Examineren
- (Wettelijke) protocollen/voorwaarden m.b.t. vrijstelling, aanvraag examens, inkoop examens, hulpmiddelen, examencondities, ed.
- Student die heeft bewezen dat hij/zij de vaardigheden bezit om de taak uit te voeren waarover hij/zij examen heeft afgelegd.
Vastgelegd in
- Handboek examinering
- Exameninstrument
- Afgenomen en beoordeeld examen
- Vastgestelde examenresultaten (examencommissie)
Na de beslissing dat de student toe is aan het examen(onderdeel), kan de aanmelding plaatsvinden. In bepaalde gevallen kan de student (extraneus) zonder onderwijs te volgen zich aanmelden voor een examen(onderdeel). Hierbij is geen sprake van besluitvorming door het ‘onderwijs’, maar bepaalt de student zelf of hij/zij wil deelnemen aan een examen(onderdeel).
Het (tijdelijk) bewaren van gemaakte examens en het bewaren van beoordelingen en bewijsstukken ten behoeve van een diplomabesluit.
Het ontvangen en bewaren van geconstrueerde examens in een beveiligde kluis en het beschikbaar stellen op het examenmoment.
Als de bewijzen verzameld zijn, worden deze objectief en onafhankelijk beoordeeld om vast te stellen of daarmee aan de exameneisen is voldaan.
Tijdens en na de uitvoering van het examen wordt door één of meerdere beoordelaars beoordeeld of de student aan de exameneisen voldoet. Dit gebeurt op basis van vaste procedure met gebruik van het exameninstrument en het beoordelingsformulier.
MOGELIJKE PROCESSTAPPEN
- Bekijk de prestatie(s) van de individuele student en maak hiervan aantekeningen.
- Bespreek en vergelijk uw waarnemingen met de (eventuele) mede-beoordelaar.
- Vul de beoordelingsformulieren in.
- Stel een proces-verbaal op over het verloop van het examen.
- Koppel de (voorlopige) beoordeling terug aan de student. Let op: de examencommissie stelt het definitieve oordeel vast.
- Rapporteer de bevindingen aan de examencommissie
- Kijk terug op het proces van het beoordelen. Benoem en beschrijf wat er goed gaat en leg verbeterpunten vast.
De student en andere betrokkenen zoals beoordelaars of acteurs worden voorafgaand van het examen geïnformeerd.
Voor de student moet het duidelijk zijn onder welke omstandigheden het examen wordt afgenomen. De te treffen voorbereidingen, de toegestane hulpmiddelen, de omschrijving van de context/setting van het examen, de duur van het examen en de inrichting van de locatie zijn bekend. De instructie is concreet: na het lezen weet de student wat hij moet doen, hoe en wanneer. Ook weet de student na het lezen van de instructie waarop hij wordt beoordeeld, wie beoordeelt en hoe hij beoordeeld wordt.
Voor de beoordelaars moet het duidelijk ook zijn onder welke omstandigheden het examen moet worden afgenomen. De beoordelaar wordt geïnformeerd over de wijze van beoordelen, zodat hij bekend is met het exameninstrument. Ook wordt hij op de hoogte gesteld van de te treffen voorbereidingen, de toegestane hulpmiddelen, de omschrijving van de context/setting van het tentamen, de duur van het examen en de inrichting van de examenlocatie, zodat de beoordelaar kan beoordelen of aan alle afnamecondities is voldaan.In dit proces vindt een match plaats tussen de examenaanmelding van de student en het examenaanbod van de mbo-school en/of exameninstelling. Daarbij wordt bekeken of het aangevraagde examen, vastgesteld is door de examencommissie en afgenomen kan worden. Wanneer er voorwaarden aan de deelname van het examen zijn gesteld, wordt bekeken of de student hieraan voldoet
Tijdens de uitvoering van het examen levert de student een prestatie aan de hand waarvan beoordelaars beoordelen of hij voldoet aan de exameneisen (zie volgende processtap). De examencommissie ziet er op toe dat alle onderdelen van het examenplan deel uitmaken van het totaal aan examens, inclusief de centrale examens voor taal en rekenen.
Op basis van de evaluaties van het (verloop van het) examen, eventuele groepsresultaten en de verwerking van de uitkomsten van een eventuele bezwaar- en beroepsprocedure, stelt de examencommissie het resultaat van het examen (oftewel het oordeel over het presteren van de student) vast. Nadat zij het resultaat heeft vastgesteld, informeert zij de betrokkenen. Hierna archiveert de examencommissie het examenresultaat.
BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Registreren c.q. verzamelen van de resultaten van de afgenomen examens in het studentinformatiesysteem. 2. Controleren van de juistheid en volledigheid van de examenresultaten. 3. Vaststellen van de examenresultaten.
4. Overdragen van de examenresultaten t.b.v. diplomeren en certificeren.Net als een examenresultaat stelt de examencommissie ook formeel het resultaat van de beoordeling van bewijsstukken vast, wat leidt tot het verlenen van een vrijstelling voor een examen en toevoeging aan het examendossier.
De student verzamelt bewijsstukken om de vrijstellingsaanvraag te ondersteunen. De eisen waaraan deze bewijsstukken moeten voldoen zijn vastgelegd in de onderwijs- en examenregeling. Dit zijn bijvoorbeeld elders behaalde examen- of toetsresultaten.
Voorafgaand aan ieder examen wordt de examenomgeving gecontroleerd om ervoor te zorgen dat alle beoogde onderdelen kunnen worden geëxamineerd op een gelijkwaardige en betrouwbare manier. Het voorbereiden van een procesverbaal en het instrueren van surveillanten en examinatoren.