Inkopen en aanbesteden met hogere kwaliteit en lagere kosten: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Stappenplan |stap1=Betrek de proceseigenaar als opdrachtgever voor de aanschaf |stap2=Bepaal voor het proces in hoeverre je school uniek is binnen de sector en d...')
 
Regel 7: Regel 7:
 
|uitgangspunten=* Proceseigenaarschap van het aan te schaffen object is belegd.
 
|uitgangspunten=* Proceseigenaarschap van het aan te schaffen object is belegd.
 
* Scholen zijn voor meer dan 80% hetzelfde; Als een systeem en administratieve organisatie voldoet bij een andere vergelijkbare MBO school, voldoen deze ook  
 
* Scholen zijn voor meer dan 80% hetzelfde; Als een systeem en administratieve organisatie voldoet bij een andere vergelijkbare MBO school, voldoen deze ook  
|volgende=[[Risico's beheren]]
+
|volgende=[[Risico's beheersen]]
 
|strength='''Sterk staan richting leveranciers en OCW:''' Door het gebruik van de MORA modellen als basis van je aankoop te gebruiken. Daarbij mogen we als MBO-scholen verwachten dat leveranciers de inhoud van de MORA kennen. De kwaliteit wordt hoger en de kosten worden lager bij het verwerven als deze met meerdere mbo-scholen gezamenlijk worden uitgevoerd.
 
|strength='''Sterk staan richting leveranciers en OCW:''' Door het gebruik van de MORA modellen als basis van je aankoop te gebruiken. Daarbij mogen we als MBO-scholen verwachten dat leveranciers de inhoud van de MORA kennen. De kwaliteit wordt hoger en de kosten worden lager bij het verwerven als deze met meerdere mbo-scholen gezamenlijk worden uitgevoerd.
 
|box='''Flexibiliteit door heldere afspraken:''' MORA geeft aan hoe een MBO school in de basis werkt. De gezamenlijk gemaakte beschrijving van de processen, applicatie services en het informatiemodel zorgt voor standaardisatie binnen de sector. 
 
|box='''Flexibiliteit door heldere afspraken:''' MORA geeft aan hoe een MBO school in de basis werkt. De gezamenlijk gemaakte beschrijving van de processen, applicatie services en het informatiemodel zorgt voor standaardisatie binnen de sector. 

Versie van 23 sep 2021 22:32


Stappenplan

  • Betrek de proceseigenaar als opdrachtgever voor de aanschaf

  • Bepaal voor het proces in hoeverre je school uniek is binnen de sector en daarmee afwijkt van de MORA

  • Ga op zoek naar scholen die ook dit product willen aanschaffen binnen dit procesgebied en bepaal in hoeverre je kunt samenwerken o.b.v. MORA

  • Gebruik de MORA om (gezamenlijk) de benodigde basis voorzieningen te beschrijven

  • Bepaal de inkoopstrategie en voer deze uit. (Aanbesteden, via Surf of direct)

Voordelen

  • Flexibiliteit door heldere afspraken: MORA geeft aan hoe een MBO school in de basis werkt. De gezamenlijk gemaakte beschrijving van de processen, applicatie services en het informatiemodel zorgt voor standaardisatie binnen de sector. 
  • Voldoen aan wet- en regelgeving: Door MORA modellen te gebruiken wordt het eenvoudiger te voldoen aan wet- en regelgeving doordat veel wet- en regelgeving is verwerkt in de modellen en de modellen de basis bieden om gezamenlijk beleid te formuleren.
  • Sluitende informatievoorziening: MORA zorgt voor één taal binnen en tussen instellingen, en richting de aanbieders vanuit de markt.
  • Sterk staan richting leveranciers en OCW: Door het gebruik van de MORA modellen als basis van je aankoop te gebruiken. Daarbij mogen we als MBO-scholen verwachten dat leveranciers de inhoud van de MORA kennen. De kwaliteit wordt hoger en de kosten worden lager bij het verwerven als deze met meerdere mbo-scholen gezamenlijk worden uitgevoerd.

Uitgangspunten

  • Proceseigenaarschap van het aan te schaffen object is belegd.
  • Scholen zijn voor meer dan 80% hetzelfde; Als een systeem en administratieve organisatie voldoet bij een andere vergelijkbare MBO school, voldoen deze ook