TripleA:Leertrajectbegeleiding

U leest een pagina uit het Triple A-archief

Korte beschrijving

Het begeleiden van het leertraject van de deelnemer. Naar aanleiding van diens leervraag wordt samen met de deelnemer de voortgang gemonitord en advies gegeven voor en gedurende het leertraject over te volgen onderwijs. Voor het monitoren van de voortgang worden de resultaten van de deelnemer afgezet tegen de formatieve en summatieve peilstok.

Uitgangspunten en keuzes

  • Leervraag van de deelnemer staat centraal
  • Samenvoegen administratieve intake en onderwijsintake
  • Gezamenlijk formuleren ontwikkeling
  • Formuleren en vastleggen van plannen en afspraken
  • Formatieve peilstok laat formatieve resultaten zien
  • Formatieve peilstok gebruiken bij definitie leerroutes
  • Adviesgesprek periodiek inplannen

Onderwijsintake

Naast de administratieve intake die wordt vastgelegd in de kernregistratie deelnemergegevens is een onderwijskundige intake beschreven. Centraal in de onderwijsintake staat het bespreken van de achtergrond van de deelnemer en het onderzoeken van de mogelijkheden voor instroom.

De administratieve intake en de onderwijsintake leveren samen de benodigde informatie op voor het maken van de verbintenis en het daarop volgende formuleren van de leervraag.

Uitzondering op deze regel: als tijdens de onderwijsintake blijkt dat er een EVC-beoordeling moet plaatsvinden en de onderwijsorganisatie ervoor kiest om deze procedure op te starten nog voordat er met de deelnemer een verbintenis wordt aangegaan.

Opstellen plan

Na de onderwijsintake en het maken van de verbintenis of na het voeren van een adviesgesprek bespreken deelnemer en (leertraject)begeleider de leervraag en/ of ontwikkeling van de deelnemer. Dit leidt tot het opstellen of aanvullen van het Persoonlijk Ontwikkelings Plan (POP) voor de lange termijn én een Persoonlijk Actie Plan (PAP) voor de eerstkomende periode. In het plan voor de korte termijn staat (de basis voor) de leervraag beschreven.

Daarnaast maken deelnemer en (leertraject)begeleider afspraken over de gewenste begeleiding tijdens de komende periode. Het ontwikkelplan, actieplan en andere gemaakte afspraken worden opgenomen in het begeleidingsdossier en eventueel toegevoegd aan het portfolio. Dit is het vertrekpunt voor de deelnemer voor het volgen van het onderwijs en voor de begeleiding is het de leidraad in het monitoren van de voortgang.

Monitoren voortgang

Op basis van informatie uit het primaire proces wordt de voortgang van de deelnemer gemonitord in het kader van zijn leerloopbaan. De resultaten van het monitoren worden gebruikt als basis voor het adviesgesprek. De begeleider kan op ieder gewenst moment de stand van zaken bekijken en de voortgang van een deelnemer volgen.

De formatieve peilstok toont de formatieve resultaten van de deelnemer en geeft de (leertraject)begeleider en de deelnemer inzicht in zijn vorderingen en ontwikkeling. De formatieve peilstok kan gebruikt worden om te beoordelen of een deelnemer gereed is om examen (summatieve toets) te doen en voor het genereren van informatie voor de te adviseren leerroute.

De summatieve peilstok biedt de deelnemer en de (leertraject)begeleider inzicht in de behaalde en nog te behalen summatieve resultaten voor de beoogde diplomering (kwalificatie). Bovendien biedt deze peilstok de mogelijkheid om de resultaten af te zetten tegen andere kwalificatiedossiers en te onderzoeken welke kwalificatie binnen bereik is.

Alle gegevens worden geïnterpreteerd, geanalyseerd en gebruikt voor het adviesgesprek met de deelnemer.

Peilstok hanteren formatieve resultaten

De formatieve peilstok is hierboven beschreven als een onderdeel van de use case Monitoren voortgang deelnemer, maar kan ook vanuit andere use cases worden gebruikt.

De formatieve resultaten van een deelnemer worden geregistreerd. Indien gewenst, is het mogelijk de (formatieve) vorderingen van de deelnemer af te zetten tegen een instellingspecifieke beoordelingssystematiek. Hieruit kan worden afgeleid wat de vordering of ontwikkeling van een deelnemer is in relatie tot bijvoorbeeld een leerroute (of een kwalificatiedossier). Het systeem geeft de stand van zaken weer middels een rapportage. Deze rapportage presenteert de formatieve resultaten in de structuur van de beoordelingssystematiek, met daarbij de studiebelastinguren.

Op basis van een door de instelling gedefinieerd referentiekader is het mogelijk één of meer mogelijke leerroutes te genereren.

Gesprek voeren

Adviesgesprekken kunnen periodiek worden ingepland om de voortgang met de deelnemer te bespreken. Daarnaast kan het zijn dat de deelnemer zelf een verzoek indient voor een adviesgesprek of dat er naar aanleiding van een signalering door een docent of andere gebeurtenis een gesprek wordt gepland. Er wordt ook een adviesgesprek gepland wanneer blijkt dat het arrangement (gedeeltelijk) niet planbaar is voor de komende roosterperiode of als blijkt dat de deelnemer het rooster niet accepteert.

In het gesprek bespreken en bepalen de deelnemer en de (leertraject)begeleiding samen de beste leerroute voor de deelnemer en worden eventueel andere relevante aspecten besproken. Wanneer er specifieke signaleringen met betrekking tot de houding of het gedrag van de deelnemer, incidenten of opmerkelijke veranderingen in de resultaten aan de orde zijn, wordt dat uiteraard in het gesprek meegenomen. Als de deelnemer zijn rooster niet heeft geaccepteerd of zijn arrangement is (deels) niet planbaar gebleken, komt dat uiteraard ook in het gesprek aan de orde.

Tijdens dit adviesgesprek wordt gekeken of er aanpassing van het lopende plan (PAP) nodig is. Indien nodig, kan worden afgesproken het plan aan te passen. Daarbij kan worden afgesproken dat er bepaalde producten worden opgenomen in het portfolio. Bijvoorbeeld in het kader van een beoogde summatieve toets.

Als uit de verzamelde gegevens en het adviesgesprek blijkt dat de deelnemer aangetoond heeft dat hij gereed is voor examinering, kan een examen worden aangevraagd. Dit kan door zowel de (leertraject)begeleider als de deelnemer gebeuren.



Het deelnemersdossier is de verzamelnaam voor het complete dossier van een deelnemer. Dit dossier bevat alle documenten en gegevens die direct aan de deelnemer gekoppeld zijn. Het deelnemersdossier bestaat uit een viertal onderdelen.
9-Deelnemersdossier.png