullende behoeftes in het genereren van leerroutes. De peilstok moet daarbij, ongeacht of men zich beizg houdt met het wettelijke verplicht of aanvullend daarop, rekening houden met de aanvullende behoeftes van een deelnemer. Indien er geen materiaal voorhanden is in de vorm van een leerroute die rekenschap neemt met de aanvullende behoeftes van de deelnemer. kan de peilstok hierbij ook weer als signaleringsinstrument gebruikt worden. Voorwaarde hierbij is dat de leerroutes in de beschrijving ook kenmerken bevat over aanvullende behoeftes en in hoeverre een leerroute daar wel of niet in kan faciliteren. Anders kan hier geen match mee worden gemaakt.




Property "Inleiding invloed van begeleidingsassen" (as page type) with input value "Het aspect waarin de peilstok een rol kan spelen kijkend naar de variaties is het genereren van mogelijke leerroutes. Op zowel de leervraag, inhoud, vorm en aanvullende behoefte kan een peilstok hulpzaam om leerroutes te genereren die rekenschap houden met deze aspecten.</br></br>De peilstok speelt een rol bij het inzichtelijk maken van formatieve resultaten. Deelnemers en trajectbegeleiders krijgen daarmee inzicht in de gang van zaken. Bij de use case monitoren voortgang besteden we hier al aandacht aan. We zoomen hier vooral in op de mogelijkheid tot het generen van mogelijke leerroutes, en hoe deze functionaliteit ingezet kan worden kijkend vanuit de 4 begeleidingsaspecten." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.