In het model dat hieronder is weergegeven staan de informatieobjecten die voor flexibel onderwijs belangrijk zijn. Deze vind je ook allemaal terug in het complete informatiemodel. Het onderstaande model moet als volgt worden gelezen.
De linkerkolom (kwalificatiedossier, kwalificatie, kerntaak, werkproces) is de landelijke kwalificatiestructuur zoals gepubliceerd door SBB.
De middenkolom (opleidingseenheid, onderwijsprogramma, onderwijsplan, examenplan, opleidingsonderdeel, leeractiviteit, leertaak en examen) is het flexibel onderwijsaanbod van de school
In de rechterkolom staat de persoonlijke leerroute en het rooster, die nodig zijn voordat het onderwijs echt uitgevoerd kan worden.
Opleidingsonderdeel
Om flexibel onderwijs mogelijk te maken moet het onderwijs zijn opgebouwd uit goed afgebakende, betekenisvolle en herbruikbare onderdelen. We noemen dat in de MORA de opleidingsonderdelen. In de praktijk worden ook vaak andere termen gebruikt, zoals opleidingseenheden, leereenheden, courses of modules. Het komt allemaal op hetzelfde neer: de bouwblokken van flexibel onderwijs. Elk opleidingsonderdeel is een samenhangend geheel van onderwijs gericht op het realiseren van bepaalde leeruitkomsten.
Onderwijsprogramma
Opleidingsonderdelen kunnen worden gecombineerd tot een compleet onderwijsprogramma. Dat kan een hele mbo-opleiding zijn, of elk ander onderwijsaanbod dat je zelfstandig wilt kunnen aanbieden, bijvoorbeeld in het kader van LLO. Het onderwijsprogramma beschrijft hoe de opleidingsonderdelen kunnen worden gecombineerd tot een opleiding. Het onderwijsprogramma bestaat uit één of meerdere standaard-leerroutes door de opleidingsonderdelen van het onderwijsprogramma heen: welke opleidingsonderdelen, in welke volgorde, met welke onderlinge afhankelijkheden en met welke keuzemogelijkheden. De standaard-leerroutes staan model voor de persoonlijke leerroute van een student, en beschrijft welke keuzevrijheid de student daarin heeft
Persoonlijke leerroute
Elke student kan een persoonlijke leerroute samenstellen die bestaat uit opleidingsonderdelen. De standaard leerroutes uit het onderwijsprogramma staan hier model voor, maar de student kan hiervan afwijken door zelf de opleidingsonderdelen te kiezen. De persoonlijke leerroute is uiteindelijk een individuele keuze voor een verzameling te volgen opleidingsonderdelen. Afwijken van de standaard-leerroute kan met begeleiding en binnen de kaders van wat in het onderwijsprogramma wordt toegestaan.
Leeractiviteiten
Aan elk opleidingsonderdeel zijn leeractiviteiten gekoppeld. Dat zijn de activiteiten die moeten worden gepland en geroosterd. Elk opleidingsonderdeel staat daarnaast voor een hoeveelheid toegankelijke leercontent (een tegeltje) op de leeromgeving. Als een opleidingsonderdeel in je persoonlijke leerroute zit, dan vind je de leeractiviteiten terug in je rooster, en de bijbehorende content in de leeromgeving.
Binnen de leeractiviteiten bij een opleidingsonderdeel heeft de student mogelijk ook nog keuzes. De leeractiviteiten worden geroosterd maar de student kan eventueel nog keuzes door zich aan te melden of te kiezen voor bepaalde leeractiviteiten.
Leertaken
Wat de student daadwerkelijk doet in het kader van een opleidingsonderdeel, dat zijn de leertaken. Dit zijn bijvoorbeeld opdrachten.
Applicaties en koppelingen voor flexibel onderwijs
In het model dat hieronder is weergegeven staan de applicatiecomponenten en koppelingen die voor flexibel onderwijs belangrijk zijn.
Het onderstaande model moet als volgt worden gelezen.
In het midden de belangrijkste applicatiecomponenten
Naast de applicatiecomponenten staan de informatieobjecten die worden gecreëerd door het betreffende applicatiecomponent
Tussen de applicatiecomponenten staan de koppelingen getekend.
Onderwijscatalogus
De onderwijscatalogus beheert het flexibel onderwijsaanbod: het onderwijsprogramma, onderwijsplan en de opleidingsonderdelen, inclusief de standaardleerroutes.
Dit onderwijsaanbod moet worden uitgewisseld met een aantal andere applicaties.
Met het studentvolgsysteem, zodat de student daar vervolgens zijn persoonlijke leerroute kan samenstellen;
Met het planning en rooster systeem, zodat aan de opleidingsonderdelen de leeractiviteiten gekoppeld kunnen worden die geroosterd moeten worden;
Met het leermanagementsysteem, zodat aan elk opleidingsonderdeel de bijbehorende content kan worden gekoppeld.
Studentvolgsysteem
Het studentvolgsysteem beheert, naast allerlei andere zaken, ook de persoonlijke leerroute. De student kiest daar de persoonlijke leerroute uit de opleidingsonderdelen, volgens de regels in het onderwijsprogramma. Vaak zullen dat standaard leerroutes zijn waaruit kan worden gekozen, maar de student kan ook grotere vrijheid hebben om de persoonlijke leerroute samen te stellen.
Deze persoonlijke leerroute moet worden uitgewisseld met een aantal andere applicaties.
Met het planning en rooster systeem, zodat de leeractiviteiten behorend bij de opleidingsonderdelen in de persoonlijke leerroute van de student terecht komen in het rooster van de student;
Met het leer management systeem, zodat de student toegang krijgt tot de content (‘het tegeltje’) behorend bij de opleidingsonderdelen in de persoonlijke leerroute van de student.
Planning en roostersysteem
Het planning en roostersysteem creëert de meerjarenplannen en het jaarplan op basis van het opleidingsaanbod en prognoses, en het rooster op basis van de persoonlijke leerroutes van alle studenten. Aan elk opleidingsonderdeel zijn leeractiviteiten gekoppeld. Elke student met dat opleidingsonderdeel in de persoonlijke leerroute, krijgt de betreffende leeractiviteiten in het rooster.
Leermanagementsysteem
Het leermanagementsysteem heeft voor elk opleidingsonderdeel een ‘tegeltje’ met daaraan gekoppelde leercontent. Elke student met dat opleidingsonderdeel in de persoonlijke leerroute, krijgt toegang tot het betreffende tegeltje met bijbehorende content.