Eigenschap:Documentation

Type eigenschap
:
Text
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 250 pages using this property.
I
Verzamelbegrip van systemen voor het beheren van de informatiebeveiliging (cybersecurity) van de IT-infrastructuur. Zoals of bijvoorbeeld: Intrusion Prevention (IPS) Intrusion Detection (IDS) Dmarcian, DKIM, Quarantainenet Surffilesender Zivver LastPass Endpoint security (SentinelOne, Clearpass) Firewall Malware preventie/detectie  +
Het zorgdragen voor het ontwerpen, ontwikkelen en beheren van de informatievoorziening en het gegevensbeheer (datamanagement) zoals het verwerven van applicaties, vraagarticulatie, werken onder architectuur, beheren (kern)gegevens  +
Het zorgdragen voor informatiebeveiliging, denk aan * preventie * email-encryptie * malware preventie * IDS/IPS * Detectie * SIEM * Reactie * CERT * Playbooks  +
Het materiaal waarin de onderwijsaanbieder naar buiten (bijvoorbeeld naar potentiële studenten) communiceert over het opleidingenaanbod. Onder het informatiemateriaal vallen bijvoorbeeld brochures en de website.  +
Vanuit de hele organisatie vindt uitwisseling van gegevens met derden plaats. Dit is niet beperkt tot een afdeling. Ook de externe verantwoording is een hoofdproces dat in de hele organisatie wordt uitgevoerd. Deze laatste wordt niet gezien als strategisch proces.  +
Resultaat * Mensen (afkomstig van vooropleidingen, medewerkers of werkzoekenden die willen bij- of omscholen) die zich willen gaan aanmelden voor een specifieke opleiding/cursus. Vastgelegd in * Overzicht van potentiele studenten.  +
De student en andere betrokkenen zoals beoordelaars of acteurs worden voorafgaand van het examen geïnformeerd. Voor de student moet het duidelijk zijn onder welke omstandigheden het examen wordt afgenomen. De te treffen voorbereidingen, de toegestane hulpmiddelen, de omschrijving van de context/setting van het examen, de duur van het examen en de inrichting van de locatie zijn bekend. De instructie is concreet: na het lezen weet de student wat hij moet doen, hoe en wanneer. Ook weet de student na het lezen van de instructie waarop hij wordt beoordeeld, wie beoordeelt en hoe hij beoordeeld wordt. Voor de beoordelaars moet het duidelijk ook zijn onder welke omstandigheden het examen moet worden afgenomen. De beoordelaar wordt geïnformeerd over de wijze van beoordelen, zodat hij bekend is met het exameninstrument. Ook wordt hij op de hoogte gesteld van de te treffen voorbereidingen, de toegestane hulpmiddelen, de omschrijving van de context/setting van het tentamen, de duur van het examen en de inrichting van de examenlocatie, zodat de beoordelaar kan beoordelen of aan alle afnamecondities is voldaan.  +
Het ondersteunen van het inkoopproces  +
Het inkopen/inhuren van mensen en middelen en het bewaken van daaruitvoortvloeiende contracten. Denk aan offertes, aanbestedingen, contractonderhandelingen, prestatieafspraken, bestellen, contracten bewaken Resultaat * Goede kwalitatieve contracten (incl. ondersteuning bij aanbesteding) met derden (exclusief verbintenissen met BPV partijen of studenten), kosten efficiënte aanschaf- en beheerkosten van gebouwen en middelen. Vastgelegd in * Beschrijving van aankoop en inkoopprocedure en voorschriften, contracttemplates voor contractpartijen en leveranciers en contracten met derden  +
Een systeem dat het inkopen van producten, het beheren van leveranciergegevens en het beheren van contracten ondersteunt. Bijvoorbeeld: Proquro  +
Het proces van verwerven/aanschaffen van middelen of diensten. Denk aan offertetrajecten, onderhandelen, contract opstellen, bestellen  +
Het plannen van en het inkopen van middelen en diensten  +
De mbo-school heeft besloten om (een deel van) de examens en/of examendiensten (afname en beoordeling) in te kopen bij een (andere) exameninstelling of een examenleverancier. BESCHRIJVING PROCESSTAPPEN * Verstrek de opdracht aan de leverancier of exameninstelling die de constructie van examenproducten voor zijn rekening neemt. Het examenplan is hierbij het uitgangspunt. * Check de offerte/het contract op inkoopvoorwaarden én op onderwijsinhoudelijke onderdelen. Gebruik hierbij eventueel de Controlelijst inkoop examens. Let op: bij inkoop berust de verantwoordelijkheid voor het gebruik van exameninstrumenten en/of examendiensten bij de examencommissie. De inkoper is dus aanspreekbaar op de kwaliteit. Ook in het geval van samenwerking door mbo-scholen rond examinering, blijft de mbo-school verantwoordelijk voor de kwaliteit van de eigen examinering. De Inspectie van het Onderwijs voert het toezicht uit bij de mbo-school die inkoopt of de samenwerking aangaat. * Teken het contract en benoem een contactpersoon die de contacten onderhoudt, examens ontvangt en deze indient voor vaststelling door de examencommissie. * Evalueer het inkoopproces, de kwaliteit van de contracten, de samenwerking met de leverancier, et cetera. Benoem en beschrijf wat er goed ging en welke verbeterpunten er zijn. Rapporteer de bevindingen aan de examencommissie. Verzamel en registreer deze bevindingen.  +
Het inventariseren van benodigheden en het plannen van de inkoop ervan  +
Dit inkoopproces van leermiddelen begint bij de vastgestelde behoefte aan leermateriaal. In eerste instantie wordt deze behoefte op hoofdlijnen in kaart gebracht, per onderwerp waarvoor leermateriaal nodig. Zo’n onderwerp kan bijvoorbeeld een bepaald kennisgebied, beroepstaak of werkproces zijn. Daarnaast zijn de eisen die door allerlei belanghebbenden aan het leermateriaal worden gesteld relevant. Zo stelt de wetgever eisen in de vorm van het kwalificatiedossier, maar ook vanuit het beleid van de instelling zelf, de ouders, werkgevers en student kunnen eisen zijn geformuleerd waar leermateriaal aan moet voldoen. Op basis van de in kaart gebrachte behoefte aan leermateriaal, en de eisen die daaraan door de verschillende belanghebbenden worden gesteld, wordt gezocht in allerlei bronnen naar relevant leermateriaal. Dit kan worden gezien als een soort marktverkenning, waarin een overzicht ontstaat van het relevante leermateriaal voor de betreffende opleiding(en) waarvoor wordt gezocht. In dit zoekproces wordt vaak al duidelijk op welke onderwerpen er geen, of onvoldoende, leermateriaal in de markt beschikbaar is dat aan de eisen van de instelling zou kunnen voldoen. Daarbij is het vaak nodig om met een uitgever en/of distributeur, of een individuele auteur contractuele afspraken te maken. Deze afspraken kunnen gaan over prijs en leveringsvoorwaarden, maar bijvoorbeeld ook over de wijze van bestellen, betalen en leveren, afspraken over serviceverlening etc. Voor digitaal leermateriaal zijn wellicht afspraken over licenties of koppelingen. Dit is allemaal onderdeel van het inkoopproces dat voorafgaat aan de daadwerkelijke aanschaf door individuele studenten of docenten.  +
Het inlenen en/of inhuren van in- of externe medewerkers  +
Het faciliteren en registreren van het doen van betalingen zoals met contant geld of een betaalpas door derden  +
Resultaat * Ingeschreven student Vastgelegd in * Inschrijving als student  +
Een overeenkomst tussen de onderwijsaanbieder en de student waar de rechten en plichten van onderwijsaanbieder en student in staan. Deze overeenkomst bevat ook voorwaarden waarin o.a. is opgenomen dat de student (en bij minderjarigen de ouders) akkoord gaan met alle voor het onderwijs relevante onderdelen zoals de BPV.  +
Het administreren van inschrijvingen voor een opleiding, een keuzedeel, een examen, een herkansing. Focus ligt op de administratieve verwerking en niet op de interactie met de (potentiële) student  +
Inschrijvingen, studentgegevens, examenresultaten, BPV gegevens, verzuimgegevens  +
Het werven, plaatsen, benoemen, registreren, inhuren, onboarden van nieuwe medewerkers  +
Dit is het procesgebied waarbij nieuwe studenten worden geworden, de intake plaatsvindt en ze zich officieel inschrijven voor de opleiding. Vanaf hier start hun inhoudelijke opleiding en persoonlijke begeleiding.  +
Het plannen, inschrijven, uitvoeren en beoordelen van intakegesprekken. Zowel voor nieuwe inschrijvingen van studenten als voor loopbaanadviestrajecten.  +
Resultaat * Psychologisch, onderwijskundig en administratief ingetakete (potentiële) studenten.  * Uit te voeren loopbaanadvies en gesprekken passend onderwijs. * Student en de instelling hebben een beeld van de mate waarin de opleiding passend is (leervraag) en welke hulpmiddelen (plannen) nodig zijn. Vastgelegd in * Plaatsing als aangemelde student in het student informatie systeem. * Studentendossier met gemaakte afspraken (plannen)  +
Een door de instelling afgegeven advies aan de (potentiële) student over diens geschiktheid en capaciteit om een opleiding te volgen.  +
Een systeem voor het plannen, inschrijven, afhandelen, verslagleggen en beoordelen van de intake van studenten. Dit zowel voor initiele aanmeldingen als voor tussentijdse loopbaanadviestrajecten  +
Het intaken en onboarden van personeel  +
Het uitwisselen van gegevens tussen bron- en doelsystemen De zogenoemde connecting services, orchestration en service bus. * Enterprise Application Integration * Gateways * Message Broker * ESB  +
Een systeem dat zorgdraagt voor de uitwisseling van gegevens tussen applicaties. Zoals identiteitsgegevens. Bevat ondermeer: API's Business logica (input/output scripts) Databank Monitoring (performance en errors) Andere trefwoorden: ESB Broker  +
Het adviseren over en ondersteunen bij interne communicatie zoals bij projecten, systeemimplementaties, narrow casting, content op portalen  +
Voordat de voorlichtingsactiviteiten beginnen worden de onderwijsteams geïnformeerd. In elk onderwijsteam wordt een aantal docenten geselecteerd om een rol te spelen tijdens de voorlichting. De volgende stappen kunnen hierbij worden doorlopen. * Informeren van de onderwijsteams over de voorlichitngsactiviteiten. * Selecteren van voorlichters uit de onderwijsteams. * Instrueren van de voorlichters over het voorlichtingsmateriaal en de voorlichtingsbijeenkomsten.  +
Een omgeving (bedrijfsportaal) waarin informatie en diensten met interne studenten en medewerkers wordt gedeeld.  +
Het analyseren van verzuimgegevens en ondersteunen bij het voorkomen van verzuim.  +
De verzameling van de in tijd geplande capaciteit van medewerkers en middelen.  +
J
Het bepalen van de jaarplanning waarin per opleiding gedetailleerd de behoefte en inzet van mensen, content, ruimten, leercontent e.d. wordt vastgelegd.  +
De instelling stelt jaarlijks een jaarkalender vast. In deze jaarkalender zijn de volgende zaken opgenomen: - Start en einde schooljaar - Vakanties - Feestdagen - Periodisering - Examenweken Het Ministerie van OCW levert een advies inzake de schoolvakanties. De jaarkalender biedt de basis voor het inplannen van het onderwijs in de jaarplanning.  +
De matching van het onderwijsaanbod, studenten, BPV, de medewerkers en de middelen, grofmazig uiteengezet over het schooljaar (globaal jaarrooster) en indien van toepassing periodes. In voorkomende gevallen kan de instelling bijsturen op de genoemde onderdelen. Het maken van de jaarplanning kent een wisselwerking met het analyseren en opstellen van de werkverdeling. Op basis van de jaarplanning wordt het plan van inzet voor de medewerkers samengesteld.  +
Het leveren van juridische adviezen  +
Het adviseren bij interne vraagstukken waar een juridische kant aan zit. Denk aan conflictsituaties, formeel ingediende bezwaren en klachten.  +
K
Het produceren en beheren van kaarten zoals de instellingspas.  +
Een systeem voor de productie van en het beheren van kaarten zoals de instellingspas voor studenten en medewerkers Wordt toegepast voor bijv.: fysieke toegangsverlening digitale toegangsverlening identificatie betalingen (printopdrachten) Bijvoorbeeld: OmniCms  +
Het bieden van office functionaliteiten zoals word, excel, powerpoint  +
Verzamelbegrip van systemen voor het maken presentaties, documenten en spreadsheets e.d. Bijvoorbeeld: MS Office suite (word, excel enz...)  +
Ondersteunt het beheer van de kasstromen en de liquiditeit.  +
Een systeem voor het beheren van gegevens van studenten zoals in- en uitschrijvingsgegevens, BPV-contractgegevens, bekostigingsgegevens, studieresultaten, diploma's, studentbegeleidingsgegevens, studievoortganggegevens Bijvoorbeeld: Eduarte Osiris Magister TP Ellucian (Sungard/SCT) Banner Student Oracle Peopelsoft Campus Solutions  +
Een kerntaak is een substantieel deel van de beroepsuitoefening naar belang omvang (tijdsbeslag of frequentie) of beide. Een kerntaak bestaat uit een geheel van inhoudelijk met elkaar samenhangende werkprocessen kenmerkend voor de beroepsuitoefening. Een kwalificatiedossier heeft een beperkt aantal kerntaken. Alle kerntaken samen beschrijven de essentie van de beroepsuitoefening van de betreffende beroepengroep.  +
Keuzedelen zijn een verrijking van de kwalificatie (basis- en profieldeel) en kunnen voor de student verbredend of verdiepend zijn of bijdragen aan een betere doorstroom naar een vervolgopleiding.  +
Onderdeel van de Voorziening Vroegtijdig Aanmelden mbo (VVA), een ict-voorziening waarmee vo- en vso-scholen veilig en digitaal aanmeldinformatie van potentiële mbo-leerlingen uitwisselen. Deze gegevensverstrekking is een wettelijke verplichting sinds 1 september 2020, vastgelegd in de Regeling gegevensverstrekking bij overstap naar het mbo. In afstemming met de onderwijsraden is deze dienst eind september 2022 door Kennisnet beëindigd. Scholen zullen gebruik maken van regionale faciliteiten of de gegevensverstrekking op een andere manier gaan regelen. De wettelijke verplichting blijft bestaan. De vmbo-, pro-, vavo- en vso-scholen moeten tussen 1 oktober en 1 februari een beperkte set gegevens aanleveren bij de gemeente over leerlingen die naar verwachting overstappen naar het mbo. De mbo-instellingen leveren vervolgens gegevens aan de scholen over de jongeren die zich bij hen hebben aangemeld. Gemeenten ontvangen een signaal als het aanmeldproces van een jongere stagneert. Het VVA-systeem bestaat uit drie koppelpunten die elk zorgen voor de benodigde informatie-uitwisseling, namelijk het vo-koppelpunt voor administraties van vo-scholen, het mbo-koppelpunt voor administraties van mbo-scholen, het gemeente-koppelpunt voor gemeentelijke administraties. Het mbo koppelpunt blijft, tot nader order, gewoon functioneren. Deze doet namelijk ook meer dan alleen VVA berichten. Het zorgt ook voor het statusoverzicht van een CAMBO aanmelding en het inzicht in meervoudig aanmelden.  +
De kwalificatie is de combinatie van het basis- en profieldeel uit het kwalificatiedossier. De kwalificatie omvat wat de beginnend beroepsbeoefenaar moet kennen en kunnen als hij gediplomeerd is en start op de arbeidsmarkt. Relatie/overlap met andere bronnen: Bron: Triple A Naam: Kwalificatie Definitie: De kwalificatie is de combinatie van het basis- en profieldeel uit het kwalificatiedossier. De kwalificatie omvat wat de beginnend beroepsbeoefenaar moet kennen en kunnen als hij gediplomeerd is en start op de arbeidsmarkt.  +
Het kwalificatiedossier beschrijft de eisen waaraan een student moet voldoen om zijn diploma te behalen. Elk dossier bevat een of meer kwalificaties en iedere kwalificatie leidt tot een diploma. Alle kwalificatiedossiers samen, aangevuld met de keuzedelen, vormen de kwalificatiestructuur. Een kwalificatiedossier bestaat uit een basisdeel en een of meer profieldelen. Het basisdeel bevat de generieke onderdelen Nederlandse taal, rekenen, loopbaan en burgerschap en Engels (uitsluitend voor niveau 4). Verder bevat het gemeenschappelijke elementen, die gelden voor alle kwalificaties in het dossier: kerntaken, werkprocessen, vakkennis, vaardigheden en houdingsaspecten. Het profieldeel beschrijft de specifieke onderdelen. Keuzedelen zijn een plus op de kwalificatie en maken de opleiding compleet.  +
Het ondersteunen van de peiling op kwalificatierecht en het doen toekomen van een kwalificerend document zoals een diploma of certificaat  +
Het toezien op kwaliteitsmanagement in termen van registratie, verzameling en interpretatie op de verschillende kwaliteitsgebieden: * Onderwijsproces * Examinering & diplomering * Schoolklimaat * Onderwijsresultaten * Kwaliteitszorg en ambitie * Financieel Beheer  +
Een systeem dat risico- en kwaliteitsmanagement ondersteunt.  +
L
Het analyseren van geregistreerd leergedrag (learning track infromatie) zoals dat in in learning record store is opgeslagen en het presenteren van de bevindingen in dashboards  +
Een geheel van systemen waarin leeractiviteiten van studenten (LTI - Learning Track Information) worden opgeslagen (LRS - Learning Record Store), geanalyseerd en gepresenteerd. Toelichting: Er is een overlap met data analytics, echter in dit geval zijn het systemen toegespitst op het leerproces van studenten. Praktisch en in de markt zijn dit verschillende systemen.  +
Het verzamelen en opslaan van learning track information (LTI-records)  +
Het registreren van het leergedrag ddat zich manifesteert in het genereren learning track information (LTI-records). Deze LTI-records worden verzonden naar en opgeslagen in een learning record store. Opmerking: LTI informatie kan door een veelvoud van systemen die door studenten worden gebruiken, worden gegenereerd.  +
Systeem ten behoeve van het maken en beheren van leermateriaal.  +
Systeem ten behoeve van het aanbieden en gebruiken van leermateriaal, de ondersteuning van het leerproces en de interactie tussen student en docent.  +
De planbare of roosterbare eenheden waaruit een opleidingsonderdeel is opgebouwd, dus de activiteiten die in het rooster moeten worden opgenomen.  +
Het ondersteunen van het leren-met-een-leerbeperking zoals dyslexie  +
Het ontwikkelen, importeren, bewerken, metadateren, laten goedkeuren, delen van lesmateriaal (content)  +
Het zoeken, raadplegen, downloaden van lesmateriaal door de student  +
Het totaal aan leermiddelen dat is gekoppeld aan een aantal samenhangende onderwijsproducten.  +
Het samenstellen en goedkeuren van de leermiddelenlijst  +
Een systeem dat ondersteunt bij het opmaken en vaststellen van de leermiddelenlijsten met de voor de studenten benodigde boeken, licenties en andere leermiddelen voor een opleiding.  +
Het publiceren van het aanbod van leermiddelen door de instelling en door derden en het tonen van de leermiddelenlijsten (catalogus, webshop)  +
Een systeem dat ondersteunt bij * het aanbieden van leermiddelen door de instelling en door derden * het bestellen en betalen van leermiddelen door studenten (betaling gedeelte voorzien door de 'betalingen' applicatiedienst) * het verkrijgen van licenties/vouchers Opmerking: ROSA noemt de bestelomgeving een aparte component: https://www.wikixl.nl/wiki/rosa/index.php?title=DisplayArchiMateElements&elementtype=ApplicationComponent&model=Id-316838d5-7351-46de-9071-f4ba8175825c Opmerking: Dit valt ook onder het programma-doorpakken-op-digitalisering. Zie https://www.sambo-ict.nl/programmas/programma-doorpakken-op-digitalisering/leermiddelen/ Opmerking: Zie ook het koppelpunt catalogusinformatie. Zie https://www.kennisnet.nl/diensten/koppelpunt-catalogusinformatie/ Opmerking: In het PvE van de nieuwe catalogus lijkt het een ROC overstijgend platform te worden. Hoe geven we dat aan..? (kleurtje, labeltje..?) Zie https://www.sambo-ict.nl/wp-content/uploads/2020/08/20200822-Concept-PvE-leermiddelen-MBO-v0.9.pdf blz 21 e.v.  +
Het afhandelen van het bestellen, betalen, het treffen van betalingsregelingen en verkrijgen van leermiddelen zoals boeken. licenties en vouchers  +
De leertaak is de onderwijsactiviteit waarin de student kennis en/of vaardigheden verwerft. Leertaken zijn onder te verdelen in: * theoretische leertaken * praktische leertaken * zelfstudie leertaken * BPV-leertaken  +
Ondersteuning bij het uitvoeren van beroepsspecifieke leertaken  +
De vraag van een (potentiele) student aan de onderwijsaanbieder waarin verwoord wordt wat men wil leren. Het formuleren van de leervraag is een activiteit van de begeleider samen met de deelnemer of opdrachtgever waarin de leervraag wordt uitgedrukt in producten uit de onderwijscatalogus (eventueel) aangevuld met additionele wensen en voorwaarden.  +
De leertaak wordt op een bepaalde locatie uitgevoerd, vaak samenhangend met de aard van de leertaak. Bij leslocatie kan gedacht worden aan een specifiek lokaal op een onderwijslocatie, maar ook aan een online omgeving of op het BPV-bedrijf.  +
Alle bij een leeractiviteit inzetbare materialen en middelen die samengesteld of beschikbaar gesteld worden door de docent of instructeur.  +
Het beheren van leveranciergegevens  +
Het doen van loonaangifte en het verwerken van pensioengegevens  +
M
Een opleiding op maat voor een organisatie, instelling, of groep van personen.  +
Het uitwerken van een planning voor de uitvoering van examens op basis van het examenplan en de jaarplanning.  +
De jaarplanning is het resultaat van het matchen van het onderwijsaanbod, studenten, BPV, de medewerkers en de faciliteiten, grofmazig uiteengezet over het schooljaar (globaal jaarrooster) en indien van toepassing periodes. In voorkomende gevallen kan de instelling bijsturen op de genoemde onderdelen. Het maken van de jaarplanning kent een wisselwerking met het analyseren van de werkverdeling. Op basis van de jaarplanning wordt het plan van inzet voor de medewerkers samengesteld. De jaarplanning wordt op basis van de volgende informatie ontwikkeld: * het beoogde onderwijsaanbod * de schatting van het onderwijs en studenten * de jaarkalender * de analyse van de werkverdeling * de analyse van de faciliteiten * de clustering van leertaken Het matchen van het onderwijsaanbod, studenten, BPV, de medewerkers en de middelen, grofmazig uiteengezet over het schooljaar (globaal jaarrooster) en indien van toepassing periodes. In voorkomende gevallen kan de instelling bijsturen op de genoemde onderdelen. Het maken van de jaarplanning kent een wisselwerking met het analyseren en opstellen van de werkverdeling. Op basis van de jaarplanning wordt het plan van inzet voor de medewerkers samengesteld. In de jaarplanning wordt rekening gehouden met: * afspraken die voortvloeien uit de onderwijswetgeving (urennorm) * afspraken die voortvloeien uit de CAO MBO * afspraken die voortvloeien uit de OER * de inhoud van de curricula Bij wijzigingen in onderwijsaanbod, werkverdeling en faciliteitenbeschikbaarheid gedurende het schooljaar wordt de jaarplanning onderhouden. De jaarplanning voedt het roosteren.  +
Een meerjarenplanning wordt opgesteld om inzicht te krijgen in de huidige en toekomstige faciliteiten en expertisebehoeften binnen een opleiding. Er wordt een match gemaakt tussen het onderwijsaanbod, de medewerkers en de faciliteiten. Dit wordt grofmazig uiteengezet over meerdere jaren. Deze planning is de basis voor het maken van leertaken die passen in de leerroutes van studenten. De meerjarenplanning wordt gebaseerd op een schatting van het onderwijs en studenten, de curricula- of onderwijsplannen, faciliteitengegevens en de medewerkersgegevens. De meerjarenplanning richt zich op het capaciteitsvraagstuk over het gehele curriculum van de studenten. Op deze manier biedt de meerjarenplanning handvatten voor het tijdig bijsturen van de instelling inzake het onderwijsaanbod, het faciliteitenaanbod en het personeelsbestand.  +
Het overeenkomen van prestatie-afspraken tussen de instelling en een leverancier  +
Het roosteren van onderwijsactiviteiten op basis van de jaarplanning en het toetsen van het rooster aan de jaarplanning. Dit omvat de matching tussen specifieke: - Geclusterde leertaken (arrangementen) van student(en), klas(sen) of groep(en) - Middelen - Mensen (docent(en) en/of instructeurs) - Datum en tijd Het roosteren kan per schooljaar of per periode uitgevoerd worden. Het rooster houdt rekening met: - de onderwijswetgeving (urennorm) - de CAO MBO - de OER  +
De activiteiten van de instelling gericht op het bekendmaken van diens aanbod aan diensten teneinde nieuwe leerlingen te werven. Resultaat * Beeld in de buitenwereld van de school * Relatie met bedrijven, instellingen, overheid en andere scholen in de keten. Vastgelegd in * Missiestatement, visiestatement, huisstijl, brochures, foldermateriaal, reclame-uitingen, open dagen, etc.  +
De marketing automation suite ter ondersteuning van marketing processen zoals studenten werving, imago beheer naar de commerciele/ publieke sector en Public Relations (PR)  +
Ondersteunt het beheren van gegevens door het verwijderen van duplicaten, het standaardiseren van data (massa onderhoud), het vastleggen & honoreren van regels (business rules) en het aanwijzen van een autoritieve databron. Onderdelen die vaak binnen MIDM voorkomen zijn: * Bron identificatie * Data transformatie * Data normalisatie * Gegevensregels administratie (& toepassen) * Fout of afwijking identificatie & correctie * Data consolidatie * Data opslagbeheer * Data distributie * Data classificatie * Taxonomiebeheer * Schema mapping * Product codificatie * Data verrijking * Data hierarchiebeheer (autoritaire bronnen) * Business semantics management * Data governance  +
Matching is het verbinden van een student aan een BPV-plaats. De student en/of de school zoeken naar een geschikt BPV-bedrijf. Bijvoorbeeld op www.stagemarkt.nl worden BPV-plaatsen aangeboden door BPV-bedrijven aan studenten. Wanneer er een geschikte BPV-plaats is gevonden, voert de student vaak een sollicitatiegesprek met het BPV-bedrijf. De student, het BPV-bedrijf en de BPV-docent bepalen gezamenlijk of er sprake is van een match. De school: - Bereidt de student praktijkgericht voor op de BPV. - Ondersteunt de student bij het zoeken naar een BPV-plaats die past bij de leervragen. - Zorgt voor een goede match tussen student en BPV-bedrijf. - Zorgt voor bedrijfsoriëntatie en presentatie‑ en sollicitatievaardigheden. - Zorgt voor de start van de BPV-periode voor heldere voorlichting over verantwoordelijkheden en verplichtingen van het BPV-bedrijf, de student en de school.  +
In dit proces vindt een match plaats tussen de examenaanmelding van de student en het examenaanbod van de mbo-school en/of exameninstelling. Daarbij wordt bekeken of het aangevraagde examen, vastgesteld is door de examencommissie en afgenomen kan worden. Wanneer er voorwaarden aan de deelname van het examen zijn gesteld, wordt bekeken of de student hieraan voldoet  +
Het matchen van de beschikbare medewerkers en middelen op de totale onderwijsvraag van de komende periode. Dit leidt tot het daadwerkelijk toewijzen van deze medewerkers en middelen aan te plannen leertaken.  +
Resultaat * Een student met een passende plaats waar hij/zij de praktijkervaring kan opdoen en leertaken kan uitvoeren als onderdeel van zijn/haar persoonlijke leerroute. Vastgelegd in * Door alle partijen getekende BPV-overeenkomst  +
Het beheren van medewerkergegevens zoals aanstellingsgegevens, contactgegevens, formele correspondentie e.d. Dit omvat ook het vastleggen van beoordelingen en het bijwerken van het kennisniveau n.a.v. gevolgde opleidingen.  +
Ondersteunt het bepalen van de formatie en het plannen van inzet van medewerkers  +
Het presenteren en onderhouden van de mediatheek zoals de mediatheekcatalogus  +
Een systeem dat het beheren & werven van collecties bestaande uit materialen ondersteunt (denka aan boeken, tijdschriften, artikelen, multimedia). Daarnaast voorziet het systeem ook in een centrale repository en het aanbieden, reserveren en uitlenen van materialen. Bijvoorbeeld: Aura  +
Het ondersteunen van het uitlenen van materialen  +
Ondersteunt het maken van tactische plannen over meerdere (>2) jaren.  +
De matching van het onderwijsaanbod, de medewerkers en de faciliteiten, grofmazig uiteengezet over meerdere jaren.  +
Een melding van afwezigheid kan over voorziene of onvoorziene afwezigheid gaan. Een voorbeeld voor voorziene afwezigheid is een bijzonder familiegebeurtenissen of geaccordeerd vakantieverlof. Een voorbeeld voor onvoorziene afwezigheid is een ziekte of problemen met het openbaar vervoer. Deze gevallen worden identiek behandeld. Uit de reden van de melding blijkt of de afwezigheid voorzien is geweest of niet. BESCHRIJVING VAN HET PROCES - Ontvangen melding afwezigheid - Registreren melding afwezigheid - Beoordeling rechtmatigheid afwezigheid  +
Het melden van verzuim en het op korte termijn actie ondernemen.  +
Signaleren dat het ongeoorloofd verzuim van een student aan één van de onderstaande voorwaarden voldoet. - Relatief verzuim: de student is meer dan 16 uur ongeoorloofd afwezig bin-nen een periode van vier weken. Elke keer wanneer deze 16 uur bereikt is, moet u opnieuw een verzuimmelding opvoeren. De einddatum die u door-geeft is de laatste verzuimdag óf de dag dat de 16 uur is bereikt. - Langdurig relatief verzuim (LRV): de student is langer dan vier weken onge-oorloofd afwezig. - Luxe verzuim: de student is zonder toegekend verlof buiten de schoolvakanties om op vakantie gegaan. Wanneer aan deze voorwaarden is voldaan voor een bepaalde student dan wordt vóór aanmaak van de verzuimmelding aan het verzuimloket een signaal afgegeven aan de mentor. De mentor beoordeelt de verzuimmelding en besluit om het wel of niet te melden. Dit besluit wordt vastgelegd met een toelichting van de mentor. Vervolgens kan de melding worden verzonden naar DUO.  +
Ondersteunt het managen van de instellingsimago personalisatie en branding, door middel van huisstijlen, sjablonen, emailhandtekeing, standaard teksten, disclaimers, in de communicatie Alle sjablonen, kleurschema's, logo's, icoontjes, afbeeldingen, marges, e.d. die het imago van de instelling vormgeven in diens communicatie. Voorbeelden: * Email-handtekeningen * Website raamwerk * Huisstijl templates voor word. * Zelf gedefineerde kleuren voor Microsoft Teams.  +
De middelen die nodig zijn om het leertaken uit te kunnen voeren. Hieronder vallen de toelichtende en instructiematerialen (lesmateriaal), maar ook de leermiddelen (zie leermiddelenlijst) en de faciliteiten.  +
Het matchen van benodigde middelen versus de beschikbare middelen. Zoals: * apparatuur * leercontent * ruimte  +
Een systeem voor het plannen van benodigde middelen voor een opleiding; zoals middelen en ruimten. Dit omvat zowel de tactische meerjaarplanning als de meer operationele jaarplanning  +
Het beheren van mobiele apparatuur  +
Een systeem ter ondersteuning van het beheer van mobiele apparaten (smartphones, tablets e.d.) Bijvoorbeeld: SOTI MobiControl Microsoft Intune  +
Eenheid afgerond met een waardedocument binnen de kwalificatie anders dan diploma of certificaat.  +
Het monitoren en rapporteren over de inkomsten en uitgaven van toegekende budgetten.  +
Naast de uitvoering van onderwijsactiviteiten, volgt de docent of praktijbegeleider ook de effectiviteit ervan en neemt dit mee in de voorbereiding van onderwijsactiviteiten in het vervolg.  +
Tijdens de opleiding wordt de voortgang van de student door alle betrokken docenten in beeld gebracht. Iedere student heeft een studieloopbaanbegeleider. Deze begeleidt de student bij de leerprocessen en ontwikkeling en monitort de studievoortgang. De studieloopbaanbegeleider van de student is betrokken bij het verstrekken van het bindend studie advies en het aanvragen van eventuele vrijstellingen. Voor de student is de studieloopbaanbegeleider het eerste aanspreekpunt waar het gaat om voortgang (of stagnatie) in de ontwikkeling in de loopbaan. Ook wordt tenminste één keer per jaar beoordeeld of de ondersteuningsbehoefte geëvalueerd. Bij minderjarig studenten moeten de de ouders worden geïnformeerd over de voortgang en eventuele wijzigingen in het ondersteuningsplan.  +
Het monitoren van systemen en het verzamelen en beheren van loggegevens  +
Verzamelbegrip van systemen die zaken zoals: de juiste werking, de beschikbaarheid, de veiligheid, de capaciteit het gebruik en de performance van IT systemen monitort en signaleert. Bijvoorbeeld: SCOM PRTG Nessus PIM+ LogPoint IMC  +
N
Een systeem voor het 1-richting communiceren van informatie via audio-visuele apparatuur binnen de instelling zoals publicatieschermen in het restaurant, het openleercentrum, een aula enz... bijvoorbeeld: Evado  +
Het beheren en publiceren van informatie via audiovisuele displays naar specifieke doelgroepen  +
Het begeleiden van (ex) medewerkers naar het vinden van ander werk  +
Het beheren van het netwerk  +
Verzamelbegrip voor systemen met behulp waarvan het netwerk wordt beheerd. Zoals: het LAN het wireless netwerk load balancing access control lists internetverbindingen huurlijnen enz... Bijvoorbeeld: Aruba SDN van HP KEMP Panorama  +
O
Het onderwijs- en examenreglement bevat het onderwijsprogramma en het examenreglement en -handboek. In het OER staan de regels en afspraken die binnen de instelling gelden omtrent het onderwijs, de examinering en diplomering. Ieder cohort valt onder een eigen (specifiek voor het cohort) OER.  +
Het (ondersteunen bij het) maken van een financiële offerte betreffende door de instelling aangeboden goederen of diensten .  +
Ondersteunt het onboarding proces (het registreren, inwerken, voorzien van rechten, toekennen van rollen, ...) en offboarding proces (administreren, ontnemen rechten, ...)  +
Resultaat * Een student die hulp heeft gekregen in zijn/haar studievoortgang en bij eventuele stagnatie is doorverwezen naar een 2e of 3e lijnshulp. * Een student heeft hulp gekregen in bemiddeling naar werk en/of het vinden van een plek in de maatschappij. Vastgelegd in * Student- /Zorgdossier  +
Het adviseren en ondersteunen van het onderwijs m.b.t. de inzet van ICT  +
Ondersteunen student omvat in aanvulling op de reguliere begeleiding het signaleren van problemen, interveniëren en zorg verlenen. Probeem signaleren Als de student definitief geplaatst is en er geen of beperkte additionele begeleiding nodig blijkt te zijn, ligt het verlenen van eventuele ondersteuning alleen bij de studieloopbaanbegeleider. Als de studieloopbaanbegeleider echter een probleem signaleert dan wordt de trajectbegeleider erbij betrokken. Vanaf dit moment verlenen zowel de studieloopbaanbegeleider als de trajectbegeleider de benodigde ondersteuning aan de student. Interveniëren De trajectbegeleider verleent de ondersteuning op het moment dat er intensievere additionele begeleiding nodig blijkt te zijn. De studieloopbaanbegeleider blijft betrokken bij het begeleidingsproces van de student. Zorg verlenen De zorgverlening kan bestaan uit interne begeleiding en/of externe begeleiding. De trajectbegeleider en de aangewezen begeleider of instantie verlenen de ondersteuning. De studieloopbaanbegeleider blijft betrokken bij het begeleidingsproces van de student.  +
Verzamelbegrip voor systemen die het leren door studenten met een leerbeperking ondersteunen. Voorbeelden zijn dyscalculie en dyslexie. Opmerking: FORA noemt dit Onderwijs-Op-Maat Applicaties  +
Het ondertsteuningsplan bevat de ondersteuningsbehoefte en de afspraken die daarover met de student zijn gemaakt. Dit zijn afspraken voor extra ondersteuning vanwege een handicap of chronische ziekte. Dit kan gaan om ondersteuning in de vorm van begeleiding door medewerkers van de instelling, experts van buiten de instelling (bijvoorbeeld een doventolk) of fysieke aanpassingen in het gebouw/lokaal. Ook kan het gaan om ondersteuning die nodig is voor het uitvoeren van bpv. Deze afspraken moeten voor de inschrijving, dus voor de start van de opleiding worden vastgelegd.  +
Het is belangrijk dat alle betrokkenen (student, BPV-bedrijf en school) van tevoren op de hoogte zijn van de inhoud van de BPV-overeenkomst. Dan weet iedereen wat er wel of niet van hen wordt verwacht. Om die reden wordt de BPV-overeenkomst door de school verstrekt en getekend door alle partijen. In verband met mogelijke aansprakelijkheid is het verstandig pas te starten met de BPV als de BPV-overeenkomst is getekend. De school stuurt de overeenkomst ter verificatie naar de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Ondertekenen van de BPV-overeenkomst door de student, BPV-bedrijf en de onderwijsinstelling. 2. Archiveren van de BPV-overeenkomst in de studentadministratie.  +
Een organisatie die door een bevoegd gezag is ingesteld voor het verzorgen van onderwijs.  +
Tools die de docent ondersteunen bij het geven van inhoudelijke begeleiding, zoals feedback, reflectie, extra uitleg, bij de uitvoering van leertaken door de student.  +
Het administreren van de programmering en structurering van een opleiding. Denk aan: * volgorde en inhoud onderwijsactiviteiten * kerntaken * keuzedelen * examenplan (wat wordt hoe en wanneer geëxamineerd) * examenreglement * onderwijsplan * onderwijsreglement * diploma-eisen  +
De visie van de onderwijsaanbieder op het aangeboden onderwijs en de examinering daarvan. De onderwijs- en examenvisie is een vertaling van de strategische plannen van de onderwijsaanbieder.  +
Resultaat: Overzicht van verwerkte mutaties (inclusief historie): * welke studenten volgen welke opleiding (crebo/cohort e.d.) met welke vakken/cursussen en resultaten, * welke docenten en met welke expertise (inzetbaarheid) verbonden zijn aan welke opleiding en vakken. Vastgelegd in: * Up to date gegevens (zoals opleiding, vakken/cursussen, resultaten, docent, rollen, ed.) met bijgewerkte overeenkomsten  +
Resultaat * Effectief en toekomstgericht innovatief onderwijs waarbij de onderzoekuitkomsten zijn doorgevoerd in het onderwijsaanbod (nieuwe methoden, proeftuinen, etc.) Vastgelegd in * Toegankelijke kennisbank van uitgedragen kennis.  +
Een (cluster van) verblijfsobject(en) waar een onderwijsvolger zich kan inschrijven op opleidingen, die daar door een onderwijsaanbieder worden aangeboden.  +
Dit procesgebied omvat alle processen die het onderwijs direct ondersteunen en mogelijk maken en de registratie en administratie van het onderwijs en de onderwijsprocessen vanuit de school en de student.  +
Dit is het procesgebied waarbij de onderwijsvisie en het aanbod wordt vertaald naar inhoudelijke onderwijsprogramma’s en bepaald wordt welke mensen en middelen daarvoor nodig zijn.  +
Een planbaar geheel van opleidingsonderdelen, met daarbij aanvullende informatie over de volgorde of periode waarin deze door studenten kunnen worden gevolgd. Het onderwijsprogramma staat model voor de persoonlijke leerroute van een student.  +
Dit is het aanbieden en volgen van het onderwijs. Aan de hand van formatieve resultaten wordt bepaald of een student kan deelnemen aan examinering voor dat onderdeel.  +
Het administreren van en zorgdragen voor het (laten) factureren van onderwijskosten.  +
Het onderwijsplan is een samenhangend overzicht waarin per opleiding de opleidingsonderdelen staan die samen een opleiding vormen. Deze opleidingsonderdelen bestaan weer uit leertaken. Het onderwijsplan bevat daarnaast bijvoorbeeld ook de doelen van de opleiding, de leerinhoud, toetsen, didactische principes en/of de wijze en het tijdstip waarop dit aangeboden wordt. In het onderwijsplan staat binnen welke omgeving (mbo-school, zelfstudie of beroepspraktijk) het onderwijs plaatsvindt. Hierbij houdt de school rekening met de praktische haalbaarheid en de doelgroep.  +
Innovatie van het onderwijs valt onder dit procesgebied. Ook onderzoek vindt plaats binnen het MBO; de ontwikkeling van de practoraten en de bijdrage aan onderzoek vanuit het MBO aan de samenwerking met het hoger onderwijs.  +
Het ondersteunen van het onderzoeksproces / de uitvoering van het practoraat/lectoraat * De onderzoeksvraag * Het literatuuronderzoek * De onderzoeksgegevens * Het opzetten van een experiment * De onderzoeksresultaten  +
Een systeem voor het beheer van onderzoeksresultaten zoals van een practoraat.  +
Resultaat * Studenten met optimale kans op werk. * Werkenden met een optimale set aan vaardigheden.  * Bedrijven en instellingen beschikken over voldoende gekwalificeerd personeel. Vastgelegd in * Inzicht in behoefte van personeel en bij/omscholen van personeel bij bedrijven.  +
Het onderzoeken van de markt gericht op het behalen van de doelstelling van de onderneming m.b.t. instroom, uitstroom en continuiteit. Denk aan demografische onderzoeken, werken aan marktaandeel, de positie in het werkveld, teveredenheidsonderzoeken, ontwikkelingen in de arbeidsmarkt, onderzoek concurrentiepositie  +
Het verzamelen en visualiseren van onderzoeksgegevens, zoals enquetes, interviews, opnames, focusgroepen, A/B testing  +
Ten behoeve van een warme overdracht en om het uitvoeren van de onderwijs intake wordt gebruikt gemaakt van informatie uit het (digitaal)doorstroomdossier van de student. Dit doorstroomdossier bevat informatie over de student uit het voorliggende onderwijs. De informatie heeft betrekking op de ontwikkeling en ondersteuning van de student. De voorgaande onderwijsinstelling moet het doorstroomdossier overdragen aan de onderwijsinstelling.  +
Het inrichten en onderhouden van de onderwijscatalogus. De onderwijscatalogus bevat en beschrijft het onderwijsaanbod, zoals dat is samengesteld uit onderwijsprogramma's en opleidingsonderdelen.  +
Het beoordelen van en het ontwikkelen van de kennis en vaardigheden van medewerkers  +
Resultaat: * Ontwikkelde leertaken die invulling geven aan het onderwijsaanbod. Vastgelegd in: * Uitgewerkte leertaken * Onderwijscatalogus  +
Het ontwikkelen en onderhouden van het imago van de instelling zoals uitdragen van de huisstijl, deelname in samenwerkingsverbanden, doen van campagnes, uitingen in de pers enz..  +
Wanneer geconstateerd wordt dat er voor een bepaald onderwerp (een kennisgebied, beroepstaak of werkproces) geen geschikt leermateriaal beschikbaar is, kan het initiatief worden genomen om geschikt leermateriaal te (laten) ontwikkelen. Dat kan door een eigen medewerker, maar ook door een externe partij. Wanneer het leermateriaal is ontwikkeld zal het door de ontwikkelaar beschikbaar worden gesteld. Dat betekent dat het vindbaar wordt gemaakt, indien van toepassing besteld en betaald kan worden, en op de leermiddelenlijst geplaatst kan worden.  +
Resultaat * Kennis en vaardigheden geborgd in een expertiseplatform (practoraat) waarbij het onderwijs is aangesloten. Vastgelegd in * Practoraat opdracht * Toegankelijke kennisbank van uitgedragen kennis.  +
Het ontwikkelen van de kennis en vaardigheden van medewerkers  +
Het beheren van het onderwijsaanbod inclusief de onderwijsprogramma's (voorheen referentie-arrangementen) en keuzedelen  +
Het tonen en doorzoekbaar maken van het opleidingenaanbod en de studiegids met aanvullende informatie.  +
Het ondersteunen van het initieel registreren van iemands aanmelding voor een opleiding  +
Een systeem voor de registratie en het beheer van de verzameling opleidingen en cursussen van de instellling; ook wel het onderwijsaanbod genoemd. Bijvoorbeeld: OERknal  +
Het geheel van opleiding dat door de instelling wordt aangeboden.  +
Een geheel van kennis, inzicht en vaardigheden. Een opleidingseenheid kan beschreven worden naar het waardedocument dat de student ontvangt na het afronden van de aangeboden opleiding. In dat geval kent de opleidingseenheid de volgende varianten: * diploma-opleiding * branche-opleiding * certificaat-opleiding * maatwerk-opleiding  +
Een onderscheidbaar geheel van kennis, inzicht en vaardigheden, dat onderdeel kan zijn van één of meer opleidingen. Een opleidingsonderdeel is een afgerond geheel binnen een onderwijsprogramma. De persoonlijke leerroute kan worden samengesteld uit opleidingsonderdelen. De leeractiviteiten zijn de roosterbare eenheiden, dus datgene wat in het kader van het opleidingsonderdeel in het rooster gepland met worden. De leertaken zijn vervolgens de concrete taken die een student uitvoert in het kader van een leeractiviteit.  +
Een groep van bij elkaar behorende opleidingen.  +
Onverwachts kunnen zich situaties voordoen waardoor een deel van de middelen niet meer beschikbaar is. Voorbeelden hiervan kunnen zijn dat een docent plotseling langdurig afwezig is, een lokaal waar alle pc’s uit gestolen zijn, het afbranden van een gebouw etc. Ook is het mogelijk dat er bij de roostering van een periode rekening is gehouden met een nieuw gebouw, terwijl bij aanvang van de periode het gebouw nog niet gereed is. Calamiteiten kunnen zeer divers zijn wat betreft omvang en impact. Het gaat hier echt om een calamiteit, waardoor de beschikbaarheid van middelen zodanig is gewijzigd dat opnieuw roosteren noodzakelijk is. Situaties waarbij een probleem met een kleine wijziging in het rooster kan worden opgelost, worden afgehandeld in het proces Oplossen rooster uitvoeringsprobleem. Beschrjiving van het proces: - Melding van de calamiteit en bepalen actoren - Aanpassen status beschikbaarheid middelen - Vervolgacties bepalen - Een alternatief realiseren - Herziening van het rooster - Terugkoppeling van de oplossing  +
Er zijn situaties denkbaar dat het rooster veranderd moet worden ook al is dit vastgesteld voor een bepaalde periode. Een docent kan ziek worden of, om een andere reden, plotseling verhinderd zijn. Een bal vliegt door de ruit van een lokaal, stageplaats is toch niet beschikbaar, de nieuwe pc’s voor het computerlokaal zijn nog niet geleverd etc. Het gaat hier dus om incidenten die veroorzaakt worden door het ontbreken of veranderen van een middel die niet of niet goed voorspelbaar zijn maar die wel gevolgen hebben voor het rooster of voor de in te zetten middelen. Om dit probleem op te lossen kan het rooster of de inzet van middelen worden aangepast. Beschrjiving van het proces: - Melden ontstane probleem - Registreren probleem - Melding doorgeven - Kenmerken middel bepalen - Zoeken alternatief - Alternatief kiezen - Alternatief realiseren of beslissing nemen laten vervallen onderwijs - Registreren afhandeling uitvoeringsprobleem - Publiceren roosterwijziging  +
Voor de start van de BPV sluit de student een BPV-overeenkomst met de school en de werkgever. Daarin zijn de wederzijdse rechten en plichten vastgelegd. Een belangrijke voorwaarde voor het verwerken van wijzigingen tijdens de BPV is dat de partijen die de eerste BPV-overeenkomst hebben ondertekend, niet veranderen. Dan kan met een extra BPV-blad worden gewerkt als er sprake is van een wijziging. In andere situaties wordt een nieuwe BPV-overeenkomst afgesloten. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Ontvangen van het BPV-aanmeldformulier. 2. Registreren van de BPV-plaatsing van de student in het kernregistratiesysteem studenten 3. Opstellen van de BPV-overeenkomst. 4. Verzenden van de BPV-overeenkomst naar de student met het verzoek deze zelf te ondertekenen en door het BPV-bedrijf te laten ondertekenen. Verzoek is dan om de BPV-overeenkomst te retourneren.  +
Het onderwijs en examenreglement is het juridisch kader dat voor elke student de transparantie en betrouwbaarheid van het onderwijs- examenproces waarborgt. In het onderwijs en examenreglement staan de formele regels en afspraken waar iedereen die bij onderwijs, examinering en diplomering betrokken is, zich aan houdt. Er zijn regels en afspraken opgenomen over bijvoorbeeld de inhoud van de opleiding, studiebegeleiding en studievoortgang, fraude, herkansingen, bewaartermijnen en klachten. Het gaat om formele, juridische afspraken en kaders.  +
De student wordt op basis van de uitkomst van de intake in de opleiding geplaatst en ingeschreven. De student ontvangt daarvan een bewijs van inschrijving. Hiermee is de overeenkomst tussen de student en de instelling tot stand gekomen.  +
Opstellen van een kwalitatieve en kwantitatieve analyse op basis waarvan bepaald kan worden of het wenselijk en haalbaar is om een bepaalde opleiding in het opleidingenaanbod op te nemen.  +
Het examenplan geeft per kwalificatie een overzicht van de examenonderdelen en examens die een mbo-school inzet voor de examinering (kwalificerende beoordeling). Het examenplan geeft inzicht in de onderdelen die een student met een voldoende moet afsluiten om in aanmerking te komen voor een diploma. In het examenplan staat binnen welke omgeving (mbo-instelling of beroepspraktijk) de examens plaatsvinden. Hierbij wordt rekening gehouden met de praktische haalbaarheid van de examinering binnen de praktijksituatie en de afspraken in het sectoraal examenprofiel. In een examenplan staan de examenonderdelen en examens voor de beroepsgerichte eisen en de generieke taal- en rekeneisen. Ook de wijze waarop een mbo-school deze onderdelen examineert staat in het examenplan. Teams schrijven dit examenplan en houden hierbij rekening met de schoolbrede geldende afspraken. Beschrijving van het proces dat kan worden gevolgd: * Verzamel het examenplan en de verbeterplannen van vorig jaar. * Verzamel actuele sector- en opleidingspecifieke documenten, zoals het sectorale examenprofiel en het kwalificatiedossier. * Bekijk samen of er aanleiding is om het examenplan van vorig jaar aan te vullen of bij te stellen. * Stel het examenplan op of bij. Gebruik hierbij eventueel het servicedocument Format examenplan. * Leg het bijgestelde examenplan voor aan een aantal externe betrokkenen uit het bedrijfsleven om de herkenbaarheid, organiseerbaarheid en haalbaarheid te toetsen. * Dien het examenplan in voor vaststelling. Nadat het examenplan is opgesteld, stellen degenen die hiervoor bevoegd en verantwoordelijk zijn dit documenten vast. Nu ligt dit plan voor een bepaalde periode vast en wordt er door de teams gewerkt aan de implementatie en uitvoering ervan.  +
Het examenreglement is het juridisch kader dat voor elke student de transparantie en betrouwbaarheid van het examenproces waarborgt. Het examenreglement moet bekend zijn bij de student en op bijvoorbeeld de website van de school staan. In het examenreglement staan de formele regels en afspraken waar iedereen die bij examinering en diplomering betrokken is, zich aan houdt. Er zijn regels en afspraken opgenomen over bijvoorbeeld fraude, herkansingen, bewaartermijnen en beroep. Het gaat om formele, juridische afspraken en kaders. MOGELIJKE PROCESSTAPPEN * Verzamel de bijgestelde examenvisie, het examenreglement en de verbeterplannen van vorig jaar. * Bekijk of er, gezien de documenten, aanleiding is om het al bestaande examenreglement aan te passen. * Pas het examenreglement aan of stel het examenreglement op. Gebruik hiervoor eventueel het servicedocument Handreiking inhoud examenreglement. * Dien het examenreglement in voor vaststelling.  +
Het zorgdragen voor een planning rondom het gebruik, de bezetting, de aanschaf van facilitaire ruimten  +
Het zorgdragen voor financiële rapportages (verantwoordingsgegevens) voor de partijen die daar recht op hebben, zoals DUO of de Belastingdienst.  +
Opstellen van de formatieplanning en bijbehorende begroting  +
In het handboek examinering beschrijft de mbo-school de visie op examinering: de processen en procedures van de examinering, de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van alle betrokkenen bij examinering. Het handboek examinering is toegankelijk voor deze betrokkenen. De informatie moet voor hen snel en eenvoudig beschikbaar zijn. De inhoud van het handboek is afgeleid van de wettelijke kaders, de examenvisie en het examenreglement. Beschrijving proces: * Verzamel de bijgestelde examenvisie, het examenreglement en verbeterplannen van vorig jaar. * Bekijk of er, gezien de documenten, aanleiding is om het al bestaande handboek examinering aan te passen. * Pas het handboek examinering aan of stel het handboek op. Gebruik hiervoor het servicedocument Voorbeeld inhoudsopgave handboek examinering. * Dien het handboek examinering in voor vaststelling.  +
Het proces van het aanmaken van de financiële begroting door (afdelingen van) de instelling  +
Het opmaken van een financieel jaarverslag van de financiële situatie van de instelling. Dit als onderdeel van het totale jaarverslag  +
Het opstellen van de kostprijs van goederen of diensten  +
In dit proces wordt vastgesteld, welk leermiddelen geschikt is voor welke opleidingsonderdelen. Uiteindelijk zal hierin een keuze moeten worden gemaakt, die leidt tot een concrete leermiddelenlijst per opleidingsonderdeel of onderwijsprogramma. In deze leermiddelenlijst zijn in principe alle leermiddelen opgenomen, zowel folio als digitaal lesmateriaal, maar ook andere materialen zoals vakkleding of gereedschap.  +
Het onderwijsplan is een samenhangend overzicht waarin per opleiding de opleidingsonderdelen staan die samen een opleiding vormen. Hierin staan, onder andere, de doelen van de opleiding, de leerinhoud, toetsen, didactische principes en/of de wijze en het tijdstip waarop de opleiding aangeboden wordt. In het onderwijsplan staat ook in welke omgeving (mbo-school, zelfstudie of beroepspraktijk) het onderwijs plaatsvindt. Hierbij wordt rekening gehouden met de praktische haalbaarheid en de doelgroep. Beschrijving van het proces dat kan worden gevolgd: * Verzamel het onderwijsplan en de verbeterplannen van vorig jaar. * Verzamel actuele sector- en opleidingspecifieke documenten, zoals keuzedelen en het kwalificatiedossier. * Bekijk samen of er aanleiding is om het onderwijsplan van vorig jaar aan te vullen of bij te stellen. * Stel het onderwijsplan op of bij. * Leg het (bijgestelde) onderwijsplan voor aan een aantal interne en externe betrokkenen om de herkenbaarheid, organiseerbaarheid en haalbaarheid te toetsen. * Stel het onderwijsplan vast en archiveer dit. Nadat het onderwijsplan is opgesteld, stellen degenen die hiervoor bevoegd en verantwoordelijk zijn dit document vast. Nu ligt dit plan voor een bepaalde periode vast en wordt er door de teams gewerkt aan de implementatie en uitvoering ervan.  +
Het team verbindt de instelling- en schoolvisie op onderwijs en leren met de eigen situatie en inzichten en vertaalt deze voor de opleiding, met zijn specifieke kenmerken en niveau, naar het leren van studenten dat hen voorbereidt op wat het werkveld, en de toekomstige ontwikkelingen daarin, van beginnende beroepsbeoefenaars vraagt. De visie op examinering is een afgeleide van de algemene visie op de kwaliteit van het onderwijs. De visie geeft richting aan het examenbeleid: de inhoudelijke, procesmatige en organisatorische keuzes.  +
Het zorgdragen voor de (enterprise) architectuur zoals het definiëren van architectuurprincipes en het ontwikkelen van IST en SOLL modellen van onder meer processen en het applicatielandschap  +
Resultaat * Samenwerking en kennisdeling met het bedrijfsleven en andere betrokkenen (gemeenten, scholen, SBB, UWV, ed.). * Participatie kan betrekking hebben op: ** Samen ontwikkeling van onderwijs/leertaken ** Samen uitvoering van onderwijs/leertaken ** Bemiddeling naar werk en BPV-plaatsen Vastgelegd in * Plannen met breed draagvlak en gerealiseerde samenwerkingstrajecten.  +
Het overeenkomen en opmaken van een arbeidscontract  +
Het ondersteunen van het aanleveren en inleveren van opdrachten tussen de docent en student  +
P
Informatieobjecten binnen de PDCA-cyclus, zoals de begroting en jaarrekening. De objecten kunnen betrekking hebben op de gehele onderwijsaanbieder, maar ook op een specifiek organisatieonderdeel zoals het onderwijsteam.  +
Een systeem dat de personeelsadministratie ondersteunt Zoals beheren van: arbeidscontracten arbeidsvoorwaarden formatiegegevens personeelsontwikkelinggegevens declaraties personeelsdossiers arbogegevens werving en selectie (vacatures/sollicitaties) enz... Bijvoorbeeld: Youforce  +
Een planbaar geheel van opleidingsonderdelen, waarvoor het onderwijsprogramma model staat, dat afgestemd is op de leervraag van de student. Een leerroute bestaat uit een verzameling opleidingsonderdelen aangevuld met aanvullende eisen en wensen met betrekking tot de volgorde of de periode waarin de student deze wil volgen.  +
Het samenstellen, vastleggen en beheren van persoonlijke leerroutes van studenten (voorheen individuele leerarrangementen).  +
De leervraag van een student wordt tijdens dit proces uitgewerkt naar een persoonlijke leerroute die bestaat uit de opleidingsonderdelen waarvoor de student heeft gekozen. Het onderwijsprogramma bestaat uit een planbaar geheel aan opleidingsonderdelen, dat model staat voor de persoonlijke leerroute van een student. De student kan daarin nog keuzes maken, wat resulteert in een persoonlijke leerroute. Deze opleidngsonderdelen bestaan uit leertaken die de student gaat uitvoeren tijdens de opleiding. De persoonlijke leerroute wordt aangevuld met randvoorwaarden, volgorde, keuzes e.d. om het plannen (roosteren) mogelijk te maken. Voor het bepalen van de leerroute van de student in de BPV is de matching tussen het leerbedrijf en de student ook nog van belang, want de student moet de leertaken kunnen uitvoeren bij het leerbedrijf.  +
Na de aanmelding, administratieve intake en onderwijsintake wordt de student geplaatst, met uitzondering van de volgende situaties: * De student voldoet niet aan eventuele aanvullende eisen; * Er zijn niet voldoende opleidingsplekken; * Er is een instroombeperking. In dit geval wordt de student niet direct geplaatst, maar kan er een wachttijd of een lotingsprocedure zijn. Wanneer voor een opleiding onvoldoende arbeidsmarktperspectief is en/of onvoldoende beschikbare BPV-plaatsen en/of onvoldoende onderwijscapaciteit (zoals lesruimten) kan een instelling besluiten tot het inzetten van een numerus fixus (instroombeperking). Deze instroombeperking kan door opleidingen in het mbo worden afgehandeld op volgorde van binnenkomst van de aanmeldingen of op basis van een loting. Studenten die niet direct geplaatst worden of waarbij sprake is van loting, worden op een wachtlijst geplaatst. Deze wachtlijst wordt door de instelling op volgorde van binnenkomst afgehandeld of er wordt na 1 april geloot onder de tot dan toe aangemelde studenten. De plaatsing is de basis voor de juridische verhouding tussen student en mbo-school die door middel van een inschrijving wordt bevestigd. Pas na inschrijving en de uitwisseling daarvan met ROD is de inschrijving juridisch geldig.  +
De plaatsing of deelname van een student in een opleiding.  +
Het geautomatiseerd detecteren van plagiaat  +
Een systeem dat (automatisch) controleert op het plegen van plagiaat.  +
Het maken van een (jaar)inzetplan van inzet voor de leden van een onderwijsteam. Zoals het bepalen van het aantal uren lesgeven, innovatie, contentontwikkeling enz.. voor het komende jaar  +
Systeem ter ondersteuning van het maken van een (jaar)plan van inzet voor de leden van een onderwijsteam. Zoals het bepalen van het aantal uren lesgeven, innovatie, contentontwikkeling enz.. voor de komende periode zoals bijv. een schooljaar.  +
Resultaat: * Optimale inzet van mensen en middelen ten behoeve van het onderwijs geven (docent/praktijkinstructeur) en onderwijs krijgen (student). Vastgelegd in: * (Individueel) rooster (studenten en docenten): jaar, periode, week en dag * Werkverdeling team  +
De gemaakte planning op basis van: * het beoogde onderwijsaanbod * de schatting van het onderwijs en studenten * de meerjarenplanning en het jaarplan uit het roosterproces * de analyse van de werkverdeling * de analyse van de faciliteiten * de clustering van leertaken In de planning wordt rekening gehouden met: * afspraken die voortvloeien uit de onderwijswetgeving (urennorm) * afspraken die voortvloeien uit de CAO MBO * afspraken die voortvloeien uit de OER * de inhoud van de curricula  +
Een systeem dat het maken van roosters ondersteunt op basis van beschikbaarheid van mensen en middelen en de leerroutes van de studenten. Bijvoorbeeld: GPUntis Xedule  +
Externe omgeving voor het beheren en publiceren van nieuws, applicaties, informatie, evenementen e.d.  +
Het beheren en publiceren van nieuws, applicaties, informatie, evenementen e.d. * Voor medewerkers * Voor studenten  +
Een verzameling bewijsstukken aangevuld met zelfreflectie die iemands vaardigheden kennis en scholing illustreren.  +
Het ondersteunen van de student bij het beheren van zijn portfolio  +
Een systeem waar de student zijn loopbaan, leerervaringen, competenties en leerresultaten kan bijhouden. Denk aan gemaakte opdrachten, voltooide cursussen, edubadges. Opmerking: Zie ook het begrip Persoonlijke digitale ruimte: Een veel breder begrip gehanteerd door de ROSA https://www.wikixl.nl/wiki/rosa/index.php/Id-5d5a3027-5f59-489c-bcd4-f255bcec922a Opmerking: Zie ook het initiatief EduMij: https://www.edustandaard.nl/app/uploads/2020/02/Edumij-standaardisatieraad-13-2-2020-Richard-Sterenborg.pdf Opmerking: Hier speelt de strategische agenda een rol. Dit wordt mogelijk een een aparte component van de student en niet van de instelling  +
Ondersteunt het practoraat/lectoraat bij: * Het verzamelen van trends, innovaties en ontwikkelingen in het veld. Daarnaast het verzamelen van ideeën of vraagstukken uit de maatschappij of bedrijfleven. Uit deze set gegevens wordt een behoefte of onderzoeksvraag gedestileerd door de practor. * Het werven van participanten die mee willen denken of doen met het onderzoek of met de practor. * Het delen van gevonden resultaten en gevonden resultaten * Het toepassen van de resultaten in de beroepspraktijk en het onderwijs (breder dan de instelling zelf) * Het kundig, gestructuureerd en centraal de verzamelen en ontsluiten van kennis beheert door de practor.  +
De leertaak is de onderwijsactiviteit waarin de student kennis en/of vaardigheden verwerft. Bij een praktische leertaak gaat het om het verwerven van vaardigheden.  +
Een onderwijsinstelling definieert de opleidingen en cursussen die worden aangeboden aan de studenten in de vorm van onderwijsaanbod. Het onderwijsaanbod wordt ontwikkeld voor nieuwe opleidingen en cursussen, onderhouden en nader gespecificeerd. Zo ontstaat een eenduidig aanbod van opleidingen binnen de gehele onderwijsinstelling. Dit gebeurt in de onderwijscatalogus. Het zorgt ervoor dat alle omringende processen informatie kunnen putten uit de onderwijscatalogus om flexibel te kunnen inschrijven, het onderwijs voor te bereiden en de studenten te begeleiden.  +
Het beheer van huisdrukkerijapparatuur en multifunctionals  +
Verzamelbegrip van systemen voor het beheren van print- en kopieerapparatuur en -diensten zoals die van de huisdrukkerij en de multifunctionals (netwerkprinters) Bijvoorbeeld: Prisma suite PcounterPro  +
Het ontwerpen, vastleggen en beheren van processen en procesbeschrijvingen.  +
- Distributie van producten en informatie registraties tussen actiehouders - Bewaking van de actuele status van activiteiten in relatie tot een proces. De bewaking signaleert op basis van het proces waar het deel van uitmaakt hoe de activiteiten in het verleden en de toekomst zich verhouden tot de gewenste doorloop in tijd en gewenste resultaten.  +
Het digitaal toezicht houden op het afnemen van toetsen of examens.  +
Een systeem voor het digitaal toezicht houden op het afnemen van toesten en examens. Zoals: Het testen van het veilig zijn van de afnameomgeving Het surveilleren cq monitoren van de afname van het examen  +
Resultaat * Optimaal inzetbare teamleden, zowel op individueel niveau als op team als geheel. Vastgelegd in * Vastgelegde bekwaamheden en expertises die aansluiten  op de rol en taken van het team. * Scholingsplan.  +
Resultaat: * Optimale inzet van mensen en middelen gebaseerd op de huidige situatie en de toekomstige verwachtingen. Vastgelegd in: * Inzetplanning: docenten, afdelingsteams, projectteams, middelenplanning, etc.  +
Het ondersteunen van het werken aan een programma  +
Een systeem dat helpt bij het bepalen en sturen van projecten, programma's en portfolio's.  +
Het ondersteunen van het werken in een project.  +
Het onderwijs en examenreglement moet bekend zijn bij de student en op bijvoorbeeld de website van de school zijn gepubliceerd  +
De leermiddelenlijst wordt zodanig gepubliceerd dat studenten en docenten op basis daarvan de voor hen relevante daadwerkelijk leermiddelen kunnen aanschaffen. De leermiddelenlijst wordt gepubliceerd als een gepersonaliseerde lijst, afhankelijk van de persoonlijke leerroute (de opleidingsonderdelen) die de student volgt.  +
Het publiceren van het rooster voor studenten en docenten. Dit gebeurt periodiek en na wijzigingen.  +
R
Resultaat * Controle en bijsturing op uitvoering van (strategische) planning. Vastgelegd in * Audits, evaluaties en interne verantwoordingen  +
Vertegenwoordigers van externe partijen hebben behoefte aan informatie omtrent de aanwezigheid van deelnemers, omdat zij verantwoordelijk zijn voor de begeleiding van deelnemers of omdat zij het onderwijs financieren. In deze stap wordt de rapportage opgesteld over de aanwezigheid van de deelnemer. Voor vragen ten aanzien van begeleiding van deelnemers kan worden gedacht aan maatschappelijke dienstverleners, zoals GGD. Voor financiering kan worden gedacht aan werkgevers, klantmanagers gemeente, UWV, re-integratiebedrijven. In de aanwezigheidsregistratie zijn de gegevens van deelnemers betreffende hun presentie gedurende een bepaalde tijdsperiode vastgelegd. Vanuit onderwijslogistiek (reserveren) is bekend wanneer en voor welk onderwijsproduct een deelnemer geacht wordt aanwezig te zijn. Door de metingen in tijd af te zetten tegen het tijdraster van de planning kan een analyse worden gemaakt van de aan- en afwezigheid van deelnemers.  +
Register waarin de basisgegevens van zowel de onderwijsinrichting van onderwijsinstellingen is vastgelegd (organisatiestructuur, onderewijslocaties, onderwijsaanbod) als van de onderwijserkenning (erkenningen, licenties). Beide sets van basisgegevens zijn aan elkaar gerelateerd.  +
Register waarin basisgegevens, vrijstellingsgegevens,verzuimgegevens, diplomagegevens en persoonsgebonden nummers van onderwijsdeelnemers zijn opgenomen. De basisgegevens omvatten, naast de identificerende gegevens, gegevens met betrekking tot: a. de onderwijsinstelling waar de onderwijsdeelnemer is of was ingeschreven; b. de datum van in- en uitschrijving bij de desbetreffende onderwijsinstelling. Sinds 2021 valt een aantal registers bij DUO (waaronder BRON) onder 1 register, het Register Onderwijsdeelnemers (ROD).  +
Op basis van eerder behaalde onderdelen van de opleiding of eerder opgedane werkervaring kan de student vrijstellingen aanvragen bij de examencommissie. Vaak worden eventuele vrijstellingen besproken tijdens de intake. De vrijstellingen kunnen door de examencommissie verleend worden op beroepsgerichte en generieke examenonderdelen. De verleende vrijstellingen worden opgenomen in het examendossier van de student. Een student hoeft dan geen examen te doen. In het geval van vrijstelling op basis van eerder opgedane werkervaring spreken we van Erkennen van Verworven Competenties (EVC). Naast vrijstelling voor examens kan de student vrijstellingen aanvragen voor onderwijs. Deze vrijstelling wordt niet door de examencommissie, maar door het onderwijsteam verleend.  +
Het ondersteunen bij het reintegreren van medewerkers  +
Het beheren van gegevens over relaties  +
De verzameling van in tijd ingeplande onderwijsactiviteiten (leertaken) gekoppeld aan de daarvoor noodzakelijke middelen en medewerkers.  +
Het maken van een rooster  +
Het beheren en communiceren van roosterwijzigingen  +
Het beheren van gegevens over ruimten. Zoals geschiktheid voor praktijklessen, daglicht, vierkante meter enz..  +
S
Het voeren van de salarisadministratie zoals het uitbetalen van salarissen aan medewerkers.  +
Verzamelbegrip van systemen waarmee leerlingen, medewerkers, externen documenten delen, hier (tegelijkertijd) aan werken, chatten, informatie uitdelen, vergaderen e.d. Bijvoorbeeld:. Teams Sharepoint OneDrive Kaizala iBabs  +
Het samenwerken, communiceren, delen en communiceren zoals sharepoint, teams e.d.  +
Elk jaar wordt er een inschatting gemaakt van het aantal studenten. Wekelijks wordt het aantal inschrijvingen gemonitord. Op deze manier kan beredeneerd worden wat er komend schooljaar aan onderwijs moet worden gefaciliteerd. Deze inschatting wordt gemaakt op basis van het aantal klassen, studenten en leerroutes. De schatting gebruikt de opleidingsmanager om het aantal FTE en de werkvoorraad te analyseren.  +
Het schoolplan bevat een beschrijving van het beleid met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs dat binnen de school wordt gevoerd, en omvat in elk geval het onderwijskundig beleid, het personeelsbeleid en het stelsel van kwaliteitszorg.  +
Het zorgdragen voor het schoonmaken van gebouwen en gebouwinrichting.  +
Het beheren van servers  +
Verzamelbegrip van systemen die het beheer van de servers, PC's en de daarop draaiende software ondersteunt Denk aan Besturingsystemen Windows en Windows NT Software distributie en deployment, Patch management Remote control Beheer virtuele servers Configuratiebeheer Voorbeeld: Microsoft SCCM Windows Distribution Server (WDS) MS endpoint manager Scense VMware MS management console  +
Het ondersteunen van de IT-dienstverlening zoals * incidentbeheer * probleembeheer * wijzigingsbeheer * configuratiebeheer * product en dienstcatalogusbeheer * ...  +
Een systeem voor onder andere het afhandelen van incidenten en wijzigingen en het configuratiebeheer Bijvoorbeeld: Topdesk  +
De onderwijsinstelling moet voldoen aan de wettelijke of contractuele verplichting om de aan- of afwezigheid van studenten te melden. In deze stap wordt de afwezigheid van studenten gesignaleerd volgens vooraf vastgestelde regels en afspraken. Dit leidt tot een rapportage omtrent de afwezigheid van studenten), wat - na interne validatie - gemeld wordt aan de betrokken externe partij. Vervolgens wordt de gerapporteerde afwezigheid geregistreerd bij de student.  +
Het signaleren van (mogelijk) lange termijn verzuim en het ondernemen van vervolgacties  +
Het ondersteunen van het beheren van software  +
Het ondersteunen van het vast stellen van behoefte, ontwerpen, realiseren en testen van software (programmeren, versiebeheer, deployment e.d.)  +
Verzamelbegrip van systemen die ondersteuning bieden aan het ontwikkelen van software. Denk aan: bepalen requirements programmeren versiebeheer kwaliteitsborging, acceptatie uitrollen Bijvoorbeeld: Jira PHPStorm Azure DevOps platform MS Visual Studio VersionControl TeamCity  +
Het ondersteunen van het publiceren/deployen van software  +
Het beheren van gegevens over sollicitaties  +
Het startgesprek vindt plaats tussen student, begeleider van het BPV-bedrijf en begeleider vanuit school. Verwachtingen van betrokkenen, beroeps- en werkhouding, de leerdoelen, de inhoud van BPV-opdrachten en geldende regels binnen het bedrijf worden besproken. Er worden afspraken gemaakt over de uit te voeren werkzaamheden, taken en verantwoordelijkheden van de student. Ook wordt besproken hoe de student de leerdoelen kan behalen.  +
Het opmaken en plaatsen van vacatures  +
Het beheren van opslagsystemen  +