TripleA:Controle rooster realisatie

U leest een pagina uit het Triple A-archief

Op deze use case zijn scenario's van toepassing

Een scenario is een alternatieve wijze waarop de informatie over de use case gelezen en gebruikt kan worden.

Er zijn vier scenario's: rood, groen, geel en blauw. Welk scenario van toepassing is in uw organisatie is afhankelijk van een aantal uitgangspunten.

Klik hier voor meer informatie over de uitgangspunten van de verschillende scenario's.

De beschrijvingen van de use cases zijn beschreven vanuit het oogpunt van scenario 'geel'. Naast de beschrijving zijn de verschillen opgenomen van de andere scenario's, ten opzichte van het gele scenario.

Aan het einde van de roosterperiode wil de onderwijsinstelling inzicht krijgen of de vraag naar onderwijs en het aanbod van onderwijs samen zijn gekomen. Enerzijds om te weten voor wet- en regelgeving of het geplande rooster daadwerkelijk is uitgevoerd, anderzijds om te weten of het geplande rooster kwalitatief heeft voldaan aan de eisen. Binnen deze stap wordt dit inzicht gegeven.

Deze use case is het laatste onderdeel in de roostercyclus: 1. Maken rooster (vooraf aan roosterperiode) 2. Individueel aanvullen rooster (gedurende roosterperiode) 3. Controle realisatie rooster (na roosterperiode)

Use case

Aanleiding

Als een roosterperiode is geëindigd, wil je als instelling weten of de vraag en het aanbod samen zijn gekomen. Je wilt graag voor de wet- en regelgeving weten of het geplande rooster ook daadwerkelijk is uitgevoerd en of er aan de normen voor onderwijstijd (begeleide onderwijstijd en BPV) is voldaan. Daarnaast wil je ook weten of het geplande rooster ook kwalitatief heeft voldaan aan de gestelde eisen. Je wilt weten of het onderwijsaanbod overeenkwam met de vraag van de deelnemers.

Actoren

  • Medewerker planning & control, Medewerker kwaliteit

Doel

Inzicht krijgen of de vraag naar onderwijs en het aanbod van onderwijs samen zijn gekomen.

Acties ondernemen om eventueel gesignaleerde knelpunten op te lossen

Beschrijving acties

Rapportages genereren
Er moeten rapportages worden gemaakt over het geplande onderwijsaanbod en het gerealiseerde aanbod. Dit kan door het systeem, omdat het geplande onderwijsaanbod en het gerealiseerde onderwijs bekend is.
Een rapportage over de kwaliteit van het onderwijsaanbod kan worden achterhaald door het houden van enquêtes/interviews etc. en deze te verwerken. In een rapportage staan worden de resultaten hiervan gezet.
Analyseren uitkomst rapportages
De rapportages moeten worden geanalyseerd en worden besproken. Is er veel gepland onderwijs niet doorgegaan? Wat is hier de reden van? Hebben de individuele deelnemers voldoende onderwijs gepland in de beschikbare ruimte? Voldeed het onderwijsproduct aan de verwachting van de deelnemers? Waarom wel of niet? Heeft een onderwijsproduct bijgedragen aan het behalen van een kwalificatie? Waarom wel of niet? Etcetera.
Omzetten van knelpunten naar concrete acties
Als er een negatief resultaat naar voren komt in de analyse van de rapportages, moet worden bekeken wat een reden kan zijn voor het negatieve resultaat en wat een oplossing zou kunnen zijn. Als er verbetervoorstellen zijn, worden er acties uitgezet.

Invloed van scenario's

 Scenario Geel
SamenvattingHet aanpassen en aanvullen van het rooster is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de inividuele deelnemer en begeleider.
Personeelnvt
Structuurnvt
 Scenario Rood
SamenvattingIn het rode scenario is het team verantwoordelijk voor een goede invulling van de beschikbare vrije ruimte. Het team monitort of zowel deelnemers als docenten en begeleiders zorgen voor voldoende onderwijs- of begeleidingsactiviteiten tijdens de vrije ruimte in het rooster.
Personeelnvt
Structuurnvt
 Scenario Groen
SamenvattingIn het groene scenario is de invulling van de vrije ruimte een verantwoordelijkheid van de deelnemer zelf, eventueel ondersteund door zijn begeleider. Of er sprake is van een zinvolle invulling van de vrije ruimte,moet daarom goed gemonitord worden.
Personeelnvt
Structuurnvt
 Scenario Blauw
SamenvattingIn het blauwe scenario is dit niet van toepassing.
Personeelnvt
Structuurnvt

Resultaat

  • Inzicht in de realisatie van de vraag naar onderwijs en eventueel een aantal uitgezette acties om een discrepantie tussen de vraag en het aanbod op te lossen.

Frequentie

Na iedere roosterperiode.