Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren
Resultaat:
- instelling die in het maatschappelijk belang ervoor zorgdraagt dat iedereen zich kan ontwikkelen en bedrijven/instellingen en overheid de beschikking hebben tot goed personeel.
- inzicht in studentenaantallen en ontwikkelingen m.b.t. arbeidsmarkt
- inzicht in benodigde middelen zoals faciliteiten, personeel, ed.
Vastgelegd in:
- vastgestelde lange termijnplannen (strategie en dienst en college (meer)jaarplannen)) met toetsingscriteria en bijsturing
- geschatte studentenaantallen
- geschatte behoefte aan expertise (docenten) en middelen
Procesketens
Het hoofdproces Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren valt in de volgende procesketens:
Procesdomein
Het hoofdproces Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren valt in het volgende procesdomein:
Processen
Het hoofdproces Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren omvat de volgende processen:
Elk jaar wordt er een inschatting gemaakt van het aantal studenten. Wekelijks wordt het aantal inschrijvingen gemonitord. Op deze manier kan beredeneerd worden wat er komend schooljaar aan onderwijs moet worden gefaciliteerd. Deze inschatting wordt gemaakt op basis van het aantal klassen, studenten en leerroutes. De schatting gebruikt de opleidingsmanager om het aantal FTE en de werkvoorraad te analyseren.
Het team verbindt de instelling- en schoolvisie op onderwijs en leren met de eigen situatie en inzichten en vertaalt deze voor de opleiding, met zijn specifieke kenmerken en niveau, naar het leren van studenten dat hen voorbereidt op wat het werkveld, en de toekomstige ontwikkelingen daarin, van beginnende beroepsbeoefenaars vraagt.
De visie op examinering is een afgeleide van de algemene visie op de kwaliteit van het onderwijs. De visie geeft richting aan het examenbeleid: de inhoudelijke, procesmatige en organisatorische keuzes.Elk jaar wordt er een inschatting gemaakt van het aantal studenten. Wekelijks wordt het aantal inschrijvingen gemonitord. Op deze manier kan beredeneerd worden wat er komend schooljaar aan onderwijs moet worden gefaciliteerd. Deze inschatting wordt gemaakt op basis van het aantal klassen, studenten en leerroutes. De schatting gebruikt de opleidingsmanager om het aantal FTE en de werkvoorraad te analyseren.
Contextdiagram
ArchiMate-element Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren