TripleA:TripleA: verschil tussen versies

(Nieuwe pagina aangemaakt met '<imagemap> Image:TripleA.png|Triple A poly 163 43 199 106 253 83 307 75 354 80 427 104 463 44 384 12 310 5 230 15 Visie poly 472 49 436 111 475 1...')
 
 
(6 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 +
Triple A was de voorloper van de [[Hoofdpagina|MORA]]-referentiearchitectuur voor de MBO-sector, ontstaan vanuit een een gezamenlijke visie op onderwijsvernieuwing vanuit een netwerk van ROC's en AOC's. De visie is, aan de hand van de processen binnen een onderwijsinstelling, uitgewerkt in een procesmodel en de consequenties daarvan voor de ondersteunende systemen beschreven in de functionele ontwerpen en architectuur van Triple A. De visie, architectuur en functionele ontwerpen werden gebundeld in de ''Triple A encyclopedie'' die vanaf 2009 beschikbaar was - eerst alleen als een verzameling boeken, later ook digitaal ontsloten.
 +
 +
U kunt hier het Triple A-archief raadplegen, maar let op: de inhoud van Triple A is niet langer actueel. Raadpleeg voor actuele informatie de [[Hoofdpagina|MORA]].
 
<imagemap>
 
<imagemap>
 
Image:TripleA.png|Triple A
 
Image:TripleA.png|Triple A
poly 163 43 199 106 253 83 307 75 354 80 427 104 463 44 384 12 310 5 230 15 [[Onderwijsvisie|Visie]]
 
poly 472 49 436 111 475 143 514 188 541 245 550 308 619 307 608 220 570 142 528 88 [[Architectuur]]
 
poly 551 317 621 319 603 432 553 512 482 573 403 609 314 622 313 549 399 534 465 497 527 416 [[Boeken]]
 
poly 77 318 6 318 17 406 52 484 112 550 190 598 307 622 306 550 229 536 154 490 97 409 [[Instrumenten]]
 
poly 77 309 6 308 16 237 37 172 83 106 155 47 192 110 144 142 104 198 82 252 [[Begrippen|Begrippenlijst]]
 
 
rect 253 102 375 160 [[:Categorie:Hoofdgroepen|Hoofdgroep]]
 
rect 253 102 375 160 [[:Categorie:Hoofdgroepen|Hoofdgroep]]
 
rect 253 181 374 239 [[:Categorie:Kernsystemen|Kernsysteem]]
 
rect 253 181 374 239 [[:Categorie:Kernsystemen|Kernsysteem]]
 
rect 253 262 374 319 [[:Categorie:Processen|Proces]]
 
rect 253 262 374 319 [[:Categorie:Processen|Proces]]
 
rect 253 342 374 398 [[:Categorie:Use cases|Use case]]
 
rect 253 342 374 398 [[:Categorie:Use cases|Use case]]
rect 410 344 516 395 [[:Categorie:Functies|Functie]]
 
 
rect 261 435 364 485 [[:Categorie:Werkopdrachten|Werkopdracht]]
 
rect 261 435 364 485 [[:Categorie:Werkopdrachten|Werkopdracht]]
rect 112 345 215 395 [[:Categorie:Actoren|Actor]]
 
rect 110 264 216 316 [[Instrumenten#Toetsen|Organisatie]]
 
 
desc none
 
desc none
 
</imagemap>
 
</imagemap>
 +
 +
Via bovenstaande afbeelding komt u bij de verschillende onderdelen van Triple A:
 +
* De [[:Categorie:Hoofdgroepen|hoofdgroepen]] zijn een aantal inhoudelijke onderwerpen die een afbakening vormen van het werk van een onderwijsinstelling: de onderwijsinstelling draagt zorg voor het [[TripleA:Onderwijsaanbod|onderwijsaanbod]], de [[TripleA:Voorbereiding onderwijs|voorbereiding van het onderwijs]], het [[TripleA:Onderwijs|onderwijs zelf]], en de [[TripleA:Administratief|administratieve zaken]].
 +
* [[:Categorie:Processen|Processen]] rond een inhoudelijk thema die bij elkaar horen, zijn geclusterd in [[:Categorie:Kernsystemen|kernsystemen]]. Per kernsysteem is een functioneel ontwerp opgesteld.
 +
* Een Triple A functioneel ontwerp beschrijft de processen van een kernsysteem en de eisen die vanuit die processen aan ondersteunende systemen worden gesteld. Om dat eenduidig en op het juiste detailniveau te beschrijven, wordt een proces verder uitgewerkt in kleinere stappen. Dit zijn de [[:Categorie:Use cases|use cases]]. De use cases geven samen antwoord op de vraag  'wat moet het systeem ondersteunen'?
 +
 +
U kunt de Triple A-encyclopedie ook in boekvorm (PDF) raadplegen. De visie en uitgangspunten van Triple A worden neergezet in de algemene onderdelen: onderwijsvisie, methodiek, architectuur en architectuurprincipes. Daarnaast is er een boek voor elk kernsysteem.
 +
<gallery>
 +
Bestand:thumb_onderwijsvisie.jpg|120px|link=Special:Redirect/file/Triple A - Onderwijsvisie.pdf|thumb|Lees het boek ''[[Media:Triple A - Onderwijsvisie.pdf|Onderwijsvisie]]'' uit het Triple A-archief
 +
Bestand:thumb_methodiek.jpg|120px|link=Special:Redirect/file/Triple A - Methodiek.pdf|thumb|Lees het boek ''[[Media:Triple A - Methodiek.pdf|Methodiek]]'' uit het Triple A-archief
 +
Bestand:thumb_overzichtarchitectuur.jpg|120px|link=Special:Redirect/file/Triple A - Overzicht architectuurprincipes.pdf|thumb|Lees het boek ''[[Media:Triple A - Overzicht architectuurprincipes.pdf|Overzicht architectuurprincipes]]'' uit het Triple A-archief
 +
Bestand:thumb_architectuur.jpg|120px|link=Special:Redirect/file/Triple A - Architectuur.pdf|thumb|Lees het boek ''[[Media:Triple A - Architectuur.pdf|Architectuur]]'' uit het Triple A-archief
 +
Bestand:thumb_krd.jpg|120px|link=Special:Redirect/file/Triple A - Kernregistratie deelnemergegevens.pdf|thumb|Lees het boek ''[[Media:Triple A - Kernregistratie deelnemergegevens.pdf|Kernregistratie deelnemergegevens]]'' uit het Triple A-archief
 +
Bestand:thumb_dod.jpg|120px|link=Special:Redirect/file/Triple A - Digitale overdracht deelnemergegevens.pdf|thumb|Lees het boek ''[[Media:Triple A - Digitale overdracht deelnemergegevens.pdf|Digitale overdracht deelnemergegevens]]'' uit het Triple A-archief
 +
Bestand:thumb_externeverantwoording.jpg|120px|link=Special:Redirect/file/Triple A - Externe verantwoording.pdf|thumb|Lees het boek ''[[Media:Triple A - Externe verantwoording.pdf|Externe verantwoording]]'' uit het Triple A-archief
 +
Bestand:thumb_onderwijslogistiek.jpg|120px|link=Special:Redirect/file/Triple A - Onderwijslogistiek Roosteren en Beheren middelen.pdf|thumb|Lees het boek ''[[Media:Triple A - Onderwijslogistiek Roosteren en Beheren middelen.pdf|Onderwijslogistiek, Roosteren en Beheren middelen]]'' uit het Triple A-archief
 +
Bestand:thumb_PPOP.jpg|120px|link=Special:Redirect/file/Triple A - Primair proces ondersteuning en Portfolio.pdf|thumb|Lees het boek ''[[Media:Triple A - Primair proces ondersteuning en Portfolio.pdf|Primair proces ondersteuning en portfolio]]'' uit het Triple A-archief
 +
Bestand:thumb_onderwijscatalogus.jpg|120px|link=Special:Redirect/file/Triple A - Onderwijscatalogus.pdf|thumb|Lees het boek ''[[Media:Triple A - Onderwijscatalogus.pdf|Onderwijscatalogus]]'' uit het Triple A-archief
 +
</gallery>

Huidige versie van 4 jan 2022 om 19:05

Triple A was de voorloper van de MORA-referentiearchitectuur voor de MBO-sector, ontstaan vanuit een een gezamenlijke visie op onderwijsvernieuwing vanuit een netwerk van ROC's en AOC's. De visie is, aan de hand van de processen binnen een onderwijsinstelling, uitgewerkt in een procesmodel en de consequenties daarvan voor de ondersteunende systemen beschreven in de functionele ontwerpen en architectuur van Triple A. De visie, architectuur en functionele ontwerpen werden gebundeld in de Triple A encyclopedie die vanaf 2009 beschikbaar was - eerst alleen als een verzameling boeken, later ook digitaal ontsloten.

U kunt hier het Triple A-archief raadplegen, maar let op: de inhoud van Triple A is niet langer actueel. Raadpleeg voor actuele informatie de MORA.

HoofdgroepKernsysteemProcesUse caseWerkopdrachtTriple A

Via bovenstaande afbeelding komt u bij de verschillende onderdelen van Triple A:

  • De hoofdgroepen zijn een aantal inhoudelijke onderwerpen die een afbakening vormen van het werk van een onderwijsinstelling: de onderwijsinstelling draagt zorg voor het onderwijsaanbod, de voorbereiding van het onderwijs, het onderwijs zelf, en de administratieve zaken.
  • Processen rond een inhoudelijk thema die bij elkaar horen, zijn geclusterd in kernsystemen. Per kernsysteem is een functioneel ontwerp opgesteld.
  • Een Triple A functioneel ontwerp beschrijft de processen van een kernsysteem en de eisen die vanuit die processen aan ondersteunende systemen worden gesteld. Om dat eenduidig en op het juiste detailniveau te beschrijven, wordt een proces verder uitgewerkt in kleinere stappen. Dit zijn de use cases. De use cases geven samen antwoord op de vraag 'wat moet het systeem ondersteunen'?

U kunt de Triple A-encyclopedie ook in boekvorm (PDF) raadplegen. De visie en uitgangspunten van Triple A worden neergezet in de algemene onderdelen: onderwijsvisie, methodiek, architectuur en architectuurprincipes. Daarnaast is er een boek voor elk kernsysteem.