TripleA:Registreren onderwijsgerelateerde houding en gedrag

U leest een pagina uit het Triple A-archief


Een actie voor de trajectbegeleider over houding en gedrag die niet ondergebracht kan worden in een formatieve beoordeling.

Use case

Aanleiding

Houding en gedrag van de deelnemer is niet conform de op dat moment gewenste leerhouding en -gedrag en vraagt om rapporteren (bijvoorbeeld: de deelnemer zit al een tijdje ongeïnteresseerd in de groep, de deelnemer belt tijdens een les).

Actoren

  • Coach (Actor), Docent, Praktijkopleider, Stagebegeleider

Doel

De coach/begeleider in staat stellen tot een optimale begeleiding.

Beschrijving acties

Signaleren en registreren
De aard van de houding en het gedrag dat van invloed kan zijn voor de studievoortgang wordt vastgelegd in het dossier. De docent, leertrajectbegeleider of stagebegeleider constateert een houding en/of gedrag die noodzaakt tot rapportage. De registratie omvat o.a:
  • Datum, plaats, registrant, deelnemer.
  • Opmerking en/of constatering met eventuele vragen.
Informeren begeleiding
De trajectbegeleider wordt (indien nodig) op de hoogte gebracht van een notitie in het dossier, middels de werkopdracht Werkopdracht signaal aan trajectbegeleiding
Ondernemen passende actie
  • De trajectbegeleider neemt aan de hand van de rapportage de beslissing voor, en wat voor een actie.
  • De trajectbegeleider redigeert en beheert de actie naar b.v. zorgteam, jeugdzorg en informeert eventueel de registrant of het opleidingsteam.

Resultaat

Een up to date begeleidingsdossier

Frequentie

1 x per maand.

Werkopdrachten

WerkopdrachtVan use caseNaar use case
Signaal aan trajectbegeleidingRegistreren onderwijsgerelateerde houding en gedragMonitoren voortgang

Activiteitendiagram

width=400px

Invloed assen begeleiding

Variatie in leervraag

Een instelling waar de leervraag vast staat let niet op de onderwijsgerelateerde houdig en gedrag in context van de leervraag. Voor deze instelling is het enige dat in deze context telt de voortgang. Als de deelnemer twijfelt over een juiste keuze moet deze dit zelf aangeven. Naarmate de leervraag meer open staat, wordt het meer relevant om te letten op gedrag dat mogelijk te relateren is aan een verkeerde keuze of juist een interesse of talent voor een bepaalde richting of specialisatie.

Variatie in inhoud van het aanbod

Een instelling waar de inhoud van het aanbod vast staat zal in deze context geen gegevens vastleggen die relevant zijn voor de begeleiding van de deelnemer ten aanzien van keuzes in de inhoud van het aanbod, anders dan bijvoorbeeld dat de deelnemer er moeite mee heeft. Naarmate er meer keuze is in de inhoud van het aanbod, wordt het meer relevant om te letten op gedrag dat mogelijk te relateren is aan een verkeerde keuze of juist een bepaalde interesse voor een bepaalde richting of specialisatie. Ook wordt het meer relevant om bij de registratie informatie te noteren die kan helpen bij het vinden van de juiste inhoud van het aanbod (in andere use cases).

Variatie in vorm van het aanbod

Hier geldt hetzelfde als bij inhoud van aanbod.

Variatie in aanvullende behoefte

Een instelling die zich alleen richt op het wettelijk vereiste zal in deze context alleen letten op zaken die potentieel een probleem kunnen worden. De nadruk ligt dan op preventie: voorkomen dat er wettelijk gezien een (ernstiger) probleem ontstaat.

Een gespecialiseerde instelling zal juist zeer veel aandacht aan het registreren van de onderwijs gerelateerde houding en gedrag besteden. De deelnemers worden continu in detail gemonitord zodat optimale begeleiding mogelijk is. Via dit proces wordt ook getoetst of een bepaalde aanpak effect heeft.

Een instelling die breed aandacht geeft aan aanvullende behoefte, zal alleen (kunnen) letten op duidelijke tekenen en daar reactief in zijn. Snel ingrijpen is dan wel noodzakelijk omdat er al een zichtbaar probleem is en om erger te voorkomen. Het is wel reactief.




Property "Inleiding invloed van begeleidingsassen" (as page type) with input value "Ten behoeve van het toelichten van de assen, wordt nu het uitgangspunt gehanteerd dat registratie binnen de context van een as plaatsvindt. Er kan dus gelet worden op houding en gedrag als het gaat om een leervraag, inhoud, vorm en aanvullende behoeftes (niet uitsluitend dat er op allerlei andere zaken ook een noodzaak tot signalering kan zijn). Dat is alleen mogelijk indien de begeleider al enige analyse van de situatie heeft uitgevoerd en de oorzaak tot een van de assen heeft kunnen traceren. Bijvoorbeeld als de begeleider de conclusie trekken dat veranderingen op opvallende zaken ten aanzien van houding en gedrag veroorzaakt worden door bijvoorbeeld de vorm waarin de inhoud wordt aangeboden (‘deze manier van leren past niet bij deze deelnemer’). In de praktijk zal dit zeker niet altijd direct mogelijk zijn en zal verdere analyse in de use case monitoren voortgang en/of in een gesprek voeren plaatsvinden." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.