Ontwikkelen en voorbereiden onderwijs
- Ontwikkelde leertaken die invulling geven aan het onderwijsaanbod.
Vastgelegd in:
- Uitgewerkte leertaken
- Onderwijscatalogus
Opbouwen en onderhouden van een structuur waarin formatieve resultaten gestructureerd kunnen worden vastgelegd zodat op basis daarvan de voortgang gevolgd kan worden.
De formatieve resultatenstructuur is een structuur voor de geordende vastlegging van formatieve resultaten.
Per opleidingsonderdeel kunnen één of meerdere resultatenstructuren worden gemaakt. Elke resultatenstructuur bestaat uit een aantal toetsen waarvoor resultaten geregistreerd kunnen worden en een berekeningswijze, om tot een eindresultaat voor het geheel te komen. Bij elke toets wordt gedefinieerd op welke schaal het resultaat geregistreerd kan worden.
Elke toets kan gerelateerd worden aan één of meerdere onderdelen van de kwalificatiestructuur.Opbouwen en onderhouden van een structuur waarin summatieve resultaten gestructureerd kunnen worden vastgelegd zodat op basis daarvan de voortgang gevolgd kan worden m.b.t. diplomering. In de summatieve resultaatstructuur worden examenonderdelen en examens vastgelegd.
BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Ontvangen van de examenonderdelen en examenplannen van het onderwijs. 2. Registreren van de examenonderdelen en examenplannen in de summatieve resultaatstructuur in het studentinformatiesysteem. 3. Controleren van de juistheid en volledigheid van de summatieve resultaatstructuur.
4. Vrijgeven van de summatieve resultaatstructuur t.b.v. diplomeren en certificeren.Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan benodigde BPV-plaatsen. Het team bepaalt jaarlijks -- mede op basis van de eigen verbeteragenda -- of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden.
Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen school en team jaarlijks wat nodig is aan leermateriaal. Het team bepaalt jaarlijks -- mede op basis van de eigen verbeteragenda -- of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden.
Het definiëren en vastleggen van een onderwijsprogramma. Een onderwijsprogramma is een planbaar geheel van beschikbare opleidingsonderdelen, met daarbij aanvullende informatie over de volgorde of periode waarin het product moet worden afgenomen. Het onderwijsprogramma staat model voor de persoonlijke leerroute van een student.
Het definiëren en vastleggen van de opleidingsonderdelen waaruit een opleidingsprogramma bestaat. Een opleidingsonderdeel is een onderscheidbaar geheel van kennis, inzicht en vaardigheden, dat onderdeel kan zijn van één of meer opleidingen.
Een opleidingsonderdeel is een afgerond geheel binnen een onderwijsprogramma en kan wordt afgesloten met een examen.
De persoonlijke leerroute kan worden samengesteld uit opleidingsonderdelen.Dit inkoopproces van leermiddelen begint bij de vastgestelde behoefte aan leermateriaal. In eerste instantie wordt deze behoefte op hoofdlijnen in kaart gebracht, per onderwerp waarvoor leermateriaal nodig. Zo’n onderwerp kan bijvoorbeeld een bepaald kennisgebied, beroepstaak of werkproces zijn.
Daarnaast zijn de eisen die door allerlei belanghebbenden aan het leermateriaal worden gesteld relevant. Zo stelt de wetgever eisen in de vorm van het kwalificatiedossier, maar ook vanuit het beleid van de instelling zelf, de ouders, werkgevers en student kunnen eisen zijn geformuleerd waar leermateriaal aan moet voldoen.
Op basis van de in kaart gebrachte behoefte aan leermateriaal, en de eisen die daaraan door de verschillende belanghebbenden worden gesteld, wordt gezocht in allerlei bronnen naar relevant leermateriaal. Dit kan worden gezien als een soort marktverkenning, waarin een overzicht ontstaat van het relevante leermateriaal voor de betreffende opleiding(en) waarvoor wordt gezocht.
In dit zoekproces wordt vaak al duidelijk op welke onderwerpen er geen, of onvoldoende, leermateriaal in de markt beschikbaar is dat aan de eisen van de instelling zou kunnen voldoen.
Daarbij is het vaak nodig om met een uitgever en/of distributeur, of een individuele auteur contractuele afspraken te maken. Deze afspraken kunnen gaan over prijs en leveringsvoorwaarden, maar bijvoorbeeld ook over de wijze van bestellen, betalen en leveren, afspraken over serviceverlening etc. Voor digitaal leermateriaal zijn wellicht afspraken over licenties of koppelingen. Dit is allemaal onderdeel van het inkoopproces dat voorafgaat aan de daadwerkelijke aanschaf door individuele studenten of docenten.Wanneer geconstateerd wordt dat er voor een bepaald onderwerp (een kennisgebied, beroepstaak of werkproces) geen geschikt leermateriaal beschikbaar is, kan het initiatief worden genomen om geschikt leermateriaal te (laten) ontwikkelen. Dat kan door een eigen medewerker, maar ook door een externe partij. Wanneer het leermateriaal is ontwikkeld zal het door de ontwikkelaar beschikbaar worden gesteld. Dat betekent dat het vindbaar wordt gemaakt, indien van toepassing besteld en betaald kan worden, en op de leermiddelenlijst geplaatst kan worden.
Het onderwijs en examenreglement is het juridisch kader dat voor elke student de transparantie en betrouwbaarheid van het onderwijs- examenproces waarborgt. In het onderwijs en examenreglement staan de formele regels en afspraken waar iedereen die bij onderwijs, examinering en diplomering betrokken is, zich aan houdt. Er zijn regels en afspraken opgenomen over bijvoorbeeld de inhoud van de opleiding, studiebegeleiding en studievoortgang, fraude, herkansingen, bewaartermijnen en klachten. Het gaat om formele, juridische afspraken en kaders.
In dit proces wordt vastgesteld, welk leermiddelen geschikt is voor welke opleidingsonderdelen. Uiteindelijk zal hierin een keuze moeten worden gemaakt, die leidt tot een concrete leermiddelenlijst per opleidingsonderdeel of onderwijsprogramma. In deze leermiddelenlijst zijn in principe alle leermiddelen opgenomen, zowel folio als digitaal lesmateriaal, maar ook andere materialen zoals vakkleding of gereedschap.
Het onderwijsplan is een samenhangend overzicht waarin per opleiding de opleidingsonderdelen staan die samen een opleiding vormen. Hierin staan, onder andere, de doelen van de opleiding, de leerinhoud, toetsen, didactische principes en/of de wijze en het tijdstip waarop de opleiding aangeboden wordt. In het onderwijsplan staat ook in welke omgeving (mbo-school, zelfstudie of beroepspraktijk) het onderwijs plaatsvindt. Hierbij wordt rekening gehouden met de praktische haalbaarheid en de doelgroep.
Beschrijving van het proces dat kan worden gevolgd:
- Verzamel het onderwijsplan en de verbeterplannen van vorig jaar.
- Verzamel actuele sector- en opleidingspecifieke documenten, zoals keuzedelen en het kwalificatiedossier.
- Bekijk samen of er aanleiding is om het onderwijsplan van vorig jaar aan te vullen of bij te stellen.
- Stel het onderwijsplan op of bij.
- Leg het (bijgestelde) onderwijsplan voor aan een aantal interne en externe betrokkenen om de herkenbaarheid, organiseerbaarheid en haalbaarheid te toetsen.
- Stel het onderwijsplan vast en archiveer dit.
Het onderwijs en examenreglement moet bekend zijn bij de student en op bijvoorbeeld de website van de school zijn gepubliceerd
De leermiddelenlijst wordt zodanig gepubliceerd dat studenten en docenten op basis daarvan de voor hen relevante daadwerkelijk leermiddelen kunnen aanschaffen. De leermiddelenlijst wordt gepubliceerd als een gepersonaliseerde lijst, afhankelijk van de persoonlijke leerroute (de opleidingsonderdelen) die de student volgt.