TripleA:Groeperen leervragen
Op deze use case zijn scenario's van toepassing
Een scenario is een alternatieve wijze waarop de informatie over de use case gelezen en gebruikt kan worden.
Er zijn vier scenario's: rood, groen, geel en blauw. Welk scenario van toepassing is in uw organisatie is afhankelijk van een aantal uitgangspunten.
Klik hier voor meer informatie over de uitgangspunten van de verschillende scenario's.
De beschrijvingen van de use cases zijn beschreven vanuit het oogpunt van scenario 'geel'. Naast de beschrijving zijn de verschillen opgenomen van de andere scenario's, ten opzichte van het gele scenario.
Een groep ontstaat wanneer een aantal deelnemers op een bepaald moment gezamenlijk deelneemt aan een bepaalde onderwijsactiviteit. Deze groepen onstaan als gevolg van het roosterproces, maar kunnen ook al eerder worden samengesteld, door leervragen te groeperen voordat er sprake is van roostering.
Use case
Aanleiding
De deelnemer heeft zijn leervraag bij het Formuleren van de leervraag kenbaar gemaakt en de instelling wil voorafgaand aan het roosterproces groepen samenstellen waarmee in het roosterproces rekening moet worden gehouden.
Actoren
- Teammanager, Onderwijsbegeleider, Administratief medewerker
Doel
Voorafgaand aan het roosterproces definiëren van groepen deelnemers die gezamenlijk aan bepaalde onderwijsactiviteiten deelnemen.
Beschrijving acties
In principe is er geen sprake van het groeperen van leervragen voorafgaand aan het roosterproces. Eventuele groepen van deelnemers die gedurende een korte of langere periode hetzelfde onderwijs volgen onstaan als gevolg van het roosteren. Het roosterproces kan daarbij rekening houden met een veelheid aan regels die de samenstelling van groepen beïnvloedt.
Echter, een onderwijsinstelling kan de voorkeur hebben om verschillende redenen om (vaste) klassen of groepen te willen definieren. Daarvoor is deze use case bedoeld.
Invloed van scenario's
Scenario Geel | |
---|---|
Samenvatting | In principe is er geen sprake van het groeperen van leervragen voorafgaand aan het roosterproces. Eventuele groepen van deelnemers die gedurende een korte of langere periode hetzelfde onderwijs volgen onstaan als gevolg van het roosteren. Het roosterproces kan daarbij rekening houden met een veelheid aan regels die de samenstelling van groepen beïnvloedt. |
Personeel | Eventuele groepen van deelnemers die gedurende een korte of langere periode hetzelfde onderwijs volgen onstaan als gevolg van het roosteren. |
Structuur | - |
Scenario Rood | |
---|---|
Samenvatting | In het rode scenario kan bij het vaststellen van het arrangement van een deelnemer rekening worden gehouden met een gewenste indeling in groepen. Hierbij kunnen criteria worden gehanteerd met betrekking tot het gewenste aantal deelnemers per groep of het minimum/maximum aantal deelnemers dat een bepaalde (combinatie van) onderwijsproducten kan afnemen.
In dit proces kan het zijn dat bepaalde deelnemers niet hun eerste, maar hun tweede of derde voorkeur gehonoreerd krijgen zodat ze goed in de beoogde groep passen. Deze stap maakt het uiteindelijk plannen van het onderwijs een stuk eenvoudiger omdat vooraf is gezorgd voor op elkaar afgestemde arrangementen. Aan de andere kant betekent dit ook een beperking voor het planningsproces, omdat minder met de keuzes van deelnemers kan worden geschoven om een zo optimaal mogelijk aanbod en inzet van middelen te realiseren. |
Personeel | De basis voor groeperen (voor het roosteren!) is het onderwijsaanbod dat door het team wordt gemaakt. |
Structuur | Het team is verantwoordelijk voor de totstandkoming van het aanbod en de gewenste indeling in groepen. |
Scenario Groen | |
---|---|
Samenvatting | In het groene scenario vormen de referentiearrangementen de basis voor de indeling in groepen. Op basis van de keuze voor referentiearrangementen ontstaan groepen van deelnemers die hetzelfde arrangement wensen af te nemen. Wanneer deelnemers specifieke randvoorwaarden hebben aangegeven, kan daar in de groepsindeling rekening mee worden gehouden. Eventuele individuele leerwensen, bestaande uit een keuze voor specifieke onderwijsproducten, kunnen ook worden opgebost tot groepen met (bijna) dezelfde leervraag. Ondanks dat heeft het de voorkeur om die groepen niet voorafgaand aan het roosterproces vast te leggen. De roostermachine kan op basis van overeenkomstige arrangementen en regels de meest optimale groepsindeling maken. |
Personeel | In het geval van een groepsarrangement is bij het formuleren van de leervraag de groepskeuze al gemaakt. In andere gevallen kan de arrangeur op basis van de (individuele) keuze van de deelnemers groepen (op basis van een keuze) samenstellen. |
Structuur | De arrangeur (wel of niet binnen een onderwijseenheid) is verantwoordelijk voor de totstandkoming van groepen en arrangementen. |
Scenario Blauw | |
---|---|
Samenvatting | In het blauwe scenario wordt gewerkt met een vast curriculum. Hierdoor ontstaan er groepen van deelnemers die de komende periode, veelal een heel jaar, hetzelfde programma gaan volgen. Ook in dit scenario geldt dat elke deelnemer zijn eigen individuele arrangement houdt, en dat de (vrij vaste) groepen ontstaan als gevolg van het roosteren en de regels die daarbij horen. |
Personeel | Het aanbod bepaalt de groepsvorming. De groepen ontstaan als gevolg van het roosteren en de regels die daarbij horen. |
Structuur | Het onderwijsprogramma, inclusief arrangementen, wordt centraal opgesteld en vastgesteld. |
Resultaat
Een groepsindeling van deelnemers die gezamenlijk aan bepaalde onderwijsactiviteiten deelnemen, waarmee in het roosterproces rekening wordt gehouden.
Frequentie
Wekelijks