Prognosticeren mensen- en middelen behoefte
- Optimale inzet van mensen en middelen gebaseerd op de huidige situatie en de toekomstige verwachtingen.
Vastgelegd in:
- Inzetplanning: docenten, afdelingsteams, projectteams, middelenplanning, etc.
Op basis van het beoogde onderwijsaanbod wordt onderzocht of er voldoende faciliteiten aanwezig zijn. Hiertoe worden de huidige beschikbare faciliteiten geanalyseerd.
Hierbij wordt gelet op:
- Lokalen en ruimtes
- Beschikbare ICT-middelen
- Beschikbare beroepsgerichte middelen
- Onderwijsondersteunende materialen
Op basis van de inschatting van het aantal toekomsige studenten en onderwijs wordt een analyse gemaakt voor de werkverdeling. Deze analyse weergeeft de inzet van de medewerkers ten opzichte van de verwachte onderwijsvraag.
Dit kan leiden tot:
- Wijzigingen in het personeelsbestand
- Wijzigingen in het onderwijsaanbod
- Wijzigingen in de clustering van leertaken
- Wijzigingen in de jaarplanning
Een meerjarenplanning wordt opgesteld om inzicht te krijgen in de huidige en toekomstige faciliteiten en expertisebehoeften binnen een opleiding. Er wordt een match gemaakt tussen het onderwijsaanbod, de medewerkers en de faciliteiten. Dit wordt grofmazig uiteengezet over meerdere jaren. Deze planning is de basis voor het maken van leertaken die passen in de leerroutes van studenten.
De meerjarenplanning wordt gebaseerd op een schatting van het onderwijs en studenten, de curricula- of onderwijsplannen, faciliteitengegevens en de medewerkersgegevens. De meerjarenplanning richt zich op het capaciteitsvraagstuk over het gehele curriculum van de studenten. Op deze manier biedt de meerjarenplanning handvatten voor het tijdig bijsturen van de instelling inzake het onderwijsaanbod, het faciliteitenaanbod en het personeelsbestand.