Inkopen en aanbesteden met hogere kwaliteit en lagere kosten
Stappenplan
-
Bepaal het proces waarop het aan te schaffen product of dienst betrekking heeft. Betrek de proceseigenaar als opdrachtgever voor de aanschaf
-
Bepaal in hoeverre je school in de uitvoering van dit proces uniek is binnen de sector en daarmee afwijkt van de MORA
-
Ga op zoek naar scholen die eenzelfde product of dienst willen aanschaffen en bepaal in hoeverre je kunt samenwerken op basis van de MORA
-
Gebruik de MORA om (gezamenlijk) de benodigde basisvoorzieningen te beschrijven
Bepaal de inkoopstrategie en voer deze uit (aanbesteden, via Surf of direct)
Voordelen
- Flexibiliteit door heldere afspraken: de MORA geeft aan hoe een mbo-school in de basis werkt. De gezamenlijk gemaakte beschrijving van de processen, applicatieservices en het informatiemodel zorgt voor standaardisatie binnen de sector.
- Voldoen aan wet- en regelgeving: in de MORA is veel wet- en regelgeving verwerkt en de modellen bieden een basis om gezamenlijk beleid te formuleren. Daardoor is het eenvoudiger om te voldoen aan wet- en regelgeving.
- Sluitende informatievoorziening: de MORA zorgt voor één taal binnen en tussen mbo-scholen en richting de aanbieders vanuit de markt.
- Sterk staan richting leveranciers en OCW: door de MORA-modellen als basis voor de inkoop te gebruiken, staan mbo-scholen sterker richting leveranciers. Daarbij mogen we verwachten dat leveranciers de inhoud van de MORA kennen. De kwaliteit stijgt en de kosten dalen als meerdere mbo-scholen gezamenlijk inkopen.
Uitgangspunten
- Het proceseigenaarschap van het proces, waarop het aan te schaffen product of dienst betrekking heeft, is belegd.
- Scholen zijn voor meer dan 80% hetzelfde. Als een systeem met bijbehorende administratieve organisatie voldoet bij een andere vergelijkbare MBO school, voldoet deze in de basis ook bij jouw school.