TripleA:Registreren onderwijsgerelateerde houding en gedrag
Een actie voor de trajectbegeleider over houding en gedrag die niet ondergebracht kan worden in een formatieve beoordeling.
Use case
Aanleiding
Houding en gedrag van de deelnemer is niet conform de op dat moment gewenste leerhouding en -gedrag en vraagt om rapporteren (bijvoorbeeld: de deelnemer zit al een tijdje ongeïnteresseerd in de groep, de deelnemer belt tijdens een les).
Actoren
- Coach (Actor), Docent, Praktijkopleider, Stagebegeleider
Doel
De coach/begeleider in staat stellen tot een optimale begeleiding.
Beschrijving acties
- Signaleren en registreren
- De aard van de houding en het gedrag dat van invloed kan zijn voor de studievoortgang wordt vastgelegd in het dossier. De docent, leertrajectbegeleider of stagebegeleider constateert een houding en/of gedrag die noodzaakt tot rapportage. De registratie omvat o.a:
- Datum, plaats, registrant, deelnemer.
- Opmerking en/of constatering met eventuele vragen.
- Informeren begeleiding
- De trajectbegeleider wordt (indien nodig) op de hoogte gebracht van een notitie in het dossier, middels de werkopdracht Werkopdracht signaal aan trajectbegeleiding
- Ondernemen passende actie
-
- De trajectbegeleider neemt aan de hand van de rapportage de beslissing voor, en wat voor een actie.
- De trajectbegeleider redigeert en beheert de actie naar b.v. zorgteam, jeugdzorg en informeert eventueel de registrant of het opleidingsteam.
Resultaat
Een up to date begeleidingsdossier
Frequentie
1 x per maand.
Werkopdrachten
Werkopdracht | Van use case | Naar use case |
---|---|---|
Signaal aan trajectbegeleiding | Registreren onderwijsgerelateerde houding en gedrag | Monitoren voortgang |
Invloed assen begeleiding
Variatie in leervraag
Een instelling waar de leervraag vast staat let niet op de onderwijsgerelateerde houdig en gedrag in context van de leervraag. Voor deze instelling is het enige dat in deze context telt de voortgang. Als de deelnemer twijfelt over een juiste keuze moet deze dit zelf aangeven. Naarmate de leervraag meer open staat, wordt het meer relevant om te letten op gedrag dat mogelijk te relateren is aan een verkeerde keuze of juist een interesse of talent voor een bepaalde richting of specialisatie.
Variatie in inhoud van het aanbod
Een instelling waar de inhoud van het aanbod vast staat zal in deze context geen gegevens vastleggen die relevant zijn voor de begeleiding van de deelnemer ten aanzien van keuzes in de inhoud van het aanbod, anders dan bijvoorbeeld dat de deelnemer er moeite mee heeft. Naarmate er meer keuze is in de inhoud van het aanbod, wordt het meer relevant om te letten op gedrag dat mogelijk te relateren is aan een verkeerde keuze of juist een bepaalde interesse voor een bepaalde richting of specialisatie. Ook wordt het meer relevant om bij de registratie informatie te noteren die kan helpen bij het vinden van de juiste inhoud van het aanbod (in andere use cases).
Variatie in vorm van het aanbod
Hier geldt hetzelfde als bij inhoud van aanbod.
Variatie in aanvullende behoefte
Een instelling die zich alleen richt op het wettelijk vereiste zal in deze context alleen letten op zaken die potentieel een probleem kunnen worden. De nadruk ligt dan op preventie: voorkomen dat er wettelijk gezien een (ernstiger) probleem ontstaat.
Een gespecialiseerde instelling zal juist zeer veel aandacht aan het registreren van de onderwijs gerelateerde houding en gedrag besteden. De deelnemers worden continu in detail gemonitord zodat optimale begeleiding mogelijk is. Via dit proces wordt ook getoetst of een bepaalde aanpak effect heeft.
Een instelling die breed aandacht geeft aan aanvullende behoefte, zal alleen (kunnen) letten op duidelijke tekenen en daar reactief in zijn. Snel ingrijpen is dan wel noodzakelijk omdat er al een zichtbaar probleem is en om erger te voorkomen. Het is wel reactief.
Property "Inleiding invloed van begeleidingsassen" (as page type) with input value "Ten behoeve van het toelichten van de assen, wordt nu het uitgangspunt gehanteerd dat registratie binnen de context van een as plaatsvindt. Er kan dus gelet worden op houding en gedrag als het gaat om een leervraag, inhoud, vorm en aanvullende behoeftes (niet uitsluitend dat er op allerlei andere zaken ook een noodzaak tot signalering kan zijn). Dat is alleen mogelijk indien de begeleider al enige analyse van de situatie heeft uitgevoerd en de oorzaak tot een van de assen heeft kunnen traceren. Bijvoorbeeld als de begeleider de conclusie trekken dat veranderingen op opvallende zaken ten aanzien van houding en gedrag veroorzaakt worden door bijvoorbeeld de vorm waarin de inhoud wordt aangeboden (‘deze manier van leren past niet bij deze deelnemer’). In de praktijk zal dit zeker niet altijd direct mogelijk zijn en zal verdere analyse in de use case monitoren voortgang en/of in een gesprek voeren plaatsvinden." contains invalid characters or is incomplete and therefore can cause unexpected results during a query or annotation process.