Inkopen en aanbesteden met hogere kwaliteit en lagere kosten: verschil tussen versies
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{Stappenplan | {{Stappenplan | ||
− | |stap1=Betrek de proceseigenaar als opdrachtgever voor de aanschaf | + | |stap1=Bepaal het proces waarop het aan te schaffen product of dienst betrekking heeft. Betrek de proceseigenaar als opdrachtgever voor de aanschaf |
− | |stap2=Bepaal | + | |stap2=Bepaal in hoeverre je school in de uitvoering van dit proces uniek is binnen de sector en daarmee afwijkt van de MORA |
− | |stap3=Ga op zoek naar scholen die | + | |stap3=Ga op zoek naar scholen die eenzelfde product of dienst willen aanschaffen en bepaal in hoeverre je kunt samenwerken op basis van de MORA |
− | |stap4=Gebruik de MORA om (gezamenlijk) de benodigde | + | |stap4=Gebruik de MORA om (gezamenlijk) de benodigde basisvoorzieningen te beschrijven |
− | |stap5=Bepaal de inkoopstrategie en voer deze uit | + | |stap5=Bepaal de inkoopstrategie en voer deze uit (aanbesteden, via Surf of direct) |
− | |uitgangspunten=* | + | |uitgangspunten=* Het proceseigenaarschap van het proces, waarop het aan te schaffen product of dienst betrekking heeft, is belegd. |
− | * Scholen zijn voor meer dan 80% hetzelfde | + | * Scholen zijn voor meer dan 80% hetzelfde. Als een systeem met bijbehorende administratieve organisatie voldoet bij een andere vergelijkbare MBO school, voldoet deze in de basis ook bij jouw school. |
|volgende=[[Risico's beheersen]] | |volgende=[[Risico's beheersen]] | ||
− | |strength='''Sterk staan richting leveranciers en OCW:''' | + | |strength='''Sterk staan richting leveranciers en OCW:''' door de MORA-modellen als basis voor de inkoop te gebruiken, staan mbo-scholen sterker richting leveranciers. Daarbij mogen we verwachten dat leveranciers de inhoud van de MORA kennen. De kwaliteit stijgt en de kosten dalen als meerdere mbo-scholen gezamenlijk inkopen. |
− | |box='''Flexibiliteit door heldere afspraken:''' MORA geeft aan hoe een | + | |box='''Flexibiliteit door heldere afspraken:''' de MORA geeft aan hoe een mbo-school in de basis werkt. De gezamenlijk gemaakte beschrijving van de processen, applicatieservices en het informatiemodel zorgt voor standaardisatie binnen de sector. |
− | |response='''Sluitende informatievoorziening:''' MORA zorgt voor één taal binnen en tussen | + | |response='''Sluitende informatievoorziening:''' de MORA zorgt voor één taal binnen en tussen mbo-scholen en richting de aanbieders vanuit de markt. |
− | |ribbon='''Voldoen aan wet- en regelgeving:''' | + | |ribbon='''Voldoen aan wet- en regelgeving:''' in de MORA is veel wet- en regelgeving verwerkt en de modellen bieden een basis om gezamenlijk beleid te formuleren. Daardoor is het eenvoudiger om te voldoen aan wet- en regelgeving. |
}} | }} |
Huidige versie van 28 sep 2021 om 22:04
Stappenplan
-
Bepaal het proces waarop het aan te schaffen product of dienst betrekking heeft. Betrek de proceseigenaar als opdrachtgever voor de aanschaf
-
Bepaal in hoeverre je school in de uitvoering van dit proces uniek is binnen de sector en daarmee afwijkt van de MORA
-
Ga op zoek naar scholen die eenzelfde product of dienst willen aanschaffen en bepaal in hoeverre je kunt samenwerken op basis van de MORA
-
Gebruik de MORA om (gezamenlijk) de benodigde basisvoorzieningen te beschrijven
Bepaal de inkoopstrategie en voer deze uit (aanbesteden, via Surf of direct)
Voordelen
- Flexibiliteit door heldere afspraken: de MORA geeft aan hoe een mbo-school in de basis werkt. De gezamenlijk gemaakte beschrijving van de processen, applicatieservices en het informatiemodel zorgt voor standaardisatie binnen de sector.
- Voldoen aan wet- en regelgeving: in de MORA is veel wet- en regelgeving verwerkt en de modellen bieden een basis om gezamenlijk beleid te formuleren. Daardoor is het eenvoudiger om te voldoen aan wet- en regelgeving.
- Sluitende informatievoorziening: de MORA zorgt voor één taal binnen en tussen mbo-scholen en richting de aanbieders vanuit de markt.
- Sterk staan richting leveranciers en OCW: door de MORA-modellen als basis voor de inkoop te gebruiken, staan mbo-scholen sterker richting leveranciers. Daarbij mogen we verwachten dat leveranciers de inhoud van de MORA kennen. De kwaliteit stijgt en de kosten dalen als meerdere mbo-scholen gezamenlijk inkopen.
Uitgangspunten
- Het proceseigenaarschap van het proces, waarop het aan te schaffen product of dienst betrekking heeft, is belegd.
- Scholen zijn voor meer dan 80% hetzelfde. Als een systeem met bijbehorende administratieve organisatie voldoet bij een andere vergelijkbare MBO school, voldoet deze in de basis ook bij jouw school.