Hoofdpagina: verschil tussen versies

Regel 14: Regel 14:
 
Bestand:Hoofdprocesmodel_navigatie.png|1000px
 
Bestand:Hoofdprocesmodel_navigatie.png|1000px
  
 
+
rect 485 504 667 564 [[Hoofdproces Verzorgen onderwijs]]
rect 98 1102 595 1147 [[Procesketen BPV|BPV]]
+
rect 106 106 377 151 [[Hoofdproces Onderzoeken behoefte arbeidsmarkt]]
 +
rect 103 173 389 221 [[Hoofdproces Organiseren participatie in ontwikkeling en uitvoering onderwijs]]
 +
rect 106 238 386 278 [[Hoofdproces Marketing]]
 +
rect 103 478 415 526 [[Hoofdproces Informeren en werven]]
 +
rect 103 540 410 593 [[Hoofdproces Aanmelden]]
 +
rect 106 602 410 655 [[Hoofdproces Intake en plaatsen]]
 +
rect 103 667 410 720 [[Hoofdproces Inschrijven]]
 +
rect 449 98 682 154 [[Hoofdproces Visie bepalen strategisch plannen en pronosticeren]]
 +
rect 701 98 924 156 [[Hoofdproces Rapporteren en evalueren]]
 +
rect 946 101 1169 156 [[Hoofdproces Borgen (onderwijs)kwaliteit en wetgeving]]
 +
rect 1183 101 1414 151 [[Hoofdproces Verander- en verbetermanagement]]
 +
rect 456 233 758 286 [[Hoofdproces Teamplan opstellen uitvoeren en verantwoorden]]
 +
rect 782 235 1087 286 [[Hoofdproces Pronosticeren mensen- en middelen-behoefte]]
 +
rect 1106 233 1411 286 [[Hoofdproces Professionele en inhoudelijke ontwikkeling teamleden]]
 +
rect 466 374 689 434 [[Hoofdproces Vertalen onderwijsvisie naar onderwijsaanbod]]
 +
rect 706 379 931 430 [[Hoofdproces Ontwikkelen en voorbereiden onderwijs]]
 +
rect 950 379 1176 432 [[Hoofdproces Bepalen benodigde inzet van mensen en leermiddelen]]
 +
rect 1195 377 1416 425 [[Hoofdproces Vaststellen en uitwerken examinering]]
 +
rect 684 504 859 564 [[Hoofdproces Uitvoeren leertaken en praktijk ervaren]]
 +
rect 878 514 1058 566 [[Hoofdproces Analyseren en beoordelen leerresultaten]]
 +
rect 1102 509 1270 559 [[Hoofdproces Examineren]]
 +
rect 1284 509 1452 562 [[Hoofdproces Diplomeren en certificeren]]
 +
rect 485 636 710 694 [[Hoofdproces Bepalen leerroute]]
 +
rect 730 638 958 694 [[Hoofdproces Begeleiden en monitoren voortgang]]
 +
rect 977 641 1207 691 [[Hoofdproces Matchen student en BPV plaats]]
 +
rect 1219 636 1450 689 [[Hoofdproces Ondersteunen]]
 +
rect 458 768 686 818 [[Hoofdproces Verwerven en onderhouden BPV-plaatsen]]
 +
rect 706 768 929 816 [[Hoofdproces Plannen en roosteren]]
 +
rect 948 768 1171 823 [[Hoofdproces Onderwijs en studenten administreren]]
 +
rect 1190 766 1423 821 [[Hoofdproces Aan- en afwezigheid registreren en analyseren]]
 +
rect 1483 101 1834 151 [[Hoofdproces Ontwikkelen practoraat]]
 +
rect 1483 166 1836 216 [[Hoofdproces Uitvoeren onderzoek]]
 +
rect 1483 228 1836 290 [[Hoofdproces Onderwijs innoveren]]
 +
rect 1529 538 1829 588 [[Hoofdproces Uitschrijven]]
 +
rect 1529 602 1829 655 [[Hoofdproces Alumni beheren]]
 +
rect 110 967 281 1025 [[Hoofdproces Human Resource Management]]
 +
rect 295 972 473 1025 [[Hoofdproces Facility en ICT Management]]
 +
rect 487 967 660 1022 [[Hoofdproces Informatie en data Management]]
 +
rect 677 967 854 1020 [[Hoofdproces Financieel Management]]
 +
rect 866 970 1046 1020 [[Hoofdproces Inkoop en contract Management]]
 +
rect 1058 970 1234 1025 [[Hoofdproces Communicatie]]
 +
rect 1246 970 1423 1022 [[Hoofdproces Juridische ondersteuning]]
 +
rect 1483 967 1654 1027 [[Hoofdproces Uitwisselen gegevens met derden]]
 +
rect 1670 972 1836 1022 [[Hoofdproces Extern verantwoorden]]
 
rect 485 504 667 564 [[Hoofdproces Verzorgen onderwijs]]
 
rect 485 504 667 564 [[Hoofdproces Verzorgen onderwijs]]
 
rect 451 466 1082 583 [[Procesdomein Onderwijs uitvoeren]]
 
rect 451 466 1082 583 [[Procesdomein Onderwijs uitvoeren]]
 +
rect 98 1102 595 1147 [[Procesketen BPV|BPV]]
 
rect 101 1145 598 1186 [[Procesketen Examinering en diplomering|Examinering en diplomering]]
 
rect 101 1145 598 1186 [[Procesketen Examinering en diplomering|Examinering en diplomering]]
 
rect 101 1186 593 1229 [[Procesketen Onderwijsuitvoering en begeleiding|Onderwijsuitvoering en begeleiding]]
 
rect 101 1186 593 1229 [[Procesketen Onderwijsuitvoering en begeleiding|Onderwijsuitvoering en begeleiding]]

Versie van 25 jan 2021 00:10

Welkom

Welkom op de ArchiMedes test-/demosite voor Route21. Deze site toont mogelijkheden voor presentatie en navigatie van de Route 21 modellen.

Hieronder staat het hoofdprocesmodel van Route21 afgebeeld. De domeinen in het model zijn aanklikbaar en verwijzen door naar gedetailleerde informatie over dat domein in ArchiMate. Het hoofdprocesmodel is ook in ArchiMate te zien.

Op de pagina van een domein (ArchiMate grouping) worden, op basis van de naam van de views, automatisch alle bijbehorende ApplicatieService- en Bedrijfsobjecten-views getoond. Via de legenda die aan de rechterkant van de view wordt getoond, kunnen de kleuren in de view dynamisch worden aangepast o.b.v. properties die voorkomen bij elementen in de view.

Ook de nummers in het hoofdprocesmodel zijn aanklikbaar. De nummers verwijzen naar de deelprocesmodellen (op dit moment alleen nr. 4 / onderwijsontwikkeling). Vanuit hier kan ook doorgeklikt worden naar de corresponderende ArchiMate-views. Onder de opgemaakte modellen worden de definities getoond van de processen die in het model zichtbaar zijn. Deze definities worden overgenomen uit het ArchiMate-model. Onder de corresponderende ArchiMate-views worden deze definities ook getoond, en wordt per element aanvullende informatie weergegeven op basis van het ArchiMate-model (eigenschappen, relaties).

In het menu aan de linkerkant zijn verwijzingen opgenomen naar het hele Route 21 model, en directe links naar een aantal opgemaakte platen (Hoofdprocesmodel, Onderwijsontwikkeling) en geselecteerde ArchiMate-views (Hoofdprocesmodel, Onderwijsontwikkeling, Informatiemodel).

Hoofdprocesmodel

Hoofdprocesmodel navigatie.pngHoofdproces Verzorgen onderwijsHoofdproces Onderzoeken behoefte arbeidsmarktHoofdproces Organiseren participatie in ontwikkeling en uitvoering onderwijsHoofdproces MarketingHoofdproces Informeren en wervenHoofdproces AanmeldenHoofdproces Intake en plaatsenHoofdproces InschrijvenHoofdproces Visie bepalen strategisch plannen en pronosticerenHoofdproces Rapporteren en evaluerenHoofdproces Borgen (onderwijs)kwaliteit en wetgevingHoofdproces Verander- en verbetermanagementHoofdproces Teamplan opstellen uitvoeren en verantwoordenHoofdproces Pronosticeren mensen- en middelen-behoefteHoofdproces Professionele en inhoudelijke ontwikkeling teamledenHoofdproces Vertalen onderwijsvisie naar onderwijsaanbodHoofdproces Ontwikkelen en voorbereiden onderwijsHoofdproces Bepalen benodigde inzet van mensen en leermiddelenHoofdproces Vaststellen en uitwerken examineringHoofdproces Uitvoeren leertaken en praktijk ervarenHoofdproces Analyseren en beoordelen leerresultatenHoofdproces ExaminerenHoofdproces Diplomeren en certificerenHoofdproces Bepalen leerrouteHoofdproces Begeleiden en monitoren voortgangHoofdproces Matchen student en BPV plaatsHoofdproces OndersteunenHoofdproces Verwerven en onderhouden BPV-plaatsenHoofdproces Plannen en roosterenHoofdproces Onderwijs en studenten administrerenHoofdproces Aan- en afwezigheid registreren en analyserenHoofdproces Ontwikkelen practoraatHoofdproces Uitvoeren onderzoekHoofdproces Onderwijs innoverenHoofdproces UitschrijvenHoofdproces Alumni beherenHoofdproces Human Resource ManagementHoofdproces Facility en ICT ManagementHoofdproces Informatie en data ManagementHoofdproces Financieel ManagementHoofdproces Inkoop en contract ManagementHoofdproces CommunicatieHoofdproces Juridische ondersteuningHoofdproces Uitwisselen gegevens met derdenHoofdproces Extern verantwoordenHoofdproces Verzorgen onderwijsProcesdomein Onderwijs uitvoerenBPVExaminering en diplomeringOnderwijsuitvoering en begeleidingExamenuitvoeringOnderwijslogistiekWerving en administratieOnderwijsontwikkeling
Over deze afbeelding


Open het hoofdprocesmodel in ArchiMate

Verbinden met maatschappij, bedrijfsleven en regio

HoofdprocesDefinitie
MarketingDe activiteiten van de instelling gericht op het bekendmaken van diens aanbod aan diensten teneinde nieuwe leerlingen te werven.

Resultaat

  • Beeld in de buitenwereld van de school
  • Relatie met bedrijven, instellingen, overheid en andere scholen in de keten.

Vastgelegd in

  • Missiestatement, visiestatement, huisstijl, brochures, foldermateriaal, reclame-uitingen, open dagen, etc.
Onderzoeken behoefte arbeidsmarktResultaat
  • Studenten met optimale kans op werk.
  • Werkenden met een optimale set aan vaardigheden. 
  • Bedrijven en instellingen beschikken over voldoende gekwalificeerd personeel.
  • Vastgelegd in

    • Inzicht in behoefte van personeel en bij/omscholen van personeel bij bedrijven.
    Organiseren participatie in ontwikkeling en uitvoering onderwijsResultaat
  • Samenwerking en kennisdeling met het bedrijfsleven en andere betrokkenen (gemeenten, scholen, SBB, UWV, ed.).
  • Participatie kan betrekking hebben op:
    • Samen ontwikkeling van onderwijs/leertaken
    • Samen uitvoering van onderwijs/leertaken
    • Bemiddeling naar werk en BPV-plaatsen
  • Vastgelegd in

    • Plannen met breed draagvlak en gerealiseerde samenwerkingstrajecten.

    Strategie, beleid en sturing

    HoofdprocesDefinitie
    Borgen (onderwijs)kwaliteit en wetgevingResultaat
    • De organisatie voldoet aan de (benoemde) kwaliteitseisen en wetgeving.

    Vastgelegd in

    • Kwaliteitsplan of  -agenda
    Rapporteren en evaluerenResultaat
  • Controle en bijsturing op uitvoering van (strategische) planning.
  • Vastgelegd in

    • Audits, evaluaties en interne verantwoordingen
    Verander- en verbeter managementResultaat
  • De onderwijs- en bedrijfsvoering processen zijn efficiënt en effectief met inzet van actuele middelen en inzichten.
  • Vastgelegd in

    • Verbeterplannen, Programmaplannen en Project Portfolio
    • Voortgangsverslagen en besluitenlijsten
    Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticerenResultaat:
  • instelling die in het maatschappelijk belang ervoor zorgdraagt dat iedereen zich kan ontwikkelen en bedrijven/instellingen en overheid de beschikking hebben tot goed personeel.
  • inzicht in studentenaantallen en ontwikkelingen m.b.t. arbeidsmarkt
  • inzicht in benodigde middelen zoals faciliteiten, personeel, ed.
  • Vastgelegd in:

    • vastgestelde lange termijnplannen (strategie en dienst en college (meer)jaarplannen)) met toetsingscriteria en bijsturing
    • geschatte studentenaantallen
    • geschatte behoefte aan expertise (docenten) en middelen

    Tactisch inrichten; het team organiseren en ontwikkelen

    HoofdprocesDefinitie
    Professionele en inhoudelijke ontwikkeling teamledenResultaat
    • Optimaal inzetbare teamleden, zowel op individueel niveau als op team als geheel.

    Vastgelegd in

    • Vastgelegde bekwaamheden en expertises die aansluiten 

    op de rol en taken van het team.

    • Scholingsplan.
    Prognosticeren mensen- en middelen behoefteResultaat:
  • Optimale inzet van mensen en middelen gebaseerd op de huidige situatie en de toekomstige verwachtingen.
  • Vastgelegd in:

    • Inzetplanning: docenten, afdelingsteams, projectteams, middelenplanning, etc.
    Teamplan opstellen, uitvoeren en verantwoordenResultaat
  • Team (zowel onderwijs als bedrijfsvoering teams) dat op een cyclische wijze en met alle betrokkenen planmatig aan de slag gaat met haar opdracht en vervolgens klaar is voor het verzorgen van onderwijs, ondersteuning of andere taken waarvoor de betreffende afdeling verantwoordelijk is.
  • Vastgelegd in

    • Teamplan PDCA-cyclus (bv maand- perioderapportages, triaalgesprekken/verslagen)

    Onderzoek & Innovatie

    HoofdprocesDefinitie
    Onderwijs innoverenResultaat
    • Effectief en toekomstgericht innovatief onderwijs waarbij de onderzoekuitkomsten zijn doorgevoerd in het onderwijsaanbod (nieuwe methoden, proeftuinen, etc.)

    Vastgelegd in

    • Toegankelijke kennisbank van uitgedragen kennis.
    Ontwikkelen practoraatResultaat
  • Kennis en vaardigheden geborgd in een expertiseplatform (practoraat) waarbij het onderwijs is aangesloten.
  • Vastgelegd in

    • Practoraat opdracht
    • Toegankelijke kennisbank van uitgedragen kennis.
    Uitvoeren onderzoekResultaat
  • Ontdekte verbeteringen/innovaties op inhoudelijk vlak op de gebieden waarop de school onderwijs aanbiedt en aansluit op de vraag vanuit externe partijen.
  • Vastgelegd in

    • Goedgekeurde onderzoeksopdrachten en gerapporteerde resultaten.

    Instroom

    HoofdprocesDefinitie
    Aanmelden (incl. doorstroom)Resultaat
    • Aangemelde studenten (inclusief doorstroom)

    Vastgelegd in

    • Aanmelding als student in het student informatie systeem.
    Informeren en wervenResultaat
  • Mensen (afkomstig van vooropleidingen, medewerkers of werkzoekenden die willen bij- of omscholen) die zich willen gaan aanmelden voor een specifieke opleiding/cursus.
  • Vastgelegd in

    • Overzicht van potentiele studenten.
    InschrijvenResultaat
  • Ingeschreven student
  • Vastgelegd in

    • Inschrijving als student
    Intake en plaatsenResultaat
  • Psychologisch, onderwijskundig en administratief ingetakete (potentiële) studenten. 
  • Uit te voeren loopbaanadvies en gesprekken passend onderwijs.
  • Student en de instelling hebben een beeld van de mate waarin de opleiding passend is (leervraag) en welke hulpmiddelen (plannen) nodig zijn.
  • Vastgelegd in

    • Plaatsing als aangemelde student in het student informatie systeem.
    • Studentendossier met gemaakte afspraken (plannen)

    Onderwijs ontwikkelen

    HoofdprocesDefinitie
    Bepalen benodigde inzet van mensen en middelenResultaat:
    • Beschikbare leermiddelen (lesmaterialen, faciliteiten, e.d.) die benodigd zijn voor de uitvoering van de leertaken.

    Vastgelegd in:

    • Leertaken met de daarbij noodzakelijke lesmaterialen, faciliteiten, e.d. (logistiek).
    Ontwikkelen en voorbereiden onderwijsResultaat:
  • Ontwikkelde leertaken die invulling geven aan het onderwijsaanbod.
  • Vastgelegd in:

    • Uitgewerkte leertaken
    • Onderwijscatalogus
    Vaststellen en uitwerken examineringResultaat:
  • Vastgestelde, goedgekeurde en toegankelijke examens, inclusief de hiervoor vereiste middelen.
  • Vastgelegd in:

    • Examenregeling inclusief kaders, OER en examenplan
    Vertalen onderwijsvisie naar onderwijsaanbodResultaat
  • Onderwijs dat aansluit bij de huidige en toekomstige behoeften van studenten en bedrijven / organisaties.
  • Vastgelegd in

    • Uitgewerkt huidig en komend opleidingenaanbod

    Onderwijs uitvoeren

    HoofdprocesDefinitie
    Analyseren en beoordelen leerresultatenResultaat
    • Beoordeelde (formatieve) leerresultaten van de student als input voor de begeleiding.
    • Evaluatie van effectiviteit van ingezette lessen, toetsen e.d.

    Vastgelegd in

    • Beoordeelde (formatieve) leerresultaten
    • Evaluatie van effectiviteit van ingezette lessen, toetsen e.d.
    Uitvoeren leertaken en praktijk ervarenResultaat:
  • Student die de betreffende (leer)taak aantoonbaar beheerst en klaar is voor het afleggen van een examen (summatief).
  • Student die de (leer)taken in de praktijk heeft gebracht als onderdeel van de opleiding buiten de instelling en heeft aangetoond het geleerde als medewerker van een organisatie te kunnen uitvoeren.
  • Vastgelegd in:

    • Portfolio van de student en zijn formatieve resultaten.
    • Afgeronde BPV of BPV-opdrachten
    Verzorgen onderwijsResultaat
  • De student krijgt onderwijs conform de planning en afspraken, vastgelegd in een (individueel) rooster en voorbereidend op de uit te voeren examens.
  • Een docent/praktijkinstructeur die zijn lesmateriaal heeft voorbereid en heeft overgebracht aan de student.
  • Vastgelegd in

    • Onderwijscatalogus, curriculum, rooster
    • Lesmateriaal (in allerlei vormen zoals paperbased, in LMS e.d.)

    Examineren en diplomeren

    HoofdprocesDefinitie
    Diplomeren en certificerenResultaat
    • Check diplomadossier
    • Student die kan aantonen over de vaardigheden te beschikken waarvoor hij/zij examen heeft afgelegd.

    Vastgelegd in

    • Uitgereikte en centraal geregistreerde diploma/certificaat of MBO-verklaring
    ExaminerenResultaat
  • (Wettelijke) protocollen/voorwaarden m.b.t. vrijstelling, aanvraag examens, inkoop examens, hulpmiddelen, examencondities, ed.
  • Student die heeft bewezen dat hij/zij de vaardigheden bezit om de taak uit te voeren waarover hij/zij examen heeft afgelegd.
  • Vastgelegd in

    • Handboek examinering
    • Exameninstrument
    • Afgenomen en beoordeeld examen 
    • Vastgestelde examenresultaten (examencommissie)

    Student begeleiden

    HoofdprocesDefinitie
    Begeleiden en monitoren voortgangResultaat
    • Inzicht in en bespreken van de voortgang van de student in zijn leerproces en ontwikkeling.
    • Kansen (versnellen/doorstroom/excelleren) en risico’s signaleren zodat een optimale leertijd wordt gerealiseerd en/of risico op uitval of vertraging wordt voorkomen

    Vastgelegd in

    • Geanalyseerd en besproken voortgang vastgelegd in voortgangsverslag, (bindend) studieadvies, signaal voor starten zorgproces
    Bepalen leerrouteResultaat:
  • Optimale leerroute voor de student o.b.v. zijn leervraag en mogelijkheden. Tevens zijn (onderwijs)vrijstellingen bepaald.
  • Vastgelegd in:

    • Vrijstellingen (voor onderwijs)
    • Vastgestelde en vastgelegde leerroute
    Matchen student en BPV plaatsResultaat
  • Een student met een passende plaats waar hij/zij de praktijkervaring kan opdoen en leertaken kan uitvoeren als onderdeel van zijn/haar persoonlijke leerroute.
  • Vastgelegd in

    • Door alle partijen getekende BPV-overeenkomst
    OndersteunenResultaat
  • Een student die hulp heeft gekregen in zijn/haar studievoortgang en bij eventuele stagnatie is doorverwezen naar een 2e of 3e lijnshulp.
  • Een student heeft hulp gekregen in bemiddeling naar werk en/of het vinden van een plek in de maatschappij.
  • Vastgelegd in

    • Student- /Zorgdossier

    Onderwijs ondersteunen

    HoofdprocesDefinitie
    Aan- en afwezigheid registreren en analyserenResultaat
    • Voldoen aan de wettelijke vereisten m.b.t. aanwezigheid (BOT en BPV) en signalering bij te grote ongeoorloofde afwezigheid en daarmee kans op uitval of studievertraging van de student.

    Vastgelegd in

    • Geregistreerde aanwezigheid
    • Geanalyseerde en gerapporteerde aan- en afwezigheid/uitval
    • Melding aan DUO-leerplicht
    • Signaal voor begeleidingsproces.
    Onderwijs en studenten administrerenResultaat:

    Overzicht van verwerkte mutaties (inclusief historie):

    • welke studenten volgen welke opleiding (crebo/cohort e.d.) met welke vakken/cursussen en resultaten,
    • welke docenten en met welke expertise (inzetbaarheid) verbonden zijn aan welke opleiding en vakken.

    Vastgelegd in:

    • Up to date gegevens (zoals opleiding, vakken/cursussen, resultaten, docent, rollen, ed.) met bijgewerkte overeenkomsten
    Plannen en roosterenResultaat:
  • Optimale inzet van mensen en middelen ten behoeve van het onderwijs geven (docent/praktijkinstructeur) en onderwijs krijgen (student).
  • Vastgelegd in:

    • (Individueel) rooster (studenten en docenten): jaar, periode, week en dag
    • Werkverdeling team
    Verwerven en onderhouden BPV plaatsenResultaat
  • Beschikbare BPV-plaatsen voor het opdoen van praktijkervaring en uitvoeren van leertaken
  • Vastgelegd in

    • Geaccrediteerde BPV-plaatsen.

    Uitstroom

    HoofdprocesDefinitie
    Alumni beherenResultaat
    • Geïnformeerde en betrokken oud-studenten

    Vastgelegd in

    • Actuele alumni gegevens.
    UitschrijvenResultaat
  • Formele beëindiging van de bij de inschrijving aangegane wederzijdse verplichtingen.
  • Vastgelegd in

    • Uitgeschreven student met beëindigde wederzijdse verplichtingen.

    Bedrijfsvoering

    Informatieuitwisseling en verantwoording

    HoofdprocesDefinitie
    Extern verantwoordenHet zorgdragen voor rapportages (verantwoordingsgegevens) voor de partijen die daar recht op hebben.

    Vastgelegd in

    • Inspectierapporten
    • Accountantsverklaring
    • Jaarverslagen
    • Overzicht en uitleg vroegtijdig schoolverlaters'
    • etc.
    Uitwisselen gegevens met derdenHet zorgdragen voor het geautomatiseerd uitwisselen van gegevens (koppelingen, systeemintegraties) met derden. Denk aan de uitwisseling met BRON, belastingdienst enz...