Optimaliseren van de student journey: verschil tussen versies
Regel 2: | Regel 2: | ||
<div class="col left"> | <div class="col left"> | ||
<h2>Stappenplan</h2> | <h2>Stappenplan</h2> | ||
− | <ul class="steps steps- | + | <ul class="steps steps-6"> |
<li class="step step-1"> | <li class="step step-1"> | ||
<div class="feet"></div> | <div class="feet"></div> | ||
− | + | Stel vast uit welke stappen de student journey bestaat | |
</li> | </li> | ||
<li class="step step-2"> | <li class="step step-2"> | ||
<div class="feet"></div> | <div class="feet"></div> | ||
− | + | Stel per stap vast welke informatie en kaders nodig zijn en waar deze zijn vastgelegd | |
</li> | </li> | ||
<li class="step step-3"> | <li class="step step-3"> | ||
<div class="feet"></div> | <div class="feet"></div> | ||
− | + | Beschrijf elke stap, inclusief de informatiebronnen, betrokken actoren en gebruikte applicatie(s) | |
</li> | </li> | ||
<li class="step step-4"> | <li class="step step-4"> | ||
<div class="feet"></div> | <div class="feet"></div> | ||
− | + | Bepaal samen met de proceseigenaren en de actoren (inclusief studenten) of de stappen logisch, efficiënt en werkbaar zijn | |
+ | </li> | ||
+ | <li class="step step-5"> | ||
+ | <div class="feet"></div> | ||
+ | Maak een student- en docentvriendelijke versie en publiceer deze | ||
+ | </li> | ||
+ | <li class="step step-6"> | ||
+ | <div class="feet"></div> | ||
+ | Gebruik de student journey om verbeteringen door te voeren | ||
</li> | </li> | ||
</ul> | </ul> | ||
Regel 24: | Regel 32: | ||
<h2>Voordelen</h2> | <h2>Voordelen</h2> | ||
<ul class="advantages"> | <ul class="advantages"> | ||
− | <li class="icons diamond">Waarde toevoegen voor de student: | + | <li class="icons diamond">'''Waarde toevoegen voor de student:''' in de MORA staat de student centraal en kun je op eenvoudige wijze de reis van de student beschrijven en optimaliseren. Hiermee maak je duidelijk wat het onderwijs voor de student oplevert.</li> |
− | <li class="icons | + | <li class="icons box">'''Flexibiliteit door heldere afspraken:''' door kaders en uitgangspunten vast te stellen kun je zien wat het effect is van de aanpassingen die nodig zijn om te kunnen flexibiliseren. </li> |
− | <li class="icons | + | <li class="icons chameleon">'''Adequaat kunnen reageren op veranderingen:''' door inzicht in de student journey wordt de impact van een verandering op de hele keten duidelijk. Hiermee stel je ook vast wat de veranderingen voor de student betekenen.</li> |
</ul> | </ul> | ||
<h2>Uitgangspunten</h2> | <h2>Uitgangspunten</h2> | ||
− | + | * De organisatie ziet de waarde van het beschrijven van de student journey, waarbij onderwijsteams en ondersteunende teams samen optrekken. | |
− | + | * Het is duidelijk wat vastligt qua werkwijze, informatie en systemen en waar ruimte is voor variatie. De argumenten om af te wijken van het standaard proces worden vastgelegd. | |
− | + | * Aanpassingen en nieuw beleid zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het management, waarbij de proceseigenaren onderdeel zijn van de besluitvorming en implementatie. | |
− | |||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> |
Versie van 12 sep 2021 16:17
Stappenplan
-
Stel vast uit welke stappen de student journey bestaat
-
Stel per stap vast welke informatie en kaders nodig zijn en waar deze zijn vastgelegd
-
Beschrijf elke stap, inclusief de informatiebronnen, betrokken actoren en gebruikte applicatie(s)
-
Bepaal samen met de proceseigenaren en de actoren (inclusief studenten) of de stappen logisch, efficiënt en werkbaar zijn
-
Maak een student- en docentvriendelijke versie en publiceer deze
-
Gebruik de student journey om verbeteringen door te voeren
Voordelen
- Waarde toevoegen voor de student: in de MORA staat de student centraal en kun je op eenvoudige wijze de reis van de student beschrijven en optimaliseren. Hiermee maak je duidelijk wat het onderwijs voor de student oplevert.
- Flexibiliteit door heldere afspraken: door kaders en uitgangspunten vast te stellen kun je zien wat het effect is van de aanpassingen die nodig zijn om te kunnen flexibiliseren.
- Adequaat kunnen reageren op veranderingen: door inzicht in de student journey wordt de impact van een verandering op de hele keten duidelijk. Hiermee stel je ook vast wat de veranderingen voor de student betekenen.
Uitgangspunten
- De organisatie ziet de waarde van het beschrijven van de student journey, waarbij onderwijsteams en ondersteunende teams samen optrekken.
- Het is duidelijk wat vastligt qua werkwijze, informatie en systemen en waar ruimte is voor variatie. De argumenten om af te wijken van het standaard proces worden vastgelegd.
- Aanpassingen en nieuw beleid zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het management, waarbij de proceseigenaren onderdeel zijn van de besluitvorming en implementatie.