Optimaliseren van de student journey: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '<div class="row-stappenplan"> <div class="col left"> <h2>Stappenplan</h2> <ul class="steps steps-4"> <li class="step step-1"> <div class="feet"></div> Definieer per...')
 
 
(14 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<div class="row-stappenplan">
+
{{Stappenplan
<div class="col left">
+
|stap1=Stel vast uit welke stappen de student journey bestaat 
<h2>Stappenplan</h2>
+
|stap2=Stel per stap vast welke informatie en kaders nodig zijn en waar deze zijn vastgelegd
<ul class="steps steps-4">
+
|stap3=Beschrijf elke stap, inclusief de informatiebronnen, betrokken actoren en gebruikte applicatie(s)
<li class="step step-1">
+
|stap4=Bepaal samen met de proceseigenaren en de actoren (inclusief studenten) of de stappen logisch, efficiënt en werkbaar zijn
<div class="feet"></div>
+
|stap5=Maak een student- en docentvriendelijke versie en publiceer deze
Definieer per strategisch doel een programma. Gebruik daarbij de MORA om te bepalen wat er moet veranderen om dit doel te realiseren.
+
|stap6=Gebruik de student journey om verbeteringen door te voeren
</li>
+
|uitgangspunten=* De organisatie ziet de waarde van het beschrijven van de student journey, waarbij onderwijsteams en ondersteunende teams samen optrekken.
<li class="step step-2">
+
* Het is duidelijk wat vastligt qua werkwijze, informatie en systemen en waar ruimte is voor variatie. De argumenten om af te wijken van het standaard proces worden vastgelegd.
<div class="feet"></div>
+
* Aanpassingen en nieuw beleid zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het management, waarbij de proceseigenaren onderdeel zijn van de besluitvorming en implementatie​.
Beleg het opdrachtgeverschap van elk programma voor het realiseren van het strategisch doel zo hoog mogelijk in je organisatie. Deze persoon stemt de programmadoelen af met de proceseigenaren.
+
|volgende=[[Professionalisering van (onderwijs)teams]]
</li>
+
|diamond='''Waarde toevoegen voor de student:''' in de MORA staat de student centraal en kun je op eenvoudige wijze de reis van de student beschrijven en optimaliseren. Hiermee maak je duidelijk wat het onderwijs voor de student oplevert.
<li class="step step-3">
+
|box='''Flexibiliteit door heldere afspraken:''' door kaders en uitgangspunten vast te stellen kun je zien wat het effect is van de aanpassingen die nodig zijn om te kunnen flexibiliseren.
<div class="feet"></div>
+
|chameleon='''Adequaat kunnen reageren op veranderingen:''' door inzicht in de student journey wordt de impact van een verandering op de hele keten duidelijk. Hiermee stel je ook vast wat de veranderingen voor de student betekenen.
Leg de gevraagde veranderingen naast de landelijke ontwikkelingen, om te zien waar samenwerken mogelijk is en welke externe factoren van invloed zijn op je plannen.
+
}}
</li>
 
<li class="step step-4">
 
<div class="feet"></div>
 
Definieer de projecten die nodig zijn om de veranderingen in je school te realiseren en je ambities qua planning. Dit is de basis voor je projectenkalender.
 
</li>
 
</ul>
 
</div>
 
<div class="col right">
 
<h2>Voordelen</h2>
 
<ul class="advantages">
 
<li class="icons diamond">Waarde toevoegen voor de student: De MORA helpt je om je strategische doelen zo te formuleren dat ze bijdragen aan het belang van de student. Architectuur maakt daarbij duidelijk welke veranderingen doorgevoerd moeten worden in de processen, de informatievoorziening en de organisatie, om deze doelen te bereiken.</li>
 
<li class="icons strength">Sterk staan richting leveranciers en OCW: Om de strategische doelen van scholen te realiseren is samenwerking met en overtuigingskracht naar leveranciers en OCW nodig. De MORA helpt om de gewenste veranderingen binnen de school en in de sector helder te maken waardoor deze beter besproken kunnen worden met de verschillende partijen. Bovendien ondersteunen de modellen van de MORA om tot gezamenlijke oplossingen te komen.</li>
 
<li class="icons box">Voldoen aan wet- en regelgeving: Door compliancy mee te nemen als randvoorwaarde bij het realiseren van de strategische doelen, vormt het een integraal onderdeel van het “ontwerp” van de organisatie, in plaats van dat er achteraf voor gezorgd moet worden dat de organisatie voldoet aan alle wet- en regelgeving.</li>
 
</ul>
 
<h2>Uitgangspunten</h2>
 
<ul>
 
<li>Alleen met samenwerking tussen scholen is de mbo-sector in staat om met alle landelijke strategische ontwikkelingen, zoals LLO, mee te gaan.</li>
 
<li>Een mbo-school dient het maatschappelijk belang. Dit uitgangspunt speelt een rol bij het maken van ontwerpkeuzes, waardoor die anders kunnen uitpakken dan wanneer je alleen naar commerciele belangen kijkt.</li>
 
</ul>
 
</div>
 
</div>
 
<div class="row-stappenplan navigation">
 
<div class="col left">
 
[[Vorige]]
 
</div>
 
<div class="col right">
 
[[Volgende]]
 
</div>
 
</div>
 

Huidige versie van 21 sep 2021 om 10:44


Stappenplan

  • Stel vast uit welke stappen de student journey bestaat 

  • Stel per stap vast welke informatie en kaders nodig zijn en waar deze zijn vastgelegd

  • Beschrijf elke stap, inclusief de informatiebronnen, betrokken actoren en gebruikte applicatie(s)

  • Bepaal samen met de proceseigenaren en de actoren (inclusief studenten) of de stappen logisch, efficiënt en werkbaar zijn

  • Maak een student- en docentvriendelijke versie en publiceer deze

  • Gebruik de student journey om verbeteringen door te voeren

Voordelen

  • Waarde toevoegen voor de student: in de MORA staat de student centraal en kun je op eenvoudige wijze de reis van de student beschrijven en optimaliseren. Hiermee maak je duidelijk wat het onderwijs voor de student oplevert.
  • Flexibiliteit door heldere afspraken: door kaders en uitgangspunten vast te stellen kun je zien wat het effect is van de aanpassingen die nodig zijn om te kunnen flexibiliseren.
  • Adequaat kunnen reageren op veranderingen: door inzicht in de student journey wordt de impact van een verandering op de hele keten duidelijk. Hiermee stel je ook vast wat de veranderingen voor de student betekenen.

Uitgangspunten

  • De organisatie ziet de waarde van het beschrijven van de student journey, waarbij onderwijsteams en ondersteunende teams samen optrekken.​
  • Het is duidelijk wat vastligt qua werkwijze, informatie en systemen en waar ruimte is voor variatie. De argumenten om af te wijken van het standaard proces worden vastgelegd.​
  • Aanpassingen en nieuw beleid zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het management, waarbij de proceseigenaren onderdeel zijn van de besluitvorming en implementatie​.