Optimaliseren van de student journey: verschil tussen versies
(10 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Stappenplan | |
− | + | |stap1=Stel vast uit welke stappen de student journey bestaat | |
− | + | |stap2=Stel per stap vast welke informatie en kaders nodig zijn en waar deze zijn vastgelegd | |
− | + | |stap3=Beschrijf elke stap, inclusief de informatiebronnen, betrokken actoren en gebruikte applicatie(s) | |
− | + | |stap4=Bepaal samen met de proceseigenaren en de actoren (inclusief studenten) of de stappen logisch, efficiënt en werkbaar zijn | |
− | + | |stap5=Maak een student- en docentvriendelijke versie en publiceer deze | |
− | Stel vast uit welke stappen de student journey bestaat | + | |stap6=Gebruik de student journey om verbeteringen door te voeren |
− | + | |uitgangspunten=* De organisatie ziet de waarde van het beschrijven van de student journey, waarbij onderwijsteams en ondersteunende teams samen optrekken. | |
− | |||
− | |||
− | Stel per stap vast welke informatie en kaders nodig zijn en waar deze zijn vastgelegd | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | Beschrijf elke stap, inclusief de informatiebronnen, betrokken actoren en gebruikte applicatie(s) | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | Bepaal samen met de proceseigenaren en de actoren (inclusief studenten) of de stappen logisch, efficiënt en werkbaar zijn | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | Maak een student- en docentvriendelijke versie en publiceer deze | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | Gebruik de student journey om verbeteringen door te voeren | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | * De organisatie ziet de waarde van het beschrijven van de student journey, waarbij onderwijsteams en ondersteunende teams samen optrekken. | ||
* Het is duidelijk wat vastligt qua werkwijze, informatie en systemen en waar ruimte is voor variatie. De argumenten om af te wijken van het standaard proces worden vastgelegd. | * Het is duidelijk wat vastligt qua werkwijze, informatie en systemen en waar ruimte is voor variatie. De argumenten om af te wijken van het standaard proces worden vastgelegd. | ||
* Aanpassingen en nieuw beleid zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het management, waarbij de proceseigenaren onderdeel zijn van de besluitvorming en implementatie. | * Aanpassingen en nieuw beleid zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het management, waarbij de proceseigenaren onderdeel zijn van de besluitvorming en implementatie. | ||
− | + | |volgende=[[Professionalisering van (onderwijs)teams]] | |
− | + | |diamond='''Waarde toevoegen voor de student:''' in de MORA staat de student centraal en kun je op eenvoudige wijze de reis van de student beschrijven en optimaliseren. Hiermee maak je duidelijk wat het onderwijs voor de student oplevert. | |
− | + | |box='''Flexibiliteit door heldere afspraken:''' door kaders en uitgangspunten vast te stellen kun je zien wat het effect is van de aanpassingen die nodig zijn om te kunnen flexibiliseren. | |
− | + | |chameleon='''Adequaat kunnen reageren op veranderingen:''' door inzicht in de student journey wordt de impact van een verandering op de hele keten duidelijk. Hiermee stel je ook vast wat de veranderingen voor de student betekenen. | |
− | + | }} | |
− | |||
− | |||
− | [[Professionalisering van (onderwijs)teams]] | ||
− | |||
− |
Huidige versie van 21 sep 2021 om 10:44
Stappenplan
-
Stel vast uit welke stappen de student journey bestaat
-
Stel per stap vast welke informatie en kaders nodig zijn en waar deze zijn vastgelegd
-
Beschrijf elke stap, inclusief de informatiebronnen, betrokken actoren en gebruikte applicatie(s)
-
Bepaal samen met de proceseigenaren en de actoren (inclusief studenten) of de stappen logisch, efficiënt en werkbaar zijn
Maak een student- en docentvriendelijke versie en publiceer deze
Gebruik de student journey om verbeteringen door te voeren
Voordelen
- Waarde toevoegen voor de student: in de MORA staat de student centraal en kun je op eenvoudige wijze de reis van de student beschrijven en optimaliseren. Hiermee maak je duidelijk wat het onderwijs voor de student oplevert.
- Flexibiliteit door heldere afspraken: door kaders en uitgangspunten vast te stellen kun je zien wat het effect is van de aanpassingen die nodig zijn om te kunnen flexibiliseren.
- Adequaat kunnen reageren op veranderingen: door inzicht in de student journey wordt de impact van een verandering op de hele keten duidelijk. Hiermee stel je ook vast wat de veranderingen voor de student betekenen.
Uitgangspunten
- De organisatie ziet de waarde van het beschrijven van de student journey, waarbij onderwijsteams en ondersteunende teams samen optrekken.
- Het is duidelijk wat vastligt qua werkwijze, informatie en systemen en waar ruimte is voor variatie. De argumenten om af te wijken van het standaard proces worden vastgelegd.
- Aanpassingen en nieuw beleid zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het management, waarbij de proceseigenaren onderdeel zijn van de besluitvorming en implementatie.