Eigenschap:Documentation

Type eigenschap
:
Text
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 142 pages using this property.
S
Verzamelbegrip van de centrale storage-systemen in het netwerk zoals een SAN, NAS, Datawarehouse of datalake. Bijvoorbeeld: EMC HP Dell  +
Het bepalen en modelleren van strategie-elementen, zoals marktdrivers, doelen, missies, principes, waardetoevoeging, sterkten/zwaktes, bedoelingen, strategie, resultaten.  +
Dit procesgebied omvat het bepalen van de koers, de sturing daarop en het borgen van de kwaliteit van een school. Onderdeel hiervan is ook het ervoor zorgen dat een organisatie in staat is de gewenste veranderingen uit te voeren op een gecontroleerde wijze.  +
De plannen waarin de onderwijsaanbieder beschrijft hoe de organisatie zal reageren op externe ontwikkelingen en hoe de organisatie zich moet ontwikkelen.  +
Een persoon die aan onderwijsactiviteiten deelneemt of dat wil gaan doen. Dit omvat ingeschreven studenten, potentiële studenten en alumni.  +
De student wordt gedurende zijn of haar onderwijstraject begeleidt; bij het doorlopen van zijn of haar leerroute. Daarnaast is er ondersteuning bij zijn of haar persoonlijke ontwikkeling en zorgvragen.  +
Het begeleidingsdossier bevat gegevens over de leerresultaten, de leerervaring, de begeleiding, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het gedrag van een student.  +
Een systeem voor het ondersteunen van het studentbegeleidingsproces (1e, 2e lijns). Dit is exclusief 3e lijns zorg (zie het Zorgsysteem)  +
Een systeem waarin alle voor een student relevante informatie integraal aan een student beschikbaar wordt gesteld ter inzage. Dit systeem geeft bijvoorbeeld inzicht in; • Registratiegegevens • Studievoortgang • Resultaten • Aanwezigheidsregistraties • Rooster • Instellingsnieuws • Formele documenten (Inschrijving, BPV-overeenkomst) • Aanbiedingen • etc. Dit systeem voorziet tevens in een docent weergave van een student. De docent ziet hier enkel voor hem relevante studenten en informatie en waar hij toestemming toe heeft. Een dergelijk systeem kent als verschijningsvormen; een intern portaal (intranet) of app (studentenapp). Vergelijk Fora DLWO: https://www.wikixl.nl/wiki/fora/index.php/FORA/id-aa6d4ac4-b15e-4e34-af72-88903868970f  +
Het beheren van gegevens over deelnemers zoals NAW-gegevens (incl. adresmutaties), overdracht-, vrijstelling-, bekostigings- en diplomagegevens, formele correspondentie, gemaakte afspraken  +
Het integraal aanbieden van voor de student relevante informatie zoals zijn rooster, zijn resultaten, zijn registratiegegevens enz... In de praktijk kan zich dit uiten in een studentenapp voor op een mobiele telefoon of een eigen pagina op een portal  +
Het bieden van self service diensten zoals het doorgeven van wijzigingen in persoonsgegevens (adressen), afwezigheid melden, inschrijven, fiets reserveren enz...  +
Een systeem voor het registreren en meten van de studievoortgang en resultaten van een student.  +
Het volgen en begeleiden van studenten in hun leertraject. Focus ligt op de mentorbegeleiding en niet op de inhoudelijke begeleiding door een docent, dit wordt gefaciliteerd door 'onderwijsbegeleiding' of 'BPV-begeleiding'.  +
Ondersteunt het werven studenten, denk aan de virtuele rondleiding, digitale open dagen, ...  +
Het uitwisselen van studentgegevens zoals: - het importeren van studentgegevens van toeleverende systemen - het selecteren en exporteren van studentgegevens en deze ter beschikking stellen of versturen aan afnemende systemen  +
Het inzichtelijk maken van de voortgang van de student op basis van diens behaalde resultaten in het licht van het vastgestelde individuele leerarrangement. Ook wel de peilstokmeting genoemd.  +
Het beheren van de inhoud van de studiegids. De studiegids bevat het opleidingsaanbod en aanvullende informatie over de opleiding, in een voor studenten toegankelijke vorm.  +
Het beheren van studieroutes (NB - focus ligt op de verzameling van content/lesstof en niet op een verzameling van onderwijseenheden zoals een leerarrangement of een complete opleiding of een vak)) Denk aan het samenstellen, arrangeren of aaneenrijgen van lesmateriaal/leercontent voor een opleiding(deel)  +
Het sturen op financiën zoals kostprijscalculaties, de investeringsbegroting, kostenallocaties, formatielasten e.d.  +
Het sturen op en beheren van de formatieplanning en -begroting van (de afdelingen van) de instelling.  +
Het analyseren, verantwoorden van, rapporteren over verkregen subsidies en de besteding ervan  +
Het vastleggen van summatieve resultaten & structuren  +
Structuur waarin summatieve resultaten gestructureerd kunnen worden vastgelegd zodat op basis daarvan de voortgang gevolgd kan worden m.b.t. diplomering. In de summatieve resultaatstructuur worden examenonderdelen en examens vastgelegd.  +
T
Dit procesgebied omvat de processen op tactisch niveau, en de inrichting en ontwikkeling van de organisatie en de teams binnen de organisatie.  +
De beschrijving van doelen, capaciteiten en inzet van mensen en middelen om dat behalen. Het teamplan heeft altijd betrekking op een specifiek (onderwijs)team.  +
Resultaat * Team (zowel onderwijs als bedrijfsvoering teams) dat op een cyclische wijze en met alle betrokkenen planmatig aan de slag gaat met haar opdracht en vervolgens klaar is voor het verzorgen van onderwijs, ondersteuning of andere taken waarvoor de betreffende afdeling verantwoordelijk is. Vastgelegd in * Teamplan PDCA-cyclus (bv maand- perioderapportages, triaalgesprekken/verslagen)  +
Ondersteunt het technische beheer proces  +
De leertaak is de onderwijsactiviteit waarin de student kennis en/of vaardigheden verwerft. Bij een theoretische leertaak gaat het om het verwerven van theoretische kennis.  +
Het registreren van de tijd dat er is gewerkt  +
Het authenticeren, autoriseren, toegang verlenen tijdens het inloggen. Inclusief de voorziening in federatieve diensten. Denk aan: * Entreedienst * ADFS * Surfconext  +
Het opslaan en creëren van toets- en examens en examenmateriaal, het goedkeuren ervan en het registreren van het gebruik door leerlingen  +
Een systeem dat het automatisch nakijken toetsen van examens en toetsen ondersteunt.  +
Het ondersteunen van het afnemen van toetsen of examens - Toewijzing van toetsen aan specifieke kandidaten. De toewijzing ondersteund ook het genereren van individuele vragensets per student voor een een zelfde toets ten behoeve van fraude kans beperking. - Het plaatsen van een toets per student in een voor hem afgeschermde omgeving en het doorsturen van de ingevulde toets en beoordeling naar betrokken medewerkers.  +
Het maken en aanbieden van een toets- of examenplanning en het afhandelen van inschrijvingen; - Aanmelding voor deelname aan een activiteit - Matchen van deelname verzoeken met beschikbare activiteiten en toewijzen van een moment voor deelname.  +
Het voorbereiden van een toets of examen (de logistiek)  +
Een systeem voor het beheren van toets- en examenmateriaal, inclusief de bepaling welke en hoeveel toets- & examenmateriaal nodig is. Denk aan: * Veilig opslaan * Zorgvuldige autorisatie * Gedegen workflow voor goedkeuring door vakspecialisten of examencommissie * Registratie van welk examenmateriaal door welke leerlingen al is gebruikt  +
Systeem voor het afnemen van toetsen en examens, denk aan een veilige afnameomgeving (BLDC - bootable lock down client) Bijvoorbeeld: * Safetyboot * Facet * QMP  +
Systeem voor het inplannen van toetsen en examens, publiceren van de planning, inschrijven door studenten.  +
Geautomatiseerd beoordelen en verwerken van beoordeling per toets onderdeel (zoals van multiple choice vragen) en van de toets als geheel. Beoordeling wordt ondersteund door normen per toets onderdeel en toets.  +
Digitaal beschikbaar stellen van een bestand (document of anders, gemaakt buiten het betreffende informatiesysteem) als onderdeel van de toets door een individu aan een informatiesysteem.  +
Het beheren van transacties (o.a. betalingsopdrachten) & mutaties  +
U
Resultaat * Formele beëindiging van de bij de inschrijving aangegane wederzijdse verplichtingen. Vastgelegd in * Uitgeschreven student met beëindigde wederzijdse verplichtingen.  +
De uitschrijving bestaande uit onder andere de exitformulieren. Een exitformulier is een document waarop de reden en eventueel omstandigheden van het vertrek van een deelnemer wordt vastgelegd.  +
Het administreren van uitschrijvingen, zoals het construeren van het bewijs van uitschrijving  +
Het ondersteunen en administratief verwerken van het uitstromen van personeel  +
Elke inschrijving wordt ook weer afgesloten. In het kader van leven lang ontwikkelen onderhouden mbo-scholen de relatie en bieden passend onderwijs aan deze groep om door te groeien.  +
Het registreren van de financiële gegevens m.b.t. gedefinieerde projecten die de instelling specifiek wil volgen. Denk aan kosten, opbrengsten, voortgang, dekkingsgraad e.d.  +
Deze activiteit wordt in de meeste gevallen binnen het inschrijfproces uitgevoerd, namelijk: * De student heeft zich aangemeld; * De student is doorverwezen door een opleiding binnen de instelling of door een andere instelling; * De student heeft zich aangemeld naar aanleiding van een opleidingstraject dat door zijn/haar werkgever wordt ingezet. De aanmelding via het aanmeldformulier wordt gecontroleerd en verwerkt. Tijdens de verwerking wordt gecheckt of de student toelaatbaar is, beschikt over een geldige verblijfsstatus en mogelijk op uitzonderingsdoelgroepen die door de instelling zijn benoemd. Na de administratieve intake wordt de student doorverwezen naar de onderwijsintake. De student kan ook worden doorverwezen naar een andere plek of zich terug trekken wegens gebrek aan belangstelling.  +
Tijdens de uitvoering van het examen levert de student een prestatie aan de hand waarvan beoordelaars beoordelen of hij voldoet aan de exameneisen (zie volgende processtap). De examencommissie ziet er op toe dat alle onderdelen van het examenplan deel uitmaken van het totaal aan examens, inclusief de centrale examens voor taal en rekenen.  +
Gedurende de opleiding voert de student diverse leertaken uit. Deze leertaken worden door docenten en/of praktijkbegeleiders begeleid. Alle leertaken samen vormen de totale opleiding van de student. Naast beroepsgerichte leertaken betreft het ook taken gericht op taal, rekenen, keuzedelen etc.. Tijdens de BPV draait de student mee in de dagelijkse gang van zaken in het BPV-bedrijf. Binnen dat proces voert de student werkzaamheden uit en werkt aan beroepscompetenties. Ook voert de student BPV-opdrachten uit waarmee (delen van) kerntaken en werkprocessen geoefend worden.  +
Tijdens de BPV draait de student mee in de dagelijkse gang van zaken in het BPV-bedrijf. De student neemt deel aan het bedrijfsproces. Binnen het bedrijf voert de student werkzaamheden uit en werkt hij/zij aan beroepscompetenties. Ook voert de student BPV-opdrachten uit waarmee (delen van) kerntaken en werkprocessen geoefend worden. De BBL-student draait daarin mee als werknemer en wordt hierbij goed begeleid. Van de BOL-student wordt niet verwacht dat hij/zij meedraait als werknemer.  +
Resultaat: * Student die de betreffende (leer)taak aantoonbaar beheerst en klaar is voor het afleggen van een examen (summatief). * Student die de (leer)taken in de praktijk heeft gebracht als onderdeel van de opleiding buiten de instelling en heeft aangetoond het geleerde als medewerker van een organisatie te kunnen uitvoeren. Vastgelegd in: * Portfolio van de student en zijn formatieve resultaten. * Afgeronde BPV of BPV-opdrachten  +
Gedurende de opleiding voert de student diverse pratische leertaken uit. Deze leertaken worden door docenten begeleid.  +
Gedurende de opleiding voert de student diverse theoretische leertaken uit. Deze leertaken worden door docenten begeleid.  +
Gedurende de opleiding voert de student diverse leertaken zelfstandig uit. Naast beroepsgerichte leertaken betreft het ook taken gericht op taal, rekenen, keuzedelen etc..  +
Het zorgdragen voor de werking en het onderhouden van de gebouwen en de gebouwinstallaties van de organisatie Denk aan: de technische dienst, klimaatbeheer, energiebeheer  +
Het uitvoeren van onderwijsactiviteiten door een docent of praktijkbegeleider. Dit zijn in het rooster geplande of niet geplande onderwijsactiviten (zoals lessen, instructie in een les of praktijksituatie, bespreken van opdrachten) die erop gericht zijn dat studenten hun leertaken kunnen uitvoeren.  +
Nadat de administratieve waarin vooral is gekeken naar de toelatingsvoorwaarden, wordt vervolgens een onderwijsintake uitgevoerd. In deze intake wordt bijvoorbeeld het beroepsbeeld geschetst en krijgt de student een beter beeld van de opleiding. Dit kan onder andere bevatten: * een begeleidingsadvies; * overzicht van aan te vragen vrijstellingen; * de eerste keuzes in de leerroute van de student. In sommige gevallen wordt de student doorverwezen naar de uitgebreide intake binnen de mbo-school. Wanneer de student bij de aanmelding heeft aangegeven dat er sprake is van een ondersteuningsbehoefte, dan wordt er altijd een uitgebreide intake gedaan. De intaker legt het resultaat van de intake vast in het begeleidingsdossier van de student.  +
Resultaat * Ontdekte verbeteringen/innovaties op inhoudelijk vlak op de gebieden waarop de school onderwijs aanbiedt en aansluit op de vraag vanuit externe partijen. Vastgelegd in * Goedgekeurde onderzoeksopdrachten en gerapporteerde resultaten.  +
Het leveren van kopieer-, opmaak- en afdrukdiensten zoals bij een huisdrukkerij  +
Het zorgdragen voor het plannen, uitvoeren en controleren van het schoonmaken van gebouwen en ruimten  +
Wanneer uit de aanmelding van een student blijkt dat de student niet zomaar geplaatst kan worden in de opleiding naar keuze, kan er een uitgebreide intake plaatsvinden. Deze intake kan gericht zijn op: * Het bepalen van de ondersteuningsvraag van de student; * Het begeleiden van de studiekeuze van de student; * Het begeleiden van de student naar een andere opleiding dan de opleiding naar keuze (bijvoorbeeld in geval van instroombeperking of niet voldoen aan aanvullende eisen). Een uitgebreide intake vindt ook plaats wanneer er sprake is van een opleiding met aanvullende eisen. In dat geval kan de uitgebreide intake bestaan uit een auditie of sporttest. Vaak wordt deze intake uitgevoerd door een aantal docenten, die per team zijn aangewezen. Daarnaast zijn er vaak specialisten vanuit de mbo-school aanwezig bij een uitgebreide intake. Beschrijving van het proces: * Voeren van een intake-plus gesprek. * Bepalen van de aanvullende begeleiding. * Vastleggen van de afspraken over de aanvullende begeleiding. * Eventueel geven van een studieloopbaanadvies. * Eventueel begeleiden van de aspirant-student naar een andere opleiding en/of onderwijsinstelling. Extra (indien van toepassing t.a.v. opleiding): * Uitvoeren van aanvullende toelatingsopdrachten zoals een auditie of sporttest.  +
Het zorgdragen voor het uitvoeren van verbouwingen  +
Het administreren van aangegane financiële verplichtingen zoals die veelal voortvloeien uit inkooptrajecten  +
Het zorgdragen voor het geautomatiseerd uitwisselen van gegevens (koppelingen, systeemintegraties) met derden. Denk aan de uitwisseling met BRON, belastingdienst enz...  +
Via ROD (voorheen BRON) worden inschrijvingen, diploma’s en BPV-gegevens van de studenten uitgewisseld met DUO. ROD bestaat uit 2 registers; Onderwijsdeelname (OD) en Onderwijsresultaten (OR). De bekostiging van instellingen is mede afhankelijk van de juiste uitwisseling met ROD. Aanleidingen voor de uitwisseling met ROD:: * Nieuwe (of gewijzigde) inschrijving * Nieuwe (of gewijzigde) BPV-overeenkomst * Uitschrijving met uitvalsreden anders dan diplomering * Gegevens over diplomering en het behalen van generieke examenonderdelen  +
Het formeel uitwisselen van gegevens met de overheid zoals m.b.t. de bekostiging  +
Een systeem dat het communiceren tussen mensen via verschillende kanalen zoals telefoon en chatomgeving ondersteunt. Voorbeelden: Skype Anywhere365 (voor callcenter, recepties) Opmerking: Deze systemen integreren steeds meer met kantoorautomatiseing en collaborationtoepassingen zoals Teams, Zoom en Sharepoint.  +
Het bieden van communicatiefunctionaliteit zoals voip, skype, receptie ondersteuning  +
V
Het beheren van gegevens over vacatures  +
Het verwerken en bewaken van het gebruik van de werkkostenregeling  +
Gedurende de opleiding van de student wordt bij alle onderwijsactiviteiten de aanwezigheid van de student geregistreerd. In geval van begeleide onderwijstijd (BOT) wordt deze aanwezigheidsregistratie door de docent uitgevoerd. In de BPV is de student zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van zijn urenstaat. Onderwijsactiviteiten kunnen verschillende vormen aannemen, bijvoorbeeld: lessen vanuit het rooster, een begeleidingsmoment met een onderwijsbegeleider, BPV, praktijkopdracht (buiten de school), workshops of activiteiten waarop kan worden ingeschreven, etc. Het gaat niet om zelfstudietijd en huiswerk. De aanwezigheid van deelnemers kan van te voren ‘onbekend’ of ‘verwacht’ zijn. De docent of de deelnemer kan de werkelijke aan- of afwezigheid registreren. Er wordt aangegeven of er aanwezigheid of afwezigheid wordt geregistreerd en er is ruimte voor een aantal bijzonderheden.  +
Studenten kunnen bij de aanmelding of gedurende het intake-proces aangeven welke ondersteuningsbehoefte zij hebben. Dit kan gaan om ondersteuning in de vorm van begeleiding door medewerkers van de instelling, experts van buiten de instelling (bijvoorbeeld een doventolk) of fysieke aanpassingen in het gebouw/lokaal. Ook kan het gaan om ondersteuning die nodig is voor het uitvoeren van bpv. De ondersteuningsbehoefte van de student wordt voor aanvang van de opleiding vastgelegd in het ondersteuningsplan. Bij standaardvoorzieningen (zoals dyslexie) wordt dit ter kennisgeving aan de student gestuurd, waarbij de student binnen een bepaalde termijn (bijvoorbeeld 10 dagen) moet reageren bij onjuistheden. Bij maatwerk moet de student expliciet toestemmin geven / akkoord geven met het ondersteuningsplan.  +
Het formeel vaststellen en registreren van de overeengekomen begrotingen van (afdelingen van) de instelling.  +
Resultaat: * Vastgestelde, goedgekeurde en toegankelijke examens, inclusief de hiervoor vereiste middelen. Vastgelegd in: * Examenregeling inclusief kaders, OER en examenplan  +
Het is de wettelijke taak van de examencommissie om de examenproducten vast te stellen. Hierbij kan zij zich laten adviseren door een vaststellingsadviescommissie. Als de mbo-school de uitvoering van de examinering (ofwel de afname van het examen) zelf uitvoert, en dus niet uitbesteedt aan een examenleverancier of een (andere) exameninstelling, stelt de mbo-school de ontwikkelde en ingekochte examenproducten vast. BESCHRIJVING PROCESSTAPPEN * Bepaal op basis van de in- en externe kwaliteitseisen die de mbo-school aan de examens stelt, wanneer een examen wordt vastgesteld. Beschrijf dit in een vaststellingslijst. Gebruik hiervoor eventueel de servicedocumenten Vaststellingslijst kennisexamen en Vaststellingslijst praktijkexamen. * De examencommissie/vaststellingscommissie kan voor examens bepalen dat het een examen met een laag risico betreft, bijvoorbeeld als er wordt ingekocht bij gecertificeerde leveranciers. Leg vast aan welke kwaliteitseisen een dergelijk examen minimaal moet voldoen. Gebruik hiervoor eventueel het servicedocument Vaststellingslijst examens met een laag risico. * Beoordeel de ingediende examens op basis van de vaststellingslijsten. * Als de examencommissie het examen niet kan vaststellen, voorzie dan de constructeur of de leverancier van feedback. De vaststellingslijst dient hiervoor als basis. * Stel het examen vast en registreer/administreer dit. * Evalueer de vaststellingsaanpak, de kwaliteit van de vaststellingslijsten, het verloop van het proces en de deskundigheid van de vaststellers. Benoem en beschrijf wat er goed ging en welke verbeterpunten er zijn. Rapporteer de bevindingen aan de examencommissie.  +
De visie op examinering is een afgeleide van de algemene visie op de kwaliteit van het onderwijs. De visie geeft richting aan het examenbeleid: de inhoudelijke, procesmatige en organisatorische keuzes. Een voorbeeld van een organisatorisch keuze is: ‘we examineren alles zelf’ of ‘we besteden de examinering zoveel mogelijk uit’. Een voorbeeld van een procesmatige keuze is: ‘we betrekken het beroepenveld bij alle processen van de examinering’. De examenvisie van een sector binnen een mbo-school is een afgeleide van de examenvisie van de gehele school. Bij het op en bijstellen van de examenvisie baseert de ontwikkelaar zich op eerder opgestelde visiedocumenten over onderwijs en/of examinering en het jaarverslag van de examencommissie van het voorafgaande jaar, inclusief aanbevelingen. Te bepalen relevante partijen wordt een bijdrage gevraagd ten behoeve van het opstellen of bijstellen. Hiertoe kunnen sessies worden belegd met betrokkenen. Doel is te komen tot een kernachtige, herkenbare examenvisie. De examenvisie moet worden vastgesteld, en wordt gedeeld met de rest van de organisatie. Nadat de examenvisie, het examenreglement en het handboek examinering zijn opgesteld, stellen degenen die hiervoor bevoegd en verantwoordelijk zijn deze documenten vast. Nu liggen ze voor een bepaalde periode vast en kunt u werken aan de implementatie en uitvoering ervan.  +
Het passend aanbod van opleidingen wordt periodiek bepaald door degenen die daartoe bevoegd zijn en is gebaseerd op analyse van de kwalificatiestructuur, van de omgeving met het oog op afspraken in de regio, de arbeidsmarkt in verband met het perspectief voor studenten en alumni en de eigen sterke en zwakke punten. Het gaat hierbij zowel over het aanbod van bekostigde opleidingen, als opleidingen in de derde leerweg. Ook de beslissing welke keuzedelen zullen worden aangeboden is gebaseerd op deze analyses. Na vaststelling worden onderwijsplan en examenplan gemaakt voor de vastgestelde opleidingen.  +
Op basis van de evaluaties van het (verloop van het) examen, eventuele groepsresultaten en de verwerking van de uitkomsten van een eventuele bezwaar- en beroepsprocedure, stelt de examencommissie het resultaat van het examen (oftewel het oordeel over het presteren van de student) vast. Nadat zij het resultaat heeft vastgesteld, informeert zij de betrokkenen. Hierna archiveert de examencommissie het examenresultaat. BESCHRIJVING VAN HET PROCES: 1. Registreren c.q. verzamelen van de resultaten van de afgenomen examens in het studentinformatiesysteem. 2. Controleren van de juistheid en volledigheid van de examenresultaten. 3. Vaststellen van de examenresultaten. 4. Overdragen van de examenresultaten t.b.v. diplomeren en certificeren.  +
Het bepalen van de vaste lasten van bijv. een afdeling of dienst  +
Resultaat * De onderwijs- en bedrijfsvoering processen zijn efficiënt en effectief met inzet van actuele middelen en inzichten. Vastgelegd in * Verbeterplannen, Programmaplannen en Project Portfolio * Voortgangsverslagen en besluitenlijsten  +
Dit procesgebied borgt de aansluiting van een MBO-school met haar omgeving. Wat is de scholingsbehoefte vanuit de arbeidsmarkt en vanuit de student? Hoe sluit het bedrijfsleven aan op het onderwijs? En wat is het beeld dat de buitenwereld van de school heeft? Deze vraagstukken vallen niet binnen het verantwoordelijkheidsgebied van 1 afdeling. Bijna alle medewerkers spelen een belangrijke rol op dit vlak.  +
Net als een examenresultaat stelt de examencommissie ook formeel het resultaat van de beoordeling van bewijsstukken vast, wat leidt tot het verlenen van een vrijstelling voor een examen en toevoeging aan het examendossier.  +
Ondersteunt het beheer van vermogen. Onder andere: * Leningen * Financiele portofolios & beleggingen * fondsen * ...  +
Sinds 2018 is het bindend studieadvies (BSA) wettelijk verplicht voor alle mbo-opleidingen. De afspraken die met de student over het BSA zijn gemaakt zijn vastgelegd bij de inschrijving. Een BSA heeft betrekking op de studievoortgang van de student en de voorzetting van zijn/haar opleiding. Onder studievoortgang worden de studieresultaten, beroeps- en werkhouding en BPV-voortgang verstaan. Bij éénjarige opleidingen (entree-opleiding en specialistenopleiding) dient het BSA binnen vier kalendermaanden na aanvang van de opleiding te worden gegeven, maar niet eerder dan drie maanden na aanvang. Bij meerjarige opleidingen dient het BSA na ten minste negen kalendermaanden en uiterlijk aan het eind van het eerste studiejaar van de opleiding te zijn gegeven. In geval van een (mogelijk) negatief BSA dient de student altijd een schriftelijke waarschuwing te hebben ontvangen.  +
Resultaat * Onderwijs dat aansluit bij de huidige en toekomstige behoeften van studenten en bedrijven / organisaties. Vastgelegd in * Uitgewerkt huidig en komend opleidingenaanbod  +
Verwerken en valideren maandelijkse salarismutaties  +
Het ontvangen, afleveren en versturen van in- en uitgaande post  +
Het zorgdragen voor het verwerken van post, goederenstromen, repro-diensten en het archiveren van documenten  +
Het zorgdragen voor de salarisadministratie, het verwerken van declaraties en het uitbetalen ervan  +
Het verwerken en uitvoeren van het uitbetalen van salarissen  +
Het verwerken van allerlei administratieve mutaties van de gegevens van de student tijdens de studieloopbaan. Voorbeelden zijn mutaties in N.A.W.-gegevens, tussentijdse aanpassingen c.q aanvullingen van de inschrijving.  +
Resultaat * Beschikbare BPV-plaatsen voor het opdoen van praktijkervaring en uitvoeren van leertaken Vastgelegd in * Geaccrediteerde BPV-plaatsen.  +
Nadat een school de keuze heeft gemaakt om een opleiding te starten, herzien of herijken, beslissen volgens de afspraken binnen de school degenen die daartoe bevoegd zijn of exameninstrumenten worden ingekocht of zelf geconstrueerd worden. In het geval van inkoop sluit de school een contract af met een examenleverancier. Wanneer er wordt besloten om zelf exameninstrumenten te ontwikkelen, is hierbij het team vaak nauw betrokken bijvoorbeeld doordat docenten zelf examens construeren of doordat het onderwijsteam een opdracht geeft aan interne examenconstructeurs. Alle exameninstrumenten worden aan de examencommissie aangeboden ter vaststelling, waarbij door hen beoordeeld wordt of deze aan de kwaliteitseisen voldoen.  +
Voor het vastgestelde aanbod aan opleidingen bepalen de mbo-school en teams jaarlijks wat nodig is aan leermateriaal, onderwijsspecifieke faciliteiten (zoals simulatoren, bedden, kappersstoelen), generieke faciliteiten (zoals theorie- en praktijkruimtes), examenmateriaal en de benodigde BPV-plaatsen. De school en teams bepalen jaarlijks welke personele inzet nodig is. Het team kijkt of er aanpassing van de capaciteit, kennis en competenties in het team nodig is. Het team bepaalt jaarlijks, mede op basis van de eigen verbeteragenda, of er aanpassing en aanvulling of vernieuwing moet plaatsvinden.  +
Het zorgdragen voor het (laten) ontwikkelen of kopen van applicaties  +
De student verzamelt bewijsstukken om de vrijstellingsaanvraag te ondersteunen. De eisen waaraan deze bewijsstukken moeten voldoen zijn vastgelegd in de onderwijs- en examenregeling. Dit zijn bijvoorbeeld elders behaalde examen- of toetsresultaten.  +
Op basis van het gevolgde onderwijs worden de leerresultaten verzameld en geregistreerd die relevant zijn om inzicht te krijgen in de voortgang en ontwikkeling van de student. Het gaat hier om formatieve toetsen of evaluatie, bijvoorbeeld een portfolio, opdracht of kennistoets. De registratie van leerresultaten biedt studenten en docenten/begeleiders inzicht in hoe de student staat ten opzichte van het afgesproken leerroute. Formatief toetsen en evalueren heeft als doel studenten inzicht te geven in hun eigen leerproces, hun motivatie te bevorderen en meer onderwijs op maat te realiseren.  +
Het verzorgen van cateringdiensten zoals het bedrijfsrestaurant  +
Resultaat * De student krijgt onderwijs conform de planning en afspraken, vastgelegd in een (individueel) rooster en voorbereidend op de uit te voeren examens. * Een docent/praktijkinstructeur die zijn lesmateriaal heeft voorbereid en heeft overgebracht aan de student. Vastgelegd in * Onderwijscatalogus, curriculum, rooster * Lesmateriaal (in allerlei vormen zoals paperbased, in LMS e.d.)  +
Het leveren van servicedeskdiensten zoals een facilitaire servicedesk  +
Het analyseren van de geregistreerde aan- en afwezigheidsmeldingen. Bijv. vanwege de verplicht melden via het verzuimloket of het detecteren van mogelijke uitval  +
Het formeel rapporteren van verzuimgegevens  +
Het opnemen, beheren, metadateren en publiceren van video's  +
Het zoeken en streamen van videomateriaal  +
Resultaat: * instelling die in het maatschappelijk belang ervoor zorgdraagt dat iedereen zich kan ontwikkelen en bedrijven/instellingen en overheid de beschikking hebben tot goed personeel. * inzicht in studentenaantallen en ontwikkelingen m.b.t. arbeidsmarkt * inzicht in benodigde middelen zoals faciliteiten, personeel, ed. Vastgelegd in: * vastgestelde lange termijnplannen (strategie en dienst en college (meer)jaarplannen)) met toetsingscriteria en bijsturing * geschatte studentenaantallen * geschatte behoefte aan expertise (docenten) en middelen  +
Het systematisch registreren van uitgaven, inkomsten en de vermogenspositie van de instellling  +
Het team of de instelling bereidt de student praktijkgericht voor op de BPV, zorgt voor bedrijfsoriëntatie en presentatie‑ en sollicitatievaardigheden. Voordat de stage begint zijn er een aantal vaardigheden die de student moet bezitten. Teams dragen bij aan de ontwikkeling van deze vaardigheden. Ook helpen de teams (vaak de BPV-docent) de student met het oriënteren op stageplaatsen en in het maken van de uiteindelijke keuze(s). Voor de start van de BPV-periode worden leerdoelen besproken en wordt een heldere voorlichting over verantwoordelijkheden en verplichtingen van student, BPV-bedrijf en school gegeven. Voordat de stage begint, wordt de student door een docent meegenomen in wat er wordt verwacht dat de student oplevert en bijhoudt. De student krijgt een begeleider vanuit school toegewezen. De praktijkopleider van het BPV-bedrijf wijst de student een praktijkbegeleider toe.  +
Het voorbereiden en afstemmen van de ontwikkeling van kennis en vaardigheden van medewerkers  +
Het voorbereiden van onderwijsactiviteiten, zoals lessen, instructie in een les of praktijksituatie of opdrachten. Dit omvat ook de nazorg na afloop van uitgevoerde onderwijsactiviteiten.  +
Voorafgaand aan ieder examen wordt de examenomgeving gecontroleerd om ervoor te zorgen dat alle beoogde onderdelen kunnen worden geëxamineerd op een gelijkwaardige en betrouwbare manier. Het voorbereiden van een procesverbaal en het instrueren van surveillanten en examinatoren.  +
De taak van docenten die helpen bij de voorlichting is het goed informeren van aspirant-studenten over hun studiekeuze. Docenten doen dit door een realistisch beeld te schetsen van de opleiding en het beroepsveld. Een goede voorlichting vergroot de kans dat jongeren een goede studiekeuze maken en verkleint de kans op vroegtijdige uitval. Het voorlichten van potentiële nieuwe studenten vindt plaats tijdens verschillende bijeenkomsten. Soms start deze voorlichting al vanaf de 2e klas op het voortgezet onderwijs. Deze voorlichting kan de jongeren helpen een profiel te kiezen in het vo dat aansluit op de gewenste vervolgopleiding op het mbo. Het werven van nieuwe studenten begint meestal in het jaar van de mogelijke aanmelding. Eventuele stappen * Geven van voorlichting aan aspirant-studenten over hun studiekeuze door een realistisch beeld te schetsen van de opleiding en beroepsveld. * Aangeven wat de toelatingsvoorwaarden zijn voor het volgen van de opleiding.  +
Het beheren van voorraad. * Kantoorartikelen * Apparatuur * Goederen  +
Het voortijdig beëindigen van een arbeidscontract.  +
Een landelijk digitaal portaal voor het mbo waar een aspirant-student zich voor een opleiding kan aanmelden. Het is een generieke voorziening, dus niet instellingsspecifiek. Afkorting CAMBO  +
Het uitvoeren van leertaken wordt ondersteund door voorzieningen. Hiermee wordt alles bedoeld wat het onderwijs mogelijk maakt.  +
Het besluit dat de onderwijsaanbieder neemt dat een student niet hoeft deel te nemen aan een onderwijseenheid en dat hierin geen examen afgelegd hoeft te worden. Onder andere het EVC-traject kan leiden tot één of meerdere vrijstellingen.  +
Een besluit, op basis van het EVC-portfolio aan vrijstellingen dat is ingediend, of eerder verworven competenties leiden tot een vrijstelling.  +
W
Het bewijsstuk van een eindoordeel over het voltooien van een opleiding, keuzedeel, deelkwalificatie of module door een onderwijsaanbieder.  +
Het beheren en publiceren van content op websites  +
Het beheren van webservers Denk aan: * plaatsen content * performance beheer (caching) * filteren verkeer * routing verkeer * monitoring Bijvoorbeeld: * Apache * IIS * NGINX Opmerking: Focus ligt niet op de content maar op de werking en inrichting van de lokale infrastructuur ervan.  +
Het beheren van werkstations  +
Verzamelbegrip voor systemen met behulp waarvan werkplekken worden beheerd. Denk aan: Applicatiedistributie Policies instellen Imagebeheer Beheer op afstand Updates en patches Aan- uitzetten op afstand Bijvoorbeeld: Scense MS Software center Symantic client management suite  +
Een werkproces is een afgebakend geheel van beroepshandelingen binnen een kerntaak. Het werkproces kent een begin en een eind heeft een resultaat en wordt als kenmerkend herkend in de beroepspraktijk. Een werkproces bestaat dus nooit uit één handeling of gedraging. Meerdere werkprocessen kunnen gelijktijdig lopen. Dat ze een begin en eind hebben wil niet per se zeggen dat ze na elkaar komen maar dat ze duidelijk te onderscheiden zijn van andere werkprocessen.  +
Een BPV-bedrijf moet erkend zijn door SBB, voor een of meerdere mbo-opleidingen. SBB controleert periodiek of een BPV-bedrijf voldoet aan de voorwaarden voor erkenning. Dat houdt in dat het BPV-bedrijf een goede en veilige werkplek biedt, waar een student ervaring op kan doen met de werkprocessen en werkzaamheden die horen bij het beroep. Ook moet er een praktijkopleider zijn die de student op de werkvloer begeleidt. De school verwerft passende BPV-plaatsen bij (erkende) BPV-bedrijven, afhankelijk van de te verwachten behoefte. Daarbij is het ook belangrijk dat in beeld is welke werkprocessen studenten bij de betreffende BPV-bedrijven kunnen leren. De school stemt de verwachtingen daarover af en bereidt het bedrijf voor op de te geven begeleiding en hun rol in de beoordeling. SBB kan daarbij ondersteunen.  +
Het onderhouden van contact met alumni is belangrijk. Om oud-studenten te kunnen betrekken bij het onderwijs verzamelt de mbo-school informatie. Zo worden de kennis en ervaring die oud-studenten hebben geregistreerd, eventuele interesses en voorkeuren gepeild. Dit wordt vaak centraal geregeld.  +
Na het voorlichten van de potentiële nieuwe studenten begint het werven. In deze fase maakt de aspirant-student een keuze voor een opleiding en voor een mbo-school waar hij/zij deze opleiding gaat volgen. Aspirant-studenten die aan de vooropleidingseisen voldoen melden zich uiterlijk 1 april aan. Als zij ook deelnemen aan eventuele verplichte intake-activiteiten hebben zij toelatingsrecht tot de mbo-opleiding van hun eerste keuze. Beschrijving van het proces * Werven van aspirant-studenten d.m.v. wervingsactiviteiten. * Geven van voorlichting aan aspirant-studenten over de intakeprocedure.  +
Het werven en selecteren van nieuwe medewerkers  +
Het administreren van het wijzigen van personeelsgegevens zoals iemands functie, salaris of arbeidscontract  +
Het ondersteunen van het wijzigen van de inrichting of aansturing van de organisatie zoals de afdelingsstructuur of managementstructuur  +
Het administreren van het wijzigen van personeelsgegevens zoals adreswijzigingen  +
Het workflowsysteem initieert op basis van de start van een bedrijfsproces dat gerelateerde taken en of informatie naar betrokkenen en of actiehouders worden gestuurd. Na ontvangst of afronding van een taak of bezorging van informatie wordt automatisch een volgende taak geactiveerd totdat het einde van het proces is bereikt. Het systeem geeft inzicht in de actuele status van een proces en of signaleert op basis van vooringestelde tijdslimieten aan 1 of meer betrokkenen dat actie vereist is of dat het proces niet conform planning verloopt.  +
Z
De leertaak is de onderwijsactiviteit waarin de student kennis en/of vaardigheden verwerft. Bij een zelfstudie-leertaak verwerft de student kennis door zelfstandig leerstof te verwerken.  +
Het registreren van ziekte en verlof van medewerkers  +
Het ondersteunen bij het vinden van de juiste informatie  +
Een systeem waarmee zowel gestuctureerde als ongestructureerde gegevens uit meerdere systemen worden geïndexeerd en doorzoekbaar gemaakt.  +
Een systeem voor het ondersteunen van het studentzorgproces zoals verleend door in-- of externe psychologen of sociaal-emotionele zorgverleners.  +
Het zorgdossier bevat alle documenten en gegevens over lichamelijke psychische en sociaal-emotionele beperkingen van de deelnemer. Het zorgdossier is van het studentbegeleidingsdossier gescheiden omdat dit dossier meer privacygevoelige informatie bevat. Het zorgdossier is ook gescheiden van het ondersteuningsplan. Het ondertsteuningsplan bevat de ondersteuningsbehoefte en de afspraken die daarover met de student zijn gemaakt. Het zorgdossier bevat het handelingsplan, doorgaans opgesteld door een zorgprofessional.  +
Het plannen en registreren van geboden professionele zorg door bijv. psychologen of sociaal-emotionele zorgverleners  +
b
Jef: of bij?  +
Jef: of bij?  +