Eigenschap:Documentation

Type eigenschap
:
Text
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 250 pages using this property.
(
Het dossier van de student tijdens zijn gehele leerloopbaan. In het (eigen) dossier verzamelt de student zijn eigen leerproducten.  +
A
Geregistreerde aan- of afwezigheid van een student op een gepland tijdstip in een gespecificeerde omgeving.  +
Het registreren van aan- en afwezigheidsmeldingen inclusief opgegeven reden.  +
Resultaat * Voldoen aan de wettelijke vereisten m.b.t. aanwezigheid (BOT en BPV) en signalering bij te grote ongeoorloofde afwezigheid en daarmee kans op uitval of studievertraging van de student. Vastgelegd in * Geregistreerde aanwezigheid * Geanalyseerde en gerapporteerde aan- en afwezigheid/uitval * Melding aan DUO-leerplicht * Signaal voor begeleidingsproces.  +
Het inkopen via een formele door de europese overheden vastgestelde procedure  +
Een systeem dat het uitvoeren van aanbestedingen ondersteunt. Voorbeeld Negometrix System Tendernet  +
Het ondersteunen van de uitvoering van aanbestedingen  +
Een opleidingseenheid die door een onderwijsaanbieder aangeboden wordt in een bepaalde vorm, al dan niet op een bepaalde onderwijslocatie, waarop een onderwijsvolger zich kan inschrijven.  +
Een systeem waarmee individuen zich kunnen aanmelden voor een opleiding bij een onderwijsinstelling. Denk aan VVA, CA, PortalPlus enz..  +
De student meldt zich voor aan voor een opleiding bij de mbo-school. In deze keten heeft de actie 'aanmelden' betrekking op één opleiding, studenten kunnen zich voor meer dan één opleiding aanmelden bij één of meerdere MBO-scholen. Na de aanmelding door de student wordt de aanmelding bevestigd. Vervolgens start de informatie en communicatie namens de instelling of opleiding richting de student. In dit proces wordt gevraagd of er sprake is van een ondersteuningsbehoefte. Als dat het geval is, dan zal er later bij de instelling een uitgebreide intake plaatsvinden waarin die ondersteuningsbehoefte wordt bepaald en vastgelegd.  +
Resultaat * Aangemelde studenten (inclusief doorstroom) Vastgelegd in * Aanmelding als student in het student informatie systeem.  +
Na de beslissing dat de student toe is aan het examen(onderdeel), kan de aanmelding plaatsvinden. In bepaalde gevallen kan de student (extraneus) zonder onderwijs te volgen zich aanmelden voor een examen(onderdeel). Hierbij is geen sprake van besluitvorming door het ‘onderwijs’, maar bepaalt de student zelf of hij/zij wil deelnemen aan een examen(onderdeel).  +
In het gepubliceerde rooster kunnen leertaken zijn geroosterd waarvoor studenten zich kunnen aanmelden. Dit kan onderdeel zijn van hun persoonlijke leerroute. De student moet zich actief aanmelden voor zo'n geroosterde module, bijvoorbeeld omdat er een maximum aantal studenten kan worden toegelaten, of omdat studenten aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen.  +
Tijdens de studieloopbaan maakt de student een keuze aan vakken uit keuzedelen. De gekozen vakken (keuzedelen) worden geadministreerd in het studentinformatiesysteem en vermeld bij de inschrijving.  +
Het schriftelijke verzoek om een student toe te laten tot een school en/of een specifieke opleiding.  +
Het aanmelden/inschrijven door de student voor ingeroosterde eenheid zoals een les, toets of een evenement  +
Het verwerken van verlofaanvragen en bepalen van de werktijden  +
In bepaalde gevallen kan op basis van bewijsstukken of eerder verworven competenties (EVC) een aanvraag voor een vrijstelling worden gedaan die kan leiden tot het verlenen van een vrijstelling.  +
Een systeem voor de registratie, de analyse en uitwisseling van aan- en afwezigheid en (on)georloofd verzuim. Voorziet ook in de koppeling naar het verzuimloket.  +
Het beheren van activa , onder andere de afschrijving & ammortization * Vlottende activa * Investeringen * Facaliteiten, gebouwen en uitrusting (onroerend goed) * Vaste activa  +
Een mbo-verklaring kan worden verstrekt aan studenten die – bij het verlaten van de opleiding- resultaten hebben gehaald waarvoor geen mbo-diploma of mbo-certificaat kan worden uitgereikt. De student moet een waardering hebben gehaald voor ten minste (een deel van) een onderdeel van de beroepsopleiding. Studenten jonger dan 23 jaar, die het mbo zonder startkwalificatie, diploma of certificaat verlaten, ontvangen een mbo-verklaring. Ook andere studenten krijgen een mbo-verklaring als ze erom vragen.  +
Het leveren van juridische ondersteuning zoals het afhandelen van beroepsprocedures.  +
Het verzorgen van de logisitiek van in- en uitgaande goederen  +
Het zorgdragen voor de financiële registratie en afhandeling van inkopen. Denk aan betalingen, procuratie, beheren crediteuren  +
Het afhandelen van klachten door een klachtencommissie voor medewerkers en studenten aangaande gedragingen, overtredingen, besluiten over inschrijvingen, niet-toelating, besluiten aangaande functiewaardering, taaktoekenning e.d.  +
Het kan voorkomen dat leerroutes (of delen ervan) ‘niet planbaar’ zijn doordat te weinig studenten hiervoor kiezen, er te weinig middelen beschikbaar zijn of omdat de gestelde randvoorwaarden door de student fricties opleveren met de randvoorwaarden van een opleidingsonderdeel of leertaak. Deze leerroutes zijn niet, of niet geheel in het rooster opgenomen. Er wordt een oplossing gezocht voor de niet geplande leerroutes, al dan niet met aanpassing van de leervraag of de leerroute door bijvoorbeeld het kiezen van alternatieve opleidingsonderdelen of leertaken die in een komende periode wel worden aangeboden.  +
Het zorgdragen voor de financiële registratie en afhandeling van verkopen. Denk aan factureren, innen, beheren debiteuren  +
Het afsluiten van en rapporteren over het afsluiten van een boekingsperiode  +
Het boekhoudkundig toekennen van kosten, inkomsten of uitgaven aan kostenplaatsen en/of in de boekhouding gedefinieerde projecten  +
Een systeem voor het registreren van alumni en het onderhouden van het contact hiermee door het aanbieden van informatie, aanbiedingen, evenementen, vervolgopleidingen en bijeenkomsten Bijvoorbeeld: Graduway  +
Resultaat * Geïnformeerde en betrokken oud-studenten Vastgelegd in * Actuele alumni gegevens.  +
Het onderhouden van het contact met oud-studenten  +
De registratie van gesignaleerde afwezigheid is een gedetailleerde registratie ten behoeve van de begeleiding. Vanuit deze gedetailleerde registratie wordt op een hoger aggregatieniveau de geanalyseerde aanwezigheid vastgelegd.  +
Resultaat * Beoordeelde (formatieve) leerresultaten van de student als input voor de begeleiding. * Evaluatie van effectiviteit van ingezette lessen, toetsen e.d. Vastgelegd in * Beoordeelde (formatieve) leerresultaten * Evaluatie van effectiviteit van ingezette lessen, toetsen e.d.  +
Het op gezette tijden analyseren en evalueren van lopende contracten en beoordelen of acties zoals het openbreken van het contract of het verlengen ervan nodig is  +
Het kwalificatiedossier beschrijft de eisen waaraan een student moet voldoen om zijn/haar diploma te behalen. Elk dossier bevat één of meer kwalificaties en iedere kwalificatie leidt tot een diploma. Hoe beter de diploma-eisen aansluiten op de wensen van het bedrijfsleven, hoe groter de kans op een baan voor een beginnende beroepsbeoefenaar én hoe beter bedrijven hun vacatures kunnen vervullen. Alle kwalificatiedossiers samen, aangevuld met de keuzedelen, vormen de kwalificatiestructuur. De kwalificatiestructuur wordt geanalyseerd in samenhang met de analyses van de arbeidsmarkt en de regionale opleidingsvraag. De businesscase van de opleiding wordt gebruikt, ook in relatie tot de omgeving. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar samenwerking en concurrentie met andere publieke en private mbo-scholen. Op basis van de uitkomst van deze totale analyse worden kwalificaties geselecteerd waarvoor opleidingen worden aangeboden.  +
Het kwalificatiedossier beschrijft de eisen waaraan een student moet voldoen om zijn/haar diploma te behalen. Het beschrijft wat de student gaat leren. Elk dossier bevat één of meer kwalificaties en iedere kwalificatie leidt tot een diploma. Hoe beter de diploma-eisen aansluiten op de wensen van het bedrijfsleven, hoe groter de kans op een baan voor een beginnende beroepsbeoefenaar én hoe beter bedrijven hun vacatures kunnen vervullen. Het kwalificatiedossier beschrijft: * De kerntaken, werkprocessen, kennis en vaardigheden van de kwalificatie. * De generieke eisen voor Nederlandse taal, rekenen en eventueel Engels. * De vereisten voor loopbaan en burgerschap. * In keuzedelen ook (specifieke) kerntaken, werkprocessen en/of kennis en vaardigheden. * De beschrijvingen van behoeften en wensen in het kader van eventueel verder leren. Ten behoeve van de ontwikkeling of bijstelling van het opleidingsaanbod worden per opleiding het kwalificatiedossier en de relevante keuzedelen geanalyseerd om de leerdoelen vast te stellen. De leerdoelen zijn niet alleen gebaseerd op de kwalificatiedossiers, maar ook op de onderwijsvisie en de behoefte van de (regionale) arbeidsmarkt en potentiële studenten. De leerdoelen vormen de basis voor het onderwijs- en examenplan van een opleiding. Het aanbod aan keuzedelen wordt geanalyseerd met als doel de keuzedelen te selecteren waar studenten belangstelling voor hebben en die aansluiten bij de regionale opleidingsvraag. Deze keuzedelen hoeven niet gekoppeld te zijn aan het kwalificatiedossier waarvoor de opleiding opleidt. De keuzedelen worden in het onderwijs- en examenplan opgenomen. Een actueel overzicht van alle keuzedelen is te vinden op de site van de SBB.  +
De leerresultaten geven uiteindelijk een inschatting van de slagingskans en kunnen gebruikt worden om te besluiten of de student klaar is voor deelname aan een examen(onderdeel). Deze formatieve leerresultaten hebben geen ‘status’ in de feitelijke examinering en zijn niet het soort bewijzen dat vereist is voor diplomering. De leerresultaten leiden tot een beslissing over deelname aan een examenonderdeel, dit proces kan gedurende de opleiding meermaals plaatsvinden. Dit wordt ook wel de 'Peilstok formatieve resultaten' genoemd.  +
Op basis van het beoogde onderwijsaanbod wordt onderzocht of er voldoende faciliteiten aanwezig zijn. Hiertoe worden de huidige beschikbare faciliteiten geanalyseerd. Hierbij wordt gelet op: * Lokalen en ruimtes * Beschikbare ICT-middelen * Beschikbare beroepsgerichte middelen * Onderwijsondersteunende materialen Deze analyse wordt gebruikt in de jaarplanning.  +
Voor zowel de mbo-school als de onderwijsteams is het belangrijk dat het onderwijs relevant blijft. Hier zijn zowel interne- als externe ontwikkelingen bepalend in. De missie van de school, interne randvoorwaarden en externe randvoorwaarden, zoals wet- en regelgeving, inspectietoezicht en de kwalificatiestructuur, bepalen de kaders waarbinnen het onderwijs plaatsvindt. Ook zijn er ontwikkelingen in de omgeving die van invloed kunnen zijn op het onderwijsaanbod. Denk aan (innovatieve) initiatieven in de omgeving (vanuit de gemeente, bedrijven, provincie) of regionale of Europese projecten waarbij de opleiding kan aansluiten (en waar eventueel subsidie voor is), of aan regionale samenwerkingsverbanden die relevant zijn voor de opleiding. Binnen de omgeving van de mbo-school is de arbeidsmarkt belangrijk: het onderwijs moet zo goed mogelijk aansluiten op de vraag en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Onderstaand proces kun je als team gebruiken bij het analyseren van de arbeidsmarkt: Verzamel arbeidsmarktdata uit de regio en sector. Dit kan bijvoorbeeld via de website van de SBB of werk.nl. Ook bedrijven in de regio waar de mbo-school mee samenwerkt kunnen goede bronnen zijn. Breng de innovaties en ontwikkelingen die voor de opleiding relevant zijn in kaart Verzamel informatie voor de betreffende regio over hoeveel studenten een opleiding volgen en wat hun perspectief is op de arbeidsmarkt Onderzoek welke behoeftes er in de regio zijn in het kader van leven lang ontwikkelen Vergelijk het aanbod van opleidingen met andere scholen in de regio en in Nederland  +
Op basis van de inschatting van het aantal toekomsige studenten en onderwijs wordt een analyse gemaakt voor de werkverdeling. Deze analyse weergeeft de inzet van de medewerkers ten opzichte van de verwachte onderwijsvraag. Dit kan leiden tot: * Wijzigingen in het personeelsbestand * Wijzigingen in het onderwijsaanbod * Wijzigingen in de clustering van leertaken * Wijzigingen in de jaarplanning Deze analyse voedt en kent een wisselwerking met de jaarplanning.  +
Analyse op afgenomen toetsen met betrekking tot kwaliteit, studentbeeld, mogelijke fraude, opleiding resultaten, toets inhoud, verhouding tot voorgaande jaren etc.  +
Verzamelbegrip van applicaties t.b.v. functioneel of technische (applicatie)beheer zoals Topdesk.  +
Het beheren van de architectuurbeschrijvingen, principes, standaardprofielen en technisch referentiemodel  +
Een systeem die het beschrijven en beheren van de enterprise-architectuur, de organisatie strategie en de organisatie uitlijning ondersteunt.  +
Het zorgdragen voor het metadateren en (laten) archiveren van documenten  +
Het archiveren van informatie, bijvoorbeeld documenten.  +
Verzamelbegrip voor systemen voor het creeren, bewerken, delen, live uitzenden of opslaan van audio en/of video naar gespecificeerde doelgroepen. Dit omvat ook de meer professionele videoplatformen van een openleercentrum bestaande uit een (mobiele) studio-opname apparatuur. Voorbeeld: * Mediasite van SonicFoundry * Kultura  +
Het beheer van middelen waarmee identiteiten zich kunnen identificeren. Denk aan: * Iets wat men weet, bijvoorbeeld een wachtwoord * Iets wat men heeft, bijvoorbeeld de Microsoft Authenticator app op een telefoon of RSA key gen * Iets wat men is, bijvoorbeeld biometrische authenticatie * Iets waar men is, bijvoorbeeld een PC in een gesloten ruimte zie ook de NORA- https://www.noraonline.nl/wiki/Bestand:IAM_afbeedling.png  +
Het administreren van rollen en toegangsrechten in systemen. Denk aan autorisatiematrixen en registraties dienaangaande vanwege de AVG.  +
Het proces van het verkrijgen van (veelal financiële) toestemming voor het doen van een bestelling  +
Het proces van het goedkeuren van het betalen van een ontvangen factuur door iemand die daartoe gemachtigd is.  +
B
Het beheren van gegevens van BPV-bedrijven en BPV-plaatsen. Denk aan: * Gegevens over het bedrijf (adres, accreditatie e.d.)) * Gegevens over de BPV-plaatsen (inhoud, nivo, wijze solliciteren e.d.) * Beschikbare plaatsen  +
Het begeleiden van de student door de BPV-begeleider van de school  +
Het volgen en begeleiden van studenten ten tijde van hun BPV-traject  +
De leertaak is de onderwijsactiviteit waarin de student kennis en/of vaardigheden verwerft. Bij een BPV-leertaak gaat het om het verwerven van kennis en/of vaardigheden als onderdeel van de beroepspraktijkvorming.  +
Het aanbieden van BPV-plaatsen en het ondersteunen van het keuze- en aanmeldproces  +
Het beheren van contractgegevens tussen studenten en BPV-organisaties  +
Een systeem voor het beheren en publiceren van vraag en aanbod van stageplaatsen, het ondersteunen van het zoeken o.b.v. criteria, en het ondersteunen van het aanmelden/solliciteren/matchen en het begeleiden tijdens de BPV. Bijvoorbeeld: Stagemarkt  +
Het bedrijf waar een student beroepspraktijkvorming volgt of kan volgen.  +
Het resultaat van het proces van het koppelen van een student aan een BPV-plaats in een vastgestelde periode, vastgelegd in een BPV-overeenkomst.  +
Een overeenkomst tussen student, bpv-bedrijf en de instelling over te volgen beroepspraktijkvorming.  +
Een beschikbare plaats waar een student beroepspraktijkvorming (BPV) volgt of kan volgen.  +
Een project - niet noodzakelijkerwijs binnen een bedrijf - waarbinnen de student de beroepspraktijkvorming volgt of kan volgen.  +
Het zorgdragen voor de BTW-aangifte en het opgeven van betalingen aan derden, aan de belastingdienst  +
Het maken, beveiligen en beheren van backups.  +
Een systeem voor het maken van kopieen van bestanden en gegvens. Bijvoorbeeld: DPM Comvault  +
Het zorgdragen voor een bedrijfshulpverleningsorganisatie. Denk aan BHV/EHBO middelen, werving en selectie BHV/EHBO medewerkers, trainingen/certificeringen  +
Dit procesgebied omvat alle secundaire processen om de mbo-school te laten functioneren. Het is lastig om deze scherp als hoofdprocessen te definiëren. Daarom is gekozen om in het hoofdprocesmodel de bedrijfsfuncties te benoemen. Deze zijn in onderliggende modellen uitgewerkt in processen. De organisatie van deze bedrijfsfuncties in afdelingen is binnen scholen verschillend ingericht.  +
Het beëindigen van arbeidscontract als gevolg van het verlopen van het contract.  +
Het beëindigen van arbeidscontract op verzoek van de medewerker.  +
Het zorgdragen voor het correct beëindigen van een contract en de daaruitvoortvloeiende nazorg.  +
Resultaat * Inzicht in en bespreken van de voortgang van de student in zijn leerproces en ontwikkeling. * Kansen (versnellen/doorstroom/excelleren) en risico’s signaleren zodat een optimale leertijd wordt gerealiseerd en/of risico op uitval of vertraging wordt voorkomen Vastgelegd in * Geanalyseerd en besproken voortgang vastgelegd in voortgangsverslag, (bindend) studieadvies, signaal voor starten zorgproces  +
Tijdens de opleiding wordt de student begeleid. Deze begeleiding vindt plaats tijdens alle onderwijsonderdelen die de student volgt op school en in de praktijk (BPV). De student heeft gedurende de opleiding te maken met verschillende begeleiders op school (docenten) en in de praktijk (praktijkopleiders). De student wordt begeleid bij het maken van loopbaankeuzes, keuzes voor keuzedelen, bpv en de uitvoering van leertaken. De begeleiding van de afzonderlijke begeleiders draagt bij aan de monitoring van de voortgang. Deze monitoring wordt uitgevoerd door de studieloopbaanbegeleider van de student.  +
Het vaststellen van beschikbare financiële middelen en het toekennen en bewaken van daaruit voortvloeiende budgetten/begrotingen.  +
Het beheren van de begroting  +
Het registreren van kpi s, het vastleggen van gegevens m.b.t. deze kpi's, het rapporteren over de voortgang op de verschillende kwaliteitsgebieden: * Onderwijsproces * Examinering & diplomering * Schoolklimaat * Onderwijsresultaten * Kwaliteitszorg en ambitie * Financieel Beheer  +
Het beheren van audio- en video-apparatuur en bijbehorende software. Denk (het uitlenen van) beamers, professionele opname-apparatuur (van lessen), geluidsapparatuur voor evenementen  +
SBB beheert de bedrijfsgegevens van erkende leerbedrijven en stelt deze beschikbaar aan de scholen. Op basis daarvan onderhoudt de instelling een registratie van leerbedrijven. Het gaat om de registratie van de gegevens die van belang zijn voor: * Het matchingsproces (bijv. reisafstand) * De bekostiging * Het opstellen van de BPV-overeenkomst In het geval van een filiaal is er de mogelijkheid om een relatie te leggen met het moederbedrijf. De uitvoeringsrol en de werkgeversrol kunnen bij verschillende bedrijven zijn belegd. Denk daarbij aan het scenario met een uitzendbureau. De relatie BPV-bedrijf - detacheringsbedrijf wordt ook vastgelegd.  +
Het is belangrijk dat de mbo-school een goede match maakt tussen de student en de BPV-plaats. Om dit te kunnen doen, voegt de mbo-school of het team relevante extra gegevens toe over de specifieke BPV-plaats aan de algemeen geregistreerde bedrijfsgegevens. Het gaat hier bijvoorbeeld over werkprocessen die de student bij de BPV-plaats kan leren en eventueel kan laten examineren. Ook specifieke kenmerken van de BPV-plaats die relateren aan de plaats in de leerroute van de student zijn relevant, en kunnen dus worden opgenomen.  +
Het beheren van ICT-werkplekapparatuur. Denk aan laptops, PC's, smartphones en randapparatuur.  +
Het beheren van de ICT-infrastructuur zoals het netwerk, opslagsystemen en servers  +
Het financieel beheren van de bezittingen van de instelling zoals het beheren van afschrijvingen.  +
Het zorgdragen voor het innemen en afvoeren van afval  +
Het technisch en/of functioneel beheren van applicaties.  +
Het zorgdragen voor het beheren van applicaties en ICT diensten zoals het beheren van de IT-infrastructuur, applicatiebeheer, werkplekbeheer, ondersteuning ICT en Leren  +
Het (financieel) administreren van verkregen financiële Rijksbijdrage van het Ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Deze Rijksbijdrage is de lumpsum die afhankelijk is van het aantal studenten en het aantal behaalde diploma's. De gegevensuitwisseling met BRON vormt hierbij de grondslag.  +
Het bewaken van het verlopen van contracten en dit signaleren naar de betrokkenen  +
Het registreren van debiteuren en er voor zorgen dat debiteuren openstaande vorderingen betalen  +
Het beheren van de toegang tot en rechten in digitale systemen zoals een RBAC oplossing  +
Het beheren van documenten zoals het registreren van gemaakte verslagen, besluiten, metadateren t.b.v. bewaartermijnen en zoekfuncties, toekennen vertrouwelijksheidsklassen  +
Het beheren en leveren van facilitaire diensten zoals catering, kluisjes beheer, meubilair, servicedesk  +
Het administreren van HRM-gegevens van medewerkers.  +
Het (tijdelijk) bewaren van gemaakte examens en het bewaren van beoordelingen en bewijsstukken ten behoeve van een diplomabesluit.  +
Het ontvangen en bewaren van geconstrueerde examens in een beveiligde kluis en het beschikbaar stellen op het examenmoment.  +
Opbouwen en onderhouden van een structuur waarin formatieve resultaten gestructureerd kunnen worden vastgelegd zodat op basis daarvan de voortgang gevolgd kan worden. De formatieve resultatenstructuur is een structuur voor de geordende vastlegging van formatieve resultaten. Per opleidingsonderdeel kunnen één of meerdere resultatenstructuren worden gemaakt. Elke resultatenstructuur bestaat uit een aantal toetsen waarvoor resultaten geregistreerd kunnen worden en een berekeningswijze, om tot een eindresultaat voor het geheel te komen. Bij elke toets wordt gedefinieerd op welke schaal het resultaat geregistreerd kan worden. Elke toets kan gerelateerd worden aan één of meerdere onderdelen van de kwalificatiestructuur.  +
Het zorgdragen voor het onderhouden en inrichten van de faciliteiten van de gebouwen van de instelling. Denk aan: Indeling, Zones, looproutes, Parkeren, Vergaderruimten, Kolfruimten, Klimaatbeheer, Presentatie-units, Evenementenmaterialen  +
Het beheren van gebouwen zoals het vastgoedbeheer, verbouwingen, onderhoud, beheren inrichting e.d.  +
Het beheren van de balans van de organisatie  +
Het leveren van kantoorartikelen en bedrijfskleding  +
Het ter beschikkingstellen en beheren van kluisjes  +
Het beheren van de financiële situatie van de instelling, zodat het aan zijn korte termijnverplichtingen kan voldoen  +
Het (financieel) administreren van verkregen gelden in het kader van Lang Leven Ontwikkelen (LLO). De MBO-instelling factureert het geven van onderwijs op maat aan de opdrachtgever. Deze gelden zijn een inkomstenbron voor de MBO-instelling ter financiering van onderwijs voor het verder ontwikkelen van mensen op de arbeidsmarkt.  +
Het vervaardigen van nieuwsitems (intern of extern). Het vervaardigen gaat uit van verschillende betrokkenen die een rol spelen in de tot standkoming gebaseerd op een redactie.  +
Het registreren en beheren van balansrekeningen (overzichten van bezittingen, schulden en het eigen vermogen van de instelling)  +
Het opbouwen en onderhouden van contacten met (potentiële) leveranciers  +
Wijzigingen worden tijdig doorgegeven en verwerkt zodat studenten en docenten tijdig geïnformeerd worden. Wijzigingen kunnen voortvloeien uit: - Ziekte - Beschikbaarheid docent/instructeur - Wijzigingen in student-, klas- of groepssamenstellingen - Wijzigingen in faciliteiten  +
Het beheren van sleutels, pasjes, tokens zoals de uitgifte en inname ervan en het bepalen van de toegangsrechten  +
Het (financieel) administreren van verkregen subsidies en de besteding ervan  +
Opbouwen en onderhouden van een structuur waarin summatieve resultaten gestructureerd kunnen worden vastgelegd zodat op basis daarvan de voortgang gevolgd kan worden m.b.t. diplomering. In de summatieve resultaatstructuur worden examenonderdelen en examens vastgelegd. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Ontvangen van de examenonderdelen en examenplannen van het onderwijs. 2. Registreren van de examenonderdelen en examenplannen in de summatieve resultaatstructuur in het studentinformatiesysteem. 3. Controleren van de juistheid en volledigheid van de summatieve resultaatstructuur. 4. Vrijgeven van de summatieve resultaatstructuur t.b.v. diplomeren en certificeren.  +
Het zorgdragen voor het beheren van de toegang tot gebouwen en ruimten. Denk aan sleutelbeheer, pasbeheer  +
Het zorgdragen voor het integraal verzamelen, metadateren, beheren en beschikbaarstellen van gegevens voor de informatievoorziening op veelal tactisch en strategisch niveau. Dit manifesteert zich in bijv. gegevenswoordenboeken, informatiemodellen en in BI-systemen of een datawarehouse  +
Het beheren van het vastgoed van de instelling. Denk aan toezien op gebruik, vergunningen, inspecties, duurzaamheid, huren, verhuren, kopen, afstoten  +
Het beheren en/of optimaliseren van het vermogen van de instelling. Denk aan rederende investeringen.  +
Het voeren van de verlof- en verzuimadministratie en het ondersteunen bij langdurig verzuim en reïntegreren van medewerkers  +
De student kan alleen het diploma behalen als BPV voldoende is afgerond. De mbo-school en de begeleider vanuit school zijn verantwoordelijk voor deze beoordeling. Het oordeel van de praktijkopleider vanuit het BPV-bedrijf moet hierin worden meegenomen.  +
Als de bewijzen verzameld zijn, worden deze objectief en onafhankelijk beoordeeld om vast te stellen of daarmee aan de exameneisen is voldaan.  +
Tijdens en na de uitvoering van het examen wordt door één of meerdere beoordelaars beoordeeld of de student aan de exameneisen voldoet. Dit gebeurt op basis van vaste procedure met gebruik van het exameninstrument en het beoordelingsformulier. MOGELIJKE PROCESSTAPPEN * Bekijk de prestatie(s) van de individuele student en maak hiervan aantekeningen. * Bespreek en vergelijk uw waarnemingen met de (eventuele) mede-beoordelaar. * Vul de beoordelingsformulieren in. * Stel een proces-verbaal op over het verloop van het examen. * Koppel de (voorlopige) beoordeling terug aan de student. Let op: de examencommissie stelt het definitieve oordeel vast. * Rapporteer de bevindingen aan de examencommissie * Kijk terug op het proces van het beoordelen. Benoem en beschrijf wat er goed gaat en leg verbeterpunten vast.  +
Het beoordelen van het functioneren van medewerkers en het nemen van passende maatregelen  +
Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan examenmateriaal. Het team bepaalt jaarlijks -- mede op basis van de eigen verbeteragenda -- of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden.  +
Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan benodigde BPV-plaatsen. Het team bepaalt jaarlijks -- mede op basis van de eigen verbeteragenda -- of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden.  +
Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan generieke faciliteiten (zoals theorie- en praktijkruimtes). Het team bepaalt jaarlijks -- mede op basis van de eigen verbeteragenda -- of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden.  +
Resultaat: * Beschikbare leermiddelen (lesmaterialen, faciliteiten, e.d.) die benodigd zijn voor de uitvoering van de leertaken. Vastgelegd in: * Leertaken met de daarbij noodzakelijke lesmaterialen, faciliteiten, e.d. (logistiek).  +
Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan leermateriaal. Het team bepaalt jaarlijks -- mede op basis van de eigen verbeteragenda -- of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden.  +
Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks welke personele inzet nodig is. Het team bepaalt jaarlijks - mede op basis van de eigen verbeteragenda - of er aanpassing aan de capaciteit, kennis en competenties in het team nodig is.  +
Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan leermateriaal, onderwijsspecifieke faciliteiten (zoals simulatoren, bedden, kapperstoelen), generieke faciliteiten (zoals theorie- en praktijkruimtes), examenmateriaal en de benodigde BPV-plaatsen. Het team bepaalt jaarlijks - mede op basis van de eigen verbeteragenda - of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden.  +
Het zorgdragen voor de beveiligingsfunctie (denk aan het saMBO-ICT BP framework) en (meer concreet) het bepalen van de gewenste mate van beveiling van processen, ICT-systemen (risico-analyses, BIV-coderingen)  +
Nagaan of een student mogelijkerwijs voor een kwalificerend document in aanmerking komt. Doel is te bepalen of een student recht heeft op kwalificerende documenten, zodat voorkomen wordt dat de student zonder de documenten waar hij recht op heeft, wordt uitgeschreven. Het kan hier om elke vorm van kwalificerende document gaan, zoals een diploma, certificaat of mbo-verklaring. Resultaten zijn: * Er is vastgesteld welke kwalificerende documenten voor de betreffende deelnemer kunnen worden aangemaakt, inclusief de bijbehorende gegevens; * er wordt geen student uitgeschreven zonder de kwalificerende documenten waar de student recht op heeft. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Ontvangen van de vastgestelde examenresultaten. 2. Bepalen of de student recht heeft op een gekwalificeerd document op basis van de examenresultaten en summatieve resultaatstructuur. 3. Vormen van een examendossier. 4. Beslissen of de student wordt voorgedragen om te worden gekwalificeerd.  +
Het vaststellen en registreren van de (kosten van) de formatie van (afdelingen van) de instelling  +
Resultaat: * Optimale leerroute voor de student o.b.v. zijn leervraag en mogelijkheden. Tevens zijn (onderwijs)vrijstellingen bepaald. Vastgelegd in: * Vrijstellingen (voor onderwijs) * Vastgestelde en vastgelegde leerroute  +
Het vaststellen en registreren van de begroting van materieel/materiaal  +
Bepalen van de start of stop-datum waarop een opleiding formeel in het aanbod van de instelling is opgenomen. Instellingen voor middelbaar beroepsonderwijs moeten sinds 2016 het voornemen tot het starten of beëindigen van beroepsopleidingen melden.  +
Wanneer de student één of meerdere leertaken heeft afgerond wordt besloten of de student dit met het bijbehorend examen kan afsluiten. In dit proces wordt op basis van de leerresultaten besloten of de student toe is aan het examen. Bij positief besluit wordt de examenaanvraag gedaan. Belangrijk uitgangspunt is dat studenten voldoende voorbereid en geëquipeerd aan een examen beginnen. Dit verhoogt de slagingskans. Ook sluit dit aan bij de heersende opvatting dat examinering de bevestiging is van al ontwikkelde vaardigheden, houding en kennis.  +
Het besluit door de onderwijsaanbieder, genomen op basis van behaalde examenresultaten en EVC-besluiten, of een student een waardedocument ontvangt  +
Nadat een mbo-school de keuze heeft gemaakt om een opleiding te starten, herzien of herijken (al dan niet als vast onderdeel van de pdca-cyclus), neemt de school de beslissing over het inkopen of in eigen beheer construeren van de examens. BESCHRIJVING PROCESSTAPPEN * Verzamel eventueel al bestaand(e) beleid of visie op inkopen of zelf construeren. * Neem kennis van de wijze waarop de Inspectie van het Onderwijs omgaat met het beoordelen van ingekochte examens. Raadpleeg bijvoorbeeld het document Aanpak beoordeling ingekochte exameninstrumenten en -diensten in 2012, oktober 2011. * Bekijk het examenplan. * Bespreek de voor- en nadelen van de keuzemogelijkheden. Gebruik hierbij het servicedocument Aandachtspunten inkoop, zelf of samen construeren. * Verken de (on)mogelijkheden van het inkopen dan wel zelf construeren. Gebruik hierbij eventueel het Kostenmodel examinering. * Maak een keuze over welke examens de opleiding inkoopt, welke deze in eigen beheer construeert en welke deze in samenwerking ontwikkelt. Leg de keuze vast. * Evalueer het proces om te komen tot een beslissing. Zijn de juiste mensen betrokken geweest, hebben we onszelf de juiste vragen gesteld en hoe verliep het keuzeproces? Benoem en beschrijf wat er goed ging en welke verbeterpunten er zijn. Rapporteer de bevindingen aan de examencommissie. Verzamel en registreer deze bevindingen.  +
Op basis van het examenresultaat en de aangeleverde bewijsstukken conform het examenplan (inclusief eventuele vrijstellingen) stelt de examencommissie vast of de student aan de eisen voor het diploma of ander kwalificerende document heeft voldaan. Op basis van deze vaststelling volgt een besluit over de diplomering: * als dit besluit positief is, kan de mbo-school overgaan tot diplomeren, certificeren of toekennen van een andere kwalificerend document * als dit besluit negatief is, moet de student de ontbrekende bewijsstukken alsnog aanleveren. Er kan worden volstaan met de vaststelling. Scholen kunnen zelf besluiten om in hun schooleigen omgeving een document op te nemen dat hiervan de gegevens vastlegt. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Ontvangen van de lijst van voorgedragen studenten en het desbetreffende examendossier. 2. Uitvoeren (steeksproefsgewijs) van een controle op de juistheid en volledigheid van de examendossiers en voordracht. 3. Besluiten tot wel of niet kwalificeren van de voorgedragen student. 4. Vaststellen van het besluit tot kwalificeren. 5. Informeren van de student over het besluit tot kwalificeren.  +
Het bestellen goederen of diensten  +
Verzamelbegrip van systemen waarmee (fysieke en/of digitale) betalingen kunnen worden gedaan of ontvangen. Voorbeeld: Pin apparatuur bij printers en in restaurant PayPro Zakelijke bankomgeving van Rabo  +
Het zorgdragen voor het feitelijk betalen voor geleverde diensten of goederen  +
Het faciliteren, autoriseren en registreren van het doen van betalingen zoals met contant geld of een betaalpas  +
Het mogelijk maken van het doen van of ontvangen van betalingen (pinnen e.d.)  +
Het zorgdragen voor beveiligen van ruimten, middelen, ICT-systemen en mensen  +
Het zorgdragen voor de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van geautomatiseerde systemen  +
Het controleren/monitoren van het voldoen van een leverancier aan diens contract- en prestatie-afspraken  +
Het zorgdragen voor het bewaken van gebouwen zoals camera's, bewegingsdetectoren, centrale meldkamer, beveiligingsdienst  +
Beëindigen van de inschrijving waarmee de juridische verhouding tussen student en instelling wordt beeïndigd.  +
Het beëindigen van arbeidscontracten door natuurlijk verloop of ontslag.  +
Resultaat * De organisatie voldoet aan de (benoemde) kwaliteitseisen en wetgeving. Vastgelegd in * Kwaliteitsplan of  -agenda  +
Een opleiding voor een specifieke branche die niet valt binnen de bestaande kwalificatiestructuur.  +
Het beheren van budgetten  +
Een systeem voor het verzamelen, analyseren , voorspellen en presenteren van gegevens, o.a. voor het maken van beslissingen (decision making) Van hindsight, naar insight tot foresight: * wat gebeurde er * waarom gebeurde dit * wat zou er gebeuren * hoe kunnen we het laten gebeuren Dit omvat ondermeer: * Datamining * Datawarehouse * Data lake * AI - machine learning * Dashboards * is onderdeel van data science  +
BPM is een systeem dat het ontwerpen en beheren van (bedrijfs)processen ondersteunt. Voorbeeld IBM Business Process Manager  +
C
Een systeem dat relatiebeheer en de marketing ondersteunt. Zoals: onderhouden relaties werving campagnebeheer evenementenbeheer Voorbeeld: Microsoft Dynamics CRM  +
Het beheren van campagnes gericht op het promoten van zaken als een product, dienst, kennis, mening, organisatie e.d. Notitie Dat kan ook zijn beslag krijgen in het domein Verbinden met maatschappij thuis (marketing)  +
Een mbo-certificaat bevat een deel van de kwalificatie-eisen van een mbo-opleiding. Dit kan gaan om keuzedelen of beroepsgerichte onderdelen. De minister van OCW stelt met een regeling vast aan welke onderdelen van een mbo-opleiding een mbo-certificaat wordt verbonden. Een door de student behaald mbo-certificaat wordt geregistreerd in het diplomaregister van DUO.  +
Een opleiding die leidt tot een certificaat.  +
Studenten mogen alleen BPV uitvoeren bij een bedrijf dat een erkenning heeft van SBB. Voor aanvang van elke BPV controleert de school of een BPV-bedrijf erkend is. Wanneer dat niet het geval is, vraagt het bedrijf erkenning aan bij SBB. Mocht het leerbedrijf onverhoopt niet erkend (kunnen) worden dan wordt het proces Matchen BPV opnieuw gestart.  +
Het clusteren van leeractiviteiten is het samen nemen van verschillende leeractiviteiten die in een periode gelijktijdig/naast elkaar uitgevoerd zullen worden. Dit is nodig om het onderwijs te kunnen organiseren en zowel medewerkers als voorzieningen efficiënt te kunnen inzetten. Deze processtap is een belangrijke schakel in de overgang van meerjarenplanning naar jaarplanning en concrete roosters. Per opleiding vormen alle leeractiviteiten, gecombineerd tot opleidingsonderdelen, samen het onderwijsaanbod van die opleiding, over meerdere perioden en jaren heen. Er hoort een meerjarenplanning bij. Leerroutes van studenten zijn opgebouwd uit opleidingsonderdelen. Deze opleidingsonderdelen bestaan uit leeractiviteiten die moeten worden gepland, soms parallel en soms opvolgend, ook over een langere periode. De meerjarenplanning en de gekozen leerroutes van de studenten samen vormen nog geen geordend geheel dat in de vorm van roosters en planningen kan worden gegoten. De leeractiviteiten worden geclusterd in periodes waardoor er een geordend geheel ontstaat. De clustering van leeractiviteiten heeft invloed op de jaarplanning en de analyse van de werkverdeling.  +
Groep van studenten die onder hetzelfde onderwijs- en examenreglement vallen, binnen hetzelfde tijdvak (lopend van het eerste jaar van de opleiding tot en met het laatste jaar, uitgaande van de studieduur).  +
Het zorgdragen en ondersteunen bij het intern- en extern juist communiceren zoals het onderhouden van het imago en het onderzoeken van de markt.  +
Ondersteuning van de communicatie en samenwerking in het kader van het leerproces, tussen docent en student, docenten en studenten onderling en met andere betrokkenen bij het leerproces zoals praktijkbegeleiders. Denk hierbij aan: * het uitzetten van opdrachten * feedback geven * (eenvoudige) poll of quiz uitvoeren * afspraken maken * werken in groepen * gezamenlijk werken aan projecten  +
Het samenvoegen van activa, passiva, baten en lasten van de instelling in één balans  +
De mbo-school heeft besloten om (een deel van de) examens in eigen beheer te construeren. BESCHRIJVING PROCESSTAPPEN * Bepaal welke constructeurs de school inzet voor het construeren van de examens uit het examenplan. Gebruik de BET Examentoetsen construeren om de taak van de constructeurs te verduidelijken en een duidelijke opdracht te formuleren. * Stel een plan op voor het construeren (en vaststellen) van de examens. Gebruik hierbij het servicedocument Jaarplanning construeren en vaststellen. * Verstrek een duidelijke opdracht aan de constructeur(s). * Verzamel relevante in- en externe documenten. Dat zijn in ieder geval: de landelijke kaders (normenbundel exameninstrumenten, het kwalificatiedossier en het sectorale examenprofiel), het examenplan en de examenvisie. * Stel een toetsmatrijs op. Gebruik hierbij eventueel het servicedocument Format toetsmatrijs pvb/praktijktoets of het servicedocument Format toetsmatrijs schriftelijk examen. * Laat de examencommissie de toetsmatrijs vaststellen. * Ontwikkel het examen, inclusief opdrachten/vragen, antwoordmodel, instructie voor de studenten, organisatoren en beoordelaars. Gebruik in het geval van een proeve van bekwaamheid het servicedocument Construeren van een pvb in acht stappen. * Dien het examen in ter vaststelling. * Evalueer het constructieproces, de kwaliteit van de formats, het verloop van het proces en de (eigen) deskundigheid van de constructeurs. Benoem en beschrijf wat er goed ging en welke verbeterpunten er zijn. Rapporteer de bevindingen aan de examencommissie. Verzamel en registreer deze bevindingen.  +
Een systeem verantwoordelijk voor het het managen van creatie en manipulatie van digitale bronnen. Voorbeeld is bijvoorbeeld het beheer van aangeboden webcontent. Zoals: het ontwerpen van sjablonen opslag van content (zoals afbeeldilngen, teksten) plaatsen van content beheren van autorisaties zoekmodule analyse paginagebruik Bijvoorbeeld: Wordpress Joomla Opmerking: Focus ligt niet op werking en inrichting van de webserver software en hardware. Zie hiervoor Webserverbehher  +
Het beheren van contracten  +
Het afsluiten van, beheren van en evalueren van contracten met leveranciers en het beheren van leveranciersrelaties  +
Een systeem dat de logistieke en administratieve processen rondom het aanbieden van onderwijs aan medewerkers ondersteunt. Zoals: Het beheren en aanbieden van cursussen (catalogus) Ondersteunen inschrijving Registratie van behaalde resultaten  +
Het beheren en aanbieden van opleidingen aan medewerkers  +
Het beheren van crediteuren  +
Een systeem ter ondersteuning van het creëren/vormgeven en definieren van de structuur van een opleiding.  +
Het ondersteunen van het maken van de structuur van een opleiding, zoals * de vakken * de planning * de volgorde * de omvang, * het leerdoel * ..  +
D
Het beheren van databases en schema's  +
Verzamelbegrip van databasemanagementsystemen. Denk aan: SQLserver Oracle  +
Een systeem voor het beheren van databanken Zoals: Creeeren en configureren Toegangsverlening Monitoring Bijvoorbeeld: MS SQL server Oracle MySQL  +
Het beheren van debiteuren  +
Het ondersteunen van het verwerken van declaraties, zoals gewerkte uren (tijdsregistratie) of gemaakte kosten voor de zaak  +
Het verwerken van onkostenvergoedingen en declaraties  +
Een combinatie van eindtermen voor een bepaalde beroepsopleiding.  +
Het definiëren en vastleggen van een onderwijsprogramma. Een onderwijsprogramma is een planbaar geheel van beschikbare opleidingsonderdelen, met daarbij aanvullende informatie over de volgorde of periode waarin het product moet worden afgenomen. Het onderwijsprogramma staat model voor de persoonlijke leerroute van een student.  +
Het definiëren en vastleggen van de opleidingsonderdelen waaruit een opleidingsprogramma bestaat. Een opleidingsonderdeel is een onderscheidbaar geheel van kennis, inzicht en vaardigheden, dat onderdeel kan zijn van één of meer opleidingen. Een opleidingsonderdeel is een afgerond geheel binnen een onderwijsprogramma en kan wordt afgesloten met een examen. De persoonlijke leerroute kan worden samengesteld uit opleidingsonderdelen.  +
Waardedocument dat de student behaalt nadat aan alle eisen is voldaan die beschreven zijn in de kwalificatie.  +
Een opleiding die leidt tot een diploma.  +
Resultaat * Check diplomadossier * Student die kan aantonen over de vaardigheden te beschikken waarvoor hij/zij examen heeft afgelegd. Vastgelegd in * Uitgereikte en centraal geregistreerde diploma/certificaat of MBO-verklaring  +
Zodra de examencommissie van de mbo-school heeft vastgesteld dat alle resultaten van alle examenonderdelen aan de gestelde diploma- en exameneisen (de slaag-/zakregelingen) van de betreffende kwalificatie voldoen, reikt de commissie een diploma (of ander kwalificerend document) uit met een bijbehorende resultatenlijst. Wanneer de kandidaat in voldoende mate aan de eisen heeft voldaan, mag de examencommissie van de school het kwalificerend document uitreiken. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Aanmaken van het kwalificerende document (diploma, certificaat, mbo-verklaring etc.) op basis van het besluit over kwalificatie. 2. Uitprinten van het kwalificerende document (op waterkenmerk papier) 3. Ondertekenen van het kwalificerende document door de Examencommissie en onderwijsinstelling. 4. Uitreiken van het kwalificerende document aan de student. 5. Laten ondertekenen van het kwalificerende document door de student. 6. Archiveren van het kwalificerende document en het examendossier in het student informatiesysteem. 7. Geven van het verzoek tot uitschrijven van de student.  +
Een systeem dat het maken, beheren en archiveren van documenten ondersteunt. Bijvoorbeeld: Corsa Microsoft  +
Het beheren van documenten  +
Een systeem ter ondersteuning van het waarmerken van documenten, zoals het zorgdragen voor een digitale handtekening. bijvoorbeeld: Evado DocuSign  +
Het digitaal waarmerken en/of ondertekenen van documenten  +
Het (opleidings)domein is de eerste laag van de kwalificatiestructuur.  +
Het dossier dat tussen onderwijsinstellingen wordt uitgewisseld, met daarin gegevens over de student en zijn loopbaan relevant voor de instelling die de student een vervolgopleiding aanbiedt  +
Het beheren van alle informatie over een student met betrekking tot; - behaalde vooropleiding (VO) resultaten en bijzonderheden in relatie tot het verloop van de studieontwikkelingen van de student. - behaalde opleiding resultaten (MBO) en bijzonderheden in relatie tot het verloop van de studieontwikkelingen van de student die relevant zijn voor doorstroom naar het HBO.  +
E
Het bieden van e-mail diensten  +
Een systeem dat het uitwisselen en beveiliging van e-mails tussen gebruikers ondersteunt. Bijvoorbeeld: Exchange  +
Verzamelbegrip van applicaties, ingezet voor of ontwikkeld met een educatief doel, dat studenten ondersteunt bij het uitvoeren van beroepsspecifieke leertaken. Bijvoorbeeld: Autocad of Photoshop.  +
Andere eenheid afgerond met een waardedocument binnen de kwalificatie  +
De evaluatie van de BPV-periode vindt plaats tijdens het eindgesprek. Hierbij zijn de student, de praktijkbegeleider en de begeleider vanuit school aanwezig. Tijdens het eindgesprek kan onder andere worden gesproken over de beroeps- en werkhouding, het behalen van leerdoelen, en de resultaten van de BPV-opdrachten.  +
Het ontwikkelen, testen, publiceren en afnemen van enquetes  +
Een systeem dat het mogelijk maakt om enquetes te creëren, te verspreiden en af te nemen. Bijvoorbeeld: Effectory SurveyMonkey ROCSpiegel  +
Het ondersteunen van evenmenten zoals opendagen, kennisdeling, feestelijkheden, ... inc. het beheer van gegevens  +
Een onderzoek naar kennis, inzicht, houding en vaardigheden van de student, op basis waarvan de instelling na beoordeling een formeel bewijs van prestatie toekent.  +
De beoordeling van summatief gemaakt werk. De BPV-beoordeling is een vorm van examenbeoordeling.  +
De registratie van een formele activiteit (lees examensessie) waarin een examen wordt afgenomen.  +
Een systeem voor de examenvoorbereiding zoals het creeren van examengroepen, toekennen examenmateriaal, aanmaken examensets, toekennen afnameleider en surveillanten  +
De regels en afspraken die binnen de instelling gelden omtrent examinering en diplomering.  +
Een formeel door de instelling geregistreerde waardering (bewijs van prestatie) van de instelling van een door een student uitgevoerde opdracht.  +
Het dossier met de bewijsstukken van de summatieve (kwalificerende) beoordelingen en EVC-rapportages die relevant zijn voor de diplomering.  +
Het examenplan geeft per kwalificatie een overzicht van de examenonderdelen en examens die een mbo-school inzet voor de examinering (kwalificerende beoordeling). Het examenplan geeft inzicht in de onderdelen die een student met een voldoende moet afsluiten om in aanmerking te komen voor een diploma. In het examenplan staat binnen welke omgeving (mbo-school of beroepspraktijk) de examens plaatsvinden. Hierbij houdt de school rekening met de praktische haalbaarheid van de examinering binnen de praktijksituatie en de afspraken in het sectoraal examenprofiel. In een examenplan staan de examenonderdelen en examens voor de beroepsgerichte eisen en de generieke taal- en rekeneisen. Ook de wijze waarop een school deze onderdelen examineert, staat in het examenplan.  +
Resultaat * (Wettelijke) protocollen/voorwaarden m.b.t. vrijstelling, aanvraag examens, inkoop examens, hulpmiddelen, examencondities, ed. * Student die heeft bewezen dat hij/zij de vaardigheden bezit om de taak uit te voeren waarover hij/zij examen heeft afgelegd. Vastgelegd in * Handboek examinering * Exameninstrument * Afgenomen en beoordeeld examen  * Vastgestelde examenresultaten (examencommissie)  +
Binnen dit procesgebied vindt de validatie plaats dat een student voldoet aan de gestelde kwalificatie en wordt de waardering daarover afgegeven in de vorm van een diploma, een certificaat of andere overeengekomen vorm.  +
Het adviseren over en ondersteunen bij externe communicatie zoals de inrichting van de openbare website, social media-uitingen, organiseren evenementen, voorlichtingsavonden  +
Door middel van open dagen, informatie op de websites, brochures en ander voorlichtingsmateriaal worden aspirant-studenten geïnformeerd over de opleidingsmogelijkheden op de mbo-school. De volgende stappen kunnen hierbij worden doorlopen. * Ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal over de opleidingsmogelijkheden binnen de onderwijsinstelling in de vorm van brochures, flyers, informatie via websites. * Plannen van voorlichtingsbijeenkomsten. * Inlichten van decanen van vo-scholen in de regio over het opleidingsaanbod en de voorlichtingsbijeenkomsten.  +
Een webomgeving waarin informatie en diensten met derden worden gedeeld.  +
Het zorgdragen voor rapportages (verantwoordingsgegevens) voor de partijen die daar recht op hebben. Vastgelegd in * Inspectierapporten * Accountantsverklaring * Jaarverslagen * Overzicht en uitleg vroegtijdig schoolverlaters' * etc.  +
F
Een voorziening ten behoeve van een bepaald (onderwijs)doel. Faciliteiten worden beheerd door de Onderwijsaanbieder (bijvoorbeeld door de Facilitaire Dienst).  +
Het beheren van faciliteiten  +
Een systeem voor het resgistreren en beheren van facilitaire middelen zoals ruimten, lockers, meubilair, inventaris, , vierkante meters, inclusief het magazijnbeheer  +
Het ondersteunen en zorgdragen voor facilitaire en ICT-diensten en middelen zodat de organisatie zijn werkzaamheden kan uitvoeren. Resultaat * Optimale, inzetbare set van middelen (locatie, meubilair, voorzieningen, ICT, catering etc.) voor het uitvoeren van het onderwijs en bedrijfsvoering van nu en de toekomst inclusief het onderhoud daarvan. Vastgelegd in * Facilityplan * Gebouwenbeheerplanning * Onderwijsruimte overzicht en onderhoudsplanning * Middelenoverzicht en onderhoudsplanning inclusief ICT middelen * etc.  +
Het proces van het sturen van een factuur door de instelling  +
Ondersteunt het factureren proces  +
Het beheren van en sturen op de financiële positie van de instelling en het hierover verantwoording afleggen Resultaat * Optimale inzet van financiële middelen van nu en de toekomst voor onderwijs en bedrijfsvoering, inclusief overzicht mogelijke risico’s. Vastgelegd in * Financieel meerjarenplan * Begrotingen * Boekhouding * Financiële overzichten * etc.  +
Een systeem dat de financiële administratie ondersteunt. Zoals: Debiteurenbeheer Crediteurenbeheer Grootboekbeheer Activabeheer Bijvoorbeeld: Exact  +
Het formeel verantwoording afleggen over de financiële situatie van de instelling. Denk aan de jaarrekening, BTW/IB47 overzichten, consolidaties, subsidieoverzichten  +
Het ondersteunen van de financiele analyse en reporting. Denk bij rapporten aan: * Jaarverslagen * (Trial)Balans * inkomen overzicht * kasstromen * Kaseffecten * Investeringsactiviteiten * Financieringsactiviteiten * Increase/decrease kas * kasomvang * Owner's equity Denk bij analyse aan: * kostprijscalculatie * rendement * contante waardes * horizontale analyses * Verticale analyses * Ratio's (contante waardes, current ratio, working captial, acid, turnover, debt to asset, ...) * Solvency * Liquidity * Profitability * What if scenario's m.b.v. kasstromen  +
Het ondersteunen van de financiele monitoring & audits  +
Het bijstellen van bestaande begrotingen a.d.h.v. ontwikkelingen  +
Het vastleggen van formatieve resultaten & structuren  +
Een formatieve beoordeling (bijvoorbeeld: cijfer aanwezigheid beschrijving) dat niet meetelt voor de uiteindelijke kwalificering maar de lerende informatie geeft over de kwaliteit van zijn of haar leren.  +
Structuur waarin formatieve resultaten gestructureerd kunnen worden vastgelegd zodat op basis daarvan de voortgang gevolgd kan worden. De formatieve resultatenstructuur is een structuur voor de geordende vastlegging van formatieve resultaten. Per opleidingsonderdeel kunnen één of meerdere resultatenstructuren worden gemaakt. Elke resultatenstructuur bestaat uit een aantal toetsen waarvoor resultaten geregistreerd kunnen worden en een berekeningswijze, om tot een eindresultaat voor het geheel te komen. Bij elke toets wordt gedefinieerd op welke schaal het resultaat geregistreerd kan worden. Elke toets kan gerelateerd worden aan één of meerdere onderdelen van de kwalificatiestructuur.  +
De begeleider stelt samen met de student of opdrachtgever de leervraag op, uitgedrukt in opleidingsonderdelen, (eventueel) aangevuld met additionele wensen en voorwaarden. Er wordt met name aandacht besteed aan het vertalen van de leervraag van de student naar de onderwijslogistieke consequenties. Een belangrijk onderdeel van het formuleren van de leervraag is het maken van een keuze uit de elementen van de kwalificatiestructuur, die past bij de leervraag. Dat kan betekenen dat wordt gekozen voor het passende verbintenisgebied, bijvoorbeeld een specifieke kwalificatie als de deelnemer nog is ingeschreven op een kwalificatiedosssier, of de keuze voor een of meerdere keuzedelen. Als gevolg daarvan zal mogelijk de inschrijving moeten worden gewijzigd.  +
Ondersteunt het functioneel beheer proces  +
G
Het beheer en onderhouden van gebouwen en gebouwinstallaties (gas, licht, water, ventilatie e.d.?)  +
Verzamelbegrip van systemen voor het beheren en onderhouden van gebouwen en gebouwvoorzieningen (zoals electriciteit, luchtbehandeling, noodstroominstallaties).  +
Het beveiligen van gebouwen (alarminstallatie, sprinkler, brandmeldinstallatie, intercom enz..)  +
Verzamelbegrip van systemen voor het beheer van gebouwbeveiligingsvoorzieningen (ook wel het RBS - Risico Beheer Systeem genoemd). Denk aan: gebouwtoegangsystemen (poortjes, slagbomen, zonering) parkeerruimte teller lift controle inbraakdetectiesystemen brandmelders deurmagneetcontacten intercominstallatie sprinklerinstallatie alarminstallatie centrale meldkamer systeem portofoon systeem EHBO registratie  +
Het gebruiken van leermiddelen bij het uitvoeren van leertaken.  +
Het analyseren van gegevens voor beslissingsondersteuning. Denk aan: * Data science * Business Intelligence  +
Het presenteren van informatie in gestandardiseerde overzichten of dashboards voor beslissingsondersteuning en inzichten. Denk aan: * Data science * Business Intelligence  +
Het verzamelen en registreren van gegevens voor beslissingsondersteuning en inzichten. Denk aan: * Data science * Business Intelligence  +
De examenonderdelen uit het kwalificatiedossier die binnen het basisdeel vallen. Het basisdeel bevat de generieke onderdelen Nederlandse taal, rekenen, loopbaan en burgerschap en Engels (uitsluitend voor niveau 4). Verder bevat het gemeenschappelijke elementen, die gelden voor alle kwalificaties in het dossier: kerntaken, werkprocessen, vakkennis, vaardigheden en houdingsaspecten.  +
Generieke applicaties die breed (kunnen) worden toegepast.  +
Het bepalen en vastleggen van groepen waarin studenten gezamenlijk onderwijs volgen. Denk aan: * klassen * werkgroepen * ...  +
Het beheren van het grootboek * Het analyseren en registreren van transacties in het dagboek/journaal * Het posten van het dagboek/journaal in het grootboek * Het doen van aanpassingen * Opstellen van eventuele worksheet * Sluiten van de het grootboek  +
H
Het herbenoemen van een medewerker in een (andere) functie  +
Het herplaatsen van medewerkers in andere functies  +
Het personeelsbeheer zoals het werven, opleiden, juist inzetten en de salarisbetaling Resultaat * Goed opgeleide, gemotiveerde, tevreden en gefaciliteerde interne én externe medewerkers met toekomstperspectief dat voldoet aan de huidige en toekomstige inzetvraag van het onderwijs en bedrijfsvoering. Vastgelegd in * Meerjaren-personeelsplan * Functiebouwwerk * Personeels- / salarisbeleid * Scholingsplannen * Verzuimplannen * etc.  +
I
Ondersteuning van de ontwikkeling en instandhouding van de ICT voorzieningen.  +
Verzamelbegrip van systemen die zorgdragen voor het: beheren van digitale identiteiten beheren autorisaties authenticeren van gebruikers faciliteren van het inlogproces Bijvoorbeeld: Ximex RedSpider AD(azure) ADFS Eduroam (extern/federatie) SurfConext (extern/federatie) Entree (extern/federatie)  +
Het beheren van het aanmaken, wijzigen, deactiveren en verwijderen van accounts. Inclusief provisioning  +
Het in kaart van de gewenste informatiebehoefte (vraagarticulatie) en het vormgeven, sturen, aanpassen, bewaken en in stand houden van de informatievoorziening  +
Het registreren van incidenten omtrent gedrag en houding  +