Hoofdpagina: verschil tussen versies
(10 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 8: | Regel 8: | ||
* het '''[[#Hoofdprocesmodel|hoofdprocesmodel]]''', dat is uitgewerkt in procesketens; | * het '''[[#Hoofdprocesmodel|hoofdprocesmodel]]''', dat is uitgewerkt in procesketens; | ||
* het '''[[informatiemodel]]''', met de benoemde bedrijfsobjecten uit de procesmodellen; | * het '''[[informatiemodel]]''', met de benoemde bedrijfsobjecten uit de procesmodellen; | ||
− | * het '''[[ | + | * het '''[[Applicaties en applicatieservices|applicatie services model]]''', met de applicatie services die processen ondersteunen. |
Zowel de services als de informatieobjecten zijn in aparte views gekoppeld aan de processen. | Zowel de services als de informatieobjecten zijn in aparte views gekoppeld aan de processen. | ||
− | Zeven proces-ketens hebben een opgemaakte view. Deze staan onder het hoofdprocesmodel. Als je op de link klikt, kom je op de betreffende view | + | Zeven proces-ketens hebben een opgemaakte view. Deze staan onder het hoofdprocesmodel. Als je op de link klikt, kom je op de betreffende view. |
− | |||
− | |||
Alle modellen zijn ontwikkeld in de modelleertool Archi. Dit Archi-bestand kun je downloaden vanaf de Teams-omgeving van MORA bij de bestanden in het kanaal Algemeen. Hier staan ook de basisplaten en de procesketens. | Alle modellen zijn ontwikkeld in de modelleertool Archi. Dit Archi-bestand kun je downloaden vanaf de Teams-omgeving van MORA bij de bestanden in het kanaal Algemeen. Hier staan ook de basisplaten en de procesketens. | ||
Regel 24: | Regel 22: | ||
Bestand:Hoofdprocesmodel_navigatie.png|1200px | Bestand:Hoofdprocesmodel_navigatie.png|1200px | ||
− | + | rect 106 106 377 151 [[Id-8d38bb66-b72d-a12f-0a80-56d6c72a8b54|Onderzoeken behoefte arbeidsmarkt]] | |
− | rect 106 106 377 151 [[Id-8d38bb66-b72d-a12f-0a80-56d6c72a8b54]] | + | rect 103 173 389 221 [[Id-f41d542c-a2d0-8d76-b446-6df14a2fdddf|Organiseren participatie in ontwikkeling en uitvoering onderwijs]] |
− | rect 103 173 389 221 [[Id-f41d542c-a2d0-8d76-b446-6df14a2fdddf]] | + | rect 106 238 386 278 [[Id-3e143f10-facf-69fb-7581-344721b8fa57|Marketing]] |
− | rect 106 238 386 278 [[Id-3e143f10-facf-69fb-7581-344721b8fa57]] | + | rect 103 478 415 526 [[Id-09edb270-94f0-85f5-ebba-a802a22639eb|Informeren en werven]] |
− | rect 103 478 415 526 [[Id-09edb270-94f0-85f5-ebba-a802a22639eb]] | + | rect 103 540 410 593 [[Id-68e0041b-a99d-4bca-bd30-e67dd0e17aa8|Aanmelden]] |
− | rect 103 540 410 593 [[Id-68e0041b-a99d-4bca-bd30-e67dd0e17aa8]] | + | rect 106 602 410 655 [[Id-b83e7b4d-9ad2-7ed3-2f84-248f4c6ba379|Intake en plaatsen]] |
− | rect 106 602 410 655 [[Id-b83e7b4d-9ad2-7ed3-2f84-248f4c6ba379]] | + | rect 103 667 410 720 [[Id-08bec43b-cf38-8e0a-a208-fca5cf55fb38|Inschrijven]] |
− | rect 103 667 410 720 [[Id-08bec43b-cf38-8e0a-a208-fca5cf55fb38]] | + | rect 449 98 682 154 [[Id-a69ea6a2-812e-097a-ed53-cf8d56539aa5|Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren]] |
− | rect 449 98 682 154 [[ | + | rect 701 98 924 156 [[Id-5f624798-0cca-136c-5ed0-8750e3b81d54|Rapporteren en evalueren]] |
− | rect 701 98 924 156 [[ | + | rect 946 101 1169 156 [[Id-cae418fa-af0b-49cd-f268-cef5f874f1d8|Borgen (onderwijs)kwaliteit en wetgeving]] |
− | rect 946 101 1169 156 [[ | + | rect 1183 101 1414 151 [[Id-8b738bbb-78ee-8a67-1ce9-2156423478b1|Hoofdproces Verander- en verbetermanagement]] |
− | rect 1183 101 1414 151 [[Hoofdproces Verander- en verbetermanagement]] | + | rect 456 233 758 286 [[Id-ff8e9480-ee30-3a6d-6c6e-8e1d41f1d668|Teamplan opstellen uitvoeren en verantwoorden]] |
− | rect 456 233 758 286 [[ | + | rect 782 235 1087 286 [[Id-e25afa8c-66f0-bf5c-ccb1-3c8600767495|Prognosticeren mensen- en middelen-behoefte]] |
− | rect 782 235 1087 286 [[ | + | rect 1106 233 1411 286 [[Id-7442b122-9bda-6598-42dc-7401d46337af|Professionele en inhoudelijke ontwikkeling teamleden]] |
− | rect 1106 233 1411 286 [[ | + | rect 466 374 689 434 [[Id-f850712b-19d7-c4f1-46c8-3467db07add7|Vertalen onderwijsvisie naar onderwijsaanbod]] |
− | rect 466 374 689 434 [[ | + | rect 706 379 931 430 [[Id-07e2e910-ef0f-5e7e-ebf9-d7064f57c5ca|Ontwikkelen en voorbereiden onderwijs]] |
− | rect 706 379 931 430 [[ | + | rect 950 379 1176 432 [[Id-d1df05f8-9c6d-6cdd-74c9-616b6eae554f|Bepalen benodigde inzet van mensen en middelen]] |
− | rect 950 379 1176 432 [[ | + | rect 1195 377 1416 425 [[Id-4848ca81-242f-3f23-6b19-00f871b7505d|Vaststellen en uitwerken examinering]] |
− | rect 1195 377 1416 425 [[ | + | rect 485 504 667 564 [[Id-29235280-415b-ab1b-3eb2-c9ed174054f5|Verzorgen onderwijs]] |
− | rect 684 504 859 564 [[ | + | rect 684 504 859 564 [[Id-c7cf1734-8802-2b19-2602-457c06f7735d|Uitvoeren leertaken en praktijk ervaren]] |
− | rect 878 514 1058 566 [[ | + | rect 878 514 1058 566 [[Id-7d10ba50-86de-2b12-81df-917ff4428082|Analyseren en beoordelen leerresultaten]] |
− | rect | + | rect 1284 509 1452 562 [[Id-8bc02d0e-86fd-d67e-15a6-a7eb198cc570|Diplomeren en certificeren]] |
− | rect | + | rect 1102 509 1270 559 [[Id-08bfca5d-2267-ccd2-77e7-6ffdcb78316e|Examineren]] |
− | rect 485 636 710 694 [[ | + | rect 485 636 710 694 [[Id-631c2084-4e59-be32-68c7-5ebfaa9b6d08|Bepalen leerroute]] |
− | rect 730 638 958 694 [[ | + | rect 730 638 958 694 [[Id-c66e06f6-5ed9-7381-0944-6fcb12473160|Begeleiden en monitoren voortgang]] |
− | rect 977 641 1207 691 [[ | + | rect 977 641 1207 691 [[Id-03e10f81-4e6e-66cb-b35d-6c0a123f4f02|Matchen student en BPV plaats]] |
− | rect 1219 636 1450 689 [[ | + | rect 1219 636 1450 689 [[Id-b6612595-71b0-dd76-4f5a-a469aead721c|Ondersteunen]] |
− | rect 458 768 686 818 [[ | + | rect 458 768 686 818 [[Id-00e6dcfb-11fa-5834-7416-77a8f09f87fe|Verwerven en onderhouden BPV-plaatsen]] |
− | rect 706 768 929 816 [[ | + | rect 706 768 929 816 [[Id-86f1295c-00c5-fccb-8976-4665035bd05f|Plannen en roosteren]] |
− | rect 948 768 1171 823 [[ | + | rect 948 768 1171 823 [[Id-5090d03e-a045-86bf-4f51-f988474c5a34|Onderwijs en studenten administreren]] |
− | rect 1190 766 1423 821 [[ | + | rect 1190 766 1423 821 [[Id-b0f55849-dc29-ca3d-f4cc-dc612df8f27e|Aan- en afwezigheid registreren en analyseren]] |
− | rect 1483 101 1834 151 [[ | + | rect 1483 101 1834 151 [[Id-13498222-37c2-c4d9-39c0-0369780bdc09|Ontwikkelen practoraat]] |
− | rect 1483 166 1836 216 [[ | + | rect 1483 166 1836 216 [[Id-d3ec70a8-3ce3-e472-c8f2-57836a97be23|Uitvoeren onderzoek]] |
− | rect 1483 228 1836 290 [[ | + | rect 1483 228 1836 290 [[Id-8a322840-f2db-583b-df3e-c297999a872f|Onderwijs innoveren]] |
− | rect 1529 538 1829 588 [[ | + | rect 1529 538 1829 588 [[Id-98949bc8-c5f1-60fb-4f7b-ea1defb8afa5|Uitschrijven]] |
− | rect 1529 602 1829 655 [[ | + | rect 1529 602 1829 655 [[Id-f08f3b7a-9302-17b1-9447-f813af99a6b0|Alumni beheren]] |
− | rect 110 967 281 1025 [[ | + | rect 110 967 281 1025 [[Id-e8f1a41d-c653-2223-864a-d080e4197acb|Human Resource Management]] |
− | rect 295 972 473 1025 [[ | + | rect 295 972 473 1025 [[Id-99f47090-c032-5cd7-52ce-0b4ee86af9b9|Facility en ICT Management]] |
− | rect 487 967 660 1022 [[ | + | rect 487 967 660 1022 [[Id-57b01040-58b1-3848-de51-fce3deed0150|Informatie en data Management]] |
− | rect 677 967 854 1020 [[ | + | rect 677 967 854 1020 [[Id-4a7e2c50-235d-482d-5b96-dcf4d3ee6291|Financieel Management]] |
− | rect 866 970 1046 1020 [[ | + | rect 866 970 1046 1020 [[Id-8178f723-f368-695f-d6e5-02bb2144349c|Inkoop en contract Management]] |
− | rect 1058 970 1234 1025 [[ | + | rect 1058 970 1234 1025 [[Id-2e114fb8-bc27-c7b5-b905-8f0e28ebadc2|Communicatie]] |
− | rect 1246 970 1423 1022 [[ | + | rect 1246 970 1423 1022 [[Id-8ce3cfcc-d687-ebb5-73f3-1de1d321e489|Juridische ondersteuning]] |
− | rect 1483 967 1654 1027 [[ | + | rect 1483 967 1654 1027 [[Id-bd37314a-8e0d-8fc8-e6aa-bfb34b6d0ad8|Uitwisselen gegevens met derden]] |
− | rect 1670 972 1836 1022 [[ | + | rect 1670 972 1836 1022 [[Id-f57d5371-c139-7ee2-7842-cc8a7709b2b6|Extern verantwoorden]] |
− | + | rect 451 466 1082 583 [[Id-1d203cce-6738-79d8-0a26-9b08bca78b3a|Onderwijs uitvoeren]] | |
− | rect 451 466 1082 583 [[ | + | rect 82 31 406 295 [[Id-5102ee32-bd49-119d-339a-7c5f1a710d76|Verbinding met maatschappij bedrijfsleven en regio]] |
− | rect 82 31 406 295 [[ | + | rect 425 53 1440 170 [[Id-38e97f6e-49e7-6bc6-f625-28ba4423c8c5|Strategie beleid en sturing]] |
− | rect 425 53 1440 170 [[ | + | rect 427 187 1447 295 [[Id-fe34c9ae-e4dc-afa4-36d4-d388ee98c028|Tactisch inrichten het team organiseren en ontwikkelen]] |
− | rect 427 187 1447 295 [[ | + | rect 1459 58 1867 298 [[Id-ade673b6-0014-4cc7-5039-0fb9cb98455e|Onderzoek]] |
− | rect 1459 58 1867 298 [[ | + | poly 72 336 403 353 446 593 401 830 77 838 [[Id-b734ffba-ce20-2536-f89e-cc9fc98b0bb7|Instroom]] |
− | poly 72 336 403 353 446 593 401 830 77 838 [[ | + | rect 427 331 1454 439 [[Id-bbfe9075-bf72-f553-6a66-3b8c939aa4ec|Onderwijs ontwikkelen]] |
− | rect 427 331 1454 439 [[ | + | rect 1085 463 1493 581 [[Id-94abf219-ce1c-5947-1477-3d9384ba8ff3|Examineren en diplomeren]] |
− | rect 1085 463 1493 581 [[ | + | rect 466 600 1478 701 [[Id-bb852348-855b-0aad-0bc9-0104b5105a35|Student begeleiden]] |
− | rect 466 600 1478 701 [[ | + | rect 439 727 1450 835 [[Id-7d12e121-0925-93f0-dc1f-02ab4b98d5e3|Onderwijs ondersteunen]] |
− | rect 439 727 1450 835 [[ | + | poly 1464 331 1862 334 1877 835 1459 835 1512 595 [[Id-79ff2150-793b-3ac3-e585-1be4c4457cf9|Uitstroom]] |
− | poly 1464 331 1862 334 1877 835 1459 835 1512 595 [[ | + | rect 50 919 1442 1042 [[Id-01f292b5-778f-c6ed-558b-66282439df3b|Bedrijfsvoering]] |
− | rect 50 919 1442 1042 [[ | + | rect 1452 922 1874 1034 [[Id-cd3ed00b-41ad-5802-c2c5-115196614b9e|Informatieuitwisseling en verantwoording]] |
− | rect 1452 922 1874 1034 [[ | ||
rect 98 1102 595 1147 [[Procesketen BPV|BPV]] | rect 98 1102 595 1147 [[Procesketen BPV|BPV]] | ||
− | rect 101 1145 598 1186 [[Procesketen | + | rect 101 1145 598 1186 [[Procesketen Examineren|Examineren]] |
rect 101 1186 593 1229 [[Procesketen Onderwijsuitvoering en begeleiding|Onderwijsuitvoering en begeleiding]] | rect 101 1186 593 1229 [[Procesketen Onderwijsuitvoering en begeleiding|Onderwijsuitvoering en begeleiding]] | ||
− | rect 106 1229 593 1265 [[Procesketen | + | rect 106 1229 593 1265 [[Procesketen Onderwijslogistiek|Onderwijslogistiek]] |
− | rect 595 1099 898 1145 [[Procesketen | + | rect 595 1099 898 1145 [[Procesketen Werving en administratie|Werving en administratie]] |
− | rect 598 1140 900 1188 [[Procesketen | + | rect 598 1140 900 1188 [[Procesketen Onderwijsontwikkeling|Onderwijsontwikkeling]] |
− | rect 590 1186 902 1231 [[Procesketen | + | rect 590 1186 902 1231 [[Procesketen Bedrijfsvoering|Bedrijfsvoering]] |
Versie van 21 dec 2021 12:26
Welkom op de site van MORA!
MORA is de referentie architectuur voor de MBO-sector die duidelijk maakt hoe een MBO-school werkt. Dit model sluit aan op de referentiearchitectuur van het hoger onderwijs, de HORA en het funderend onderwijs, de FORA.
De referentiearchitectuur bestaat uit drie basisplaten:
- het hoofdprocesmodel, dat is uitgewerkt in procesketens;
- het informatiemodel, met de benoemde bedrijfsobjecten uit de procesmodellen;
- het applicatie services model, met de applicatie services die processen ondersteunen.
Zowel de services als de informatieobjecten zijn in aparte views gekoppeld aan de processen.
Zeven proces-ketens hebben een opgemaakte view. Deze staan onder het hoofdprocesmodel. Als je op de link klikt, kom je op de betreffende view.
Alle modellen zijn ontwikkeld in de modelleertool Archi. Dit Archi-bestand kun je downloaden vanaf de Teams-omgeving van MORA bij de bestanden in het kanaal Algemeen. Hier staan ook de basisplaten en de procesketens.
In het menu aan de linkerkant staan directe verwijzingen naar het hele MORA-model.
Hoofdprocesmodel
Toelichting Hoofdprocesmodel
Opbouw
Domeinen
Beschrijvingen bij de hoofdprocessen
Verbinden met maatschappij, bedrijfsleven en regio
Hoofdproces | Beschrijving |
---|---|
Marketing | De activiteiten van de instelling gericht op het bekendmaken van diens aanbod aan diensten teneinde nieuwe leerlingen te werven.
Resultaat
Vastgelegd in
|
Onderzoeken behoefte arbeidsmarkt | Resultaat
Vastgelegd in
|
Organiseren participatie in ontwikkeling en uitvoering onderwijs | Resultaat
Vastgelegd in
|
Strategie, beleid en sturing
Hoofdproces | Beschrijving |
---|---|
Borgen (onderwijs)kwaliteit en wetgeving | Resultaat
Vastgelegd in
|
Rapporteren en evalueren | Resultaat
Vastgelegd in
|
Verander- en verbeter management | Resultaat
Vastgelegd in
|
Visie bepalen, strategisch plannen en prognosticeren | Resultaat:
Vastgelegd in:
|
Tactisch inrichten; het team organiseren en ontwikkelen
Hoofdproces | Beschrijving |
---|---|
Professionele en inhoudelijke ontwikkeling teamleden | Resultaat
Vastgelegd in
op de rol en taken van het team.
|
Prognosticeren mensen- en middelen behoefte | Resultaat:
Vastgelegd in:
|
Teamplan opstellen, uitvoeren en verantwoorden | Resultaat
Vastgelegd in
|
Onderzoek & Innovatie
Hoofdproces | Beschrijving |
---|---|
Onderwijs innoveren | Resultaat
Vastgelegd in
|
Ontwikkelen practoraat | Resultaat
Vastgelegd in
|
Uitvoeren onderzoek | Resultaat
Vastgelegd in
|
Instroom
Hoofdproces | Beschrijving |
---|---|
Aanmelden (incl. doorstroom) | Resultaat
Vastgelegd in
|
Informeren en werven | Resultaat
Vastgelegd in
|
Inschrijven | Resultaat
Vastgelegd in
|
Intake en plaatsen | Resultaat
Vastgelegd in
|
Onderwijs ontwikkelen
Hoofdproces | Beschrijving |
---|---|
Bepalen benodigde inzet van mensen en middelen | Resultaat:
Vastgelegd in:
|
Ontwikkelen en voorbereiden onderwijs | Resultaat:
Vastgelegd in:
|
Vaststellen en uitwerken examinering | Resultaat:
Vastgelegd in:
|
Vertalen onderwijsvisie naar onderwijsaanbod | Resultaat
Vastgelegd in
|
Onderwijs uitvoeren
Hoofdproces | Beschrijving |
---|---|
Analyseren en beoordelen leerresultaten | Resultaat
Vastgelegd in
|
Uitvoeren leertaken en praktijk ervaren | Resultaat:
Vastgelegd in:
|
Verzorgen onderwijs | Resultaat
Vastgelegd in
|
Examineren en diplomeren
Hoofdproces | Beschrijving |
---|---|
Diplomeren en certificeren | Resultaat
Vastgelegd in
|
Examineren | Resultaat
Vastgelegd in
|
Student begeleiden
Hoofdproces | Beschrijving |
---|---|
Begeleiden en monitoren voortgang | Resultaat
Vastgelegd in
|
Bepalen leerroute | Resultaat:
Vastgelegd in:
|
Matchen student en BPV plaats | Resultaat
Vastgelegd in
|
Ondersteunen | Resultaat
Vastgelegd in
|
Onderwijs ondersteunen
Hoofdproces | Beschrijving |
---|---|
Aan- en afwezigheid registreren en analyseren | Resultaat
Vastgelegd in
|
Onderwijs en studenten administreren | Resultaat:
Overzicht van verwerkte mutaties (inclusief historie):
Vastgelegd in:
|
Plannen en roosteren | Resultaat:
Vastgelegd in:
|
Verwerven en onderhouden BPV plaatsen | Resultaat
Vastgelegd in
|
Uitstroom
Hoofdproces | Beschrijving |
---|---|
Alumni beheren | Resultaat
Vastgelegd in
|
Uitschrijven | Resultaat
Vastgelegd in
|
Bedrijfsvoering
Informatieuitwisseling en verantwoording
Hoofdproces | Beschrijving |
---|---|
Extern verantwoorden | Het zorgdragen voor rapportages (verantwoordingsgegevens) voor de partijen die daar recht op hebben.
Vastgelegd in
|
Uitwisselen gegevens met derden | Het zorgdragen voor het geautomatiseerd uitwisselen van gegevens (koppelingen, systeemintegraties) met derden. Denk aan de uitwisseling met BRON, belastingdienst enz... |