Inkopen en aanbesteden met hogere kwaliteit en lagere kosten: verschil tussen versies

 
Regel 1: Regel 1:
 
{{Stappenplan
 
{{Stappenplan
|stap1=Betrek de proceseigenaar als opdrachtgever voor de aanschaf  
+
|stap1=Bepaal het proces waarop het aan te schaffen product of dienst betrekking heeft. Betrek de proceseigenaar als opdrachtgever voor de aanschaf  
|stap2=Bepaal voor het proces in hoeverre je school uniek is binnen de sector en daarmee afwijkt van de MORA
+
|stap2=Bepaal in hoeverre je school in de uitvoering van dit proces uniek is binnen de sector en daarmee afwijkt van de MORA
|stap3=Ga op zoek naar scholen die ook dit product willen aanschaffen binnen dit procesgebied en bepaal in hoeverre je kunt samenwerken o.b.v. MORA
+
|stap3=Ga op zoek naar scholen die eenzelfde product of dienst willen aanschaffen en bepaal in hoeverre je kunt samenwerken op basis van de MORA
|stap4=Gebruik de MORA om (gezamenlijk) de benodigde basis voorzieningen te beschrijven
+
|stap4=Gebruik de MORA om (gezamenlijk) de benodigde basisvoorzieningen te beschrijven
|stap5=Bepaal de inkoopstrategie en voer deze uit. (Aanbesteden, via Surf of direct)
+
|stap5=Bepaal de inkoopstrategie en voer deze uit (aanbesteden, via Surf of direct)
|uitgangspunten=* Proceseigenaarschap van het aan te schaffen object is belegd.
+
|uitgangspunten=* Het proceseigenaarschap van het proces, waarop het aan te schaffen product of dienst betrekking heeft, is belegd.
* Scholen zijn voor meer dan 80% hetzelfde; Als een systeem en administratieve organisatie voldoet bij een andere vergelijkbare MBO school, voldoen deze ook  
+
* Scholen zijn voor meer dan 80% hetzelfde. Als een systeem met bijbehorende administratieve organisatie voldoet bij een andere vergelijkbare MBO school, voldoet deze in de basis ook bij jouw school.
 
|volgende=[[Risico's beheersen]]
 
|volgende=[[Risico's beheersen]]
|strength='''Sterk staan richting leveranciers en OCW:''' Door het gebruik van de MORA modellen als basis van je aankoop te gebruiken. Daarbij mogen we als MBO-scholen verwachten dat leveranciers de inhoud van de MORA kennen. De kwaliteit wordt hoger en de kosten worden lager bij het verwerven als deze met meerdere mbo-scholen gezamenlijk worden uitgevoerd.
+
|strength='''Sterk staan richting leveranciers en OCW:''' door de MORA-modellen als basis voor de inkoop te gebruiken, staan mbo-scholen sterker richting leveranciers. Daarbij mogen we verwachten dat leveranciers de inhoud van de MORA kennen. De kwaliteit stijgt en de kosten dalen als meerdere mbo-scholen gezamenlijk inkopen.
|box='''Flexibiliteit door heldere afspraken:''' MORA geeft aan hoe een MBO school in de basis werkt. De gezamenlijk gemaakte beschrijving van de processen, applicatie services en het informatiemodel zorgt voor standaardisatie binnen de sector. 
+
|box='''Flexibiliteit door heldere afspraken:''' de MORA geeft aan hoe een mbo-school in de basis werkt. De gezamenlijk gemaakte beschrijving van de processen, applicatieservices en het informatiemodel zorgt voor standaardisatie binnen de sector. 
|response='''Sluitende informatievoorziening:''' MORA zorgt voor één taal binnen en tussen instellingen, en richting de aanbieders vanuit de markt.
+
|response='''Sluitende informatievoorziening:''' de MORA zorgt voor één taal binnen en tussen mbo-scholen en richting de aanbieders vanuit de markt.
|ribbon='''Voldoen aan wet- en regelgeving:''' Door MORA modellen te gebruiken wordt het eenvoudiger te voldoen aan wet- en regelgeving doordat veel wet- en regelgeving is verwerkt in de modellen en de modellen de basis bieden om gezamenlijk beleid te formuleren.
+
|ribbon='''Voldoen aan wet- en regelgeving:''' in de MORA is veel wet- en regelgeving verwerkt en de modellen bieden een basis om gezamenlijk beleid te formuleren. Daardoor is het eenvoudiger om te voldoen aan wet- en regelgeving.
 
}}
 
}}

Huidige versie van 28 sep 2021 om 22:04


Stappenplan

  • Bepaal het proces waarop het aan te schaffen product of dienst betrekking heeft. Betrek de proceseigenaar als opdrachtgever voor de aanschaf

  • Bepaal in hoeverre je school in de uitvoering van dit proces uniek is binnen de sector en daarmee afwijkt van de MORA

  • Ga op zoek naar scholen die eenzelfde product of dienst willen aanschaffen en bepaal in hoeverre je kunt samenwerken op basis van de MORA

  • Gebruik de MORA om (gezamenlijk) de benodigde basisvoorzieningen te beschrijven

  • Bepaal de inkoopstrategie en voer deze uit (aanbesteden, via Surf of direct)

Voordelen

  • Flexibiliteit door heldere afspraken: de MORA geeft aan hoe een mbo-school in de basis werkt. De gezamenlijk gemaakte beschrijving van de processen, applicatieservices en het informatiemodel zorgt voor standaardisatie binnen de sector. 
  • Voldoen aan wet- en regelgeving: in de MORA is veel wet- en regelgeving verwerkt en de modellen bieden een basis om gezamenlijk beleid te formuleren. Daardoor is het eenvoudiger om te voldoen aan wet- en regelgeving.
  • Sluitende informatievoorziening: de MORA zorgt voor één taal binnen en tussen mbo-scholen en richting de aanbieders vanuit de markt.
  • Sterk staan richting leveranciers en OCW: door de MORA-modellen als basis voor de inkoop te gebruiken, staan mbo-scholen sterker richting leveranciers. Daarbij mogen we verwachten dat leveranciers de inhoud van de MORA kennen. De kwaliteit stijgt en de kosten dalen als meerdere mbo-scholen gezamenlijk inkopen.

Uitgangspunten

  • Het proceseigenaarschap van het proces, waarop het aan te schaffen product of dienst betrekking heeft, is belegd.
  • Scholen zijn voor meer dan 80% hetzelfde. Als een systeem met bijbehorende administratieve organisatie voldoet bij een andere vergelijkbare MBO school, voldoet deze in de basis ook bij jouw school.