MORA
Aanmelden
MORA Basis
Hoofdprocesmodel
Informatiemodel
Applicaties en applicatieservices
Architectuurprincipes
Toepassen MORA
Waar draagt MORA aan bij?
Waar zet je MORA in?
Thema's
› Flexibel onderwijs
Procesketens
Hoofdprocesmodel
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering en begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en administratie
› Onderwijsontwikkeling
› Bedrijfsvoering
Informatieobjecten
Informatiemodel
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering
› Begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en Administratie - Instroom en Uitstroom
› Werving en Administratie - Administreren
› Onderwijsontwikkeling - Onderwijs
› Onderwijsontwikkeling - Examinering
BIV-classificatie
› Toelichting BIV-classificatie
› BIV-classificatie informatieobjecten
Applicatieservices
Applicaties en applicatieservices
› BPV
› Examineren
› Onderwijsuitvoering
› Begeleiding
› Onderwijslogistiek
› Werving en Administratie - Instroom en Uitstroom
› Werving en Administratie - Administreren
› Onderwijsontwikkeling - Onderwijs
› Onderwijsontwikkeling - Examinering
› Financieel Management
› Human Resource Management
› Inkoop en contractmanagement
Views onderwijsteams
Aanbodketen
BPV keten
Inschrijfketen
Onderwijsketen
Planningsketen
Koppelvlakken
Koppelvlak CAMBO
Koppelvlak RIO
Koppelvlak Examinering
Aanvullende informatie
Leeswijzer
Download de MORA
Architectuurtooling
MORA metamodel
Contact
Release Notes
Triple A-archief
Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren
Versie door
127.0.0.1
(
overleg
)
op 11 sep 2020 om 13:25
(SmartConnect import, batch-id = Route 21.xml-20200911132445)
(wijz) ← Oudere versie |
Huidige versie
(
wijz
) |
Nieuwere versie →
(
wijz
)
ArchiMate-modellen
>
MORA
>
BusinessProcesses
> Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren
Contextdiagram
Resultaat: * instelling die in het maatschappelijk belang ervoor zorgdraagt dat iedereen zich kan ontwikkelen en bedrijven/instellingen en overheid de beschikking hebben tot goed personeel. * inzicht in studentenaantallen en ontwikkelingen m.b.t. arbeidsmarkt * inzicht in benodigde middelen zoals faciliteiten, personeel, ed. Vastgelegd in: * vastgestelde lange termijnplannen (strategie en dienst en college (meer)jaarplannen)) met toetsingscriteria en bijsturing * geschatte studentenaantallen * geschatte behoefte aan expertise (docenten) en middelen (BusinessProcess)
Visie bepalen,
strategisch
plannen en
prognosticeren
Het team verbindt de instelling- en schoolvisie op onderwijs en leren met de eigen situatie en inzichten en vertaalt deze voor de opleiding, met zijn specifieke kenmerken en niveau, naar het leren van studenten dat hen voorbereidt op wat het werkveld, en de toekomstige ontwikkelingen daarin, van beginnende beroepsbeoefenaars vraagt. De visie op examinering is een afgeleide van de algemene visie op de kwaliteit van het onderwijs. De visie geeft richting aan het examenbeleid: de inhoudelijke, procesmatige en organisatorische keuzes. (BusinessProcess)
Opstellen visie
onderwijs en
examinering
Dit procesgebied omvat het bepalen van de koers, de sturing daarop en het borgen van de kwaliteit van een school. Onderdeel hiervan is ook het ervoor zorgen dat een organisatie in staat is de gewenste veranderingen uit te voeren op een gecontroleerde wijze. (Grouping)
Strategie,
beleid en
sturing
Elk jaar wordt er een inschatting gemaakt van het aantal studenten. Wekelijks wordt het aantal inschrijvingen gemonitord. Op deze manier kan beredeneerd worden wat er komend schooljaar aan onderwijs moet worden gefaciliteerd. Deze inschatting wordt gemaakt op basis van het aantal klassen, studenten en leerroutes. De schatting gebruikt de opleidingsmanager om het aantal FTE en de werkvoorraad te analyseren. (BusinessProcess)
Schatten
onderwijs en
studenten
Het presenteren van informatie in gestandardiseerde overzichten of dashboards voor beslissingsondersteuning en inzichten. Denk aan: * Data science * Business Intelligence (ApplicationService)
Gegevens
presentatie
De plannen waarin de onderwijsaanbieder beschrijft hoe de organisatie zal reageren op externe ontwikkelingen en hoe de organisatie zich moet ontwikkelen. (BusinessObject)
Strategische
plannen
CompositionRelationship
CompositionRelationship
CompositionRelationship
ServingRelationship
AccessRelationship
W
Deze svg is op 05-04-2024 15:53:05 CEST gegenereerd door ArchiMedes™ © 2016-2024 ArchiXL.
ArchiMedes 05-04-2024 15:53:05 CEST
ArchiMate-element Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren
Elementtype
:
BusinessProcess
Element-id
:
Id-a69ea6a2-812e-097a-ed53-cf8d56539aa5
ArchiMate-model
:
MORA
Label
:
Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren
ArchiMate-views
:
Examinering Proces - (O) business objects
Examinering Proces - (P) procesmodel
Examinering Proces - (S) services
Hoofdprocesmodel
Onderwijslogistiek - (O) business objects
Onderwijslogistiek - (P) procesmodel
Onderwijslogistiek - (S) services
Onderwijsontwikkeling - (O1) Onderwijs - business objects
Onderwijsontwikkeling - (O2) Examinering - business objects
Onderwijsontwikkeling - (P) procesmodel
Onderwijsontwikkeling - (S1) Onderwijs - services
Onderwijsontwikkeling - (S2) Examinering - services
Relaties
:
Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren
bestaat uit
Opstellen visie onderwijs en examinering
(
CompositionRelationship
)
Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren
bestaat uit
Schatten onderwijs en studenten
(
CompositionRelationship
)
Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren
verwerkt
Strategische plannen
(
AccessRelationship
)
Strategie, beleid en sturing
bestaat uit
Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren
(
CompositionRelationship
)
Gegevens presentatie
bedient
Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren
(
ServingRelationship
)
Categorieën
:
BusinessProcesses
ArchiMate3.1
ArchiMateElements
BusinessLayer
BehaviorAspect
ArchiMateModel MORA
Verborgen categorie:
Elementen