Inkopen en aanbesteden met hogere kwaliteit en lagere kosten
Stappenplan
-
Betrek de proceseigenaar als opdrachtgever voor de aanschaf
-
Bepaal voor het proces in hoeverre je school uniek is binnen de sector en daarmee afwijkt van de MORA
-
Ga op zoek naar scholen die ook dit product willen aanschaffen binnen dit procesgebied en bepaal in hoeverre je kunt samenwerken o.b.v. MORA
-
Gebruik de MORA om (gezamenlijk) de benodigde basis voorzieningen te beschrijven
Bepaal de inkoopstrategie en voer deze uit. (Aanbesteden, via Surf of direct)
Voordelen
- Flexibiliteit door heldere afspraken: MORA geeft aan hoe een MBO school in de basis werkt. De gezamenlijk gemaakte beschrijving van de processen, applicatie services en het informatiemodel zorgt voor standaardisatie binnen de sector.
- Voldoen aan wet- en regelgeving: Door MORA modellen te gebruiken wordt het eenvoudiger te voldoen aan wet- en regelgeving doordat veel wet- en regelgeving is verwerkt in de modellen en de modellen de basis bieden om gezamenlijk beleid te formuleren.
- Sluitende informatievoorziening: MORA zorgt voor één taal binnen en tussen instellingen, en richting de aanbieders vanuit de markt.
- Sterk staan richting leveranciers en OCW: Door het gebruik van de MORA modellen als basis van je aankoop te gebruiken. Daarbij mogen we als MBO-scholen verwachten dat leveranciers de inhoud van de MORA kennen. De kwaliteit wordt hoger en de kosten worden lager bij het verwerven als deze met meerdere mbo-scholen gezamenlijk worden uitgevoerd.
Uitgangspunten
- Proceseigenaarschap van het aan te schaffen object is belegd.
- Scholen zijn voor meer dan 80% hetzelfde; Als een systeem en administratieve organisatie voldoet bij een andere vergelijkbare MBO school, voldoen deze ook