Voorlichten aspirant studenten
De taak van docenten die helpen bij de voorlichting is het goed informeren van aspirant-studenten over hun studiekeuze. Docenten doen dit door een realistisch beeld te schetsen van de opleiding en het beroepsveld. Een goede voorlichting vergroot de kans dat jongeren een goede studiekeuze maken en verkleint de kans op vroegtijdige uitval. Het voorlichten van potentiële nieuwe studenten vindt plaats tijdens verschillende bijeenkomsten. Soms start deze voorlichting al vanaf de 2e klas op het voortgezet onderwijs. Deze voorlichting kan de jongeren helpen een profiel te kiezen in het vo dat aansluit op de gewenste vervolgopleiding op het mbo.
Het werven van nieuwe studenten begint meestal in het jaar van de mogelijke aanmelding.
Eventuele stappen
- Geven van voorlichting aan aspirant-studenten over hun studiekeuze door een realistisch beeld te schetsen van de opleiding en beroepsveld.
- Aangeven wat de toelatingsvoorwaarden zijn voor het volgen van de opleiding.
- Input
Informatie opleiding en beroepenveld
- Output
Hoofdproces
Het proces Voorlichten aspirant studenten valt in het volgende hoofdproces:
Procesdomein
Het proces Voorlichten aspirant studenten valt in het volgende procesdomein:
Contextdiagram
ArchiMate-element Voorlichten aspirant studenten
Elementtype | : | BusinessProcess |
Element-id | : | Id-7a7a14eb-278c-b208-909f-df5c17ee716c |
ArchiMate-model | : | MORA |
Label | : | Voorlichten aspirant studenten |
Documentatie | : | De voorlichters hebben de taak om aspirant studenten goed voor te lichten over hun studiekeuze, door hen een realistisch beeld te schetsen van de opleiding en het beroepenveld. Door goede voorlichting, wordt de kans vergroot dat jongeren een goede studiekeuze maken en wordt de kans op voortijdige uitval verkleind. Daarnaast kan de voorlichting aspirant-studenten helpen een profiel te kiezen op het VO dat aansluit bij de gewenste vervolgopleiding.
BESCHRIJVING VAN HET PROCES 1. Geven van voorlichting aan aspirant-studenten over hun studiekeuze door het schetsen van een realistisch beeld van de opleidng en beroepenveld. 2. Aangeven van de toelatingsvoorwaarden voor het volgen van de opleiding. |
Input | : | Informatie opleiding en beroepenveld |
Output | : | Geïnformeerde aspirant-studenten |
MORA-type | : | Proces |
ArchiMate-views | : |
|
Relaties | : |
|