Id-dd11b2c2-7d5e-4b97-99c5-caf91215d987

ArchiMate-modellen > MORA > CompositionRelationships > Id-dd11b2c2-7d5e-4b97-99c5-caf91215d987
ArchiMate-relatie Id-dd11b2c2-7d5e-4b97-99c5-caf91215d987
ArchiMate_CompositionRelationship.png
Relatietype  : CompositionRelationship
Relatie-id  : Id-81c21e4c-ee26-0ef1-aea9-52535d5f2571
ArchiMate-model  : MORA
Vanaf  : Verwerven leermiddelen (BusinessProcess)
Naar  : Inkopen leermiddelen (BusinessProcess)
ArchiMate-views  : 
Contextdiagram
Dit inkoopproces van leermiddelen begint bij de vastgestelde behoefte aan leermateriaal. In eerste instantie wordt deze behoefte op hoofdlijnen in kaart gebracht, per onderwerp waarvoor leermateriaal nodig. Zo’n onderwerp kan bijvoorbeeld een bepaald kennisgebied, beroepstaak of werkproces zijn. Daarnaast zijn de eisen die door allerlei belanghebbenden aan het leermateriaal worden gesteld relevant. Zo stelt de wetgever eisen in de vorm van het kwalificatiedossier, maar ook vanuit het beleid van de instelling zelf, de ouders, werkgevers en student kunnen eisen zijn geformuleerd waar leermateriaal aan moet voldoen. Op basis van de in kaart gebrachte behoefte aan leermateriaal, en de eisen die daaraan door de verschillende belanghebbenden worden gesteld, wordt gezocht in allerlei bronnen naar relevant leermateriaal. Dit kan worden gezien als een soort marktverkenning, waarin een overzicht ontstaat van het relevante leermateriaal voor de betreffende opleiding(en) waarvoor wordt gezocht. In dit zoekproces wordt vaak al duidelijk op welke onderwerpen er geen, of onvoldoende, leermateriaal in de markt beschikbaar is dat aan de eisen van de instelling zou kunnen voldoen. Daarbij is het vaak nodig om met een uitgever en/of distributeur, of een individuele auteur contractuele afspraken te maken. Deze afspraken kunnen gaan over prijs en leveringsvoorwaarden, maar bijvoorbeeld ook over de wijze van bestellen, betalen en leveren, afspraken over serviceverlening etc. Voor digitaal leermateriaal zijn wellicht afspraken over licenties of koppelingen. Dit is allemaal onderdeel van het inkoopproces dat voorafgaat aan de daadwerkelijke aanschaf door individuele studenten of docenten. (BusinessProcess) Inkopen leermiddelen Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen de mbo-school en teams jaarlijks wat nodig is aan leermateriaal, onderwijsspecifieke faciliteiten (zoals simulatoren, bedden, kappersstoelen), generieke faciliteiten (zoals theorie- en praktijkruimtes), examenmateriaal en de benodigde BPV-plaatsen. De school en teams bepalen jaarlijks welke personele inzet nodig is. Het team kijkt of er aanpassing van de capaciteit, kennis en competenties in het team nodig is. Het team bepaalt jaarlijks, mede op basis van de eigen verbeteragenda, of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden. (BusinessProcess) Verwerven leermiddelen CompositionRelationship Deze svg is op 13-04-2024 18:56:11 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL. ArchiMedes 13-04-2024 18:56:11 CEST