Optimaliseren van de student journey

Stappenplan

  • Definieer per strategisch doel een programma. Gebruik daarbij de MORA om te bepalen wat er moet veranderen om dit doel te realiseren.

  • Beleg het opdrachtgeverschap van elk programma voor het realiseren van het strategisch doel zo hoog mogelijk in je organisatie. Deze persoon stemt de programmadoelen af met de proceseigenaren.

  • Leg de gevraagde veranderingen naast de landelijke ontwikkelingen, om te zien waar samenwerken mogelijk is en welke externe factoren van invloed zijn op je plannen.

  • Definieer de projecten die nodig zijn om de veranderingen in je school te realiseren en je ambities qua planning. Dit is de basis voor je projectenkalender.

Voordelen

  • Waarde toevoegen voor de student: De MORA helpt je om je strategische doelen zo te formuleren dat ze bijdragen aan het belang van de student. Architectuur maakt daarbij duidelijk welke veranderingen doorgevoerd moeten worden in de processen, de informatievoorziening en de organisatie, om deze doelen te bereiken.
  • Sterk staan richting leveranciers en OCW: Om de strategische doelen van scholen te realiseren is samenwerking met en overtuigingskracht naar leveranciers en OCW nodig. De MORA helpt om de gewenste veranderingen binnen de school en in de sector helder te maken waardoor deze beter besproken kunnen worden met de verschillende partijen. Bovendien ondersteunen de modellen van de MORA om tot gezamenlijke oplossingen te komen.
  • Voldoen aan wet- en regelgeving: Door compliancy mee te nemen als randvoorwaarde bij het realiseren van de strategische doelen, vormt het een integraal onderdeel van het “ontwerp” van de organisatie, in plaats van dat er achteraf voor gezorgd moet worden dat de organisatie voldoet aan alle wet- en regelgeving.

Uitgangspunten

  • Alleen met samenwerking tussen scholen is de mbo-sector in staat om met alle landelijke strategische ontwikkelingen, zoals LLO, mee te gaan.
  • Een mbo-school dient het maatschappelijk belang. Dit uitgangspunt speelt een rol bij het maken van ontwerpkeuzes, waardoor die anders kunnen uitpakken dan wanneer je alleen naar commerciele belangen kijkt.