Eigenschap:Documentation

Type eigenschap
:
Text
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


100 pagina’s gebruiken deze eigenschap.
(
Het dossier van de student tijdens zijn gehele leerloopbaan. In het (eigen) dossier verzamelt de student zijn eigen leerproducten.  +
A
Geregistreerde aan- of afwezigheid van een student op een gepland tijdstip in een gespecificeerde omgeving.  +
Het registreren van aan- en afwezigheidsmeldingen inclusief opgegeven reden.  +
Resultaat * Voldoen aan de wettelijke vereisten m.b.t. aanwezigheid (BOT en BPV) en signalering bij te grote ongeoorloofde afwezigheid en daarmee kans op uitval of studievertraging van de student. Vastgelegd in * Geregistreerde aanwezigheid * Geanalyseerde en gerapporteerde aan- en afwezigheid/uitval * Melding aan DUO-leerplicht * Signaal voor begeleidingsproces.  +
Het inkopen via een formele door de europese overheden vastgestelde procedure  +
Een systeem dat het uitvoeren van aanbestedingen ondersteunt. Voorbeeld Negometrix System Tendernet  +
Het ondersteunen van de uitvoering van aanbestedingen  +
Een opleidingseenheid die door een onderwijsaanbieder aangeboden wordt in een bepaalde vorm, al dan niet op een bepaalde onderwijslocatie, waarop een onderwijsvolger zich kan inschrijven.  +
Een systeem waarmee individuen zich kunnen aanmelden voor een opleiding bij een onderwijsinstelling. Denk aan VVA, CA, PortalPlus enz..  +
De student meldt zich voor aan voor een opleiding bij de mbo-school. In deze keten heeft de actie 'aanmelden' betrekking op één opleiding, studenten kunnen zich voor meer dan één opleiding aanmelden bij één of meerdere MBO-scholen. Na de aanmelding door de student wordt de aanmelding bevestigd. Vervolgens start de informatie en communicatie namens de instelling of opleiding richting de student. In dit proces wordt gevraagd of er sprake is van een ondersteuningsbehoefte. Als dat het geval is, dan zal er later bij de instelling een uitgebreide intake plaatsvinden waarin die ondersteuningsbehoefte wordt bepaald en vastgelegd.  +
Resultaat * Aangemelde studenten (inclusief doorstroom) Vastgelegd in * Aanmelding als student in het student informatie systeem.  +
Na de beslissing dat de student toe is aan het examen(onderdeel), kan de aanmelding plaatsvinden. In bepaalde gevallen kan de student (extraneus) zonder onderwijs te volgen zich aanmelden voor een examen(onderdeel). Hierbij is geen sprake van besluitvorming door het ‘onderwijs’, maar bepaalt de student zelf of hij/zij wil deelnemen aan een examen(onderdeel).  +
In het gepubliceerde rooster kunnen leertaken zijn geroosterd waarvoor studenten zich kunnen aanmelden. Dit kan onderdeel zijn van hun persoonlijke leerroute. De student moet zich actief aanmelden voor zo'n geroosterde module, bijvoorbeeld omdat er een maximum aantal studenten kan worden toegelaten, of omdat studenten aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen.  +
Tijdens de studieloopbaan maakt de student een keuze aan vakken uit keuzedelen. De gekozen vakken (keuzedelen) worden geadministreerd in het studentinformatiesysteem en vermeld bij de inschrijving.  +
Het schriftelijke verzoek om een student toe te laten tot een school en/of een specifieke opleiding.  +
Het aanmelden/inschrijven door de student voor ingeroosterde eenheid zoals een les, toets of een evenement  +
Het verwerken van verlofaanvragen en bepalen van de werktijden  +
In bepaalde gevallen kan op basis van bewijsstukken of eerder verworven competenties (EVC) een aanvraag voor een vrijstelling worden gedaan die kan leiden tot het verlenen van een vrijstelling.  +
Een systeem voor de registratie, de analyse en uitwisseling van aan- en afwezigheid en (on)georloofd verzuim. Voorziet ook in de koppeling naar het verzuimloket.  +
Het beheren van activa , onder andere de afschrijving & ammortization * Vlottende activa * Investeringen * Facaliteiten, gebouwen en uitrusting (onroerend goed) * Vaste activa  +
Een mbo-verklaring kan worden verstrekt aan studenten die – bij het verlaten van de opleiding- resultaten hebben gehaald waarvoor geen mbo-diploma of mbo-certificaat kan worden uitgereikt. De student moet een waardering hebben gehaald voor ten minste (een deel van) een onderdeel van de beroepsopleiding. Studenten jonger dan 23 jaar, die het mbo zonder startkwalificatie, diploma of certificaat verlaten, ontvangen een mbo-verklaring. Ook andere studenten krijgen een mbo-verklaring als ze erom vragen.  +
Het leveren van juridische ondersteuning zoals het afhandelen van beroepsprocedures.  +
Het verzorgen van de logisitiek van in- en uitgaande goederen  +
Het afhandelen van klachten door een klachtencommissie voor medewerkers en studenten aangaande gedragingen, overtredingen, besluiten over inschrijvingen, niet-toelating, besluiten aangaande functiewaardering, taaktoekenning e.d.  +
Het kan voorkomen dat leerroutes (of delen ervan) ‘niet planbaar’ zijn doordat te weinig studenten hiervoor kiezen, er te weinig middelen beschikbaar zijn of omdat de gestelde randvoorwaarden door de student fricties opleveren met de randvoorwaarden van een opleidingsonderdeel of leertaak. Deze leerroutes zijn niet, of niet geheel in het rooster opgenomen. Er wordt een oplossing gezocht voor de niet geplande leerroutes, al dan niet met aanpassing van de leervraag of de leerroute door bijvoorbeeld het kiezen van alternatieve opleidingsonderdelen of leertaken die in een komende periode wel worden aangeboden.  +
Het afsluiten van en rapporteren over het afsluiten van een boekingsperiode  +
Het boekhoudkundig toekennen van kosten, inkomsten of uitgaven aan kostenplaatsen en/of in de boekhouding gedefinieerde projecten  +
Een systeem voor het registreren van alumni en het onderhouden van het contact hiermee door het aanbieden van informatie, aanbiedingen, evenementen, vervolgopleidingen en bijeenkomsten Bijvoorbeeld: Graduway  +
Resultaat * Geïnformeerde en betrokken oud-studenten Vastgelegd in * Actuele alumni gegevens.  +
Het onderhouden van het contact met oud-studenten  +
De registratie van gesignaleerde afwezigheid is een gedetailleerde registratie ten behoeve van de begeleiding. Vanuit deze gedetailleerde registratie wordt op een hoger aggregatieniveau de geanalyseerde aanwezigheid vastgelegd.  +
Resultaat * Beoordeelde (formatieve) leerresultaten van de student als input voor de begeleiding. * Evaluatie van effectiviteit van ingezette lessen, toetsen e.d. Vastgelegd in * Beoordeelde (formatieve) leerresultaten * Evaluatie van effectiviteit van ingezette lessen, toetsen e.d.  +
Het op gezette tijden analyseren en evalueren van lopende contracten en beoordelen of acties zoals het openbreken van het contract of het verlengen ervan nodig is  +
Het kwalificatiedossier beschrijft de eisen waaraan een student moet voldoen om zijn/haar diploma te behalen. Elk dossier bevat één of meer kwalificaties en iedere kwalificatie leidt tot een diploma. Hoe beter de diploma-eisen aansluiten op de wensen van het bedrijfsleven, hoe groter de kans op een baan voor een beginnende beroepsbeoefenaar én hoe beter bedrijven hun vacatures kunnen vervullen. Alle kwalificatiedossiers samen, aangevuld met de keuzedelen, vormen de kwalificatiestructuur. De kwalificatiestructuur wordt geanalyseerd in samenhang met de analyses van de arbeidsmarkt en de regionale opleidingsvraag. De businesscase van de opleiding wordt gebruikt, ook in relatie tot de omgeving. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar samenwerking en concurrentie met andere publieke en private mbo-scholen. Op basis van de uitkomst van deze totale analyse worden kwalificaties geselecteerd waarvoor opleidingen worden aangeboden.  +
Het kwalificatiedossier beschrijft de eisen waaraan een student moet voldoen om zijn/haar diploma te behalen. Het beschrijft wat de student gaat leren. Elk dossier bevat één of meer kwalificaties en iedere kwalificatie leidt tot een diploma. Hoe beter de diploma-eisen aansluiten op de wensen van het bedrijfsleven, hoe groter de kans op een baan voor een beginnende beroepsbeoefenaar én hoe beter bedrijven hun vacatures kunnen vervullen. Het kwalificatiedossier beschrijft: * De kerntaken, werkprocessen, kennis en vaardigheden van de kwalificatie. * De generieke eisen voor Nederlandse taal, rekenen en eventueel Engels. * De vereisten voor loopbaan en burgerschap. * In keuzedelen ook (specifieke) kerntaken, werkprocessen en/of kennis en vaardigheden. * De beschrijvingen van behoeften en wensen in het kader van eventueel verder leren. Ten behoeve van de ontwikkeling of bijstelling van het opleidingsaanbod worden per opleiding het kwalificatiedossier en de relevante keuzedelen geanalyseerd om de leerdoelen vast te stellen. De leerdoelen zijn niet alleen gebaseerd op de kwalificatiedossiers, maar ook op de onderwijsvisie en de behoefte van de (regionale) arbeidsmarkt en potentiële studenten. De leerdoelen vormen de basis voor het onderwijs- en examenplan van een opleiding. Het aanbod aan keuzedelen wordt geanalyseerd met als doel de keuzedelen te selecteren waar studenten belangstelling voor hebben en die aansluiten bij de regionale opleidingsvraag. Deze keuzedelen hoeven niet gekoppeld te zijn aan het kwalificatiedossier waarvoor de opleiding opleidt. De keuzedelen worden in het onderwijs- en examenplan opgenomen. Een actueel overzicht van alle keuzedelen is te vinden op de site van de SBB.  +
De leerresultaten geven uiteindelijk een inschatting van de slagingskans en kunnen gebruikt worden om te besluiten of de student klaar is voor deelname aan een examen(onderdeel). Deze formatieve leerresultaten hebben geen ‘status’ in de feitelijke examinering en zijn niet het soort bewijzen dat vereist is voor diplomering. De leerresultaten leiden tot een beslissing over deelname aan een examenonderdeel, dit proces kan gedurende de opleiding meermaals plaatsvinden. Dit wordt ook wel de 'Peilstok formatieve resultaten' genoemd.  +
Op basis van het beoogde onderwijsaanbod wordt onderzocht of er voldoende faciliteiten aanwezig zijn. Hiertoe worden de huidige beschikbare faciliteiten geanalyseerd. Hierbij wordt gelet op: * Lokalen en ruimtes * Beschikbare ICT-middelen * Beschikbare beroepsgerichte middelen * Onderwijsondersteunende materialen Deze analyse wordt gebruikt in de jaarplanning.  +
Voor zowel de mbo-school als de onderwijsteams is het belangrijk dat het onderwijs relevant blijft. Hier zijn zowel interne- als externe ontwikkelingen bepalend in. De missie van de school, interne randvoorwaarden en externe randvoorwaarden, zoals wet- en regelgeving, inspectietoezicht en de kwalificatiestructuur, bepalen de kaders waarbinnen het onderwijs plaatsvindt. Ook zijn er ontwikkelingen in de omgeving die van invloed kunnen zijn op het onderwijsaanbod. Denk aan (innovatieve) initiatieven in de omgeving (vanuit de gemeente, bedrijven, provincie) of regionale of Europese projecten waarbij de opleiding kan aansluiten (en waar eventueel subsidie voor is), of aan regionale samenwerkingsverbanden die relevant zijn voor de opleiding. Binnen de omgeving van de mbo-school is de arbeidsmarkt belangrijk: het onderwijs moet zo goed mogelijk aansluiten op de vraag en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Onderstaand proces kun je als team gebruiken bij het analyseren van de arbeidsmarkt: Verzamel arbeidsmarktdata uit de regio en sector. Dit kan bijvoorbeeld via de website van de SBB of werk.nl. Ook bedrijven in de regio waar de mbo-school mee samenwerkt kunnen goede bronnen zijn. Breng de innovaties en ontwikkelingen die voor de opleiding relevant zijn in kaart Verzamel informatie voor de betreffende regio over hoeveel studenten een opleiding volgen en wat hun perspectief is op de arbeidsmarkt Onderzoek welke behoeftes er in de regio zijn in het kader van leven lang ontwikkelen Vergelijk het aanbod van opleidingen met andere scholen in de regio en in Nederland  +
Op basis van de inschatting van het aantal toekomsige studenten en onderwijs wordt een analyse gemaakt voor de werkverdeling. Deze analyse weergeeft de inzet van de medewerkers ten opzichte van de verwachte onderwijsvraag. Dit kan leiden tot: * Wijzigingen in het personeelsbestand * Wijzigingen in het onderwijsaanbod * Wijzigingen in de clustering van leertaken * Wijzigingen in de jaarplanning Deze analyse voedt en kent een wisselwerking met de jaarplanning.  +
Analyse op afgenomen toetsen met betrekking tot kwaliteit, studentbeeld, mogelijke fraude, opleiding resultaten, toets inhoud, verhouding tot voorgaande jaren etc.  +
Verzamelbegrip van applicaties t.b.v. functioneel of technische (applicatie)beheer zoals Topdesk.  +
Het beheren van de architectuurbeschrijvingen, principes, standaardprofielen en technisch referentiemodel  +
Een systeem die het beschrijven en beheren van de enterprise-architectuur, de organisatie strategie en de organisatie uitlijning ondersteunt.  +
Het zorgdragen voor het metadateren en (laten) archiveren van documenten  +
Het archiveren van informatie, bijvoorbeeld documenten.  +
Verzamelbegrip voor systemen voor het creeren, bewerken, delen, live uitzenden of opslaan van audio en/of video naar gespecificeerde doelgroepen. Dit omvat ook de meer professionele videoplatformen van een openleercentrum bestaande uit een (mobiele) studio-opname apparatuur. Voorbeeld: * Mediasite van SonicFoundry * Kultura  +
Het beheer van middelen waarmee identiteiten zich kunnen identificeren. Denk aan: * Iets wat men weet, bijvoorbeeld een wachtwoord * Iets wat men heeft, bijvoorbeeld de Microsoft Authenticator app op een telefoon of RSA key gen * Iets wat men is, bijvoorbeeld biometrische authenticatie * Iets waar men is, bijvoorbeeld een PC in een gesloten ruimte zie ook de NORA- https://www.noraonline.nl/wiki/Bestand:IAM_afbeedling.png  +
Het administreren van rollen en toegangsrechten in systemen. Denk aan autorisatiematrixen en registraties dienaangaande vanwege de AVG.  +
Het proces van het verkrijgen van (veelal financiële) toestemming voor het doen van een bestelling  +
Het proces van het goedkeuren van het betalen van een ontvangen factuur door iemand die daartoe gemachtigd is.  +
B
Het beheren van gegevens van BPV-bedrijven en BPV-plaatsen. Denk aan: * Gegevens over het bedrijf (adres, accreditatie e.d.)) * Gegevens over de BPV-plaatsen (inhoud, nivo, wijze solliciteren e.d.) * Beschikbare plaatsen  +
Het begeleiden van de student door de BPV-begeleider van de school  +
Het volgen en begeleiden van studenten ten tijde van hun BPV-traject  +
De leertaak is de onderwijsactiviteit waarin de student kennis en/of vaardigheden verwerft. Bij een BPV-leertaak gaat het om het verwerven van kennis en/of vaardigheden als onderdeel van de beroepspraktijkvorming.  +
Het aanbieden van BPV-plaatsen en het ondersteunen van het keuze- en aanmeldproces  +
Het beheren van contractgegevens tussen studenten en BPV-organisaties  +
Een systeem voor het beheren en publiceren van vraag en aanbod van stageplaatsen, het ondersteunen van het zoeken o.b.v. criteria, en het ondersteunen van het aanmelden/solliciteren/matchen en het begeleiden tijdens de BPV. Bijvoorbeeld: Stagemarkt  +
Het bedrijf waar een student beroepspraktijkvorming volgt of kan volgen.  +
Het resultaat van het proces van het koppelen van een student aan een BPV-plaats in een vastgestelde periode, vastgelegd in een BPV-overeenkomst.  +
Een overeenkomst tussen student, bpv-bedrijf en de instelling over te volgen beroepspraktijkvorming.  +
Een beschikbare plaats waar een student beroepspraktijkvorming (BPV) volgt of kan volgen.  +
Een project - niet noodzakelijkerwijs binnen een bedrijf - waarbinnen de student de beroepspraktijkvorming volgt of kan volgen.  +
Het zorgdragen voor de BTW-aangifte en het opgeven van betalingen aan derden, aan de belastingdienst  +
Het maken, beveiligen en beheren van backups.  +
Een systeem voor het maken van kopieen van bestanden en gegvens. Bijvoorbeeld: DPM Comvault  +
Het zorgdragen voor een bedrijfshulpverleningsorganisatie. Denk aan BHV/EHBO middelen, werving en selectie BHV/EHBO medewerkers, trainingen/certificeringen  +
Dit procesgebied omvat alle secundaire processen om de mbo-school te laten functioneren. Het is lastig om deze scherp als hoofdprocessen te definiëren. Daarom is gekozen om in het hoofdprocesmodel de bedrijfsfuncties te benoemen. Deze zijn in onderliggende modellen uitgewerkt in processen. De organisatie van deze bedrijfsfuncties in afdelingen is binnen scholen verschillend ingericht.  +
Het zorgdragen voor het correct beëindigen van een contract en de daaruitvoortvloeiende nazorg.  +
Resultaat * Inzicht in en bespreken van de voortgang van de student in zijn leerproces en ontwikkeling. * Kansen (versnellen/doorstroom/excelleren) en risico’s signaleren zodat een optimale leertijd wordt gerealiseerd en/of risico op uitval of vertraging wordt voorkomen Vastgelegd in * Geanalyseerd en besproken voortgang vastgelegd in voortgangsverslag, (bindend) studieadvies, signaal voor starten zorgproces  +
Tijdens de opleiding wordt de student begeleid. Deze begeleiding vindt plaats tijdens alle onderwijsonderdelen die de student volgt op school en in de praktijk (BPV). De student heeft gedurende de opleiding te maken met verschillende begeleiders op school (docenten) en in de praktijk (praktijkopleiders). De student wordt begeleid bij het maken van loopbaankeuzes, keuzes voor keuzedelen, bpv en de uitvoering van leertaken. De begeleiding van de afzonderlijke begeleiders draagt bij aan de monitoring van de voortgang. Deze monitoring wordt uitgevoerd door de studieloopbaanbegeleider van de student.  +
Het vaststellen van beschikbare financiële middelen en het toekennen en bewaken van daaruit voortvloeiende budgetten/begrotingen.  +
Het beheren van de begroting  +
Het registreren van kpi s, het vastleggen van gegevens m.b.t. deze kpi's, het rapporteren over de voortgang op de verschillende kwaliteitsgebieden: * Onderwijsproces * Examinering & diplomering * Schoolklimaat * Onderwijsresultaten * Kwaliteitszorg en ambitie * Financieel Beheer  +
Het beheren van audio- en video-apparatuur en bijbehorende software. Denk (het uitlenen van) beamers, professionele opname-apparatuur (van lessen), geluidsapparatuur voor evenementen  +
SBB beheert de bedrijfsgegevens van erkende leerbedrijven en stelt deze beschikbaar aan de scholen. Op basis daarvan onderhoudt de instelling een registratie van leerbedrijven. Het gaat om de registratie van de gegevens die van belang zijn voor: * Het matchingsproces (bijv. reisafstand) * De bekostiging * Het opstellen van de BPV-overeenkomst In het geval van een filiaal is er de mogelijkheid om een relatie te leggen met het moederbedrijf. De uitvoeringsrol en de werkgeversrol kunnen bij verschillende bedrijven zijn belegd. Denk daarbij aan het scenario met een uitzendbureau. De relatie BPV-bedrijf - detacheringsbedrijf wordt ook vastgelegd.  +
Het is belangrijk dat de mbo-school een goede match maakt tussen de student en de BPV-plaats. Om dit te kunnen doen, voegt de mbo-school of het team relevante extra gegevens toe over de specifieke BPV-plaats aan de algemeen geregistreerde bedrijfsgegevens. Het gaat hier bijvoorbeeld over werkprocessen die de student bij de BPV-plaats kan leren en eventueel kan laten examineren. Ook specifieke kenmerken van de BPV-plaats die relateren aan de plaats in de leerroute van de student zijn relevant, en kunnen dus worden opgenomen.  +
Het beheren van ICT-werkplekapparatuur. Denk aan laptops, PC's, smartphones en randapparatuur.  +
Het beheren van de ICT-infrastructuur zoals het netwerk, opslagsystemen en servers  +
Het financieel beheren van de bezittingen van de instelling zoals het beheren van afschrijvingen.  +
Het zorgdragen voor het innemen en afvoeren van afval  +
Het technisch en/of functioneel beheren van applicaties.  +
Het zorgdragen voor het beheren van applicaties en ICT diensten zoals het beheren van de IT-infrastructuur, applicatiebeheer, werkplekbeheer, ondersteuning ICT en Leren  +
Het (financieel) administreren van verkregen financiële Rijksbijdrage van het Ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Deze Rijksbijdrage is de lumpsum die afhankelijk is van het aantal studenten en het aantal behaalde diploma's. De gegevensuitwisseling met BRON vormt hierbij de grondslag.  +
Het bewaken van het verlopen van contracten en dit signaleren naar de betrokkenen  +
Het registreren van debiteuren en er voor zorgen dat debiteuren openstaande vorderingen betalen  +
Het beheren van de toegang tot en rechten in digitale systemen zoals een RBAC oplossing  +
Het beheren van documenten zoals het registreren van gemaakte verslagen, besluiten, metadateren t.b.v. bewaartermijnen en zoekfuncties, toekennen vertrouwelijksheidsklassen  +
Het beheren en leveren van facilitaire diensten zoals catering, kluisjes beheer, meubilair, servicedesk  +
Het administreren van HRM-gegevens van medewerkers.  +
Het (tijdelijk) bewaren van gemaakte examens en het bewaren van beoordelingen en bewijsstukken ten behoeve van een diplomabesluit.  +
Het ontvangen en bewaren van geconstrueerde examens in een beveiligde kluis en het beschikbaar stellen op het examenmoment.  +
Opbouwen en onderhouden van een structuur waarin formatieve resultaten gestructureerd kunnen worden vastgelegd zodat op basis daarvan de voortgang gevolgd kan worden. De formatieve resultatenstructuur is een structuur voor de geordende vastlegging van formatieve resultaten. Per opleidingsonderdeel kunnen één of meerdere resultatenstructuren worden gemaakt. Elke resultatenstructuur bestaat uit een aantal toetsen waarvoor resultaten geregistreerd kunnen worden en een berekeningswijze, om tot een eindresultaat voor het geheel te komen. Bij elke toets wordt gedefinieerd op welke schaal het resultaat geregistreerd kan worden. Elke toets kan gerelateerd worden aan één of meerdere onderdelen van de kwalificatiestructuur.  +
Het zorgdragen voor het onderhouden en inrichten van de faciliteiten van de gebouwen van de instelling. Denk aan: Indeling, Zones, looproutes, Parkeren, Vergaderruimten, Kolfruimten, Klimaatbeheer, Presentatie-units, Evenementenmaterialen  +
Het beheren van gebouwen zoals het vastgoedbeheer, verbouwingen, onderhoud, beheren inrichting e.d.  +
Het beheren van de balans van de organisatie  +
Het leveren van kantoorartikelen en bedrijfskleding  +
Het ter beschikkingstellen en beheren van kluisjes  +
Het beheren van de financiële situatie van de instelling, zodat het aan zijn korte termijnverplichtingen kan voldoen  +
Het (financieel) administreren van verkregen gelden in het kader van Lang Leven Ontwikkelen (LLO). De MBO-instelling factureert het geven van onderwijs op maat aan de opdrachtgever. Deze gelden zijn een inkomstenbron voor de MBO-instelling ter financiering van onderwijs voor het verder ontwikkelen van mensen op de arbeidsmarkt.  +
Het vervaardigen van nieuwsitems (intern of extern). Het vervaardigen gaat uit van verschillende betrokkenen die een rol spelen in de tot standkoming gebaseerd op een redactie.  +