Onderzoeken behoefte arbeidsmarkt
- Studenten met optimale kans op werk.
- Werkenden met een optimale set aan vaardigheden.
- Bedrijven en instellingen beschikken over voldoende gekwalificeerd personeel.
Vastgelegd in
- Inzicht in behoefte van personeel en bij/omscholen van personeel bij bedrijven.
Het kwalificatiedossier beschrijft de eisen waaraan een student moet voldoen om zijn/haar diploma te behalen. Elk dossier bevat één of meer kwalificaties en iedere kwalificatie leidt tot een diploma. Hoe beter de diploma-eisen aansluiten op de wensen van het bedrijfsleven, hoe groter de kans op een baan voor een beginnende beroepsbeoefenaar én hoe beter bedrijven hun vacatures kunnen vervullen. Alle kwalificatiedossiers samen, aangevuld met de keuzedelen, vormen de kwalificatiestructuur.
De kwalificatiestructuur wordt geanalyseerd in samenhang met de analyses van de arbeidsmarkt en de regionale opleidingsvraag. De businesscase van de opleiding wordt gebruikt, ook in relatie tot de omgeving. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar samenwerking en concurrentie met andere publieke en private mbo-scholen. Op basis van de uitkomst van deze totale analyse worden kwalificaties geselecteerd waarvoor opleidingen worden aangeboden.Voor zowel de mbo-school als de onderwijsteams is het belangrijk dat het onderwijs relevant blijft. Hier zijn zowel interne- als externe ontwikkelingen bepalend in.
De missie van de school, interne randvoorwaarden en externe randvoorwaarden, zoals wet- en regelgeving, inspectietoezicht en de kwalificatiestructuur, bepalen de kaders waarbinnen het onderwijs plaatsvindt. Ook zijn er ontwikkelingen in de omgeving die van invloed kunnen zijn op het onderwijsaanbod. Denk aan (innovatieve) initiatieven in de omgeving (vanuit de gemeente, bedrijven, provincie) of regionale of Europese projecten waarbij de opleiding kan aansluiten (en waar eventueel subsidie voor is), of aan regionale samenwerkingsverbanden die relevant zijn voor de opleiding.
Binnen de omgeving van de mbo-school is de arbeidsmarkt belangrijk: het onderwijs moet zo goed mogelijk aansluiten op de vraag en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Onderstaand proces kun je als team gebruiken bij het analyseren van de arbeidsmarkt:
Verzamel arbeidsmarktdata uit de regio en sector. Dit kan bijvoorbeeld via de website van de SBB of werk.nl. Ook bedrijven in de regio waar de mbo-school mee samenwerkt kunnen goede bronnen zijn. Breng de innovaties en ontwikkelingen die voor de opleiding relevant zijn in kaart Verzamel informatie voor de betreffende regio over hoeveel studenten een opleiding volgen en wat hun perspectief is op de arbeidsmarkt Onderzoek welke behoeftes er in de regio zijn in het kader van leven lang ontwikkelenVergelijk het aanbod van opleidingen met andere scholen in de regio en in Nederland
Elementtype | : | BusinessProcess |
Element-id | : | Id-8d38bb66-b72d-a12f-0a80-56d6c72a8b54 |
ArchiMate-model | : | MORA |
Label | : | Onderzoeken behoefte arbeidsmarkt |
Documentatie | : | Resultaat
Vastgelegd in
|
MORA-type | : | Hoofdproces |
ArchiMate-views | : | |
Relaties | : |
|