Informatievoorziening is toegankelijk

Nr 8
Principe De informatievoorziening is toegankelijk, laagdrempelig in het gebruik en tijd-, plaats- en device-onafhankelijk beschikbaar.
Rationale Om gebruikers effectief te kunnen ondersteunen, moet de informatievoorziening zo gebruiksvriendelijk en intuïtief mogelijk werken. Gebruikers zijn gewend om overal de beschikking te hebben over internet en toegang te hebben tot diensten via smartphones, laptops en tablets, ook vanuit huis of onderweg.


Het biedt studenten en medewerkers meer flexibiliteit en verhoogt hun productiviteit, maakt efficiënter gebruik van gebouwcapaciteit mogelijk en voorkomt onnodig reizen.

Implicaties Studenten en medewerkers worden zo optimaal mogelijk met informatievoorziening ondersteund.
  • Studenten en medewerkers worden met een zo eenvoudig mogelijke ‘user journey’ geconfronteerd
  • Informatie en applicaties zijn laagdrempelig, geïntegreerd en gepersonaliseerd beschikbaar.


Studenten en medewerkers hebben laagdrempelig toegang tot informatie.

  • Er zijn zoekfaciliteiten beschikbaar waarmee alle informatie snel kan worden gevonden.
  • Studenten en medewerkers worden proactief geïnformeerd (genotificeerd) over zaken die hun directe aandacht vragen of die essentieel zijn om te lezen.
  • Studenten worden proactief geïnformeerd over hun voortgang in specifieke onderwijsactiviteiten en hun persoonlijke aandachtspunten daarin.


Studenten en medewerkers hebben tijd-, plaats- en device-onafhankelijk toegang tot de informatievoorziening.

  • Applicaties zijn geschikt of worden geschikt gemaakt voor BYOD (Bring Your Own Device).
  • Applicaties zijn webbased, wat betekent dat ze gebruikt kunnen worden met een combinatie van een webbrowser(zonder specifieke toevoegingen of plug-ins) en een internetverbinding.


Terug naar het overzicht van de MORA principes